Jump to content

Beste jaktdress 2021


ladebenken

Recommended Posts

Heisann 

 

skal ha meg en ny jakt/skalldress 

 

bruker nå Norrøna finnskogen som allround dress til all jakt. Ønsker noe mer dedikert til fjelljakt. 
 

lyd er ikke det viktigste, men tetthet og luftemulighet er viktig.  Bruk er reinsjakt, fjellrypejakt, samt annen bevegelig jakt i drittvær. 
 

-Norrøna kvinneherdad? 
-Norrøna recon? 
-Disse nye SNO kostymene? Noe fra ravnø? 
-arcteryx alpha leaf?
 

Noe annet? Hva er BEST?
 

 

Edited by ladebenken
Link to comment
Share on other sites

Ikke så lett å si hva som er best, men brukte i mange år Norrøna Dovre til fjellrype jakt. Fungerte fint i all slags "dritt vær", men ikke sikker på om de lages lengre eller har samme kvaliteten ? Ellers sjekk ut Kuiu Chugach. Jeg har jakka og sønnen har hele dressen som han bla. bruker på reinsdyrjakt. 

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (På 16.11.2021 den 10.39):

Ikke så lett å si hva som er best, men brukte i mange år Norrøna Dovre til fjellrype jakt. Fungerte fint i all slags "dritt vær", men ikke sikker på om de lages lengre eller har samme kvaliteten ? Ellers sjekk ut Kuiu Chugach. Jeg har jakka og sønnen har hele dressen som han bla. bruker på reinsdyrjakt. 


hvordan synes du kuiu dressen er i forhold til f.eks Norrøna?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke prøvd K. dressen i skikkelig slapseføre på fjellet seinhøstes, men synes vel ellers at begge dressene hadde samme bra kvalitet, men nåværende Norrønadress har en annen type GORE-TEX membran enn min gamle Dovre dress.

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

Det kan være at buksa eg refererer til blir for "voldsom" til fjelljakt. Men eg jakter på vestlandet, her er mykje einer og lyng - som gir buksene mykje hard medfart. I tillegg er eg hundefører og ettersøksjeger, slik at både eg og utstyret eg bruker får mykje hard medfart i løpet av eit år. Tidligere sverga eg til Härkilla extreme, den er no komt i forbedra utgave som heiter pro hunter X leather. Den er litt tung, men utover det ei fantastisk bukse, vanvittig slitesterk og ein er godt beskytta mot både fuktighet, einer, kvister og andre ting som kan ødelegge bukser og kutte opp ankler/legger. Den har gode løysninger på lommer og lufting og eg ser på den som ei "stridsvogn". Til hardt bruk er den av det bedre ein får.

I tillegg er det 5 års garanti på pro hunter serien.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg har andre klær som vanligvis brukes til jaktformer på hjort og rådyr. Jeg er også hundefører under drev og ettersøk. Feller vanligvis mellom 20-30 storvilt i året på nordvestlandet, så det blir nok krabbing i buskas. 😂 

 

Det jeg er ute etter er klær til bevegelig jakt, i hovedsak høyfjellsjakt. Fjellrype og rein, men vil også bli brukt som turklær og kanskje litt som hundefører i drittvær.. Utfordringen med de vanlige jaktklærne med støydempende for utvendig er at de aldri tørker. Jeg har lite erfaring med skallklær. Har hatt noen sett av bergans og arcteryx. Kjøpte en gang ett svindyrt sett, som var ultralettvekt.. nå skulle det bli fart opp gråsteinen i sunndalsfjella.. Den ble ødelagt under ansmyging og felling av en reinskalv, varte i 2 dager. 

Link to comment
Share on other sites

@ladebenken Eg har ei skaljakke frå Härkilla som er veldig kjekk, tynn goretex med litt børsta overflate. Eg kan stikke den ned i ein romslig lomme eller ha den i sekken og ta den på ved behov. Men bakdelen er at den er skjør og tåler lite hard bruk. Eg har fleire jaktkompiser som har slike dresser og eg har sett at dei fleste har lappa og reparert i fleng på sine plagg. 

Mogleg der finnes denne typen plagg som er sterkare enn andre, men generelt trur eg desse ikkje tåler hard medfart, samanlikna med "tradisjonelle" jaktplagg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...