Jump to content

Lee Pro 1000 - tilbakemeldinger


Stimm

Recommended Posts

Hei! 

Jeg har nå ladet en stund på en single-stage presse, og føler nå at det er på tide å klatre litt da jeg skyter mer, og trenger derfor å lade litt mer.. 
Utifra hva jeg har sett, så har Lee Pro 1000 en rimelig pris, og har igrunn det jeg trenger. Klarer meg fint uten kulemater. 
Ett lite minus er at jeg ser Lee anbefaler CCI og Remington hetter til sin presse. 

Er det noen som har noen erfaring med Pro 1000 de vil dele, og gjerne tilbakemelding på hvordan den fungerer med andre tennhetter, som feks federal eller magtech. 

Kan forøvrig nevne at jeg "bare" er NSF pistolskytter, så tråkker ikke gjennom ti-tusenvis av skudd i året. 

Link to comment
Share on other sites

Hva slags kaliber planlegger du å lade?
Har to Pro 1000 stående fast oppsatt til 38spesial og 9mm. For mengdelading.

Har vært litt kluss med tennhette-isetting som du selv påpeker. Det finnes diverse fix for de som du finner på youtube.

Personlig så håndprimer jeg hylsene i forkant og så racer jeg de gjennom pressen etterpå. Funker fint det.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Bartemannen said:

Hva slags kaliber planlegger du å lade?
Har to Pro 1000 stående fast oppsatt til 38spesial og 9mm. For mengdelading.

Har vært litt kluss med tennhette-isetting som du selv påpeker. Det finnes diverse fix for de som du finner på youtube.

Personlig så håndprimer jeg hylsene i forkant og så racer jeg de gjennom pressen etterpå. Funker fint det.


Planen er å ha 2stk slik som du - altså 38special og 9mm. Magnum tar jeg på enstasjonspressen :)
Gjør meg ingenting å evt skulle bruke CCI primers til 9mm, men avtekket jeg har på revolveren gjør at jeg må bruke federal hetter. 

 

 

17 hours ago, Bäke said:


Har du erfaring med Lee Pro 4000? Er den like kresen på feks tennhetter ?

Alle fordeler og ulemper mottas :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 9mm, 38 spec og 357 magnum på Pro4000.

Jeg har ingen erfaring med Pro1000.

 

De to har forskjellig måter å mate tennhetter på. På Pro4000 må du dytte dispenseren borttil koppen. Tennhetten settes i når spaken er oppe. Det er altså et manuelt grep her. Når du har lært deg teknikken og finner rytmen, og kjører i et tempo som pressa er laget for, fungerer det fint. Dispenseren kan lett hektes av holderen når den må fylles på nytt. En sjelden gang ligger en hette på tvers i kanalen og sperrer flyten. Tuppen på en kulepenn kan løse det, man behøver ikke engang å hekte av dispenseren.

 

Pro4000 har plass til 4 verktøy. Utifra bildene ser det ut til at den og Pro1000 leveres med forskjellige kruttmål.

 

Det kan se ut til at Pro4000 har noe mer plastikk. Det finnes billige  reservedelsett for all platikken. Jeg har kjøpt dem alle.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lee pro 1000 er helt grei. Men svakheten er tennhetteisetteren. Fordi den er helt allergisk for det minste rusk i hetterenna/hetteisetterstempelet.

 

Har selv ladet mange hundre tusen skudd med pressa, har av en eller annen grunn aldri hatt problemer med 38 hylser, kun 9 mm. Samme med 44 mag, ikke noe problem.

 

Lader kun en og en 9mm i pressa av gangen, det er kun 3 stasjoner, du vinner mest ved å lade slik er min erfaring. Du lader glatt 200 på tiden.

Bruker også kun Fedhetter til revolver, bruker visir/verneutstyr da. Til 9 mm bruker jeg kun Sellier & Bellot. De er i samme gate som CCI mener jeg med tanke på Lees anbefaling tennhetter. Syns Magtecen sklir dårligere i renna, har muligens noe med den ruglete overfalt å gjøre .

 

Når du lader så følg nøye med på at hettene glir kjapt nedover renna. Glir hettene treigt så må du knipse litt på renna for hver hylse ca 10-15 hylser til rusket forsvinner er min erfaring. Ellers kommer hetta på tvers inn i hylsa.

 

Vurderte som bartemannen å sette hettene inn separat, men gadd ikke merarbeidet.

Hadde selv en Lee turretpresse med den type hetteisetter som Lee 4000. Ble ikke fortrolig med systemet, ga bort hele greia.

Men dermed er det ikke sagt...

 

Erfarne skyttere påper noe avvik ved kruttmålet, inntil 0, 2 grain ved Lees kruttmål. Min erfaring at det kan stemme. Men kun 0,1 + eller minus, sjelden 0,2 korn pluss eller omvendt.

 

For den som skal lade mye 9 mm så ville muligens mitt råd være å overveie ei Dillonpresse.

Pg av svakheten ved hetteisetter.

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bäke said:

Jeg lader 9mm, 38 spec og 357 magnum på Pro4000.

Jeg har ingen erfaring med Pro1000.

 

De to har forskjellig måter å mate tennhetter på. På Pro4000 må du dytte dispenseren borttil koppen. Tennhetten settes i når spaken er oppe. Det er altså et manuelt grep her. Når du har lært deg teknikken og finner rytmen, og kjører i et tempo som pressa er laget for, fungerer det fint. Dispenseren kan lett hektes av holderen når den må fylles på nytt. En sjelden gang ligger en hette på tvers i kanalen og sperrer flyten. Tuppen på en kulepenn kan løse det, man behøver ikke engang å hekte av dispenseren.

 

Pro4000 har plass til 4 verktøy. Utifra bildene ser det ut til at den og Pro1000 leveres med forskjellige kruttmål.

 

Det kan se ut til at Pro4000 har noe mer plastikk. Det finnes billige  reservedelsett for all platikken. Jeg har kjøpt dem alle.

 

 


Kikket litt på 4000 pressen nå, men syns det virker litt klumsete når man må "bak" ladepressen for å sette i kulen? Hva er din erfaring med det? Eller har du kanskje kulemater? 
Var en "uvant" metode å fylle i tennhetter, men man vender seg vel til det også, om jeg går for denne.

 

 

17 minutes ago, Elmer K said:

Lee pro 1000 er helt grei. Men svakheten er tennhetteisetteren. Fordi den er helt allergisk for det minste rusk i hetterenna/hetteisetterstempelet.

 

Har selv ladet mange hundre tusen skudd med pressa, har av en eller annen grunn aldri hatt problemer med 38 hylser, kun 9 mm. Samme med 44 mag, ikke noe problem.

 

Lader kun en og en 9mm i pressa av gangen, det er kun 3 stasjoner, du vinner mest ved å lade slik er min erfaring. Du lader glatt 200 på tiden.

Bruker også kun Fedhetter til revolver, bruker visir/verneutstyr da. Til 9 mm bruker jeg kun Sellier & Bellot. De er i samme gate som CCI mener jeg med tanke på Lees anbefaling tennhetter. Syns Magtecen sklir dårligere i renna, har muligens noe med den ruglete overfalt å gjøre .

 

Når du lader så følg nøye med på at hettene glir kjapt nedover renna. Glir hettene treigt så må du knipse litt på renna for hver hylse ca 10-15 hylser til rusket forsvinner er min erfaring. Ellers kommer hetta på tvers inn i hylsa.

 

Vurderte som bartemannen å sette hettene inn separat, men gadd ikke merarbeidet.

Hadde selv en Lee turretpresse med den type hetteisetter som Lee 4000. Ble ikke fortrolig med systemet, ga bort hele greia.

Men dermed er det ikke sagt...

 

Erfarne skyttere påper noe avvik ved kruttmålet, inntil 0, 2 grain ved Lees kruttmål. Min erfaring at det kan stemme. Men kun 0,1 + eller minus, sjelden 0,2 korn pluss eller omvendt.

 

For den som skal lade mye 9 mm så ville muligens mitt råd være å overveie ei Dillonpresse.

Pg av svakheten ved hetteisetter.

 


Tusen takk for meget utfyllende svar. 
Det er dette med tennhetter som gjør meg litt skeptisk. Opplever du ofte problemer med federal hetter? Jeg har alltid på meg vernebrillene når jeg lader, så det skal jeg nok overleve :)

Det med kruttmålet var jo ikke helt heldig syns nå jeg, spesielt når man som feltskytter helst ligger å vipper på faktorkrav i feks 9mm.. 
Er det ingen andre mer nøyaktige kruttmål som passer? 

Jeg vil nok ikke lade noe særlig mer enn 2000 9mm og 2000 38 ila ett år, så derfor føler jeg at Dillon fort blir litt overkill.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Lee har en advarsel om å bruke spesielt federal sine hetter @Elmer K - så du må gjerne utdype hvordan du får dette til å fungere :)

Overgang til remington eller CCI hetter kontra magtec har liten betydning da disse kun skal brukes i 9mm. Eneste forskjellen er vel en prisøkning på 10øre pr.stk

Link to comment
Share on other sites

Riktig, Stimm. De har advarsel mot Fed sine hetter. Derfor bruker jeg de kun til 38 - 357 og 44 hylser - altså revolver. Av en eller annen grunn har jeg aldri problemer med pressa til disse hylsene. Har ladet ufattelige mengder uten problemer av Fedhetter til revolver. Men bruker verneutstyr. Bruker ikke visir ved Sellier sine hetter i 9 mm hylsene. Kun vernebriller. Hadde vært mer enn betenkt av å lade Fed hetter til 9 mm i Pro 1000. (Det er av flere grunner meningsløst). Selv om noen hylser der er adskillige snillere enn andre - som GSF , Blazer til eks.

 

Lee har et mer presist kruttmål enn det som følger standard med pro 1000, det er formet som en søyle, husker ikke hva det heter, men er avbildet på Lee 4000 pressabrosjyren mener jeg.

" Diskmålet som følger med standard ved Lee pro 1000 er det som kan være litt unøyaktig. Men jeg mener det ikke har noen betydning for den gjengse skytter, avviket er for lite. Bruker regulerbare disker, de som regulerer med en skrue - kjøpes i tillegg - de er helt greie.Tror ikke du skal tenke på akkurat det.

 

Har en teori hvorfor noen 9 mm hylser som Sellier sine og Magtec er mer trøblete, bare for å ta de to. Men det er en annen skål.

Edited by Elmer K
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Elmer KKruttmålet du sikter til heter Lee Auto Drum Powder Measure.

Du har et antall innsatser (drums), som du selv stiller inn til ønsket ladning. En ferdig innstillt innsats for hver av de ladningene du bruker. Innsats skiftes ganske raskt.

 

Når det gjelder tennhettemating på Pro400 bør man merke seg at det er god avstand mellom hettemateren og selve isetteren når hetta presses på plass. Altså ingen ubrutt forbindelse fra hylse til magasinet med hetter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 5 forskjellige Lee presser: 

  • Breech Lock Challenger Press
  • Breech Lock Reloader Press
  • 4 Hole Classic Turret Press
  • Auto Breech Lock Pro 4000 Press
  • Pro 1000 Press

Jeg har til disse fått med et virvar av kruttmål. Både Pro Auto-Disk og Auto-Drum. Tror også jeg har noen eldre som hadde et annet navn.

 

Kan legge til at jeg også har andre presser enn Lee og andre kruttmål. (Sidespor, men når jeg skriver hvor mye ladeutstyr jeg har her så virker det jo som galskap. Note to myself: ikke kjøp flere presser nå).

 

Ja, det finnes bedre presser enn Lee, MEN i mine øyne så er Lee utrolig mye valuta for pengene. Jeg liker veldig godt å lade på Lee utstyr, og hvis jeg summerer opp det jeg har av ladeutstyr så er det nok Lee pressene som brukes mest gjennom et år.

 

Når det gjelder tennhetter så har jeg brukt alle tenkelige varianter tror jeg i mine presser. Kan ikke huske at noen har vært vanskeligere enn andre å få på plass. På de andre pressene enn Pro 1000 bruker jeg Lees "vanlige" isettere for tennhetter og har absolutt ingen problemer med å bruke de.

 

Min erfaring med alle variantene av Lees kruttmål er at de er nøyaktige innenfor +/- 0.1 grain. Jeg har litt OCD når det gjelder lading, og kontrollsjekker nok kruttladningene oftere enn jeg trenger, og jeg kan på stående fot ikke huske i farta å ha hatt større avvik enn det.

Joda, når jeg skal ha superpresise ladninger for f.eks Langhold eller om jeg har dødsbra med tid så kanskje jeg bruker elektronisk kruttmål eller en godt, gammeldags manuell vekt og måler opp hver eneste ladning.


Men som @Elmer Kpåpeker så har så små avvik som +/- 0.1 grain minimalt å si. Jeg sier ikke dette for å skryte, men for å poengtere at man ikke skal være hysterisk for +/- 1grain, men jeg har blitt både kretsmester, distriktsmester og Norgesmester med ladninger kjørte gjennom "masseproduksjon" i overnevnte Lee presser med begge variantene av Lee kruttmålene.
 

Edited by Bartemannen
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...