Jump to content

Sjøørret og sjøabbor i Agder.


seawolf

Recommended Posts

Det er nå ca ett år siden jeg flyttet hit til palmekysten (nærmere bestemt Lillesand)
Ifølge diverse apper og bøker skal det være bra med sjøørret i nærleiken, bla Kaldvellfjorden (har båten liggende i Kaldvellfjorden)  og sunda rundt omkring .
Jeg har dorga litt i sommer, med diverse sluk og wobblere, dypt og grunt, raskt og sakte uten hell, kun smålyr og en knurr!
Jeg har aldri hatt særlig flaks når det gjelder fiske, gjør tydeligvis en del feil uten å vite hva, men er tålmodig og syns det er fint å være ute på og ved sjøen.
Men det skulle nå vært steike artig da, å få en fisk av og til......

En venn bor på Lista, og der skal det også være brukbart både med tanke på sjøørret og sjøabbor.
Har investert i ny 9 fot stang og snelle med tanke på fiske fra land.
Har noen gode tips når det gjelder slikt fiske utover høsten og vinteren? 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Det begynner å dabbe av nå. Bare støinger igjen i sjøen. April og mai er bra. Sommeren ikke så bra, da har ørreten mye å beite på. 
 

ikke for det. De er her på vinteren også. Denne på 3,3 rikk jeg på flue fra land i januar i fjor. Langenes mellom Kristiansand og Søgne. 

59430E54-7969-4FD3-BA29-F950A2029FD6.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sjøørreten vaser forøbrig inn og ut av elva hele året, og man kan fint få et prakteksemplar både i november og januar. De som overvintrer i elva og slipper seg ned i havet på våren er tynne og av laber kvalitet. Jeg fikk en slik på over nitti cm sent i april i år, det var en kjempefight, men den fikk friheten tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Den på bildet har neppe gått i elva, men stått i sjøen. Det kan være fantastisk kvalitet på vinterfisken. Skal du bruke wobler og dorge slik morpho79 foreslår synes jeg du skal forsøke å dorge nær båten, i boblene etter propellen. Må prøves. 

Selv er jeg fluehue, og fisker bare med fluestanga, fra land. Men det er så langt mellom fiskene om vinteren at det blir få turer, før sola begynner å varme i vikene og det våres. Da er det om å gjøre å finne de varmeste vikene, med sand, tang og ålegress.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips så langt :)
Båten er tatt opp nå da det fryser is her i fjorden.
Så all fisking fra nå av blir fra land.

Har et par Rapalawobblere, en del sluker ala tobis,  noen mindre med sterke farger, pluss noen klassikere som Toby og Stingsilda osv.
Får vel bare prøve litt og se hva som eventuellt frister.
Slik jeg forstår dere er det viktig å ha litt fart på innsveivinga?

 

Link to comment
Share on other sites

Det er bare en ting som er sikkert når det gjelder fisking, og det er at det finnes ingen fasit. Det er likevel noen ting som går igjen:

 

- vær på riktig plass til riktig tid. Flo, fjære, midt imellom, berg, sandstrand, bekkeos osv. Dette varierer veldig og krever egentlig at du er mye ute og erfarer selv. Mistenkelig ofte er det i timen før og etter full fjære det skjer ting, men det trenger ikke være slik.

 

- finn ut hva fisken spiser. Små krepsdyr, små fisk, børstemark, sandål? Ved en langgrunn sandstrand er det ofte børstemark og sandål. Ved berg er det ofte krepsdyr.

 

- størrelse og farge. Sjøørreten er glupsk. Wobbleren jeg anbefalte tidligere er 14cm. Det er ikke for stort, og har du noengang hatt en tanke om at du ikke kan bruke et eller annet fordi det er for stort, så glem det med en gang, prøv den. Det er ikke for stort, som ho sa. Det er heller ikke sikkert det er mest effektivt, men det er bare en måte å finne ut av det. Samtidig kan det være du har mest sukess med en rosa tangloppe i krok #8. Få tak i en bombarda og lyngenreka, eller var det skibotnflua, evt rosa crazy charlie i krok #6 og #8.

Farger, ja. Rosa er den beste fiskefangefargen. Sånn er det. Men det trenger ikke alltid være sånn. Jeg bruker å si at man bør ha tre størrelser og tre farger av samme sluk. En naturtro farge, en helt vill, og en midt imellom. 

 

- temperatur og dybde. Farten er ofte, men ikke alltid avhengig av temperatur. Her er det bare å prøve seg fram, men jeg har hatt stor SØ etter en wobbler som ble dratt relativt hurtig inn fra en båt som gjorde oppunder fem knop med vanntemp på rundt ni grader. Kjøp et termometer, finn temperaturen og se om du kan finne noen sammenhenger mellom fart og temp.

 

Når det kommer til dorging i propellstrømmen, så har jeg funnet at det er mest effektivt i tillegg til. Jeg ville ikke gjort bare det slik det er her, men prøv. Jeg vet det er effektivt noen steder.

 

Vet ikke hvordan bldet ble, det er nevnte Duo-wobbler på 14cm, fisken er 76cm, bra k-faktor, tipper nestem fem kilo.

 

IMG_20210526_220554_01.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke fluestanga fra land, etter at du har tatt opp båten? Kan du kaste? Hvis ikke MÅ du ha et kurs. Det er utrolig frustrerende å daske line og flue og allverdens fjell og busker... Det er gratis kurs hos Grønberg Sport i Kristiansand.  Han kan hjelpe deg å finne riktig line også. 

Dersom du skal fiske med slukstanga så er det lurt å teste litt fluer også  etter bombardadupp, som morpho 79 skriver over her. Jeg får mest på rosa reke og jiggy, men også på tanglopper.  I skumring har jeg hatt god uttelling med sort Woolly Bugger.

 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fluestang, så det fiskes kun med 9 fots haspel (Shimano Norden m/ Daiwa Freams LT 4000D-C snelle)) fra land nå når båten er tatt opp.
Bruker en 6,5 fots Prey Lightjigger fra båten.
Dupp med flue høres interessant ut, hvor lang fortom fra duppen til flua?
Og brukes det synkesnøre som fortom, og sveives dette sakte inn?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...