Jump to content

Alpinsk dachsbracke


Ruger #1

Recommended Posts

Noen her inne som har erfaring med rasen ? 

Finnes noen gamle tråder, men har vel skjedd en del med avlsmaterialet siden dengang, derfor gidder jeg ikke nekroposte. 

Er foreløpig bare nyskjerrig, men må innen et år, eller to, tenke på en arvtaker for bikkja jeg har nå. 

Går ettersøk, og jakter primært hjort, og rådyr. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei har ikke så mye erfaring med rasen sånn sett, men har en valp som nærmer seg 8 måneder og er fornøyd hittil med rasen. Skal bruke den til ettersøk og hjortejakt. Kjenner flere som har rasen og er kjempefornøyd. Vanskelig å få fatt i valp, da det er lite nye linjer inn til Norge og Coronaen har gjort at det ikke har vært så mye parringer utenlands heller. Så ville satt meg på valpeliste om du tenker du vil ha en slik hund fra en godkjent oppdretter innen et par år. Eventuelt importere en. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (15 minutter siden):

Står på valpeliste i Sverige. Fikk tips fra avlsrådet om planlagte paringer til våren. 

Okei. Ja tror det står rundt 40 stykker på valpeliste her i Norge sist jeg hørte og med et par kull i året med 5-6 valper så går det noen år😊. Bestemt deg at det er den rasen du vil ha? 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Omtrent 300 meter i dag. Gikk over 4 timer før jeg fikk tid til å gå sporet. Var blitt mørkt, hadde regnet tildels kraftig, og jeg gikk uten lykt. Trodde et par steder at her gikk den feil, men neida, man skal tydeligvis stole på en hundenese :oops:. Gikk jo rett på strimlene med dasspapir jeg hadde knyttet i trær, og busker. Dro en hjorteklauve, og brukte ca. 1 dl blod.

Litt imponert hvordan en knapt 4 mnd. gammel valp låser seg, og til de grader fokuserer på sporet. Håpet lever :wink:

 

 

image0-3.jpeg.39e19d7f76d03d69e18f5b0e59762893.jpeg

Edited by Ruger #1
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

Sneipen vokser. Blitt 5 mnd. nå. Mye energi, og faenskap som skal ut. Wachtelen i huset praktiserer prøyserdisplin, og tolererer ikke mye slakk. Sneipen forguder den ;)

Sportreningen går over all forventning med tanke på alder. Den dro også på egenhånd 4-500 meter på et mange timer gammelt hjortespor under en luftetur. Hadde det ikke vært for et nettinggjerde, hadde den fortsatt. Håpet lever :winke1:

Årets første snø var spennende. 

IMG_20221209_224954.jpg.97143fba4dc1e22771ea8d106ac47bc2.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

IMG_20221231_004520.jpg.5c690cde980717d30325a92e2aa27e82.jpgSporingen går stadig fremover. Bikket 6 mnd. i går. Legger inn litt vanskelighetsgrad etter hvert. I går var drittværet en ekstra faktor. Ca. 500 mtr., med noen vinkler, og blodopphold. Fikk ligge 5 timer i pissregn. Sneipen måtte jobbe, og jobbe gjorde den. Ser at han tidlig skjønner at her er vi på villspor, og ikke ennå systematisk, men med vilje jobber seg inn på rett spor. Har tro på sneipen, også som jaktbikje. Må nå passe på hvor den får løpe fritt. Søker av områder relativt raskt, og loser på alle spor som har passert siste døgn :wink:

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Snart 7 mnd. Mye jævelskap for tiden;) Må stadig irettesettes for de samme tingene om, og om igjen. Hard i hue kalles det vel. 

La et 450 meters spor som fikk ligge over natten forrige helg. 

Gikk 18 timer før vi prøvde oss. Hadde krysset et rådyr i løpet av natten som selvfølgelig måtte sjekkes ut. Utenom det var det nesen i bakken, og ivrig hale frem til mål. 

 

 

IMG_20230127_230709.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (11 timer siden):

Snart 7 mnd. Mye jævelskap for tiden;) Må stadig irettesettes for de samme tingene om, og om igjen. Hard i hue kalles det vel. 

 

Nja, hunder i puberteten skiller seg kanskje ikke så mye fra mennesker i samme utviklingstrinn?

Artig å forsøke og tenke tilbake på hvordan mine foreldre kan ha opplevd denne perioden.....😉

Flott bikkje, forresten!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sportreningen fortsette. Prøver å ikke overdrive, slik at bikkja går lei, men så lenge den hyler når den ser sporselen vil jeg tro jeg ligger i rute. Siste var kun blod 5-600 meter, vinkler, og blodopphold omtrent som på prøven. Sporet lå i 21 timer.  Litt trøblete på steder med åpne flater, hvor sporet hadde vært eksponert for sol, og vind i løpet av dagen, men jobber seg fint inn. 

Fikk bære rådyrklauven tilbake til bilen :-D

 

IMG_20230304_001201.jpg.5fa3caadc98c99e4e34e2a18fa84008f.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Takk @spindrift :wink:

Siden jeg startet! denne tråden, kan jeg like godt la denne legge press på meg selv frem til godkjent ettersøksekvipasje. Kanskje også drive litt reklame for en hunderase som tidligere har hatt et frynsete rykte, men som med nytt blod, muligens vil appellere til flere som ønsker en kombi ettersøks, og kort/mellomdrivende hund. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Var ute etter et påkjørt rådyr i går. Gamle Wachtelen fant raskt dyret, og jeg avsluttet lidelsen med en 9,3.

Gikk tilbake til bilen, og byttet hund. Muri fylte 9 mnd. i går, og er snart klar for prøven. 

Greit å å få trent litt live ettersøk 😉

 

 

Ei uke siden på et sted jeg kan slippe bikkjene. Fortsetter dette, er det vel bare spørsmål om tid når sneipen finner smutthulnet hvor rådyr drar ut.. 

Hadde tydeligvis vært rådyr her på morrakvisten. Lot han drive på en halvtime, før jeg måtte på jobb 😉

 

Edited by Ruger #1
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...