Jump to content

Nytt avtrekk "what and why"


Kniv

Recommended Posts

Relativt kort historie, avtrekket på rifla er alt for tungt og ettersom jeg ikke er sikker på hva jeg vil ha til avtrekksvekt så kjøper jeg heller et nytt avtrekk sånn at jeg enkelt kan justere dette selv. Det er nå to ting jeg lurer på.

1) Singel stage vs 2 stage. 

2) Om man bruker 2 stage så står det eksempelvis at første stage er 680 g og andre stege er 907. Betyr det da at når man legger 680g trykk på avtrekket så er det 227g igjen før du drar gjennom stage 2 og rifla fyrer av. Eller vil det si at når du har presset 680g så er det igjen 907 og den totale avtrekksvekta du må flytte er 1587g ikke 907g.

 

Jeg har vel ikke prøvd 2 stage noe særlig, om vi ikke kan regne glock'en som et våpen med 2 stage. Det rifla skal brukes til er baneskyting og jakt, så det kan enkelt sies at bruken er varierende. Har i bunn og grunn bestemt meg for å bare kjøpe singel stage som jeg er vant med, og tanken er å stille vekta til 1 kg. Likevel så er jeg ikke eldre enn at jeg kan overtales om noen har gode argumenter for hvor 2 stage faktisk er nyttig. På pistolen så kunne jeg like godt vært foruten da man uansett tar opp "slakken" i avtrekket under rekylen- føler ikke man benytter 2 stage funksjonen liksom. Rifleskytinga så er det jo ikke om å gjøre å fyre av skuddet undr 1 sekkund heller, så med bedre tid har 2  stage kanskje en funksjon? Men igjen med god tid fungerer vel alt xD Så ja, fortell en yngre sjel - hva og hvorfor 

 

Valget står mellom disse:

2 stage https://skytterlinken.no/triggertech-special-pro-rem-700-2-stegs-avtrekk

1 stage https://skytterlinken.no/triggertech-special-pro-rem-700-avtrekk

Link to comment
Share on other sites

Pistolen har totrinns avtrekk av sikkerhetsmessige og tekniske årsaker, da den er halvautomatisk. Er vanskelig å lage et ett-trinns avtrekk som kan fungere halvautomatisk, der må du ha litt "reset" vandring framover etter skudd før du kan ta nytt avtrekk. Dessuten skal den jo tåle rekyl uten å løsne neste skudd av seg selv, med litt ekstra vandring blir det sikkert nok uten å måtte ha fjorten kilo avtrekksvekt.

 

På en vanlig rifle med manuell repetering har man ikke disse tekniske begrensningene, og kan ha direkte avtrekk uten noe slakk før trykkpunkt. Her blir det mer smak og behag, ingen tekniske grunner til at det ene skal være bedre enn det andre. Jeg liker best totrinns av gammel vane. Trykkpunktet føles på en måte lettere og derfor bedre å skyte med med, om man har f.eks. 600 gram slakk pluss 400 gram trykkpunkt enn med 1kg direkte avtrekk. Men det er min subjektive opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg brukt singel stage i lengre tid og sytes dette fungerer helt fint, men i 2020 dro jeg av et skudd jeg ikke skulle gjort. Når temperaturen er god og alt er behagelig så liker jeg singel best. Jakta i 2020 så var jeg dritt kald og med kalde fingre kombinert med et avtrekksvekt på 900g så smalt det før det skulle. Etter slikt så blir man jo frustrert og irritert, og min konklusjon var å prøve to trins. Det tok riktig nok noen esker med skudd før man hadde blitt kjent med avtrekket, men nå får også reserverifla 2 trins avtrekk. Jeg kan ikke svare på om skuddet i 2020 hadde vært avverget om jeg hadde brukt 2 trins, men jeg liker å tro det. Har stappa hånda i snøen og deretter prøvd å lage stressituasjoner på skytebanen for å prøve å gjenskape jaktsituasjoner med kalde fingre. Dette blir jo ikke akkurat det samme, men det jeg selv føler er at jeg uansett temperatur kjenner jeg "veggen" og føler vel selv at jeg har noe mer kontroll. Måten jeg har sett opp avtrekket mitt er at stage 1 er merkbart tungt og stage 2 er litt lettere. Man merker liksom klikket i avtrekket når stage 1 er inne og da er man mentalt og fysisk klar for at et lite press til så fyrer rifla av. Den totale avtrekksvekta er høyere en på singel stage, men samtidig føles den lavere når man skal prikkskyte. 

Raske skudd i skogen så hadde jeg ikke brydd meg, om du skal treffe noe på 10-50 meter så kan du nappe avtrekket så  inni H*****og fremdeles treffe der du skal. Da har det ikke noe å si om du har ett lengre avtrekk med 2 trins kontra 1 trins.

 

På norsk heter det forresten direkte avtrekk eller trykkpunkts avtrekk. Ikke at det gjør noe, men da vet du det ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...