Jump to content

Innendørsskyting revolver med porting


Federal86

Recommended Posts

På min innendørsbane så kan en skyte opptil 9mm/38special. 

Standplassene er skilt ved hjelp av plexiglass som henger ned fra taket. 

 

Har veldig lyst til å bytte ut en av mine revolvere med en ny revolver. 

Dessverre så har denne revolveren porting på løpet og det vil ta noe tid før børsemakeren kan fikse dette for meg. 

Det er en .357 revolver som jeg vil kun skyte med 38special (fabrikk ladet only) innendørs. 

Mitt spørsmål er som følger. 

Vil en revolver med porting støye vesentlig mer enn en revolver uten porting, samt vil den få plexiglassene ved siden av meg til å blafre eller taket osv? 

Eller er det jeg som nå skaper et problem som ikke eksisterer. 

 

 

På forhånd tusen takk for alle gode svar 🙂

 

 

 

357081RH_L-f26e0ac9.webp

Link to comment
Share on other sites

Jeg sluttet å skyte innendørs pga. slike smelljern, ikke mine men andre sine. Det er verst for sidemannen. Og så er det blyet da, med porting vil en del av gassen gå mot siden (og deg). Vet ikke hvordan luftingen er på din bane, men mange har veldig dårlig ventilasjon. Hvis du skyter innendørs må du bruke dobbel beskyttelse med propper og de beste øreklokkene. Blyet er det vanskelig å unngå, men i disse tider er det innafor å bruke munnbind kanskje.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Ei tohi varjata så revolver med porting ville kunne irritere naboskytteren i vesentlig større grad, enn en revolver uten porting til tross for at en bare skyter .38 spesial? 

 

@mig16 Sluttet du å skyte innendørs pga 9mm/.38spesial våpen eller pga våpen med porting? 

@Bartemannen Et meget godt poeng, men jeg har allerede en lignende revolver. 

I tillegg så likte jeg denne revolveren veldig godt både når det gjelder vekt og avtrekk. 

I tillegg så er det spennende med en annen type revolver enn den revolver som hele (686 med 6" løp) Norge har. 

Edited by Federal86
Link to comment
Share on other sites

Ikke hør på surmulingen, men kos deg med den revolveren. På skytebaner som følger de moderne kravene til skillevegg så skal ikke den blåsen forstyrre sidemannen og omdirigeringen av lyd skal også skilleveggen klare å ta det meste av den. For helsiken, er man på en skytebane så må man tåle at det smeller litt...

 

Hensikten med forbudet med slik porting i NSF-stevner er at de tar ganske mye av rekylen og (spesielt) i magnum i feltløypa uten sidevegger, så vil sidemannen absolutt bli forstyrret av sideblåsten.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Federal86 said:

så revolver med porting ville kunne irritere naboskytteren i vesentlig større grad, enn en revolver uten porting til tross for at en bare skyter .38 spesial? 

 

Ja, fordi du sender adskillig mer trykk til sidene. Selv med 38 spl vil det være en forskjell, men med 357 mag er det naturlig nok mest trykk og lyd.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Du bekymrer deg for mye her. Som sagt, du vil bare skyte .38 spl enn så lenge, og du skal få tett portingen så snart det lar seg gjøres. Det skal mye til å dirigere nok blåst til å være til mer sjenanse enn det slarkete timing med blykuler allerede er. Om dette er et problem for noe, så er det jo uansett bare et spørsmål om tid før du har tettet porting allikevel.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Rausheim said:

Ikke hør på surmulingen, men kos deg med den revolveren. På skytebaner som følger de moderne kravene til skillevegg så skal ikke den blåsen forstyrre sidemannen og omdirigeringen av lyd skal også skilleveggen klare å ta det meste av den. For helsiken, er man på en skytebane så må man tåle at det smeller litt...

 

Hensikten med forbudet med slik porting i NSF-stevner er at de tar ganske mye av rekylen og (spesielt) i magnum i feltløypa uten sidevegger, så vil sidemannen absolutt bli forstyrret av sideblåsten.

Gode poenger 🙂

Den er jo moderne til en vis grad, men disse veggene ikke boltet fast. 

Altså disse skilleveggene består av plexiglass plater som henger ned og er festet i taket, altså det skal ikke mye til for at de flytter seg. 

Det jeg kanskje er litt bekymret for at magnaporten vil gjøre at disse plexiglass platene vil blåse på skytteren ved siden av? 

Eller er det igjen jeg som skaper storm i et vannglass 🤣?

 

5 hours ago, Ei tohi varjata said:

 

Ja, fordi du sender adskillig mer trykk til sidene. Selv med 38 spl vil det være en forskjell, men med 357 mag er det naturlig nok mest trykk og lyd.

 

Ole

Lar det seg gjøre å si noe om hvor mye? 

Eksempelvis så har jeg lagt merke til at det virker som at de som skyter Glock i 9mm, støyer vesentlig mer enn min CZ Shadow 2 med akkurat lik fabrikk ammunisjon (S&B 124grains). 

Har du noen kunnskaper om hvor mye løpslengde spiller inne her også? Altså vil det bli mer eller mindre støy med 6" løp kontra 8" løp 🙂

 

3 hours ago, Carl Volt said:

Du bekymrer deg for mye her. Som sagt, du vil bare skyte .38 spl enn så lenge, og du skal få tett portingen så snart det lar seg gjøres. Det skal mye til å dirigere nok blåst til å være til mer sjenanse enn det slarkete timing med blykuler allerede er. Om dette er et problem for noe, så er det jo uansett bare et spørsmål om tid før du har tettet porting allikevel.

Det kan godt hende jeg gjør 🙂

Jeg bare ønsker ikke å være han ene som skaper dårlig stemning pga at jeg absolutt skal være annerledes (ikke bruker S&W 686 6") pga av kjøp av revolver med midlertidig magnaporting. 

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så mange her i tråden som surmuler så der må jeg arrestere @Rausheim. Jeg tolker svarene som velmente råd.

 

At du @Federal86 starter tråden fordi du "Jeg bare ønsker ikke å være han ene som skaper dårlig stemning pga at jeg absolutt skal være annerledes (ikke bruker S&W 686 6") pga av kjøp av revolver med midlertidig magnaporting"  er jo utrolig prisverdig. Både skytebaner og verden for øvrig hadde vært et bedre sted hvis alle var like hensynsfulle som deg. All honnør til deg.

 

Mitt forslag om 585/686 var også bare et velment råd da jeg ikke ante at du satt på en slik revolver fra før.

 

Er det denne nye revolveren du har lyst på så for all del gå for den. Jeg er absolutt tilhenger av at folk kjøper det de synes er gøy. Alt må ikke vær fornuftig. Da blir det fort kjedelig 😀

Skilleveggene på skytebanen vil sikkert ta unna det meste av portingen.

 

Mitt forslag da basert på den nye inputen du har kommet med er at du enkelt og greit tar med pistolen slik den er på banen og skyter litt for å se hvordan det går. Vær gjerne åpen og forklar for de andre på banen hva dine tanker er. Kanskje de ved siden av kan gi deg noen ærlige tilbakemeldinger på om dette er noe problem eller ikke.

Har vært på skytebanen mange ganger med folk som har pistoler og revolvere med porting, og det bryr ikke meg.

 

PS! For øvrig synes jeg revolveren var grise-tøff!! 

Edited by Bartemannen
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Federal86 said:

Altså disse skilleveggene består av plexiglass plater som henger ned og er festet i taket, altså det skal ikke mye til for at de flytter seg. 

Det jeg kanskje er litt bekymret for at magnaporten vil gjøre at disse plexiglass platene vil blåse på skytteren ved siden av? 

Eller er det igjen jeg som skaper storm i et vannglass 🤣?

 

 

Det er ikke nok kraft til å få disse til å svinge. Du har allerede mer trykk fra glipen mellom tønna og løpet enn det som kommer fra en munningsbrems :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (På 13.11.2021 den 9.27):

Er ikke så mange her i tråden som surmuler så der må jeg arrestere @Rausheim. Jeg tolker svarene som velmente råd.

 

At du @Federal86 starter tråden fordi du "Jeg bare ønsker ikke å være han ene som skaper dårlig stemning pga at jeg absolutt skal være annerledes (ikke bruker S&W 686 6") pga av kjøp av revolver med midlertidig magnaporting"  er jo utrolig prisverdig. Både skytebaner og verden for øvrig hadde vært et bedre sted hvis alle var like hensynsfulle som deg. All honnør til deg.

 

Mitt forslag om 585/686 var også bare et velment råd da jeg ikke ante at du satt på en slik revolver fra før.

 

Er det denne nye revolveren du har lyst på så for all del gå for den. Jeg er absolutt tilhenger av at folk kjøper det de synes er gøy. Alt må ikke vær fornuftig. Da blir det fort kjedelig 😀

Skilleveggene på skytebanen vil sikkert ta unna det meste av portingen.

 

Mitt forslag da basert på den nye inputen du har kommet med er at du enkelt og greit tar med pistolen slik den er på banen og skyter litt for å se hvordan det går. Vær gjerne åpen og forklar for de andre på banen hva dine tanker er. Kanskje de ved siden av kan gi deg noen ærlige tilbakemeldinger på om dette er noe problem eller ikke.

Har vært på skytebanen mange ganger med folk som har pistoler og revolvere med porting, og det bryr ikke meg.

 

PS! For øvrig synes jeg revolveren var grise-tøff!! 

 

Takk for det, alltid greit å vise hensyn til andre. 

God poenger og takk for at din respondering på mitt spørsmål 🙂

Helt enig, den er ganske rå. 

689en får Raging Hunter til å se ut som en 44.Magnum.

 

Rausheim skrev (På 13.11.2021 den 15.40):

 

Det er ikke nok kraft til å få disse til å svinge. Du har allerede mer trykk fra glipen mellom tønna og løpet enn det som kommer fra en munningsbrems :)

Aha da forstår jeg litt mer.

Har ikke fått prøvd den på banen ennå, men ser fram til det. 

Takk for respondering på mitt spørsmål. 

Kennethj skrev (På 13.11.2021 den 20.48):

Jeg skyter innendørs med min Performance Center .460XVR 7,5" og har aldri oppfattet det som noe problem at jeg har rekyldemper på den. Det er riktignok kun lov å skyte .45 colt på banen vår. Kraftigere enn det må vi skyte utendørs, det frister ikke nå i mørketida.

258764460_1253699935151780_4006405254044334871_nmo.jpg

258921330_3051508115162489_2253974387691333411_nmod.jpg

258747795_895403091142643_1263178530348246166_nmodd.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...