Jump to content

Valg av ny jaktkamerat.


TG

Recommended Posts

Hei! 
 

Jeg er ganske grønn på hundehold annet en å ha jakta litt rådyr med hund. 
 

Går for tiden støkkjakt på knasende føre og tenker at nå er det snart på tide med en hund. 
 

Elsker egentlig støkk aleine, og regner det som billigste og beste terapi (for meg ) 


Så derfor tenker jeg harehund for å jakte videre over nyttår og beholde støkkjakta for meg selv, men er jo også gira på fuglehund. Tenker Hygen om det blir hare og er ikke sikker om det skulle blir fuglehund. 
 

Regner med flere har vært i samme situasjon som meg så søker egentlig tips på hva jeg skal gjøre. Er det tull å kjøpe harehund om fuglejakta ligger hjertet nærmest? Bør jeg jakte rev for å bedre støkkjakta? Kommer jeg til å digge fuglehund? 
 

hva ville du gjort? 
 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville blitt med folk med forskjellig type hund ut så du får se om det er noe for deg, og ikke minst treffe forskjellige hunder.  Det høres ikke ut som du vet hva du vil. 

Dersom du er ivrig støkkjeger, og tenker fortsette med det ville jeg iaf vurdert en apporterende hund som kan bidra med ettersøksbiten. Å vurdere harehund for å bare jakte etter jul virker litt meningsløst, da det kan være veldig varierende føre, og man utnytter en veldig liten del av sesongen. 

Jeg har iaf lyst til å bruke hundene mye så mye som mulig, og å stikke på jakt uten å ta de med virker ganske bortkastet. 

Bruk litt tid på å finne ut hva du vil bruke en hund til, og dernest hvilken hund du vil ha - og om du er interessert i å legge ned innsatsen det kreves å få til en fungerende hund. Hva du liker er det bare du som vet. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...