Jump to content

Haglstørrelse til rev, rådyr, gaupe, jerv og bever.


kongle

Recommended Posts

Som tittelen nevner så lurer jeg litt haglstørrelse/haglenummer til det "største/mest hardskutte" viltet som kan skytes med hagle.

Lurer derfor på dette og skyteavstand. Tenker i hovedsak på materiale som bly eller tilsvarende tungsten i US nummer.

 

Kan sikkert gå for grovere om det er dekning i aktuell hagle, ref rapporten bedre rådyrjakt.

Synes særlig gaupe, jerv og bever er dekket dårlig/vanskelig å finne noe om. Tallene for rev og rådyr er hentet fra NJFF. Synes det er rart at dette ikke er bedre dekket av typ NJFF i en anbefalt tabell slik det er på andre arter.

Så kom gjerne med linker/ref til eventuelle anbefalinger.

 

 

Så langt kommet fram til :

 

Rev: Bly:2-4, Tungsten 3-5,  Avstand 20m.

Rådyr Bly: BB-3, Tungsten 2-4, Avstand 20 m.

Gaupe:

Jerv:

Bever:

 

Link to comment
Share on other sites

kongle skrev (På 13.11.2021 den 23.18):

Kan sikkert gå for grovere om det er dekning i aktuell hagle, ref rapporten bedre rådyrjakt.

Synes særlig gaupe, jerv og bever er dekket dårlig/vanskelig å finne noe om. Tallene for rev og rådyr er hentet fra NJFF.

Ikke nødvendigvis noe poeng i å bruke grovere hagl så lenge du holder deg innenfor anbefalt maks-avstand. Nå er vel ikke hagle førstevalget til gaupe, jerv og bever, men i drillingen ville jeg  brukt samme haglstørrelse som til rådyr for disse viltartene. (Og jeg jakter med bly så lenge det er lov;)).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...