Jump to content

.360/8,25x57R Express


Vaquero

Recommended Posts

Alltid spennende med gamle svartkruttpatroner, noen av disse kan være vanskelig å finne ut mer om:

Når det gjelder denne .360/8,25x57R er det lite å finne ut om våpentyper. I boken "Gamle fine våpen"  Originaltittel "Gamla fina vapen"  av forfatteren Fredrik Franzèn , her finner jeg foto av originalesken i forbindelse med brekkvåpen fra Husqvarna. I produksjonslisten fra Husqvarna finner jeg heller ikke .360/8,25x57R. Patronen stammer fra den eldre britiske 9,3x57R/.360 (.360 Express). Denne 9,3 patronen er fra årene 1867 - 73, patronen fikk godt fotfeste i Norden. Husqvarna produserte flere våpen for dette kaliberet, Fågelstudsare i Rolling Block M/1867 ble levert i dette kaliberet, også andre brekkvåpen fra Husqvarna. Her i Norge er den oppført som 9,25 mm La. No. 2.  (SAA 5825) Når det gjelder Husqvarna kan kalibervarianter i enkelte våpen være utelatt fra listen siden de leverte børser etter kundens ønske og bestilling utenom katalogførte alternativer. Senere i årene 1880 - 1900 kom denne .360/8,25x57R, (SAA 4375). I blåboka til Trond Strømstad og Vidar Andresen står den også benevnt som 8x57R Hagen. 

Samme tallkombinasjoner i flere andre patroner:

Interessant å merke seg at disse kaliberne kan ha samme tall i andre kombinasjoner, eks. er: 8x57R/360 Hunting som er en flaskehalspatron og noe helt annet. (en patron jeg vil være på utkikk etter.)

Denne 8x57R/360 Hunting (SAA 4370) går igjen på listen til Husqvarna i både Rolling Block og i brekkvåpen, den ser ut til å ha vært langt mer vanlig, se linken under.

http://www.rex.gl/search.html

 

Når vi skriver 8x57R eller 9,3x57 vil de fleste tenke på de mer ordinære 8mm. patronene eller 9,3x57 Mauser, jeg tok et bilde med disse patronene som referanse.

Jeg har gode tegninger og mål av 8x57R/360, men jeg legger heller ved et gammelt bilde fra en gammel trykksak. 

 

57.8mm a.JPG

57.8mm b.JPG

57.8mm. a.JPG

DSC05190.JPG

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jeg løfter denne tråden litt med en oppdatering:

Dette er nok ikke den mest spennende tråden, kanskje litt interessant for "8x57R-folket" her inne. Jeg omtaler 8x57R/ 360 og 360/8x57R som har noe forvirrende tallbegrep. Som nevnt i innlegget først så har vi også litt det samme rundt 9,3x57. Siden snart ett år har gått har jeg oppdatert samlingen med en 8x57R/360 (SAA 4370), det gjør samlingen min litt mer komplett i gamle 8mm.R patroner. 

Jeg setter opp en sammenligning med noen andre kjente patroner.

#1: Er denne 8x57R/.360 Express, med flaskehals.  Introdusert  i 1890 - 1904, Tyskland.

#2: Den tidligere omtalte .360/8,25x57R (8x57R Hagen). Introdusert i 1880 - 1900.

 

For sammenligning i 8x57R

#3: 8x57JR (med gammel stålhylse) som det ikke lages våpen til lenger, det er ille nok for enkelte å skaffe patroner i denne .318" diameteren.

#4: 8x57JRS lever i beste velgående i kombivåpen, kulediameter er dagens standard .323" (derav S i betegnelsen)

 

For sammenligning i "72-familien":

#5: 8x72R ble introdusert i 1890 - 1900. Dette er en patron som har samme lesten som 9,3x72, introdusert i 1880 - 1900.

#6: 9,3x72R er en gammel kjenning i brekkvåpen og enkeltskudd rifler, etter det jeg vet lages ikke våpen i dette kaliberet lenger, men ammunisjon og hylser er å oppdrive. Introdusert ca.1900.

9,3x72R ble som i tidens ånd innen markedsføring omtalt og skrevet med EXPRESS, 9,3x72R Express eller  8x57R/.360 Express. Mange patroner fra denne epoken fikk begrepet Express.

 

Ulike R-patroner for sivile våpen er utrolig tallrike fra perioden 1880 - 1900, for det meste svartkrutt og i dag kun for samlere, både våpen og patroner er stort sett ukjente og uaktuelle for dagens jegere. 

8x57R a.JPG

8x57R b.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg løfter denne tråden litt til:

Jeg har kommet over en eldre variant av denne .360 Express, denne patronen har flere betegnelser som .360/Colled Black Powder eller 9,3x57R / .360. Denne jeg sikter til denne gangen er den med messingviklet hylse. Disse viklede hylsene er vel helst i dag mer kjent for samlere enn for moderne brukere av patroner. Litt interessant tilbakeblikk på patron/hylseutvikling. Særlig britene brukte mye denne teknikken, Flere britiske patroner militære og sivile som ble introdusert i 1866 - til ut på 1870 årene så slik ut. .577 Snider som kom i 1866 var slik, den lenger eksisterende patronen for Martini-Henry .577/450 hadde flere varianter med viklede messinghylser. Grove Express-patroner med svartkrutt for jakt i det britiske Imperiet som i Afrika og India kom med slike hylser. Det er alltid gøy å komme over denne typen antikviteter. 

Når det gjelder gamle jaktpatroner med hullspiss:

Som vi ser så hadde disse en løsning med en hullspissbeskytter i form av et kobberstykke i spissen. De tidligste kunne ha en treplugg i spissen.  Hva som er tilfelle på mitt eksemplar her er litt vanskelig å bedømme, jeg vil ikke pirke for mye å ødelegge (det er veldig smått). Men det er tilfelle at treplugg ble benyttet på fabrikkpatroner. Jeg har enkelt satt opp utviklingen på hylsene til .577/450 Martini-Henry og .360 Express ser vi også her at patronen ble med frem til moderne mantlede jaktkuler. 

.360 Express.JPG

Treplugg ...JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...