Jump to content

Startladning 223r med vv n-110


Berbu

Recommended Posts

Heisann

 

Handlet meg en ny rifle i 223 så må slenge sammen noen patroner så jeg får prøvd den litt før vinter rypejakta.

 

Har noen komponenter liggendes fra sist jeg hadde en 223 men finner ikke mine gamle ladedata.

 

Er det noen som kan tipse meg om en grei start ladning med vv n-110 og 52-55 Gr kule.

 

tenker meg å begynne på litt over 15gr men er jeg helt på bærtur da? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke svare helt presist på spørsmålet ditt, siden jeg ikke har ladet  mantlede kuler i .223 med N110. Men jeg har ladet ganske mye reduserte ladninger med støpekuler/N110 i .223, og støpekuler/kobberbelagte kuler/N110 i .222.

 

Hvis jeg skulle lade 52-55 grs kuler i .223, ville jeg startet med en stige 14-15-16 grs. 

N110 tenner lett, og du kan gå ganske langt ned i ladevekt uten at skumle ting skjer. 

Jeg vil tippe at "rypeladningen" rundt 750 m/s ligger i området 15-16 grs.

 

Så det blir mine synspunkter, basert på erfaringer med litt lignende- men ikke identiske- ladninger. N110 er generelt et utrolig bra krutt til reduksjonsladninger.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingen spindrift, da er jeg uansett ikke milevis av med min tankegang.

 

har du noen formening om hvor maks med n110 vil ligge? Vil helst unngå å lukte på maks da trykket nok kommer fort med n110 hvis jeg nærmer meg maks.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen anelse hvor du når maks trykk. Men jeg tror du er innafor med god margin opp til 16grs.

 

For noen dager siden testet jeg kobberbelagte 55grs H&N- kuler med N110 i .222 rem. Dette er myke kuler, som ikke tåler høye trykk eller voldsom fart før presisjonen går i vasken. Jeg ladet en stige opp til 15,5 grs (800m/s, mener jeg å huske), med god presisjon og ingen overtrykkstegn.

 

Dette var jo i .222 rem. I en større hylse vil samme kruttmengde gi litt lavere trykk.

Samtidig vil en konvensjonell mantlet kule ha høyere løpsfriksjon enn de myke, kobberbelagte kulene- dette bidrar til å trekke trykket opp. 

 

 

Hva sluttsummen blir, vet jo ikke jeg. Jeg kan bare si hva jeg ville gjort, basert på de observasjonene jeg har gjort tidligere. Og det er 14-16 grs, for hva det er verdt.

Lykke til!

 

PS N110 er lettantennelig. Jeg har vært nede i 8,5grs i .222rem med 45grs kuler uten noe «funny stuff».

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...