Jump to content

"Billige" varmevester VS kjente merker


magnum_mauser

Recommended Posts

Når ein leser spesifikasjoner på kjente varmevester frå til dømes heat experience, so har dei varmetråder i ryggen og på brystet, dvs 2 felt. Men det selgast ein del vester frå mindre kjente merker der det blir reklamert med betydelig fleire felt, f.ex 9  ulike varmefelt, til og med i nakkekragen. Ein norsk butikk køyrer knallhardt på slike vester til ein hyggelig pris i desse dager.

 

Er det nokon som har testa desse vestane opp mot dei meir kjente merka som har vert solgt siste åra, som kan seie noko om kvalitet og om der er noko å hente på dei ekstra varmefelta?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte akkurat ein slik Hërkila varmejakke, og har ikkje gjort mej opp noko formening om kor godt ej liker den endå.

Den har varmeelement kun på øvdre del av ryggen. 

Kjenner at når  jakka sitter laust på ryggen oppleves ikkje varmeelement så godt, men når ein desse blir "pressa inn mot ryggen" så kjem varmen fort.

Er dermed usikker på kor mykje effekt ein eks får med varmeelement på områder der klea ofte sitter laust på kroppen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en billig-varmevest fra wish eller en lignende leverandør, som en test etter å ha sett dem annonsere mange tilsynelatende billige varer. Husker ikke hva den ble annonsert med av varmefelter, men hva den faktisk har fremstår som litt begrenset. Det er vel en varmeledning som går to ganger over ryggen og gjennom nakken (som er veldig behagelig). Men jeg bruker den mye og er veldig fornøyd med den.

 

Den største ulempen med den, og sikkert alle andre vester som bruker ekstern batteribank, er at batteribanken må slås på for å levere strøm, og om den ikke merker belastning med en gang, slår den seg av igjen. Batteribanken ligger i innerlomma på varmevesten, som i sin tur er ganske nær kroppen for å få maks utbytte av den, så det er minst ett plagg utenpå det igjen. Og når man sitter på post ønsker man ikke å dra ned og opp diverse glidelåser for å starte den. Hvis man ikke har rørt den på XX minutter (kanskje en time), slår den seg av selv og da må man få den i gang igjen. Altså skru på batteribanken og umiddelbart trykke på brystknappen på vesten for å slå den på. Ikke en helt lydløs prosess. Og stoffet i kragen på vesten gnisser mot skjegget når man vrir på hodet, der kunne det med fordel vært et tynt lydløst fleece-stoff. Hadde disse detaljene vært fikset hadde det vært et perfekt produkt for meg. Bruker den likevel.

 

Nå har jeg bare prøvd denne vesten så jeg kan ikke sammenligne.

Link to comment
Share on other sites

Samboeren min fikk en kinesium varmevest til jul... Denne er veldig ustabil og kortslutter 8/10 ganger når man slår den på. Vi føler oss ikke trygge med å bruke den lenger.

Noe annet å tenke på er at batteribank + varmevest kan gi elektriskstøy som gjør til at radio ikke funker så bra, mye skurr. Dette var med en harkila vest og en ganske dyr batteribank

Link to comment
Share on other sites

Jeger.no gjorde en stortest av varmevester her: https://www.jeger.no/jaktklaer/varmeplagg/stor-test-av-varmevest-og-varmeplagg

Følger spent med på denne tråden hvis noen vil dele posteringserfaring med noen av de test-nevnte kandidatene . Har antakeligvis også kommet til flere aktuelle kandidater siden denne testen ble gjort (des 2019).

 

Edited by jernmannen
Link to comment
Share on other sites

@jernmannen Eg enda opp med å kjøpe meg ein vest frå heat experience, som kom godt ut på den testen du viser til. Eg fekk prøvd den i helga, der eg blandt anna vart sendt opp på toppen av eit fjell og skulle sitte der på post. Det var styggbratt, so eg var sliten, våt og kald når eg kom opp. Eg skifta til tørr ullbrynje underst, varmevesten, ein tynn syntetisk hettegenser utenpå og deretter anorakken i vadmel. Det var 2 grader og bitande kald austavind på toppen der, fleire av postane lenger nede i lia gjekk heim fordi dei var kalde, eg satt utvilsomt på den kaldaste posten og eg hadde det egentlig veldig komfortabelt. Men den er svært tett og sjølv ved nedstigning vart eg klam - so for min del er dette berre eit plagg til posteringsbruk.

 

Eg gjekk inn på den nettbutikken eg linka til, og bestilte deira vest også, den tenker eg at frua kan få av ungane til jul. Og for nyskjerrighetens skyld gjekk eg på wish og fant ein som ser tilsynelatende identisk ut, som kosta meg 300 kr inkludert frakt - og den bestilte eg til meg sjølv.

So det blir spennande å sjå om desse billige vestane som er fulle av varmefelter, til og med i kragen: om dei fungerer like godt, bedre eller dårlige enn den eg kjøpte frå heat experience- time wil sjåw!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Følger også litt denne. 
Vurderer å kjøpe Harkila sin varmejakke til sambo til jul. https://no.harkila.com/nb-no/shop/harkila-heat-jakke-100118625
Vurderer å investere i en til meg selv også hvis den duger. Hun jakter ikke, men er litt frossen av seg. Fordelen med denne er at den kan bruke vanlig USB, ulempen er at den er ganske dyr og leveres uten batteribank. Får også med app uten at det betyr så mye.. Fint hvis noen har erfaringer å dele. 
 

Har en 4-5 år gammel fra varmevest.no fra før som funker sånn halvveis.

Link to comment
Share on other sites

Etter omfattende research på dette med varmeklær endte jeg opp med å gå all-in og kjøpe stilongs, genser og jakke fra Härkila sin Heat-kolleksjon, samt jakthansker og innleggssåler fra Heat Experience.

 

Jeg kan rapportere om at alle plaggene fungerer helt utmerket!

Konklusjonen er at dette er strålende produkter, som holder det de lover og mer til!

 

Edited by Game Clay
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

No har eg fått testa vesten frå heat experience og den billige kinavesten. Eg kan ikkje seie noko om levetid på batteriet til kinavesten, då eg har brukt den få timer i slengen. 
 

Men ein ser at den er relativt billig, det er slurva litt med sømmer osv. Men i praksis har den fungert minst like godt som den meir kostbare frå heat experience. Eg har blitt spesielt glad i varmen i kragen på den billige vesten, det er ein høydare når det kjem til komfort.

Link to comment
Share on other sites

https://www.bygghobby.no/products/varmevest-xxl
 

Der kan du kjøpe den via norsk forhandler. Men du finner den også på wish, eBay og på tilsvarande plasser for ein rimeligare pris. Men vær obs, kjøper du den frå utlandet må du sjekke størrelsen - hjå norsk forhandler er XL faktisk ein XL, men den eg kjøpte frå wish, der måtte eg opp to størrelser. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg har varmevest frå Makita. Den har varmetråder kun i to felt. Den varmar godt og eg må som oftast trinne ned varmen fordi det blir for varmt. På batteriadapteret så er det usb uttak.

Kikka også på Milwaukee sine vester, dei er også veldig bra. Fordelen med å kjøpe varmevest frå verktøyleverandører er at du bruker batteri frå drillen. Kinaprodukt ol. så kan det vere utfordrande å få tak i batteri og dei har ofte dårlig kapasitet.

Så etter eit par sesonger med varmevest så enda eg opp med Zippo sine bensinvarmere. Dei kostar bare 3-400kr og eg fyller med aspen bensin.

Vekta er minimal og dei varmar meget godt. Brenntida er oppgjedd til 12t men dei varer minst 14-16timar.

Har vel ikkje brukt varmevesten etter at eg kjøpte to slike…
7D338868-6C03-4135-905A-4F580FD85068.jpeg.3ce14582dd63c834b94eb3b8fd0ecfab.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tussehsugen,

Aspen bensin? Kva type bruker du?

Kjøpte meg ein kopi av denne zippo varmaren, men har hatt problemer med at den sløkner på post.

Synes det var god effekt å ha ein slik i bukselomma i tillegg til varmevesten når ein sitter lenge på post.

Problemet var at den sløkna. Kan gortex lommer vere for tette så den ikkje får nok oksygen? 

I tillegg så lukta det godt bensin når den var i bruk.... Kan lukta komt etter at den sløkna?

 

Varmevest, kan vel ikkje sei at det har vore 100% problem fritt der heller.

Usikker på om det er  usb kontakten, bryteren eller noko anna. Men opplever at varmevesten har enten skrudd seg av eller ned ved bruk.

Batteriet er plassert i høgre jakkelomme, omtrent samme område hoftebelte på vorn sekken ligger. 

 

Einaste som har vore 100% pålitelig på mine turer på post er dunjakken som eg har på meg under jaktjakka når eg kjem til posten.

Med jaktjakka over så demper den gnisselydene av dunjakken.

 

Link to comment
Share on other sites

Bruker std aspen utan olje, 4 takt.

Terje338 skrev (På 19.12.2021 den 7.15):

Tussehsugen,

Aspen bensin? Kva type bruker du?

Kjøpte meg ein kopi av denne zippo varmaren, men har hatt problemer med at den sløkner på post.

Synes det var god effekt å ha ein slik i bukselomma i tillegg til varmevesten når ein sitter lenge på post..

 

Brukar  std. bensin for 4takt, blå kanne, original lighterbensin har eg aldri brukt. Lukter ingenting under fyring og brenner stabilt i timesvis. putter den ofte i fremre bukselommer for å varme opp blodårer type motorvei. Har aldri klart å slokke den men har opplevd at den varmer litt lite. Då trenger dei tilførsel av oksygen. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

svar til Hurlumhej

Så innlegget ditt fra i fjor om billige vester og en samboer som fikk noe kina-greier.

Jo takk f.... Har hatt en sånn selv (nå evig deponert) og går fortsatt rundt med brannmerke på ryggen da hele driten kortsluttet. Ble ikke akkurat stille på post. 

Kast den og kjøp kvalitet. Leter selv og har ikke bestemt meg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...