kongle Posted November 13, 2021 Share Posted November 13, 2021 Som tittelen nevner så lurer jeg litt haglstørrelse/haglenummer til det "største/mest hardskutte" viltet som kan skytes med hagle. Lurer derfor på dette og skyteavstand. Tenker i hovedsak på materiale som bly eller tilsvarende tungsten i US nummer. Kan sikkert gå for grovere om det er dekning i aktuell hagle, ref rapporten bedre rådyrjakt. Synes særlig gaupe, jerv og bever er dekket dårlig/vanskelig å finne noe om. Tallene for rev og rådyr er hentet fra NJFF. Synes det er rart at dette ikke er bedre dekket av typ NJFF i en anbefalt tabell slik det er på andre arter. Så kom gjerne med linker/ref til eventuelle anbefalinger. Så langt kommet fram til : Rev: Bly:2-4, Tungsten 3-5, Avstand 20m. Rådyr Bly: BB-3, Tungsten 2-4, Avstand 20 m. Gaupe: Jerv: Bever: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tor1980 Posted November 16, 2021 Share Posted November 16, 2021 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sølvrev Posted November 16, 2021 Share Posted November 16, 2021 kongle skrev (På 13.11.2021 den 23.18): Kan sikkert gå for grovere om det er dekning i aktuell hagle, ref rapporten bedre rådyrjakt. Synes særlig gaupe, jerv og bever er dekket dårlig/vanskelig å finne noe om. Tallene for rev og rådyr er hentet fra NJFF. Ikke nødvendigvis noe poeng i å bruke grovere hagl så lenge du holder deg innenfor anbefalt maks-avstand. Nå er vel ikke hagle førstevalget til gaupe, jerv og bever, men i drillingen ville jeg brukt samme haglstørrelse som til rådyr for disse viltartene. (Og jeg jakter med bly så lenge det er lov). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kongle Posted January 20, 2022 Author Share Posted January 20, 2022 Takk for input.Kommer ikke til å gå for større str enn ca nr 2. Ikke så aktuelt for meg å jakte mange av de artene med hagle, men artig å vite/ha kjennskap til anbefalinger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
goosehuntarn Posted January 20, 2022 Share Posted January 20, 2022 Praire storm us4 er fin til hardskutt vilt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haglejeger89 Posted July 3, 2022 Share Posted July 3, 2022 Last ned Njff Appen så får du med Ammo guide Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rugerdud Posted July 3, 2022 Share Posted July 3, 2022 3,5mm hagle er fint. Om du bruker bly da. Vismut 3,75-4mm Matrix varianter det samme som bly Disse harde og tyngre enn bly variantene så kan du fint gå ned til 3mm. Pga høy hastighet og at de er harde og tunge. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts