Jump to content

Sentrering av demper


mike79

Recommended Posts

hvordan er det med sentrering av demper til rifle.
I går på skytebanen var der en kar som skjøt kikkert inn med og uten demper.
Med demper var han ikke på skiven, da han tok demperen av var demperen sønderskutt, 5 mm ved siden av utgang hullet.
han fortalte at både demper og gjenge var lagd og montert hos en bøssemaker.
Har selv kjøpt demper på nettet, skal man bare høre når man henter ny rifle hos børsemakeren om gjenge er sjekket sentrert , eller skal man ta ny demper med ? 
Eller kan man sjekke selv på noen vis.

Link to comment
Share on other sites

Demperen var denne type

http://schultzlarsen.com/product/ultradome/

Så vit jeg skjønte hadde han fått gjenget og kjøpte demper samme sted

en veldig lang demper.

hullet på fronten var nesten utvidet 5 mm.

Så om det er gjenge på pipen eller demperen der gjorde utslaget vet jeg ikke.
Men tenker demperen har gått igjennom et kvalitets sjekt så nok mer gjenge på pipen en demperen.

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at dei kulene han har brukt ikkje stabiliserer i børsa, eller at demperen har for lite hol.

Men det er viktig å sjå at demperen er montert i senter av holet på pipa.

Ein får ein god indikasjon om ein setter på demperen, tek ut sluttstykket og kikker igjennom løpet opp mot lyset. 

 

Har demperen fått ein skikkeleg kakk kan den og vere skeiv.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det vi syntes var veldig rart var at der ikke står kaliber på disse dempere.

Tror ikke han hadde fått for liten demper siden hullet var utvidet kun i en side, så må ha vert skjevt .

Hvis han hadde fått en for liten demper, men da er det vel en grov tappe, av bøsse makeren.

Veldig bra tips og se igjennom løpet mot lyset som @Terje338 nevner

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

Joda, alt kan skje, men finner det mindre sannsynlig at en seriøs børsemaker ikke tar en sluttkontroll på slikt, forutsatt at han har  både rifle og demper, før kunden får det tilbake. Om bare gjengejobb er gjort må det nesten være bruker sin oppgave å sjekke at det ser greit ut før det smeller. Uansett med lang og tung demper tilpasset kaliber er det ikke mye å gå på der fremme, så om den løsner aldri så lite, eller det er kommet noe dritt på brystningen...

Link to comment
Share on other sites

Og det er det omtrent aldri.

 

En kan fint gjenge i benk uten senterspiss, men da må en nok ha firebakks chuck med individuelt justerbare bakker og klokke det inn på en dreid pilot satt i munningen. Og antakelig en "spider" i andre enden av spindelen, samt en splittet ring av tykk kobbertråd eller noe som mellomlegg i chucken. Det siste er for å gi arbeidsstykket rom for å bevege seg i chucken når man justerer spideren i andre enden.

Link to comment
Share on other sites

On 11/7/2021 at 10:53 AM, Mikkelh said:

hvordan er det med sentrering av demper til rifle.
I går på skytebanen var der en kar som skjøt kikkert inn med og uten demper.
Med demper var han ikke på skiven, da han tok demperen av var demperen sønderskutt, 5 mm ved siden av utgang hullet.
han fortalte at både demper og gjenge var lagd og montert hos en bøssemaker.
Har selv kjøpt demper på nettet, skal man bare høre når man henter ny rifle hos børsemakeren om gjenge er sjekket sentrert , eller skal man ta ny demper med ? 
Eller kan man sjekke selv på noen vis.

Hei.

Dette er en problemstilling som jeg har erfart mye  av og man må spesiellt være oppmerksom på dette:

Valg av børsemaker, vær sikker på at den som skal utføre jobben har greie på det han gjør.Spør etter referanser fra annerkjente skyttere /jegere som har benyttet børsemakeren fra før ,så fremt han ikke er profilert og kjent for bra arbeid fra før.

jeg har kun brukt gode kjente børsemakere til mine våpenjobber,der de forteller prosessen som de bruker for å sikre det mest beste resultatet.

For det beste resultatet må det sikres at demper er på linjær med pipe.Det beste resultatet blir når pipen demonteres og monteres i mot senterspiss for å gjenges.

Demper må medfølge og gjengene på demper blir tilpasset på den aktuelle pipe.Gjengene slåes og tilpasses med minst mulig toleranse slik at når man skrur på demper så kjenner man litt motstand før anleggsflate på demper møter brysting på pipe.Det er brystingen på pipa som skal linjere demper så det er viktig at gjengene ikke er for trange.De skal ikke være så løse at du kan bevege demper 1-2 mm får brysting.

Når demperen er 100% linjær med pipe så kan det elimineres at dette er problemet.

Det kan siktes gjennom pipe og demper men det skal et trenet øye for å se minimale skjevheter,man ser selvsagt om den er grovt ute av kurs.

Er jobben gjort med oppspenning i dreibenk ved munning er det ingen garanti for at løp og demper er linjære.

Andre muligheter er selvsagt at det kan være feil på demper eller at det ikke er sjekket at kaliber på demper er tilpasset kaliber på løp.

Nå har jeg brukt og testet denne schults og larsen demper  for noen år siden og så vidt jeg husker så hadde den en standar diameter på kaliber fra 6,5-9,5mm?(Usikker på dette da det er noen år siden)

Om denne demperen er en ny produksjon eller gammel lagervare vet jeg ikke men det ble skrotet og reklamert på mange slike dempere for en del år tilbake da skilleveggene(skivene)inne i demper sprakk og tok med seg fragmenter som gjorde at kula kom ut av kurs.

Andre muligheter er at demper ikke er skrudd langt nok inntill brysting.

Jeg kastet denne demperen for mange år siden da jeg fikk høre om problemet.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Jakt-Skytter said:

Demper må medfølge og gjengene på demper blir tilpasset på den aktuelle pipe.

 

Det må de slettes ikke, det er tull og helnorsk at dette i det hele tatt er tema. I andre land hvor dempere er populære ligger demperprodusenter på samme toleransenivå. I Norge ligger A-Tec og Hausken i hver sin ende slik at Hausken som regel er et jævla mareritt å skru på gjenger for "vanlige" (les: A-tec og andre) dempere. Mye fordi enkelte børsemaker driver med egne toleranser for å gjøre ting "tajt". 

 

Jeg har selv erfart minst 7 gjengejobber fra en veldig anerkjent norsk børsemaker hvor dempere måtte skrus ørlite på og så av igjen med verktøy, i en gjentatt prosess med kobberpasta eller annet "skjærende" fett for å i det hele tatt få demperen mer enn 4 mm inn på gjengepartiet. Dette både med A-tec, Hausken, Ase Utra, og Sako. Det skal være totalt unødvendig å måtte bruke et langt skrujern tvers gjennom baflene for å ha en sjans til å skru demperen på.

 

Det er også totalt fjollete å mene at en ikke skal kunne bruke en demper på en gitt pipe uten å tilpasse dem. Hvis jeg kjøper en demper, komp, brems, wtf i 15x1 så skal den passe på pipa gjenget 15x1 uten noe mer enn litt håndmakt. Må det verktøy til har noen gjort noe dumt et steg i prosessen.

 

Ole

  • Like 16
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

 

10 minutes ago, Ei tohi varjata said:

 

Det må de slettes ikke, det er tull og helnorsk at dette i det hele tatt er tema. I andre land hvor dempere er populære ligger demperprodusenter på samme toleransenivå. I Norge ligger A-Tec og Hausken i hver sin ende slik at Hausken som regel er et jævla mareritt å skru på gjenger for "vanlige" (les: A-tec og andre) dempere. Mye fordi enkelte børsemaker driver med egne toleranser for å gjøre ting "tajt". 

 

Jeg har selv erfart minst 7 gjengejobber fra en veldig anerkjent norsk børsemaker hvor dempere måtte skrus ørlite på og så av igjen med verktøy, i en gjentatt prosess med kobberpasta eller annet "skjærende" fett for å i det hele tatt få demperen mer enn 4 mm inn på gjengepartiet. Dette både med A-tec, Hausken, Ase Utra, og Sako. Det skal være totalt unødvendig å måtte bruke et langt skrujern tvers gjennom baflene for å ha en sjans til å skru demperen på.

 

Det er også totalt fjollete å mene at en ikke skal kunne bruke en demper på en gitt pipe uten å tilpasse dem. Hvis jeg kjøper en demper, komp, brems, wtf i 15x1 så skal den passe på pipa gjenget 15x1 uten noe mer enn litt håndmakt. Må det verktøy til har noen gjort noe dumt et steg i prosessen.

 

Ole

Innenfor standard for gjengedimmensjonen. Da skal løpet og demperen passe sammen, og demperen skal låse rett på brystningen. Imidlertid er det noen kunder som mer eller mindre forlanger at demperen skal passe stramt på gjengene. Det er noe herk, da både løpet og demperen skal ligge innenfor standarden. Noe som er normalt i de fleste bransjer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Ei tohi varjata said:

 

Det må de slettes ikke, det er tull og helnorsk at dette i det hele tatt er tema. I andre land hvor dempere er populære ligger demperprodusenter på samme toleransenivå. I Norge ligger A-Tec og Hausken i hver sin ende slik at Hausken som regel er et jævla mareritt å skru på gjenger for "vanlige" (les: A-tec og andre) dempere. Mye fordi enkelte børsemaker driver med egne toleranser for å gjøre ting "tajt". 

 

Jeg har selv erfart minst 7 gjengejobber fra en veldig anerkjent norsk børsemaker hvor dempere måtte skrus ørlite på og så av igjen med verktøy, i en gjentatt prosess med kobberpasta eller annet "skjærende" fett for å i det hele tatt få demperen mer enn 4 mm inn på gjengepartiet. Dette både med A-tec, Hausken, Ase Utra, og Sako. Det skal være totalt unødvendig å måtte bruke et langt skrujern tvers gjennom baflene for å ha en sjans til å skru demperen på.

 

Det er også totalt fjollete å mene at en ikke skal kunne bruke en demper på en gitt pipe uten å tilpasse dem. Hvis jeg kjøper en demper, komp, brems, wtf i 15x1 så skal den passe på pipa gjenget 15x1 uten noe mer enn litt håndmakt. Må det verktøy til har noen gjort noe dumt et steg i prosessen.

 

Ole

Hei.

Er enig med deg der at standarisering her ville gjort de lettere.Hvilken agenda A.Tec og Hausken har for å gjøre dette blir bare spekulasjoner.

Men  det positivet er at ved tilpassing så sikrer du at demper og pipe er perfekt tilpasset hverandre, og treffpunkt endring fra påmontert demper til avmontert er minimalt.

På Hausken sine dempere så kan du bestille noen ekstra innsatser i demper(gjengehylse)Har erfart at forskjellige hylser har forskjellig tolaranser.

Har du gjenger som er slått fra før på rifla di så er det lurt å prøve noen hylser for i noen tilfeller så passer de.Da kan hylsa bare byttes slik at man slipper slipepasta å timesvis med skru av/på for å få gjengene til å funke.Har oppdaget at gjengene kan variere og jeg mistenker at forskjellen ligger i gjengeverktøyet  som de bruker.Når verktøyet er nytt og skarpt så lages gjengene innenfor tolleranser men når det begynner å bli slitt så skjærer det ikke like bra og du får trangere gjenger.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et par eldre frontmonterte AseUtra dempere med spigot. Spigoten hindrer skjevhet i demperen selv om demperen har skrudd seg løs.

Hva som er best av spigot og std-montering når alt er skrudd til har jeg ingen formening om. Begge deler virker for meg.

I tillegg går jeg ofte opp et nr pr kaliber for å få litt større marginer.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Torf said:

Jeg har et par eldre frontmonterte AseUtra dempere med spigot. Spigoten hindrer skjevhet i demperen selv om demperen har skrudd seg løs.

Hva som er best av spigot og std-montering når alt er skrudd til har jeg ingen formening om. Begge deler virker for meg.

I tillegg går jeg ofte opp et nr pr kaliber for å få litt større marginer.

Det første du gjør før du skyter  er å sjekke at demperen sitter som den skal.Jeg løsner alltid demperen og skrur til før hver skyting for å sikre at den sitter som den skal.

Jeg demontere demperen med jevne mellomrom for å rengjøre demper og gjenger.

Pga kruttgassene og fukt  så kan demper sette seg fast hvis dette ikke blir gjort.

 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Jakt-Skytter said:

Det første du gjør før du skyter  er å sjekke at demperen sitter som den skal.Jeg løsner alltid demperen og skrur til før hver skyting for å sikre at den sitter som den skal.

Jeg demontere demperen med jevne mellomrom for å rengjøre demper og gjenger.

Pga kruttgassene og fukt  så kan demper sette seg fast hvis dette ikke blir gjort.

 

Jeg sjekker alltid at demperen er skrudd ordentlig til før skyting men en sjelden gang imellom har demperen løsnet litt etter lange serier. Litt vanskelig å sjekke en "rødglødende" demper uten rørtang. Hvorfor bruker ingen patentet til flammedemperen på AG3?

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Det er mig stadig en kilde til undring, at læse mange af disse kommentarer der skrives omkring dempermontering og dempergjengning.
Mit bedste gjet, er at de må baseres på total fravær af erfaring, og teknisk viden.
Ideen med specialtilpassede dele. Gik vel af mode under 60 tallet, hvor engelskmændene stoppede med produktion af motorcykler.
Der findes ganske udemærkede gjengestandarder. (det virer dog som en ukendt faktor for mange bøssemakere ;-) )
Vedrørende manglende centrering af ul i pipe. så siger min meget begrænsede erfaring, efter at have gjenget mellem 3000 og 4000 piper om året de sidste 10+ år. At der er under 1% af sentraltendte piper, hvor hullet er mere end 0,1 mm de af center (der er typisk 1mm klaring mellem kugle og en demper i ret kaliber, )
Den ene procent hvor hullet ikke er rimelig i centrum.Ja der hjælper centerspids ikke, da det generelt er fordi hullet bugter sig gennem piben, Og derfor vil slutningen på hullet ikke have samme retning, som hele pipen.
Om man spilder sin tid, og kundens penge, på at gjenge på centerspids. Ja så har man også fjernet muligheden for enkel og brugbar afkortning og kroning i samme proces. Desuden medfører ukrittisk brug af centerspids i munding, ofte trykskader på slutningen af bommene. Med mindre man drejer en tilpas mjuk indvendig bøsning for at beskytte mundingen.
Om der er lavet teighte gjenger, og man er i stand til, at "slite" dem ned i dimmention. Så indikerer det, at der ikke er korrekt profil på gjengene, så gjjengene bare står på toppen af gjengene.
-
De test jeg har udført med teighte gjenge, viser, at man dermed generelt øger forskel på tref med og uden demper. Da man reelt kan flekse mundingen, ved teighte gjjenger og selv minimal drit på anlægsflaten.
-
Om man anvender dempere af teleskobmodel, og samtidig anvender støttebøsning i bagenden af demperen, med en klaring på mellem 0,2 og 0,4 mm, Så kan demperen ikke ændre så meget retning, om den løsner, at det kan medføre tref inde i demperen

 

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke unormalt når man er bransje tilknyttet så har man bestemte meninger om at den metoden som de bruker som er best.Det same gjelder vel også børsemakere vil jeg tro.

Ignorant høres ut som er tilknyttet produksjon av piper?(jeg vet ikke)

Kan bare si at jeg er godt fornøyd med  de demperjobbene jeg og forsåvidt en del andre jeger jeg kjenner har fått gjort.De riflene som jeg har testet å skutt med og uten demper , har ingen merkbar treffpunkt endring og gjengene er tighte men lette å skru av å på, og det sier meg at jobben må være godt utført.

Jeg som  kunde er mest opptatt av et godt sluttprodukt.

Om børsemakeren bruker "IGNORANT "metoden eller Sin egen metode spiller vel ingen rolle så fremt jobben er utført bra og våpenet skyter godt og kunden er fornøyd.

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Ei tohi varjata said:

Det må de slettes ikke, det er tull og helnorsk at dette i det hele tatt er tema. I andre land hvor dempere er populære ligger demperprodusenter på samme toleransenivå. I Norge ligger A-Tec og Hausken i hver sin ende slik at Hausken som regel er et jævla mareritt å skru på gjenger for "vanlige" (les: A-tec og andre) dempere. Mye fordi enkelte børsemaker driver med egne toleranser for å gjøre ting "tajt". 

Hvis man er missfornøyd så er det bedre å gjøre noe med det enn å klage..

Det er no frivillig å kjøpe å bruke Hausken eller A-tec dempere,det er også frivillig å gå til børsemaker å få jobben gjort.

Det er fullt mulig å bestille våpen ferdig gjenget fra fabrikk og da bestille en demper som er produsert noen andre plasser enn i Norge hvis man mener det er en bedre løsning.

  • boomer 1
  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Jakt-Skytter said:

Det er vel ikke unormalt når man er bransje tilknyttet så har man bestemte meninger om at den metoden som de bruker som er best.Det same gjelder vel også børsemakere vil jeg tro.

Ignorant høres ut som er tilknyttet produksjon av piper?(jeg vet ikke)

Kan bare si at jeg er godt fornøyd med  de demperjobbene jeg og forsåvidt en del andre jeger jeg kjenner har fått gjort.De riflene som jeg har testet å skutt med og uten demper , har ingen merkbar treffpunkt endring og gjengene er tighte men lette å skru av å på, og det sier meg at jobben må være godt utført.

Jeg som  kunde er mest opptatt av et godt sluttprodukt.

Om børsemakeren bruker "IGNORANT "metoden eller Sin egen metode spiller vel ingen rolle så fremt jobben er utført bra og våpenet skyter godt og kunden er fornøyd.

 

 

Ja jeg har de sidste mange 40+ år jobbet indenfor produktionsbranchen vedrørende rifler, lyddæmpere og ammunition.
Ja jeg er tilhænger af moderne standarder, i stedet for fumletilpasningsteknik fra forrige årtusinde ;-) 
Ja jeg foretrækker brugbare løsninger, som kan fungere optimalt for flest mulige. Uden at man skal betale en formue, for individuel fejlretning/tilpasning.

Denne tilgang, gør formodntlig, at jeg grundlæggende foretrækker samme teknologi som de fleste andre producenter.
Producenter lever vel primært af at leverer brugbare løsninger, til an konkurencedygtig pris.
Håndværkere, som sælger job på timeløn, lever vel generelt af at få flere timers job, og bevarer behovet for med jevne mellemrum at få justeret/endret allerede udførte job ;-) 
(denne lidt provokerende udtalelse, skal tages med lidt humor)

 

Jeg har lidt ondt af dem, som er nødsaget til at gøre "Håndlavede" grejer. Og vil da håbe, at de i en fremtid får mulighed for at købe utstyr, så de kan slippe alt det manuelle job ;-) 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, ignorant said:

Ja jeg er tilhænger af moderne standarder, i stedet for fumletilpasningsteknik fra forrige årtusinde

Enig

 

Jeg møtte Hausken på villmarksmessa for en del år siden. Da virket det som han aldri hadde hørt om ISO-pasninger for gjenger.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Jakt-Skytter said:

På Hausken sine dempere så kan du bestille noen ekstra innsatser i demper(gjengehylse)Har erfart at forskjellige hylser har forskjellig tolaranser.

Håper jeg ikke fornærmer noen med litt voksenopplæring..

 

Begrepene Toleranser, dimensjoner og pasninger blir ofte blandet sammen.

 

Toleranse er grensene som er satt for å akseptere en del. Delen har altså dimensjoner som er ett sted mellom grensene.

 

Pasningen er hvor god klaring man har mellom to deler, klaringen varierer i tillegg med det aktuelle målet til de delene man prøver å sette sammen.

Med andre ord, man kan godt ha ekstrem slarkete pasning, selv om delene er laget til fine toleranser.

 

I eksemplet over, burde begrepet dimensjon eller mål ha vært brukt. Hylsene er ikke like, men de kan ha vært produsert til samme toleranse.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, ignorant said:

a jeg har de sidste mange 40+ år jobbet indenfor produktionsbranchen vedrørende rifler, lyddæmpere og ammunition.
Ja jeg er tilhænger af moderne standarder, i stedet for fumletilpasningsteknik fra forrige årtusinde ;-) 
Ja jeg foretrækker brugbare løsninger, som kan fungere optimalt for flest mulige. Uden at man skal betale en formue, for individuel fejlretning/tilpasning.

Hvor er sluttproduktet av den produksjone som du jobber med?

Det må jo være den beste løsningen å anskaffe det produktet du har produsert!

 

Link to comment
Share on other sites

Når det er skrevet, så er dette et forum slik jeg oppfatter det, et forum for alle som kan lese brukbart norsk dvs alt fra de som er forholdsvis enkelt møblert i toppetasjen til de som har holdt til på Glørshaugen noen år av sitt liv.

Om man blander sammen begrep en gang imellom er det ikke verdens undergang, bare essensen kommer fram og blir forstått.

Innlegget et par knepp opp.... KAN  nok av enkelte oppfattes som flisespikkeri og hakkespetteri. Om man blir oppgitt over manglende kompetansenivå, slik jeg leser mellom linjene i innlegget over her, finnes det sikkert et forum, eller flere man kan registrere seg i, slik at man slipper å få urolig mage og nattesøvnen ødelagt.

Innlegg lik det et par knepp opp, er ikke med på fremme engasjementet og interessen for å kommentere noe som helst, på Kammeret.no

Man gidder ikke rett og slett, når mye av det som skrives, blir vridd og vrengt på.

Ser det allerede.....dette blir mer og mer og et forum for flisespikkeri og hakkespetteri.

 

Men ja....presiseringen to knepp opp her, er korrekt den, men er det med på å øke engasjementet mht kammeret.no??

 

 

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

Ingen godtar å måtte ta med en m10 bolt for å se om det er noen m10 muttere som kan passe fordi mutter produsenten lager gjenger på øyemål. Heldigvis er hele verden enige om en felles m10 standard og jeg kan kjøpe en mutter i Russland og den passer på en bolt fra USA.

 

Hvis alle bare kunne holdt seg til industri-standard så kan jeg få min rifle med 14x1mm gjenger og bestille hvilken som helst 14x1mm demper uten å måtte få nye gjenger på rifla hver gang....

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Castor said:

Om man blir oppgitt over manglende kompetansenivå, slik jeg leser mellom linjene i innlegget over her,

Da leser du feil mellom linjene. Jeg er ikke oppgitt over kompetansenivå. Hensikten er å hjelpe, ikke å kritisere.

 

Jeg leser på dette forumet kun for å lære av andre, og da faller det naturlig for meg, å prøve lære bort av det jeg kan selv. 

  • Like 9
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg leser heller ikke amatørs innlegg som oppgitthet. Synes forøvrig holdningen han viser i siste setning i forrige innlegg er forbilledlig, og den setningen kan godt leses høyt av oss alle sammen hver gang vi logger oss på.

 

Forøvrig bør man ikke fore trollene, de dør fortere av å bli oversett.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, ignorant said:

Mit bedste gjet, er at de må baseres på total fravær af erfaring, og teknisk viden.
Ideen med specialtilpassede dele. Gik vel af mode under 60 tallet, hvor engelskmændene stoppede med produktion af motorcykler.
Der findes ganske udemærkede gjengestandarder. (det virer dog som en ukendt faktor for mange bøssemakere ;-) )

Jeg kjenner et par børsemakere som er vel annerkjente, og jeg har forstått det slik at deres  yrke som  børsemaker  er mye basert på  mye spesialtilpassninger, så det er vel endel av deres levebrød.

Som kunde kjennes det litt mer eksklusive når det er spesialtilpasset.

Det blir Serieproduksjon vs håndtverk/spesialtilpassning.

Personlig går jeg for spesialtilpassning.

Når børsemakern har kappet ,kronet og gjenget  pipa til de spec jeg ønsker så driver jeg ikke diller med å bytte demper over på andre rifler,den er spesialtilpasset mitt våpen og den vil følge våpenet.

Foretrekker gode tilpassede gjenger og ikke dempere som skrangler seg inn på løpet.

Har man en Rolls Royce bil og slenger igjenn døra så merker man forskell på den og en Hyundai.

Rollsern er tett og fin mens Hyundai høres ut som en blikkboks.

Det virker som om børsemakere er fraværende her inne ingen som vil stå opp og forsvare sitt yrke?

 

 

 

 

 

  • boomer 1
  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, vavlo said:

Dette kommer opp med jevne mellomrom i diverse tråder. Ønsker man å ha et fagforum med noe kvalitet, bør det kunne tåles at faktiske feil og forvirring rundt betegnelser/ begreper påtales.

Nå er det mulig jeg missforstår ettersom jeg er forholdsvis ny inne på forumet.

Fag forum har jeg vel ikke oppfattet at dette er, det er vel den gjennomsnittlige jeger som kan stille spørmåle eller gi svar/dele sin erfaring og meninger om forskjellige topic.

Fagforum etter min forståles burde vært et egen gruppe inne på kammeret som har utdannelse og praksis innenfor det topic som skal besvares, slik at den enkelte jeger kan få besvart sitt spørsmål av fagpersoner.

Der burde det ikke være tilgang for vanlige jeger å besvare.

 

Hadde det vært en ide å laget en slik gruppe med utvalgte fag personer?

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Jakt-Skytter said:

...................Personlig går jeg for spesialtilpassning.

Når børsemakern har kappet ,kronet og gjenget  pipa til de spec jeg ønsker så driver jeg ikke diller med å bytte demper over på andre rifler,den er spesialtilpasset mitt våpen og den vil følge våpenet...........

Og når du om noen år oppdager at du vil ha en ny og bedre demper til den børsa? Hadde det ikke da vært greit å kjøpe demperen, skru den på børsa- og ferdig med det? 🙄

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, asterix said:

Og når du om noen år oppdager at du vil ha en ny og bedre demper til den børsa? Hadde det ikke da vært greit å kjøpe demperen, skru den på børsa- og ferdig med det? 🙄

Ser ikke behovet for å bytte.Hvis jeg får lyst på noe nyere og mere fancy da får jeg heller bygget en ny rifle med ny demper.

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Jakt-Skytter said:

Hadde det vært en ide å laget en slik gruppe med utvalgte fag personer?

Du kan jo høre med @ignorant om han er interessert.

 

1 minute ago, Jakt-Skytter said:

Ser ikke behovet for å bytte.Hvis jeg får lyst på noe nyere og mere fancy da får jeg heller bygget en ny rifle med ny demper.

Ikke jeg heller før den "tilpassede" demperen ble ødelagt i jakta.

Dører som lukker fint på bil som du refererer til er en justering og ikke en fysisk endring. 

Kan ikke fatte og forstå at det skal være noe eksklusivt med en skrue som ikke er laget etter oppgitte mål og passer med en mutter fra samme tegninger. Hadde klikket for meg hvis hver hjul-mutter i kveld viser seg å bare passe til en av boltene på bilen. Eller at jeg må ned og prøve flere felger i kveld for å finne noen som passer på navet mitt.

  • Like 3
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Jakt-Skytter said:

Hvis man er missfornøyd så er det bedre å gjøre noe med det enn å klage..

Ja, jeg har kommentert dette selv til børsemakeren, kompis har gjort det samme, han har hatt flere piper som måtte sendes tilbake for å kunne brukes med dempere kjøpt i butikk... ergo er det børsemakeren som gjør noe feil, han "oversizer" gjengene slik @ignorantbeskriver. Det er kun tull og vas, det blir bare mye mer herk og arbeid for å bruke noe som skal kunne skrus rett på.

 

J&F i Arendal gjør jobben rett, jeg har hatt piper/våpen derfra som man kunne skru absolutt hva som helst på så lenge gjengene var like, og demperne/tilbehøret satt som det skulle. Ergo gjør de noe riktig.

 

Quote

Det er no frivillig å kjøpe å bruke Hausken eller A-tec dempere,det er også frivillig å gå til børsemaker å få jobben gjort.

Ja, hva mener du jeg skal gjøre? Lodde på et vannrør? Jeg har kjøpt og brukt dempere fra Hausken, A-Tec, Ase Utra, og Sako, hva mer skal jeg gjøre? Lage demper og gjenge selv? Regner med du sponser dreiebenk..

 

Quote

Det er fullt mulig å bestille våpen ferdig gjenget fra fabrikk og da bestille en demper som er produsert noen andre plasser enn i Norge hvis man mener det er en bedre løsning.

Ja, og det jeg erfarte er at fabrikkgjengede piper passer helt suverent med dempere en kjøper i butikk. Da også som nevnt Ase Utra produsert i Finland.

 

 

Måten du svarer på får meg til å tro at du er enten et skikkelig dårlig troll eller bare en kverulant, uansett fasit så gidder jeg ikke diskutere dette om du skal krangle og få alt til å handle om hvor vanskelig motparten er.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Jeg er børsemakerutdannet i USA og vi lærte at du ikke bør klokke på utsiden av pipa (gjelder spesielt eldre løp, men som en tommelfingerregel så bør man ikke gjøre det på moderne løp heller, selv om produksjonsmetodene nå skal gi perfekt sentrering av løp i forhold til pipa) for da får du problemene som trådstarter har. Dette er også typisk om du får noen som er maskinistutdannet til å gjenge løpet, men har null peiling på våpen.

 

Vi ble lært 2 metoder. Bruk av spider og kobbertråd rundt pipa i chucken. Om du har 3 eller 4 chuck har liten betydning da, siden du justerer på spideren. Klokkingen gjør du i selve løpet. Denne metoden tar lang tid for å spenne opp, men gjør du det rett så får du perfekt resultat.

 

Den andre metoden er senterspiss med messing/kobber innlegg. Du risikerer riktignok skader på kroningen, men siden løpet først er spent opp i benken, så tar det ikke lange tiden å lage ny kroning og det må man nesten se på som en ekstra service.

 

Begge metodene, om gjort riktig, skal gi ønsket resultat.

 

Og dette med å spesialtilpasse gjenger i forhold til demperen? Bare piss. Skal du ha 14x1 eller 18x1, så er standarden det samme og alt som er laget etter den standarden skal passe.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det er en ting til med gjenger iht ISO spec. Spesifikasjonen og dimensjonene i den er lagd for å få maksimum styrke, symmetri, kraftoverføring og levetid på gjengene. Straks noen prøver å "forbedre" spesifikasjonen blir resultatet en dårligere gjengeforbindelse.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Rausheim

Grundlæggende har jeg kjempestor respekt, for dygtige fagfolk.
Der kan desverre være en skummel tendens til, at gøre ting ekstremt meget mere kompliceret, end nødvendigt. 
Ofte finder man op nesten rituelle teknikker og processer for at forsvare mangel på effektivitet og primitivt og halvdårligt utstyr ;-) 
Som jeg har skrevet, så er problemet med en pipe, hvor hullet ikke er centreret i forhold til overfladen, (overflaten på de fleste piper, er drejet på centerspiss), og er derfor generelt koncentriske med hullet.
I de tilfælde hvor dette ikke gjeller, da er det ofte fordi at hullet ikke er liniert ret, og befinder sig forskellige steder i forhold til centrum af emnet, alt efter hvor man evt kapper en pipe.
Og om man bare centrere i forhold til centerspis, eller bare klokker på 1 længdeposition. Ja der kan man saktens få et hul som er i centrum af gjengene. Men reelt har hullet en hel fejl retning.
 

Specielt på kal 22 våpen, ser man jevnligt huller, som bukter sig som en ål på en stekepanne. Jeg har jevnligt set den slags piper, hvor hullet er i centrum i den oprindelige munding. Men i grove tilfælde har jeg oplevet at om man apper en pipe 10 cm. Ja så kan hullet sitte op til 1,3 mm ude af center. 
En sådan pipe kan man sette på centerspis, eller klokke indvendig i mundingen. Til solen står op, på nordpolen i december. Uden at man forhindre at kuglen treffer i demperen.
Skal du endelig bruge tid på klokking af piper. Så skal du sætte en teight ret dorn ca 2 cm ind i mundingen. Dornen skal så stikke ut min 5 cm af pipen. Så skal man klokke både inde ved mundingen, og på enden af dornen. Det vigtigste i en sådan situation, er at de sidste 2 cm af hullet har samme retning som gjengepartiet på demperen.
Det interessante, er at om man har en maskine, som både kan kappe, krone, fridreje og gjenge i samme operation. Ja så kan man faktisk indenfor ca 2 hundrededele høre om hullet sitter i centrum der man kapper. Det høres ret let, lige når stikstålet kommer ind til riflingen. Starter og slutter den afbrutte lyd fra spåndannelsen jevn. Ja så sitter hullet i rimelig center.
-
Vedrørende uddannelse, så er jeg langt mere sikker på kvaliteten af produktionsutdannede produktionsfolk, end, folk som er utdannet i "det lille hus på prerien" af folk, med gammel og utslit maskineri. Som stadigvek sliter med at konvertere bredden af en tommeltot, om til brugbare mål ;-) 
-
Tenk lidt i humor over at Ham der selger sit job, på timebasis. Han har oftest en fordel, af at have utstyr som er så ineffektivt som muligt, Anvende okkulte ritualer og processer, for at få jobbet til at vare så lenge som muligt. Dette for at forklare og forsvarer hvorfor han behøver at kræve en betaling for jobbet, som er 3-10 gange så høj som nødvendigt ;-) (læs venligst dette med en grad af eftertanke og en stor grad af humor )
En producent, som lever af at producerer et produkt, som sælges gennem 3-5 selgerled, Ja han skal kunne levere et problemfrit produkt til groft sagt 10% af same pris som ham der håndtilpasser. Samtidig er en producent nødsaget til at levere et produkt, hvor reklamationsraten er ekstremt lav. Da en udbedring af en produktionsfejl, ofte for producenten, er markant dyrer end værdien af hele produktet. 
Typisk stiger en pris direkte fra fabrikken, mellem 2-5 gange, inden produktet kommer frem til kunden. Og en reklamation må ofte rettes til en pris svarende til slutbrugerprisen.
-
En reklamation på et job hos en Bøssemaker, kan generelt utbedres af bøssemakeren selv, uden mellemled. Og generelt uden fragtomkostninger for bøssemakeren. Så en Bøssemaker, kan ofte accepterer en reklamationsrate der er mange gange højere end hvad en producent kan overleve.

Lidt provocerende og humoristisk kan man nok konkluderer at mange bøssemakere stadig lever i en tid svarende til, da vi kjørte i hestevogn ;-) 
Ofte har mange bøssemakere så lite og gammel utrustning, at de får anvende så meget dyrt arbejdstid, til å høje lønkostnader, at de stadigvek ikke har råd til at investerer i det utstyr, som ville medfører, at de kunne gjøre samme jobben, i en bedre kvalitet på 10-20% af tiden ;-)  (igen skal dette leses både med eftertanke, og humor )


Men i trådstarterens tilfælde, hvor skjevheden er så voldsom, at kuglen rammer 5 mm fra centrum. Der ville jeg nok hellere kikke på demperen, og om gjengeinsatsen i demperen er rigtigt monteret. På det aktuelle produkt har der i en årrække været en del tilfelde, hvor gjengedelen/flammedemperen, har siddet relativt skjevt. Så en simpel test for om det er demper eller pipe der er skjev. Er at man ser om mundingen på demperen kaster, når man skruer demperen den sidste omgang på pipen. Eller om demperen kaster når den sitter fastspent på pipen, og du ruller pipen.
I første tilfælde er demperen skjev. I sidste tilfelde er gjengene sikert skjeve.

Endnu engang les hele dette indleg, både med stor eftertanke og accept af lidt provocerende humor ;-) 

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Joika said:

Istedet for å tilpasse gjengene til bøssingen i demper,så tenk om det fantes noe man enkelt kunne bruke for å sjekke om gjengene var innenfor standard...

https://www.abc-maskin.no/maleinstrumenter/gjengetolker-og-kontrollringer/

Det er helt vandvittigt urimeligt, at man i en holdningsbaseret debat, er så unfair at man begynder at kaste fakta og målfaste standarder ind.
Der er som bekendt intet, der kan ødelegge en god debat, som når man begynder at bruge fakta ;-) 

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, ignorant said:

Men i trådstarterens tilfælde, hvor skjevheden er så voldsom, at kuglen rammer 5 mm fra centrum. Der ville jeg nok hellere kikke på demperen, og om gjengeinsatsen i demperen er rigtigt monteret. På det aktuelle produkt har der i en årrække været en del tilfelde, hvor gjengedelen/flammedemperen, har siddet relativt skjevt. Så en simpel test for om det er demper eller pipe der er skjev. Er at man ser om mundingen på demperen kaster, når man skruer demperen den sidste omgang på pipen. Eller om demperen kaster når den sitter fastspent på pipen, og du ruller pipen.
I første tilfælde er demperen skjev. I sidste tilfelde er gjengene sikert skjeve.

Mulig jeg huske feil men ble det ikke tilbakekalt/reklamert på en del S&L dempere pga at skivene mellom kammrene sprakk opp og biter av skivene løsnet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...