Jump to content

Få tankene vekk fra skudd jeg ikke fyrte av


MarkusRN

Recommended Posts

Hei!

Var på elgjakt i dag og vi har en kvige igjen på kvota vår. I dag satt jeg i et tårn på post og det nærmet seg slutten av dagens jakt, plutselig kom det ei kvige opp 100 meter foran meg, ho hadde det ikke travelt og ruslet rolig. Jeg avsikret våpen og hevet våpen klart i tilfelle jeg fikk mulighet. Det var litt åpen skog med en del tykke trær litt spredt. Denne kviga jogget litt vekk, for så å snu og gå mot meg. Ho stoppa opp flere ganger men stoppa alltid bak trær så jeg ikke fikk skutt. Jeg hadde en tanke om at hvis ho begynte å gå til venstre for meg ville jeg få god sjanse til å skyte. Kviga reagerte på noe (sikkert vind pga ho var såpass nærme), så begynte ho å jogge ut i den åpningen jeg håpet på. Jeg siktet på henne hele veien og ropte 2 ganger på ho for å få ho til å stoppe. Når kviga stoppet opp stod den selvføgelig bak et tre igjen... Jeg hadde ikke sjans igjen å skyte. Kviga var i noen åpninger i ro andre ganger, men jeg var usikker på om det var kvister og slikt i sonen jeg skulle skyte, derfor holdt jeg igjen. Men tingen er at jeg har irritert meg i hele dag for at jeg ikke felte denne kviga, selvom jeg ikke så helt sjansen. Er nok mest det at jeg hadde mye sjanser som endte med at ho stod feil osv. Pluss at det var akk det dyret vi trengte for å fylle kvota... Noen tips til evnt neste gang? og tok jeg en god avgjørelse å ikke skyte?

Link to comment
Share on other sites

Om du hadde skutt den kviga så hadde elgjakta vore over. Rifla hadde havna innerst i våpenskåpet i total isolasjon gjennom eit mørk vinter.

Du skal aldri angre på eit skudd som ikkje vart løyst, kos deg meg ein flott opplevelse i dag og gled deg til neste jaktdag.

BTW. kan eg få bli med, vi er tomme for elgløyver🤣🤣

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt riktig avgjørelse. Ofte de situasjonene som bare ble nesten jeg pleier huske best. Lærerikt siden man da går gjennom situasjonen mange ganger i ettertid. Kanskje man finner ut hva man kan forbedre til neste gang. Uansett artige opplevelser, og det er jo det som er jakt. Trenger ikke alltid ende med felling 👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ble lært at en jeger vet når han skal skyte, men en god jeger vet når han ikke skal skyte.

Har vært i lik situasjon, og irritert meg over at jeg ikke skøyt en piggbukk, den sto akkurat slik til at skuddet muligens hadde gått gjennom kvist, men mest sannsynlig ok. Fortalte dette til grunneieren som sa at avgjørelser som å holde igjen slike skudd var grunnen til at han ikke trengte å bekymre seg over om dyr ble skadeskutt, om jakten ble drevet forsvarlig osv.

Ta med deg at rutinene dine fungerer, og med mindre du kan styre dyret på 100m avstand som var det ikke din skyld at du ikke fikk skutt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Slik er jakt og du vil oppleve det mange ganger. Alltid greit å holde igjen når godfølelsen ikke er der synes jeg. Greiest at dyra legger seg etter skudd. Det er slik som du selv sier for oss alleJeg hadde ikke sjans igjen å skyte

 

 

Link to comment
Share on other sites

Klok vurdering. 😀

Noen gode jaktopplevelser jeg har er slike «nesten» episoder. Da lever tanken på hva som kunne hvert gjort annerledes og de tar man med seg i livet. Et dårlig skudd er bare dritt og bør unngåes for en hver pris. Antar at du jakter i et lag, ved å holde igjen skudd og dele opplysninger med andre så viser man at det er akseptert å holde igjen på dårlige skuddsjanser. Dette igjen fortelles som en god historie. Du hører ikke en god jakt historie  av en seriøs jeger som handler om dårlig vurdering og skadeskyting. 

Edited by Hans Geir
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg kjenner følelsen.

Jeg holdt igjen et skudd på en kalv og kolle i bevegelse under fjordårets jakt. De beveget seg sakte, men jeg var rett og slett usikker.

Noen sekunder senere var de vekke og flere sjanser fikk jeg ikke.

 

Nå står jeg uten storviltjakt i uforseelig fremtid grunnet manglende tilgang på jaktlag og løyver, men jeg er i grunn glad for at jeg holdt skuddet. Ettersøk, skadeskyting og slikt tull vil jeg unngå så langt som mulig.

 

Jeg tenker at du gjorde rett i å holde skuddet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvorfor man holder igjen skuddet kan man jo alltid spørre seg. Jeg har skutt flere elg men har også hatt den store skjelven med elgen i siktet på rett avstand. Da kan man ikke skyte men er vanskelig å innrømme i ettertid. Trygg jakt er pri 1 og lett å forsvare/diskutere. Hadde en periode hvor jeg ble ekstremt nervøs på oppskyting også. Vet ikke hvorfor men ikke morro.

 

tore

Link to comment
Share on other sites

Husker godt første elgen jeg fikk på post. Så den på lang avstand før den kom inn på ca 40m. Skalv så jeg klarte ikke løfte børsa omtrent 🤣 Så det ble ikke skudd.. Første jeg skjøt kom mens jeg drakk kaffe.satte ned koppen,skjøt to skudd.Tok opp koppen å drakk videre,helt rolig🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...