Jump to content

Villsvinjakt i Norge


Billybang

Recommended Posts

Mulig dette er svart på tidligere, men hvordan spesifikt går jeg frem for å få jakte villsvin i Norge? 
jeg er en fersk jeger med null erfaring, men målet mitt med å ta jegerprøven er å få villsvin på grillen.

jeg er ikke så gira på å dra til Sverige for å så betale 75kr kg for kjøttet, jeg vil jakte i Norge og helst betale minst mulig for gleden.

Link to comment
Share on other sites

Søk opp gruppen "Villsvin-Villsvinjakt" på facebook. Jeg er helt sikker på at det er flerre der som ønsker å hjelpe en fersk jeger i gang, erfaringsmessig er det mange erfarne jegere som ønsker å rekruttere eller "få i gang" ferske jegere. Slik sett er jegerfamilien veldig inkluderende :)

 

Skulle du mot formodning ikke få napp der så ville jeg spurt grunneiere i området du tenker å jakte i (hvis du har et). Jeg har for eksempel til gode å få et nei fra de jeg har spurt på mine "gård til gård" spørrerunder for å finne jaktområder, riktignok på rev men det kan jo gjøre seg like gjeldende for villsvin.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar. 
trodde kanskje folk såg på villsvin som skadedyr, så de var bare glade for å bli kvitt de. Hvis grunneiere tar seg betalt for villsvinjakt, så ender vi fort opp med svenske tilstander. Jeg er helt ok med det, men er staten?

 

jeg bor på Gjøvik nå, men flytter litt sørover neste høst.

 

som fersk jeger så vil jeg gjerne bli med på kurs og bli kjent med lag. Vi er egentlig to stykker

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Billybang said:

trodde kanskje folk såg på villsvin som skadedyr, så de var bare glade for å bli kvitt de. Hvis grunneiere tar seg betalt for villsvinjakt, så ender vi fort opp med svenske tilstander. Jeg er helt ok med det, men er staten?

Ja nå har du kastet brannfakkelen, og jeg henger meg på :D Jeg skal ikke ta helt av, men fy fela dette provoserer... hehe

Mens noen bønder (og staten) har forbannet villsvinet som en pest og en plage (skadedyr) så har andre grunneiere bestemt seg for å fore dem opp... Hvorfor? Kjøtt er godt, og når du er grunneier er det også en inntektskilde. Mitt, meg og mine.... Det betyr at kornbonden risikerer å få hele sin åker vandalisert fordi naboen har satt opp 10 foringsstasjoner og startet opp villsvinturisme, helt lovlig selv om villsvinet er svartelistet.

 

Selv om staten har svartelistet villsvinet så er det påtagelig hvor lite tiltak som er gjort for å stoppe invasjonen, faktisk har jeg ikke hørt om et eneste tiltak noen sted. Jeg vet det ble diskutert en gang for lenge siden om Norge skulle sette opp villsvingjerde, men det ble med ord.
Kan jo også nevne at du må betale for å jakte på smårovvilt på statsgrunn, selv om de helst vil at flest mulig skal jakte smårovvilt. 

 

Vil vi ha eller ikke ha svartelistede arter? Når ikke engang staten klarer å bestemme seg så kan vi ikke forvente noe bedre av grunneierne rundt om heller...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
ladebenken skrev (På 11.11.2021 den 19.08):

 

Det er jo dritbillig.

 

er du medlem: 2000kr for 3 dager med jakt 1:1 instruktør, overnatting inklusiv mat..  og båt... 

 

1 natt på hotell koster 14-1600..  

 

Dette er ikke langt fra kostpris.

Var på dette jeg. Bra opplegg og hyggelig. Litt uheldig med masse snø første kvelden, så ble lite action på meg, men prisen og opplegget var det ikke noe å si på. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...