Jump to content

Sentrering av demper


mike79

Recommended Posts

16 hours ago, Ei tohi varjata said:

Ja, og det jeg erfarte er at fabrikkgjengede piper passer helt suverent med dempere en kjøper i butikk. Da også som nevnt Ase Utra produsert i Finland.

 

 

Måten du svarer på får meg til å tro at du er enten et skikkelig dårlig troll eller bare en kverulant, uansett fasit så gidder jeg ikke diskutere dette om du skal krangle og få alt til å handle om hvor vanskelig motparten er.

 

Ole

Jeg har det inntrykk på dette forumet at hvis man er uenig eller har andre teorier/ løsninger meninger som går mot kunnskapsrike erfarne og "populære" bidragsytere over tid så blir du tråkket ned i gjørma hånet og latterliggjort og eller stemplet som kverulant eller med trolle tendenser.

 

Fabrikk gjengede piper passer selvsagt til fabrikk produserte dempere som er laget i henhold til toleransene,det er vi enige om og jeg er enig om at det er enkelt hvis du skal bytte demper for de som har behov for det. MEN...

Nå er dette min personlige mening og erfaring:

Jeg har hatt flere rifler som har vært ferdig gjenget fra produsen der jeg har brukt for eks S&L sin demper, Hausken og A-TEC. Ingen av disse hadde samme "slakke" når de ble monert på samme våpen.Med slakke mener jeg hvor mye demperen beveger seg side/opp ned etter hvert som den skures innover gjengepartiet.Også hvis du kastbyttet  demper fra rifle til rifle så var det ikke samme slakke på de forskjellige våpen.Mulig jeg er pirkete men..

Hvis man ser for seg at gjengepartiet på demper er slått med max toleranse (største diam)og gjengepartiet på rifledel er slått til minimal toleranse(minste diam)....

Så får man en større slakke enn om det motsatte er gjort.

Selv om det er innenfor toleransene så opplever jeg at det blir for "raklete" og en rifle med demper er ikke en M10 skrue med mutter.

Som sagt min personlige oppfattning.

Så jeg valgte å få "tilpasset"gjengene til demper med de negative konsekvenser det selvsagt har hvis jeg skulle bytte eller være uheldig å ødelegge demper ved jakt.

Men det er mitt valg og det er jo slik at du som kunde ytrer ønske om hva du vil ha.

Hvis du forteller en børsemaker at du vil ha gjengene slått innenfor god margin av toleransene så gjør han selfølgelig det.Men du kan velge hvis du vil  å la gjengene bli  tight og da vil det si at de ikke blir så tight at ikke det er brystingen som styrer retning på demper.

Nå virker det slik at når enkelte snakker om tighte gjenger så må det brukes verktøy for å montere demperen, men det  er det jo ikke det,den skal jo være lett å skru demperen av og på for hånd!

 

Link to comment
Share on other sites

Min første demper ble montert med "tighte" gjenger. Den fulgte med kula som en rakett med påfølgende bak-blås og dritt i ansiktet, smell og treffpunkt en eller annen plass det ikke skulle treffe.

Fikk en (bort)forklaring på at det var noe feil med merking av gjenger etc på demper. Tenkte ikke noe over det siden smeden åpnet smia på kvelden og fikset rifle og demper.

Sånn i ettertid er gjengene på rifla altfor grunne og med feil høyde (ser ut som 14x1mm med trappes profil og målte under 14mm. Gjengene har kraftoverføring helt på spissene i demper og ikke full kontakt der de skal men den føles som om det er "tight".

Saken var en annen hvis våpen smeden selv skar gjenger i demper så trange som mulig innenfor standard og motsatt på rifla. Men 99.99% av gangene får du gjenger som smeden selv har oppfunnet der og da med å dreie for høye gjenger og dreie de ned til demper går lett på. Er du uheldig som meg får du 14x1mm trapes custom spesiale og en Hausken på bærtur.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

 

 

At de forskjellige demperne har forskjellig "slakke" når de bare er delvis tilskudd, som @Jakt-Skytter sier, betyr bare at de ligger på litt forskjellige dimensjoner innenfor toleransen. Det har null og niks betydning, det er en grunn til at man har toleranser på standarden. Så lenge det retter seg opp på brystningen blir det rett, om der er tilstrekkelig klaring. For trange gjenger hvor det er null "slakke" vil derimot ikke kunne rette seg etter brystningen, uten at noe blir stående i spenn, hvis der er tilstrekkelig skjevhet.

 

Med passe "slakke" kan det være litt skjevt i gjengene både på pipe og demper, og det blir likevel rett så lenge begge brystningsflater er rette.

 

 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, vavlo said:

Dette kommer opp med jevne mellomrom i diverse tråder. Ønsker man å ha et fagforum med noe kvalitet, bør det kunne tåles at faktiske feil og forvirring rundt betegnelser/ begreper påtales.

 

Vi bruker vel sånn passe nøyaktige betegnelser i muntlig språk (blander "løp" og "pipe", f.eks.). Når vi skriver, bør vi vel prøve å bruke korrekte ord og uttrykk. Minner om det gamle ordtaket: "Det uklart skrevne er det uklart tenkte".

 

20 hours ago, Jakt-Skytter said:

Fag forum har jeg vel ikke oppfattet at dette er, det er vel den gjennomsnittlige jeger som kan stille spørmåle eller gi svar/dele sin erfaring og meninger om forskjellige topic.

 

Som en av de som, i sin tid (1. des. 2007) startet herværende forum, kan jeg si at det er akkurat det som vi dengang ville ha - ei samling av folk som er "litt over gjennomsnittet" opptatt av våpen, jakt og/eller skyting. Noen av de som er skjult bak sitt "nick", er virkelige fagfolk på ulike emner (jeg er totalt uvitende om dreiebenker m.m.). Men når vi diskuterer ulike emner, f.eks. skyteprøve for storviltjegere, må vi være obs på at vi er "de interesserte", og at vi ikke  er representative for "den gjennomsnittlige jeger".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Sakoen75 said:

Min første demper ble montert med "tighte" gjenger. Den fulgte med kula som en rakett med påfølgende bak-blås og dritt i ansiktet, smell og treffpunkt en eller annen plass det ikke skulle treffe.

Fikk en (bort)forklaring på at det var noe feil med merking av gjenger etc på demper. Tenkte ikke noe over det siden smeden åpnet smia på kvelden og fikset rifle og demper.

Sånn i ettertid er gjengene på rifla altfor grunne og med feil høyde (ser ut som 14x1mm med trappes profil og målte under 14mm. Gjengene har kraftoverføring helt på spissene i demper og ikke full kontakt der de skal men den føles som om det er "tight".

Saken var en annen hvis våpen smeden selv skar gjenger i demper så trange som mulig innenfor standard og motsatt på rifla. Men 99.99% av gangene får du gjenger som smeden selv har oppfunnet der og da med å dreie for høye gjenger og dreie de ned til demper går lett på. Er du uheldig som meg får du 14x1mm trapes custom spesiale og en Hausken på bærtur.

Det  skal jo ikke skje.

Det høres ut som at gjengestålet han brukte hadde feil grader, samt som du sier undermål på gjengeparti.

Skal være 60grader vinkel på gjengestålet på M14x1

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Vargen said:

 

 

At de forskjellige demperne har forskjellig "slakke" når de bare er delvis tilskudd, som @Jakt-Skytter sier, betyr bare at de ligger på litt forskjellige dimensjoner innenfor toleransen. Det har null og niks betydning,

 

Nja, inntil demperen har løsna uten at du legger merke til det, den henger ned litt og kula subber borti. Storoksen ser dumt på deg før den stikker avgårde. Jeg har lagt meg for vane å hyppig kjenner etter at demperen er dratt til. Med den rutinen inne fungerer det helt fint med fabrikkgjenget løp og demper.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, ignorant said:

Specielt på kal 22 våpen, ser man jevnligt huller, som bukter sig som en ål på en stekepanne. Jeg har jevnligt set den slags piper, hvor hullet er i centrum i den oprindelige munding. Men i grove tilfælde har jeg oplevet at om man apper en pipe 10 cm. Ja så kan hullet sitte op til 1,3 mm ude af center. 
En sådan pipe kan man sette på centerspis, eller klokke indvendig i mundingen. Til solen står op, på nordpolen i december. Uden at man forhindre at kuglen treffer i demperen.

Regner med de fleste som driver med seriøst med våpen arbeid sjekker kast i pipe og retning som hullet har ved munning uavhengig av om pipe kappes eller ikke og tar da en vurdering av hvilke metode som skal brukes til gjenging.

Er pipa og hullretning rett i lengderetning er det vel ingen grunn til å ikke gjenge på senterspiss.

Hvis hullretning er så skjev som du beskriver det(1.3mm) sier det seg selv at det ikke kan spennes opp på  senterspiss.

Ser du skriver at oppretting ved oppspenning i bakke kan en bruke en tolk eller lingnende og det er vel greit å gjøre etter demper er montert også for å kontrollere at jobben er utført riktig.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Casey Jones said:

Nja, inntil demperen har løsna uten at du legger merke til det, den henger ned litt og kula subber borti. Storoksen ser dumt på deg før den stikker avgårde.

Der har du enda et argument for tighte gjenger😄Det er derfor det har gått så bra med meg og alle storoksene som jeg har skutt😉

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jegermeistern said:

Som en av de som, i sin tid (1. des. 2007) startet herværende forum, kan jeg si at det er akkurat det som vi dengang ville ha - ei samling av folk som er "litt over gjennomsnittet" opptatt av våpen, jakt og/eller skyting. Noen av de som er skjult bak sitt "nick", er virkelige fagfolk på ulike emner (jeg er totalt uvitende om dreiebenker m.m.). Men når vi diskuterer ulike emner, f.eks. skyteprøve for storviltjegere, må vi være obs på at vi er "de interesserte", og at vi ikke  er representative for "den gjennomsnittlige jeger".

Hadde vel blitt et underlig spetakkel mellom OSS fagfolka da hvis vi bare skulle svare på  topic😉

Tar forbehold om mulig feilskriving i teksten over😀

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jakt-Skytter said:

Der har du enda et argument for tighte gjenger😄Det er derfor det har gått så bra med meg og alle storoksene som jeg har skutt😉

De tighte "spesial" gjengene hold neste på å koste meg et øye og en skade-skyting. Flaksen var at det var på banen og venstre øye var lukket. Synd det ikke var standardiserte gjenger som tåler det de skal

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...