Jump to content

Ferdigrulla 308 til Villrein, Hjort og Elg


Hognajegern

Recommended Posts

Vet det finnes MANGE tråder om dette emnet, men blir fort mye fysikkprat om hvordan hjemmelader kan få kula til å virke. Jeg trenger å vite hvordan den aktuelle ammunisjonen går i ei 308 rifle med ca 50cm løp. Et sentralt punkte er at jeg ikke lader selv, så må være aktuelle ferdigrulla patroner. Vil også ta vare på kjøttet, så effeltive "håndgranater" er ikke aktuelt. Så hær er min situasjon:

 

308 med 53cm pipe. Har vurdert å kappe til 45, men vet ikke om dette er "lurt" mtp hvordan rifla da presterer på "lengre hold" (les; it til 250m ca) ift utgangshastighet og annslag.

Er interessert i trygge valg. Skal ikke pushe noen fysiske grenser her mtp utganghastighet og ekspansjon. 

 

Skal hovedsakelig være ei lettvektsbørse til villrein og hjortejakt, men blir også med på postering på elg i drittvær. Så må kunme ta ned en storokse med et skudd i bogen om det skulle bli flere slike muligheter. Har dog ikke problem med å sjonglere mellom to ulike patroner (treffpunkt) om det ikke går med en til alt. 

—————————————————

Tenker holdene på villrein blir mellom 50 og 250m. Gjerne flat kulebane, men har tårn og muligjeten for en liten lapp på kolben 😉 må uansett ha avstandsmåler nå da jeg ikke tar sjangaen på å bedømme hold. (Eventuelt også til lengre hold om det skulle bli aktuelt senere) 

 

Er det en kule som funker på disse holdene i "korte" løp? Tanken er kobberkule. Har skjønt at lavere vekt er å foretrekke da kula skal kunne ekspandere på hold. Men blir d da bra på kortere?

Er 150gr TTSX, som jeg foreløpig lener mot, safeste valget? Ser Lapua Naturalis bare er i 170gr. Blir litt tung? 

Kan denne potensielle patronen da også evt fint funke på storokse på 10 til 150m også? 

 

Men ser Norma snart kommer med sitt blyfrie alternativ Ecostrice i Silencer serien. Også 150gr. Er dette noe man heller burde vurdere over TTSX i 150gr?

 

Har sett at Federals Trophy Copper 150gr er en annen kandidat. 

————————————————

Om samme alternativet blir for puslette på større elg og hjort, er da en tyngre Lapua Mega (som jeg er fornøyd med som 200gr i 3006) veien å gå, bare i eks 180gr? Eller er den "skreddersydde" oryx silencer ammunisjonen et "bedre" og tryggere valg ettersom pipa ikke er så lang? 

 

Eventuelt hvilke andre alternativ? Ser mange liker fusion, selv om jeg heller lener mot Mega. 

 

Er her interessert i hva andre med mye erfaring og fall, i liknende kaliber og løpslengde vet  funker bra. 

 

Har ikke erfarig med korte løp og lavere hastighet. Kan jo teste en haug på spyleveskekanner over vinteren, men gidder ikke om noen allerede vet. 

 

Om det man vet funker bra går kjempegodt i mitt løp er en helt anen sak. Det finner jeg ut etterpå 😁

Edited by Hognajegern
Link to comment
Share on other sites

Lader selv, men jeg har tidligere hatt ekstrem god erfaring med ferdigrullet Federal Trophy Copper 150 grain som du selv nevner som et alternativ.
Den går som en drøm i rifla mi, med super presisjon (58 cm pipe). Har aldri funnet noen kuler igjen, men har skutt 5 rådyr og 2 hjort med den uten problemer. Lengste fluktstrekning var rundt en 30-35 meter for ene hjorten, alle rådyr er gått rett ned i smellen
Akkurat nå bruker jeg hjemmeladd Nosler AccuBond 165 grain, som gir akkurat samme treffpunkt med en passe dose 203B bak, så jeg kan faktisk bruke dem om hverandre uten å måtte justere kikkerten. Bruker Accubond’en mest pga at jeg har myye av den liggende etter konkurssalg i lokal butikk. Skulle gjerne ha tak i Trophy Copper kula, men den selges ikke i løsvekt, så jeg har nå kjøpt meg en eske med TTSX i 150 grain for å teste litt.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, morpho79 said:

E-tip er vel den som blir brukt i trophy copper? 

Nei. 

Det er to vidt forskjellige konstruksjoner fra to forskjellige produsenter.(Konkurrenter)

 

Forøvrig, Trophy Copper har eg brukt i både 308 (150grains) og 30-06(165grains) sidan den kom på marknaden i 12/13

Meget god og presis patron med ein fin effekt.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Hognajegern said:

 

 

308 med 53cm pipe. Har vurdert å kappe til 45, men vet ikke om dette er "lurt" mtp hvordan rifla da presterer på "lengre hold" (les; it til 250m ca) ift utgangshastighet og annslag.

 

Er 150gr TTSX, som jeg foreløpig lener mot, safeste valget? Ser Lapua Naturalis bare er i 170gr. Blir litt tung? 

Kan denne potensielle patronen da også evt fint funke på storokse på 10 til 150m også? 

 

Men ser Norma snart kommer med sitt blyfrie alternativ Ecostrice i Silencer serien. Også 150gr. Er dette noe man heller burde vurdere over TTSX i 150gr?

 

 

Tror ikke du får ei kobberkule til å ekspandere pålitelig i 200m +i 308 hvis du ikke bruker veldig lang pipe 

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, moviken said:

Tror ikke du får ei kobberkule til å ekspandere pålitelig i 200m +i 308 hvis du ikke bruker veldig lang pipe 

Mykje "baksnakking" av kortløpa 308 her for tida. Driv og jobbar med nokre jaktladningar i ei Winchester M70 i 308 med løp på 42 cm. Litt under maksladning får eg ca 800-805 ms. Med ei Barnes TSX med BC på .369 har eg då ca 667 ms på 200m. Barnes oppgir vel nedre ekspansjonsgrense for denne kula til å ligge på 548 ms (1800 fps). Om ein øker nedre grense til 2000 fps/609ms for sikkerhets skyld så har ein framleis 58ms å "rutte" med. 

 

Og dette er med 42cm løp og ca 1 grain under maks ladning. 

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, moviken said:

Ikke noe baksnakking men. 308 er i grenseland når det gjelder kobberkuler jeg tror og jeg sier tror at du ikke bør gå noe særlig under 800ms ved anslag for å få pålitelig ekspansjon det er fler som melder det samme.  Barnes lager reklame

Du kan nok ha eit poeng når det gjeld infoen frå Barnes. Driv i ein annan tråd og ekspansjonstester forskellige blylegeringer i 45/70. I den forbindelsen tenkte eg skulle lade ned eit par kuler i 308 win og sjå på ekspansjonen. Den kula eg test sist kronograferte eg til rett over 800m 5 meter frå munningen. Denne ekspanderte "etter boka". 

 

Noko anna er vel at "kobberkuler" ikkje er ein og samme ting. Trur dei TSX-kulen eg driv og jobbar med er kjente for å vere tunge å få til å ekspandere. 

 

Og heilt til slutt... Trur det er mange som har meiningar eller har høyrt på andre sine meiningar utan å ha kjørt testar. No kan eg vel seie at eg har falle i samme fella sjølv 🤪 Men har tankar om å rette opp i det. Rapport følger...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, t-trim said:

Barens Vor-tx ttsx 150gr ferdig ammo. Gikk rett gjennom elgkua 160-170meter hold uten merkbar ekspansjon.. 308win. 47cm pipe.. når jakta er over så skal pakken skytes opp. Og testes grundig.

Det er ikke morro nei 😳 

Blir nok å la pipa vår 53cm. Men må prøve ut sjøl uansett tru e. Er jo håpløst uten kronograf.

 

Så får e se hvordan Federal Trophy Copper og TTSX 150g presterer. Blir d spyleveske kanner på 200 og 250m å se hvordan d går

Om ikke så får n håpe Norma Silencer Ecostrike er litt kvassere lada når den kommer ut.

Edited by Hognajegern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skjøt en elgku for et par uker siden med .308 Barnes 130g ttsx. 30 meters hold. Høyt lungeskudd på skrå ovenfra med finfin «knall og fall». Har riktignok 57cm løp, men tenker at den lette kula får såpass høy fart at ekspansjon ikke er noe problem. Fant dessverre ikke kula, men den lå nok igjen i lungene ett eller annet sted siden jeg ikke så antydning til utgangssår.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Utfra det skisserte bruksområdet/våpenet ville jeg valgt en god kule med blykjerne. .308 med litt stutt løp, kanskje litt lange hold, tildels mot dyrearter som gir moderat motstand for kula- ikke de beste forutsetningene for kobberkule. På reinsfjellet vil jo også kobberkulene være mer tilbøyelig til å skape konsekvensgivende rikosjetter.

 

Jeg har brukt både Lapua Mega 185grs og Fusion 180grs på elg, de har fungert helt flott. 

En mulighet, er å bruke 150grs Fusion eller Mega til de mindre hjorteviltene, og 180grs Fusion/185 Mega til elgen. 

 

Eventuelt 165grs Fusion til alt. Eller 180/185grs til alt, hvis du ikke må ha flatest kulebane.

Selv har jeg sansen for «en kule til alt», da er man liksom aldri i tvil om treffpunkt, og man har bare en kulebane å forholde seg til. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, spindrift said:

«en kule til alt»,

Har såppas god tid på villreinjakta at jeg ikke vurderer skudd engang uten sikker bakgrunn. Men uansett kule så er rikosjettfare i bakhodet. Er dog lite stein hvor jeg jakter, så om det blir kobber eller bly er litt hipp som happ 😅 kula skal i lyngen uansett innholdet. 

 

Men det beste hadde jo vært en til alt ja. Blir jo i all hovedsak lettveltsbørse for villreinjakta og snikjakt på hjort. 

Men vil å ha muligheten for å ta a med på elgjakt i ny og ned også. 

 

Så kan være jeg må vurdere to ulike vekter. Men blir fort "en til alt" med blykjerne på rundt 160-170gr om jeg ikke får kobberkuler til å ekspandere på litt hold. Evt en lett og en tung som du sier. Akkurat hvilken kule må jeg da bare finne ut av. Tenker tung mega, men finnes det bedre alternativ til lettere kobberkule på litt lengre hold. Helst med god restvekt.

Håper å kunne benytte kobber, men er ikke verdens undergang med bly. Oryx Silencer kunne jo vært noe, men ikke helt solgt ift oryx 🤔 da tar jeg heller mega. Bare synd den ikke kommer i 168gr.

 

Men samtidig så er det jo flere som har positive erfaringer lik @tritiuum. Nå er jeg litt skeptisk til så lett kule som 130gr, men er sikkert ikke noe i veien for d. Iallefall ikke på villrein. Kan godt bruke kobberkule på elg også. Men synes da 150gr blir minimum. Så får n se om den klarer å ekspandere. Må n jo bare teste ut.

 

Så da ser d ut som jeg bare må teste ut TTSX 130 og 150gr, samt Federal trophy Copper 150gr på vannkanner ut til 250m å se om det er potensielle kandidater i mitt våpen eller ikke. Så vet jeg om d er noe å satse på. Hvis ikke blir d blyalternativer. 

Edited by Hognajegern
Link to comment
Share on other sites

Dette ser ut til å være en evigvarende debatt i tråd etter tråd om marginal ytelse i margarinkaliberne 308 og 6,5x55.

Er man i tvil, gi faen og kjøp noe annet som holder mål uten tvil. Det skylder man viltet og egen samvittighet.

Edited by Torf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Torf said:

Dette ser ut til å være en evigvarende debatt i tråd etter tråd om marginal ytelse i margarinkaliberne 308 og 6,5x55.

Er man i tvil, gi faen og kjøp noe annet som holder mål uten tvil. Det skylder man viltet og egen samvittighet.

Meiner du 308 og 6,5x55 er marginale patroner til norsk hjortevilt? Kva seier statistikken? Det er vel felt noko vilt med desse patronene. Også med blyfritt
 

No er vel mykje av denne typen diskusjonar her inne på forumet desse dagane om kva som vil fungere om det kjem eit blyforbud. Heilt enig i at dyrevelferden skal kome fremst. Men det må no allikevel gå an å diskutere gode løysingar på utfordringa med blyfritt i desse patronene?

 

Det som kanskje mangler litt er testing. Synsing har me vel nok av..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Nybegynn3r said:

Hva da?

Den lista er vel bortimot uendelig. Problemet i Norge er at norske jegere ikke er så kaliber interessert.Vi ser til Tyskland der den siste nyskapningen skjedde i 1930. Hvis du gidder å følge litt med på hva som skjer over dammen vil du se mange gode nye kaliberkonstruksjoner for jaktpatroner. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Nybegynn3r said:

Hva da?

 

Tja, feks noe som har samme "energi" på 200m som 6,5/308 har ved munning er en bra start.

 

For meg har det blitt 7mm RemMag. Med demper på 60cm løp er det ikke store forskjellen i rekyl. Lader selv men her er  eksempel på relevant fabrikkammo med meget godt renome:

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=3215&prodid=12718

Fra Ballisticstudies opm 7mmRM fabrikkammo: 

The Federal 160 grain Partition and Accubond loads are excellent all round performers on medium game. The Partition is the more spectacular killer of the two, a simply outstanding hunting bullet for light through to large medium game weighing around 320kg (700lb). The Partition is dramatic in performance out to a range of around 275 yards (2400fps).

 

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=3215&prodid=18671

Sistnevnte skyter ei 139gr Barnes LRX i ca 1000ms ved munning.

Fant en vilkårlig video om den på tuben:

 

Jaktdepotets utvalg av 7mmRM. Mye å velge i:

https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/riflepatroner/7-rem-mag

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, stigamundsen said:

Meiner du 308 og 6,5x55 er marginale patroner til norsk hjortevilt? Kva seier statistikken? Det er vel felt noko vilt med desse patronene. Også med blyfritt
 

 

 

Nei, ikke når de blir brukt til max potensiale.

Men, i skamklipte løp risikerer man kuleytelse som en helmantel på litt hold med blyfrie kuler. Det er unødvendig.

7mm'ern tidligere nevnt eliminerer enhver tvil om ekspansjon innenfor 200m med blyfritt.

Dessuten er den som skapt for villsvinjakt med "lette" kuler i ca 1000ms med tanke på dynamiske skyteegenskaper i ei boltrifle.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Er enig at ein har nokre utfordringar med dagens blyfrie kuler i kortløpa 308 og 6,5x55.

For min eigen del har eg ei kortløpa børse i 308 win. Veldig kjekk og grei å ha med seg i dei terrenga eg jaktar i på vestlandet.

Fekk kjøpt 100 stk 150gr Barnes TSX billig på Finn. Driv og tester litt for å sjå om eg kan bruke dei i det terrenget eg jaktar i no. Her vert ikkje halda lenger en maks 80-100m. Testar så langt tilseier at eg kan bruke denne kula til dette føremålet. Men skulle eg tildømes på reinsjakt, hadde ikkje dette gått. 

 

Så kva "løysinga" på dette er for den gjengse jeger, kan eg ikkje seie. Men at alle skal over på 7mm rem mag. er i mitt hovud ikkje ei god løysing. Og 60cm løp med demper i tillegg kjem eg aldri til å dra med meg gjennom krattet i bratte vestlandslier. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Torf said:

Blaser R8 med 60cm løp er omtrent like lang som en Tikka T3/M98, etc med 52cm løp.

Noe å tenke på også for std-kaliberne.

Det er "hele pakka" som teller.

 

Det kan nok vere sant, men min Winchester kosta meg 5000,- ein gong i tida. Er vel og ein del av heile pakka...

Edited by stigamundsen
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, stigamundsen said:

Men at alle skal over på 7mm rem mag. er i mitt hovud ikkje ei god løysing. 

Så synd 7 rem mag er kanskje verdens beste allrounder men det er andre patroner som er så si like gode. Må du ha kort kasse har du rsaum eller wsm eller den nye 6.8 western. Er det uten betydning har du alt med 270-280-300 foran som et mye bedre alternativ til 308 win når det gjelder kobberkuler. Problemet er selvsagt kjøpeammo.  Hvis du gidder å se testen min av 130 ttsx i riflelading er hastighetene hhv munning 50m 200m og 350m i en patron som har bittelitt større hylsevolum enn 30-06 som også går i kort kasse. Dette er med 60 cm pipe men her kan du kappe og likevel få god effekt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Til alle som mener at man bare skal "gi faen" om man er i tvil; nei, da prøver man seg fram.

308 er ikke et marginalt kaliber, hverken med bly eller kobber. Alt til sitt bruk. Ikke rakettforskning at eks magnum i 7mm er bedre egnet på lengre hold, men så var holdene i fokus ut til 200m. 

 

Hær er test av 150gr GMX fabrikk i 53cm 308 pipe på 100m og 200m. Ukjent hastighet.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lite tips til god «allround-kule» om det er noe som heter det, er 165grs federal trophy bonded tip. Har brukt denne en hel del selv, og har generelt god erfaring med de. Brukt de på hjort og rådyr, men hadde ikke vært betenkt på å bruke den på større dyr. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...