Jump to content

Trenger hjelp til verdivurdering av vĂ„pen vi har arvet😇


Linnfre87

Recommended Posts

Hei, og velkommen til forumet!

 

Hvis vi skal kunne gi noen tips, trenger vi beskrivelse, og helst bilder. Og for mange vÄpenmodeller er ogsÄ produksjonsÄr vesentlig.

 

En annen sak er registrering av vÄpna (hvis de er registreringspliktige). Politiet antar det til enhver tid er flere ti-tusen dÞdsbo, der vÄpna ikke er omregistrert pÄ forskriftsmessig mÄte. Ny vÄpenlov m/forskrifter tÄdte i kraft fra 1/6 i Är, jeg kjenner ikke til eventuelle endringer pÄ feltet "arv av vÄpen".

 

Edit.: Der kom det bilder, ja! Noe av dette er vel for svartkrutt, og dermed ikke registreringspliktig.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Der er en plombert Mauser av noe slag, jeg kjenner ikke igjen cresten stemplet inn over kammeret, mulig spansk eller noe sÞramerikansk modell? Produsert i Tyskland i alle fall. Og sÄ en plombert Mosin Nagant.

 

Resten tar jeg ikke helt med en gang, litt forvirrende bilder.

Link to comment
Share on other sites

Naganten og Mauseren kan henges pÄ veggen. Som Slemmo er inne pÄ over her, sÄ mÄ de replomberes ved salg, og det ligger nÄ pÄ 6000-7000 kr. Og sÄ mye er de ikke verdt. AG3-bajonettene pÄ trofeplate er verdt et par hundre kroner, de to andre bajonettene kjenner jeg ikke til. Den siste bÞrsa er etter all sannsynlighet produsert fÞr 1890, med mindre det er noen merking pÄ den som sier noe annet, og da er den registrerings- og sÞknadsfri og kan selges til hvem som helst. Prisen aner jeg ikke noe om, et sted mellom 1000 og 10000 avhengig av opprinnelse og alder.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mengder av ulike patronvÄpen fra fÞr 1890, de er bare som regel veldig dyre. Jeg samler selv pÄ rifler fra 1880 Ärene, og det finnes mye spennende.

 

Kropatschek 1886, mauser 1871/84 og mannlicher m1886 er eksempler pÄ temmelig avanserte magasinvÄpen etter datidens standard. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...