Jump to content

Statskog åpner for dagskort på elgjakt..


Kennethj

Recommended Posts

Stefflus Har du jaktet my e på elg?

 

Når du skriver "snudd hele området på hodet og jagd elgen til fjells eller ned i bygda"

Hvordan kan du hevde dette?

Elgjakt uten hund er sikkert mulig, men mener du at det er bedre enn tradisjonell elgjakt med løshund eller bandhund?

Vanlig elgjakt har lange tradisjoner i Norge og hunden er helt uvurderlig.

Er du kanskje misunnelig fordi du ikke er med på skikkelig elgjakt????

  • Like 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Prøvde å få napp i terreng i fjor, viste seg å vere umulig… Prøvde gjentatte gonger, kvar gong var terrenget solgt i samme øyeblikk som det vart publisert. Mulig eg var for treig, man må tydlegvis vere kjapp som Luckey-Luke…

Vedr. elgjakt uten hund så vil eg gjere oppmerksom på at det ikkje er lov, på jakt etter storvilt så skal man ha ettersøkshund. Vil også minne om Jaget elg ikkje blir borte frå jorda si overflate, den flytter seg. Du kan altså risikere å få elg på ditt terreng…😂

Link to comment
Share on other sites

At hunden ikkje må vere fysisk i skogen veit vel alle, men ettersøkshund er ein del av storviltjakta.
Statskog forlanger såklart ettersøkshund eller avtale, det skal alle ha.

Det er strengt tatt slik at kvar og ein som er på storviltjakt, sjølv om han er ein del av eit jaktlag, skal som ein del av dokumentasjonen på lovleg jaktutøvelse ha ei skriftleg ettersøksavtale i lomma. 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, tussehaugen said:

At hunden ikkje må vere fysisk i skogen veit vel alle, men ettersøkshund er ein del av storviltjakta.
Statskog forlanger såklart ettersøkshund eller avtale, det skal alle ha.

Det er strengt tatt slik at kvar og ein som er på storviltjakt, sjølv om han er ein del av eit jaktlag, skal som ein del av dokumentasjonen på lovleg jaktutøvelse ha ei skriftleg ettersøksavtale i lomma. 

Du startet med å si at det ikke er lov å jakte elg uten hund, det er altså feil. Det er derimot pålagt å ha avtale for ettersøk, det er ikke en hund man bruker før jakta går galt.

 

Hvis du hadde droppa hele kommentaren din om at det ikke er lov å jakte elg uten hund hadde det aldri oppstått noen uklarhet i utgangspunktet.

 

Link to comment
Share on other sites

@Nyati Demp deg, du er over grensen til ufyselig.

 

Jeg sier ikke at noe er 'bedre', jeg sier at smygjakt har dårlige odds og at det ville vært godt for den jaktformen å få ei uke med urørt område, uten at det trenger å gå ut over lagsjakta. Effektiviteten deres gjør at det kan tas igjen i andre enden. Erfaringsmessig skaller lagene av før det er slutt uansett om det drar ut i tid.

 

Når løshunden vår har jagd samme kua rundt og rundt valdet ei mil og deretter til sjøs, da er det bare å håpe at noen er på trekk eller at de omkringliggende støkker dyr over til oss. Det er det jeg mener med å snu valdet på hodet. Det er lett å se at de trekker til fjells og ned i bygda når lagene begynner å romstere.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...