Jump to content

CZ P10F spørsmål


Olof

Recommended Posts

Jeg har denne. Lite sidespor, men jeg fikk importert den via-via og tror med stor sannsynlighet at jeg var førstemann i Norge som fikk akkurat denne modellen 😉

 

Uansett, jeg er strålende fornøyd med pistolen og synes den leverer akkurat hva den lover, og hva de fleste reviews på Youtube og nettsteder konkluderer (selv om jeg alltid er skeptisk til såkalte "eksperters" 10-minutters tester. En pistol må skytes myyyye før man konkluderer).

 

Jeg har fått meg en plate for optic og har satt et Vortex Venom jeg hadde liggende på den.

 

Jeg har det siste året/halvannet brukt pistolen i DSSN Production og Production Optics samt NROF Tjenestepistol for både det som kalles N1, N2 og N3 skyting. Har også brukt den på en PPC konkurranse.

Pistolen er vel i stor grad ment å skulle være en konkurrent til Glock og i dette segmentet er den absolutt en fullverdig konkurrent.

I Production/Production Optics får du selvfølgelig også en liten fordel av å slippe DA på første skuddet.

Det å kunne ta av/på platen med optikk er genialt om man som meg også bruker den i andre klasser hvor det skytes uten optikk.

Presisjonen er bra og jeg liker avtrekket. Det er jevnt og reset'en er veldig kort som er genialt for raske skudd. Den har en stor triggerguard om man skyter med hansker.

Siktemidlene er også gode. "Serrateringen" er heftig både foran og bak på sliden og du får meget godt tak for ladegrep.

Grepet passer mine hender veldig bra.

 

Jeg har egentlig ingenting negativt å si om pistolen. Den spiser alt av ammo jeg har forsøkt i den og har null funksjoneringsfeil til tross for at jeg nok ikke er den som pusser pistolene så ofte.

Har lånt ut pistolen mange ganger til nysgjerrige på NROF treninger og samtlige har gitt tilbakemelding om at det var en spennende pistol.

 

Prismessig havner den vel også ca 2000kr under tilsvarende Glock 17 MOS og det er jo tiltalende.

 

Så P10F vs Glock 17 MOS?
Nå har jeg ikke skutt Glock 17 MOS selv, men jeg har skutt vanlig Glock 17 (P80) uten MOS systemet siden 1990. Det er jo samme pistolen bare uten platen for optikk. 

Dette er en urettferdig sammenligning da jeg har skutt sannsynligvis flere hundretusen skudd i Glock og derfor skyter jeg (i alle beskjedenhet) veldig bra med Glock.

Og jeg har tjeneste-Glock i dag så jeg har begge deler.

Aftermarkeddeler, hylstere etc er det selvfølgelig haugevis av til Glock og betydelig mindre til CZ'en, men det kommer det nok mer av fremover.

PS! Jeg får P10F'en til å sitte bra i mitt Glock 17 hylster så jeg har ikke trengt å kjøpe nytt hylster.

 

Konklusjon

Men putter jeg til side det at en Glock nesten er en like naturlig del av meg som høyrehånden og forsøker å se på dette objektivt, så tror jeg kanskje jeg hadde kjøpt P10F dersom jeg var ute etter en DSSN production pistol i dag og ikke hadde min forhistorie med Glock.

Jeg tror neppe pistolen vil skuffe deg. 2Alfa.no hadde sist jeg sjekket ekstra magasiner for 790 kr. Du bør ha minst 3 stk til DSSN brukt. Kanskje til og med 4 stk.

Som alt annet så handler det også mye om å bruke pistolen mye og bli fortrolig med den. 

Edited by Bartemannen
Skrivefeil
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bartemannen said:

Jeg har denne. Lite sidespor, men jeg fikk importert den via-via og tror med stor sannsynlighet at jeg var førstemann i Norge som fikk akkurat denne modellen 😉

 

Uansett, jeg er strålende fornøyd med pistolen og synes den leverer akkurat hva den lover, og hva de fleste reviews på Youtube og nettsteder konkluderer (selv om jeg alltid er skeptisk til såkalte "eksperters" 10-minutters tester. En pistol må skytes myyyye før man konkluderer).

 

Jeg har fått meg en plate for optic og har satt et Vortex Venom jeg hadde liggende på den.

 

Jeg har det siste året/halvannet brukt pistolen i DSSN Production og Production Optics samt NROF Tjenestepistol for både det som kalles N1, N2 og N3 skyting. Har også brukt den på en PPC konkurranse.

Pistolen er vel i stor grad ment å skulle være en konkurrent til Glock og i dette segmentet er den absolutt en fullverdig konkurrent.

I Production/Production Optics får du selvfølgelig også en liten fordel av å slippe DA på første skuddet.

Det å kunne ta av/på platen med optikk er genialt om man som meg også bruker den i andre klasser hvor det skytes uten optikk.

Presisjonen er bra og jeg liker avtrekket. Det er jevnt og reset'en er veldig kort som er genialt for raske skudd. Den har en stor triggerguard om man skyter med hansker.

Siktemidlene er også gode. "Serrateringen" er heftig både foran og bak på sliden og du får meget godt tak for ladegrep.

Grepet passer mine hender veldig bra.

 

Jeg har egentlig ingenting negativt å si om pistolen. Den spiser alt av ammo jeg har forsøkt i den og har null funksjoneringsfeil til tross for at jeg nok ikke er den som pusser pistolene så ofte.

Har lånt ut pistolen mange ganger til nysgjerrige på NROF treninger og samtlige har gitt tilbakemelding om at det var en spennende pistol.

 

Prismessig havner den vel også ca 2000kr under tilsvarende Glock 17 MOS og det er jo tiltalende.

 

Så P10F vs Glock 17 MOS?
Nå har jeg ikke skutt Glock 17 MOS selv, men jeg har skutt vanlig Glock 17 (P80) uten MOS systemet siden 1990. Det er jo samme pistolen bare uten platen for optikk. 

Dette er en urettferdig sammenligning da jeg har skutt sannsynligvis flere hundretusen skudd i Glock og derfor skyter jeg (i alle beskjedenhet) veldig bra med Glock.

Og jeg har tjeneste-Glock i dag så jeg har begge deler.

Aftermarkeddeler, hylstere etc er det selvfølgelig haugevis av til Glock og betydelig mindre til CZ'en, men det kommer det nok mer av fremover.

PS! Jeg får P10F'en til å sitte bra i mitt Glock 17 hylster så jeg har ikke trengt å kjøpe nytt hylster.

 

Konklusjon

Men putter jeg det at en Glock nesten er en like naturlig del av meg som høyrehånden og forsøker å se på dette objektivt, så tror jeg kanskje jeg hadde kjøpt P10F dersom jeg var ute etter en DSSN production pistol i dag og ikke hadde min forhistorie med Glock.

Jeg tror neppe pistolen vil skuffe deg. 2Alfa.no hadde sist jeg sjekket ekstra magasiner for 790 kr. Du bør ha minst 3 stk til DSSN brukt. Kanskje til og med 4 stk.

Som alt annet så handler det også mye om å bruke pistolen mye og bli fortrolig med den. 

Tusen takk for at du tok deg tiden 🙏 Setter veldig pris på det. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bartemannen said:

Jeg tror neppe pistolen vil skuffe deg. 2Alfa.no hadde sist jeg sjekket ekstra magasiner for 790 kr. Du bør ha minst 3 stk til DSSN brukt. Kanskje til og med 4 stk.

Som alt annet så handler det også mye om å bruke pistolen mye og bli fortrolig med den. 

Her vil jeg nok heller si minst 4, kanskje til og med 5. Har du en longcourse og en hotrange etterpå, er 4 IMO et must, og 5 en fordel. Ellers må du gjenbruke eller starte med et halvfullt magasin på siste stage. Men det spørs jo litt på nivået, jeg bommer jo noe mer enn snittet.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Jeg pleier som regel å starte med 4 magasin, men kan aldri huske å ha brukt det fjerde magasinet noen gang.

De fleste stager fullføres med 1-2 magasin.

Men alltid kjekt å ha et ekstra magasin for sikkerhets skyld. Hvis et ryker eller du mister ett.

 

Jeg bruker nok motsatt strategi av deg: jeg skyter for det meste Alfa, men er alt for treg 🤣

 

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

Har du en long course med 32 tellende må du minimum ha to magbytter, og er det hotrange så står du der med bare ett magasin og har to skudd å gå på. Hvis det, som under Oslo Open, er noen satans swingers på siste stagen, går det jo fort noen ekstra skudd. Her har man vel kanskje lov til å bytte til ferskt magasin før man starter neste stage og ha det siste fra første stage å bytte til, men det er jo ikke helt ideelt.

Link to comment
Share on other sites

sånn realistisk er du 3-5% bedre enn de andre kan du vinne matchen med denne, vs å ta en shadow 2 feks. dvs man kjøpe seg handicap. 

Når det er sagt 

 

4 mags er must på rig, og 1 ekstra i baklomma for 5 totalt om du har bomma mye på en stage eller har planlagt bomme mye.

 

Swingerne i helgen var en ganske rolig toppswinger og en mikkemus stålswinger, de ble skutt på henholdsvis 6 og 7? sekunder de stagene av de beste med shadow 2 ;) 

 

der glock og denne har fordel av likere skudd alle skudd, har andre våpen *alle andre skudd senere* bedre avtrekk. 

 

spørs litt hva man har lyst til, skyte for morro vs skyte for å vinne, er ikke noe rett eller galt svar på hva man vil her, er man å skyter konkurranser har du allerede grusa alle som bare sitter hjemme! ;)

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, aps said:

Swingerne i helgen var en ganske rolig toppswinger og en mikkemus stålswinger, de ble skutt på henholdsvis 6 og 7? sekunder de stagene av de beste med shadow 2 ;) 

 

Hastighet er irrelevant, alt som beveger seg i horisontalretning og endrer retning er tilnærmet umulig å treffe. For meg. 😝

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, gert said:

Hastighet er irrelevant, alt som beveger seg i horisontalretning og endrer retning er tilnærmet umulig å treffe. For meg. 😝

var iaf strategisk layout, få skjøt mer enn 2-3 mags maks etterpå siden de ikke hadde fler etter longcoursen ;)

Link to comment
Share on other sites

Da har du enten skutt lite matcher, eller god til å skyte :D 

Det skjer stortsett når vi plasserer stål (mange har stål allergi) eller noe annet bevegelig på litt hold, i helgen sitt tilfelle stod  12 stål på 8 meter ca fra faultline og 7,5 fra pipa? dette resulterte tidvis i mer dekningsild enn pling lyder av stål som falt ,;) Tror det var ca 2stk som skjøt 12 stål på 12 skudd, I did not :D 

Kombinerer du det med 32 skudder stage rett før har du da 1,5'mag ish igjen fra stagen før, og start var unloaded. 

 

den andre stagen var egentlig greiere, 2 bobbere og 1 swinger, den tok de fleste uten å lade om, men igjen etter en 32 skudder. 

Det meste vi har observert er 4 x 15 skudd magasiner på 1 stålmål på ca 35 meter.  På råde nå sist var det relativt mange som brukte 4-5 mags på en 32 skudder, da den hadde 6stk minipoppere på 35 meter :D 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Bartemannen skrev (På 9.11.2021 den 13.08):

Hehe. Jeg pleier som regel å starte med 4 magasin, men kan aldri huske å ha brukt det fjerde magasinet noen gang.

De fleste stager fullføres med 1-2 magasin.

Men alltid kjekt å ha et ekstra magasin for sikkerhets skyld. Hvis et ryker eller du mister ett.

 

Jeg bruker nok motsatt strategi av deg: jeg skyter for det meste Alfa, men er alt for treg 🤣

 

Hei

 

hvilke plate brukte du og hvor bestilte du den?  Jeg digger P10F. Har hat den i nesten 1 år nå

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
gribben skrev (På 3.10.2022 den 14.33):

Flere som har erfaring(og lengre) erfaring med denne nå? Vurderer en P-10F optic ready til production og optic 🤔

Jeg er veldig fornøyd med min. Fungerer godt og sitter godt i hånden. Har også hat den dom ikke er optic ready

13DBD2CF-8323-43E7-BDFE-84F78E123F21.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...