Jump to content

Elg. Stress og kjøttkvalitet


Stefflus

Recommended Posts

I går gjorde jeg noe jeg har drømt om, å gå på elgjakt helt alene, med frikort og ungdyr. Jeg sneik innpå et dyr med breisia til i et hull i nokså tett granskog, med huet i et kratt. På 60m løftet jeg børsa til skuldra.

"SKVIK!" sa den våte gummikolben mot jakka, og to ører stod til værs, ei ku. Vanskelig å si om det var kalv i nærheten.

Vi tittet på hverandre ti-tjue sekunder før den rolig snudde seg og luntet avgårde.

 

Skulle ønske det var okse eller kalv, for jeg skulle gjerne lukta litt i'n.

Jeg har nokså fremskreden lukt- og smakssans, og syns elgslakt lukter ubehagelig beskt, nesten metallisk.

De andre i laget reagerer ikke.

Jeg har ikke kjent det samme i Rådyr, men de har også ant fred og ingen fare før de plutselig lå der, istedenfor å bli drevet i kilometer på kilometer.

 

Slakterbedrifter snakker mye om stress og PSA eller DFD-kjøtt, men jeg finner lite om vilt, annet enn.. -en slakterbedrift som håndterer elg. 

https://elgslakt.no/elgkjott-og-kvalitet/

"Vi vil ha informasjon hvis dyret har vært stresset/skadeskutt før avlivning."

Men det virker som normen er drev, så hvordan defineres stresset?

 

https://www.hjortevilt.no/effekt-av-to-ulike-jaktformer-pa-kjottkvaliteten-hos-elg/

Og de to ulike formene er løshund og drivjakt uten hund. Det hadde vært mer interessant å se sammenligning med smygjakt.

 

Lukter elgen beiskt også når den aner fred og ingen fare?

Link to comment
Share on other sites

Viltkjøtt kan forringes med at det blir metallisk smak eller er umulig å mørne. 
Årsaken er vanligvis skadeskyting der dyret har gått ei stund før ettersøk har blitt vellykka. Adrenalin kan gje metallisk bismak på kjøttet, feber medfører at kjøttet ikkje lar seg mørne.

Bacheloroppgåva frå Evenstad bekrefter vel at stress ikkje er problem, dei 4 tilfellene av høg PH kan vere av annen skade, det nevnes ingenting om slikt.


Besk smak er eit tegn på vomskudd. Då vil mageinnhold hurtig transporteres rund i blodbanene og heile dyret blir kontaminert.

 

Om du er ute i ærende for å sverte løshundjakt så vit at mang ein elg står og beiter når losen går, enkelte elg legger seg ned og tar ein lur…

Link to comment
Share on other sites

I min ungdom så hadde jeg også fremskredet smaks/luktesans,. kunne kjenne  lukta av en brunnokse på kilometervis.Mange i jaktlaget undret seg over hvorfor jeg kunne skyte alle storoksene så der er altså hemmeligheten.Du burde utnytte dine sanser mens du har dem.Før for mye akevitt,og pepperkryddret elgbiff tar dem.(Ikke fortell det till andre i jaktlaget at du har et talent)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, tussehaugen said:

Om du er ute i ærende for å sverte løshundjakt så vit at mang ein elg står og beiter når losen går, enkelte elg legger seg ned og tar ein lur…

Svaret ditt var så bra inntil du satte piggene ut.

Jo takk, jeg vet det. Men jeg har ikke lukta utvomming av elg som hundeførern har lista innpå (faktisk ikke slaktet heller når jeg tenker meg om), bare slike som var meget misfornøyd med å bli forfulgt.

Edited by Stefflus
Link to comment
Share on other sites

Øverst til høyre i hvert innlegg er det tre prikker. Når man klikker på dem, kommer menyen "Share" (blå lenke for kopiering), "Edit" på egne innlegg (ei stund), og øverst, "Report", for å gi moderatorene melding om innlegget.

 

De som måtte mene at @Jakt-Skytter  eller andre troller, kan klikke på prikkene, velge "Report", og gi ei kort melding til moderatorene, så avgjør de om dette er i tråd med forumreglene, eller ikke.

 

(Til det diskuterte temaet: Om dyret er jaget eller ikke, påvirker mørningen (melkesyre). Og dyr som er stresset er mer "hardskutt", de går så lenge hjernen får noen oksygenatomer. Men at stress skal omdanne dyra til metaller som gjør at vi med nikkelallergi ikke kan slakte dem, har jeg aldri vært borti).

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Jegermeistern said:

 

(Til det diskuterte temaet: Om dyret er jaget eller ikke, påvirker mørningen (melkesyre). Og dyr som er stresset er mer "hardskutt", de går så lenge hjernen får noen oksygenatomer.).

Trur du har sett for mykje på Terminator😂😂 At blod smaker jærn gjer det ikkje til armeringsstål…

Spøk til alvor, mange meiner det blir ein usmak av vilt som har vore skadet ei stund før dei blir avliva. Typisk trafikkskadet vilt.
vomskutt vilt er å ødelegge kjøtt, det smaker beskt og jævlig🤮

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, tussehaugen said:

vomskutt vilt er å ødelegge kjøtt, det smaker beskt og jævlig🤮

Tull å tøys. Det eneste kjøttet som kommer i direkte kontakt med vom er indrefileten, ved korrekt slakting. 

Hvordan vil du forklare at vom-innhold setter smak på ytrefillet, lår, bog og nakke?

 

Hva med haggle-skutt småvilt, som for eksempel hare? Ikke mat?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Super XX said:

Tull å tøys. Det eneste kjøttet som kommer i direkte kontakt med vom er indrefileten, ved korrekt slakting. .....

Tja, ved skudd inn og ut i vom har du uten tvil et poeng, men det finnes mange andre alternativer av vomskudd. Inn i bog og ut i vom og lignende kan nok mye kjøtt forurenses. Det verste jeg har vært borti var en elg jeg skjøt med 8x68S- en splint av ribbein punkterte mellomgulv og vom, men vi fant dritt i hinnene langt opp i nakken på elgen. Elgen sprang et par hundre meter- og fordelte møkka utrolig bra rundt om i kjøttet på den turen. 8x68S-en ble forøvrig solgt etter den opplevelsen...🤔

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, asterix said:

8x68S-en ble forøvrig solgt etter den opplevelsen.

Det er en dårlig håndverker som skylder på verktøyet.😇

Ladd med en tung kule overgår denne de fleste amerikanske magnumpatroner og gir ikke mer søl enn en .30 magnum.. Den har heller ikke det fordømte magnumbeltet. 8x68 er en utrolig allsidig patron.

Link to comment
Share on other sites

8x68S er uten tvil en fin kreasjon. Jeg byttet til 8x57Is- som er mer egnet til mitt bruk. Mye bedre erfaringer med den. De fleste av oss vokser fra "magnum" med årene- jeg intet unntak.  Den eneste jeg har igjen med den betegnelsen er en .375H&H mag.....🙂

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Super XX said:

Hvordan vil du forklare at vom-innhold setter smak på ytrefillet, lår, bog og nakke?

 

Hva med haggle-skutt småvilt, som for eksempel hare? Ikke mat?

Vominnhold kjem inn i sårkanalen og bakterier kjem i blodbanen. Blodet transporteres så bakteriene rundt i absolutt heile dyret. Dyret får også bukhinnebetennelse og feber etter kort tid. 
Vomskudd fører ofte til ettersøk og då går tida…

Mørning kan du bare gløyme, feber i dyret forlenger tida som behøves for mørning og kjøttet vil sannsynlegvis bare bli surt ettersom alt er forurensa med vom. 

Småvilt skutt med hagle får sannsynlegvis stopp på sin blodsirkulasjon før bakterietransporten har skjedd.

Ligger masse om dette temaet tilgjengelig, kikk på feks. Hjorteviltportalen
 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

All kunnskap om slakt og kjøttbehandling tilsier at ett dyr som er avlivet, totalt uten å være påvirket før skuddet vil ha: 

-bedre holdbarhet 

-bedre forutsetninger for mørning, det kan mørnes lengre og det blir mørere. 

-totalt sett bedre kvalitet i alle målbare parameter. 

 

Årsaken finnes i en av linkene til ts. (glykogen, dødsstivhet og pH)

 

 

Å sammenligne drivjakt med og uten hund blir idiotisk. Begge jaktformer stresser viltet. Drivjakt uten hund tipper jeg er verst. Hjort og rådyr tar iallefall mye lengre ut hvis den aner at det er mennesker inne i bildet.  

 

Hadde undersøkelsen sammenlignet f.eks drivjakt mot skudd på intetanende vilt hadde det blitt mer matnyttig. 

 

Når det gjelder vomskudd, tja.. noe griseri, men jeg har enda ikke vært med å kasere noe slakt pga vom. Skjær rikelig bort, og følg hinner for å fjerne alt. ovenfra og ned. Vi har mørnet vomskutt vilt som normalt i kjølerom. Har merket pakkene og benyttet de selv og har enda ikke hatt noen slags form for usmak på noe. 

Edited by ladebenken
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om det oppdages vom eller avføring i vilt levert til viltsalkteri så skal skrotten destrueres. Dei har heller ikkje lov til å levere det tilbake til jegeren.

Tid frå skudd til slakting betyr ingenting.

Er uhellet ute så er det sikreste å droppe mørning, hive det rett i frysen og bruke alt til kjøttdeig.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Angående stressa hjortedyr:
Hva vet vi i hvilken grad dyra er "stressa" når de kommer på post?
Nå er jeg 90% elgjeger , pluss litt hjort og rådyr når det passer slik.
Vi jakter kun med bandhund (svarthund) og to til tre drivere mot postrekka som kan bestå av alt fra to til fire poster alt etter terreng og tilgjengelig mannskap.

Det vi ser i de fleste tilfellene er at elgen kommer i noenlunde rolig fart, de virker ikke skremt / stresset, men lusker unna driverne  på en rolig og kontrollert måte.
Unntaket er de få tilfellene hvor driverne "overrumpler" dyr som da gjerne stikker av med større fart, og da kan de komme raskt.

Like ofte skytes det dyr av driverne, hvor elgen stopper opp og ser seg tilbake før det stikker.
Dette så vi spesiellt de åra vi hadde kvit svensk elghund på laget.
Elgen ble tydeligvis svært opptatt av denne kvite skapningen, stoppet opp og nistirret på hunden før den bestemte seg for å stikke.
Hundefører skjøt mange elger for denne hunden på denne måten.
Vi har ikke det jeg vet, opplevd at kjøttet er forringen på noen måte på grunn av "stress" i forbindelse med normale jag, hvor skytter legger ned dyret med gode skudd og kort fluktstrekning.

På samme måte har vi heller ikke registrert dårlig slaktekvalitet de gangene vi har måtte gå ettersøk.
Heldigvis så langt har det ikke vært vomskudd, da @Jegermeisternsitt mantra "opp og fram" er opplest og vedtatt som standard på laget :)
Å lure kula inn bak bogen uten å snerte borti vom  er vi enige om er en praksis vi unngår.
Da skjæres det mye heller vekk eventuellt blodslått kjøtt av bog.

Så jeg sliter litt med å kunne definere når et dyr er "stressa" og i hvilken grad.....
Er kvaliteten på slaktet målestokken, har vi i hvert fall dyr som ikke lar seg så lett "stresse"  :)

 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendigvis "stress". Det er bruk av musklatur som er "problemet"

 

Hvis dyret eks ett rådyr har løpt foran en rask hund i 5-6 timer er det nedkjørt - det har brukt opp glykogen lagrene som i korte ord er energilageret til muskelcellene. Det samme skjer med oss også, etter en skikkelig hard fjelltur er vi nedkjørt, det som da funker er raske karbohydrater - det fyller fort opp musklaturens glykogenlager. 

 

Glykogenlagrene sin funksjon etter at dyret er skutt er å være næring til melkesyra, det er denne som skaper dødsstivhet og senker pH i musklaturen. Når pH går ned trives ikke bakterier og slaktet får bedre holdbarhet.   

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er en annen "mulig" grunn til usmak på viltkjøtt:

 

https://www.nationen.no/motkultur/debatt/hjort-er-hjort/

 

"Da kelneren fortalte at hjorten kom fra New Zealand, inntraff en akutt bismak".

 

Det er kanskje ikke helt "klimasmart" å reise til NZ, for å spørre jegerne om "bismaken" kommer av at dyret var stresset?

 

Uansett, mange morsomme "språkblomster" i den kronikken! Godt hjort!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...