Jump to content

Stabilitet på 1, 2, eller 3 km.


Magnus1

Recommended Posts

Damer og herrer med langholdserfaringer (og langholdsteorier). 
For nogen år siden skød jeg for første gang i årtier på hold rundt 1000 meter (og lidt længre) med forholdsvis dårligt resultat. Jeg har læst mig til at visse projektiler som Sierra Matchking kal .30 i 168 grain får stabilitetsproblemer på langhold. Bryan Litz i sine publikationer forklarer fænomenet men egentlig uden at give en forklaring på hvorfor dette optræder på visse - men ikke alle - hulnæsede matchkugler af lignende konstruktion. 
For nogen måneder siden læste jeg noget om Tysk (og andres) brug af lett maskingevær i trefod under begge verdenskrige på afstande op til 2 km (og op til 3 km med optisk sigtemiddel). Selv om MG ikke er et præcisionsvåben, så kræver det at projektilet flyver med næsen fremad og beholder sin stabilitet. 
Jeg mener også at have læst kommentar her på Kammeret at lange hulnæsede projektiler “type match” har større problemer med stabilitet i transsonisk område end “massive” projektiler. 
Er der nogen af vores experter med erfaring af skydning på meget lange afstande som kan kommentere på hvorfor dette stabilitetsfænomen, eller rettere sagt problem, optræder på visse projektiler men ikke andre, til trods for at riffelstigningen er hurtig nok til at stabilisere projektilet ved mundingen? 
Jeg er egentlig interessered i både praktiske erfaringer for at spare “egne ærgelser” med forsøg, og ikke mindst teorien bag ved. 
Takker på forhånd. 
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg burde måske tilføje at for nogen år siden spurgte jeg Sierrabullets om dette men de ville egentlig ikke indrømme at deres 168 grain matchking havde et problem på langhold og sagde bare at alle projektiler bliver ustabile i transsonisk hastighed.

 

Det kan godt være at transsonisk hastighed er lidt kritisk, men der er i hvert fald ikke alle som bliver ustabile der. 
 

Teorien bagved til side, hvilke kugler bruger de fleste til langhold over 1000 meter - hvor de fleste kugler er blevet subsoniske? Nogen praktiske erfaringer om hvad som virker og hvad ikke? 
 

Edited by Magnus1
Link to comment
Share on other sites

Har erfart at i 6,5mm fungerer både 139 scenar og 130Gt langt fordi transsonisk område. Husker ikke detaljenen på scenar, men Norma GT har jeg skutt repeterbart med treff på 1610 meter /1x1m plate) etter tallene i strelock. Dette med 835ms i utgangshastighet, så den er vel subsonisk fra 1100m ish.  Løp med 1:8 twist.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Magnus1 said:

hvilke kugler bruger de fleste til langhold over 1000 meter - hvor de fleste kugler er blevet subsoniske? Nogen praktiske erfaringer om hvad som virker og hvad ikke? 

Det begynner etterhvert å bli så mange som holder på med dette at det å finne innformasjon er nokså enkelt. Youtube er full av snutter og blogger med folk som skyter hvor langt som helst.

Det er sikkert mere respons å hente om du sier noe om hvilket kaliber du bruker/har tenkt å bruke og snurr på pipa (308? Siden du har erfaring med 168 gr SMK?). De aller fleste, i hvert fall som jeg kjenner, og som skyter mye bruker 6,5x55 til mengdeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Generelt så påvirker rifletwist.. utgangshastighet og løps slitasje både BC og hvordan kulen "opplever" overgangen fra supersonisk til transonisk og igjen til subsonisk.. noen kule konstruksjoner håndterer disse overgangene bedre enn andre.. men overnevnte faktorer påvirker også resultatet.. derav ingen unison konklusjon..

 

Med 155 grs ELD M i 308w så fungerer den fint ut på 1100 meter.. og har skutt med relative repeterbare treff ut til 1350 meter.. etter dette blir det litt krampaktig og jeg bytter heller løp og bruker 338LM løpet egentlig fra 1000 m og ut.. eller.. skal jeg skyte på 1000m så er allerede 338LM løpet satt i.. ikke fordi jeg må.. men alt blir litt lettere og treff blir lettere å lese når anslaget blir tyngre..

 

30 cal har fått sin renessanse nå med nye kule konstruksjoner som feks 230 og 250 grs Hornady A-tip.. jeg har liggende 300NM emne liggende og en DEFIANCE MACHINE DEVIANT TACTICAL låskasse som også skal ha et løp i 33XC.. hovedgrunnen til at prosjektet ennå ligger på "hylla" er at steder en kan skyte på hold som ikke 338LM fungerer på.. ikke er hverdagskost..

 

Som de over her har påpekt så er det vanskelig å unisont konkludere med hvordan en kule håndterer overgangen..

1D0FFE08-9610-4184-AF7D-CF3BDE216008.jpeg.2088f01ec478712b4074f152c9e8e118.jpeg

Min SAKO TRG M10 308w/338LM

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...