Jump to content

Parasitter i rådyr


Maxwatt

Recommended Posts

Hvor vanlig er det å finne innvollsorm eller andre parasitter i rådyr og hva gjør man når man finner slike?

Det har nemlig hendt meg 2 ganger i år og det virker ikke som om det er noe særlig hjelp å få av Mattilsynet eller veterinær når de et "bare" er småvilt det er snakk om. De er vist ikke engang interessert i å ta prøver av dette.

Jeg mistenker at det ville blitt undersøkt relativt kjapt hvis disse var funnet i elg.

 

 

DSC_6303.JPG

DSC_6368.JPG

DSC_6383.JPG

DSC_6378.JPG

Link to comment
Share on other sites

Når man vet at revens lille og andre nye arter er på innmarsj så virker det merkelig for meg at ikke Mattilsynet eller andre viser interesse for å undersøke slike funn.

2 av 2 er jo litt mer en "fra tid til annen".

Jeg ble tipset om at en parasittolog ved NMBU kanskje kan være villig til å se på disse. Jeg har tatt vare på en cyste og noen mark, så det er mulig å sende inn prøve. 

 

Link to comment
Share on other sites

Statistisk sett er 2 av 2 fortsatt «fra tid til annen». Jeg har helt sikkert fått både 2 og 3 dyr på rappen med parasitter men så kan det fort være 10 dyr til neste. Selv om parasitter i hjortevilt er ikke veldig uvanlig så jeg ville ikke vært veldig bekymret. Kan jo være at Mattilsynet ikke er så interessert nettopp fordi dette er gammelt nytt?

Link to comment
Share on other sites

Du har rett i at 2 på rad kan være en statistisk tilfeldighet og at parasitter i dyr ikke er noe nytt, men hva med matsikkerhetsaspektet i dette.

Hvordan kan man bedømme om dette er egnet til mat og hva slags behandling bør kjøttet i så fall igjennom først? Holder det å fryse kjøttet i x antall uker og så kan man trygt spise det?

 

Link to comment
Share on other sites

2 av 2

Flere mil mellom lokasjoner.

skutt på postering så adferd er kanskje ikke så utslagsgivende.

Kongsvinger kommune. Her er det MYE rådyr.

Første dyret hadde lite fett på kroppen. Siste dyret var i godt hold med mye fett i buken, men mye mer slike cyster og mark.

Begge var ungdyr.

 

Hva gjør man i elgjakta når slike ting dukker opp?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Generelt burde man aldri spise kjøtt med cyster, og slett ikke hvis der er mange av dem.

dvergbendelorm starter sådan i mennesker, nemlig som cyster på hjortedyr.

 

Sitat

Dvergbendelormcyster kan finnast i hjortedyr, og dei kan ha ulik storleik (1-3 cm), med vanlegvis vassklårt innhald. Ein finn dei vanlegast i lever. Grunn til å vera på vakt dersom ein finn mange cyster, og/eller i andre organ enn lever. Kontakt Mattilsynet for prøvetaking eller identifisering. (Kjøtet kan nok nyttast etter tilstrekkeleg varmehandsaming eller frysing, men funnet er unormalt, og slakt med cyster skal ikkje inn i omsetjing utan veterinærkontroll)

 

Link to comment
Share on other sites

Prøver er sendt og saken oppdateres når/hvis det kommer nye opplysninger.

Dette er virkelig et vanskelig emne hvor jeg føler det er vanskelig å få god hjelp og småvilt jegeren er overlatt til seg selv.

Selv om rådyr er småvilt så klasses det i noen regler som storviltet, men mangler litt av det sikkerhetsnettet som storviltet har. 

Det burde være enkelt å få undersøkt tvilsomme slakt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
jjrckd skrev (På 14.11.2021 den 21.26):

Statistisk sett er 2 av 2 fortsatt «fra tid til annen». Jeg har helt sikkert fått både 2 og 3 dyr på rappen med parasitter men så kan det fort være 10 dyr til neste. Selv om parasitter i hjortevilt er ikke veldig uvanlig så jeg ville ikke vært veldig bekymret. Kan jo være at Mattilsynet ikke er så interessert nettopp fordi dette er gammelt nytt?

Det ser ut til at jjrckd har rett. Prøvene som ble send inn bekrefter at det er en parasittisk nematode av slekten Setaria.

I dette tilfelle var det snakk om frittlevende mark i bukhulen og da dreier det seg mest sansynlig om Setaria arter. 

Disse er veldig ekle, men harmløse og man kan fint spise kjøttet. Det anbefales ikke i spise innvoller/buk-kjøtt og ikke gi hunder slakteavfall, men kjøttet er spiselig etter frysing/steking.

 

https://www.youtube.com/watch?v=k8bFyKOkeVc

Setaria tundra i reisdyrslakt fra Finland

 

https://www.sva.se/amnesomraden/djursjukdomar-a-o/bukhalemask-hos-hjortdjur/ 

Fra Svenske SVA 

 

https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.941.597&rep=rep1&type=pdf

En studie fra Finnland om disse parasittene i rein,hjort, rådyr og elg

 

Når det er sagt, så er det ingen ting i veien for at dyr kan ha flere typer innvolsormer og det kan finnes f.eks. bendelmark eller andre ting i tillegg.

 De veskefylte blærene (cystene) jeg fant i det første dyret er mer typisk for slike flatormer.

 

Det største problemet i denne saken var at jeg ikke fikk noe respons fra matilsynet eller veterinær.

De var veldig tydelig på at siden jeg ikke hadde tatt kurset "kompetent jeger" og ikke hadde med de indre organene kunne jeg ikke ta med slaktet til dem eller til et mottak.

Det burde være enklere å få hjelp. Man skal strengt talt ikke behøve å studere biologi så man er i stand til å finne og undersøke lymfekjertler og annet på egenhånd når man jakter og vil spise det man høster fra naturen.

Det ser ut til at julemiddagen er reddet for i år, men for fremtiden vil jeg nok være enda mer skeptisk til diverse avvik.

All literaturen om parasitter og sykdommer hos hjortevilt som jeg har pløyd gjennom nå har åpnet øynene mine for hvor mange forskjellige ting man kan komme borti og hvor lite vi egentlig vet om småkryp som omgir og bor i oss.

til sist vil jeg si: In dubio abstine. Avtså hvis man er i tvil. Ta vare på og send inn prøver hvis det er mulig.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det er i sør Hedmark.

Lange kløver er nok pga at dyret har ligget mye og ikke slitt dem nok. Så har problemet bare "vokst" for å si det sånn. 

Pels lus (eller heter det midd) er ikke uvanlig på rådyr. 

Det hadde lette diare symptomer, men uten nærmere undersøkelse er det umulig å si hva som var selve grunnlaget for sykdommen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...