Jump to content

Jaktfelt eller kikkertklasse?


Hjortesson

Recommended Posts

Jeg innser at jeg har vært litt forvirra angående forskjellen på jaktfelt (NJFF?) og kikkertklassen (DFS?). Jeg ser det er mange eldre tråder her inne, men jeg er kanskje mest interessert i å vite litt generelt om dagens status. For eksempel om skytterne velger å delta i både jaktfelt og kikkertklasse? Er det stor forskjell på antall deltagere/ stevner i de to grenene? Er det slik at grenene er i direkte konkurranse (!) med hverandre, om deltagere, arrangører etc?

 

Beklager generelle/ retoriske spørsmål, men håper å bli klokere av svarene :)

Link to comment
Share on other sites

Største forskjellen på jaktfelt (NJFF) og kikkertklasse (DFS) må vel være at det skytes på dyrefigurer i førstnevnte og vanlige skiver i kikkertklassen.

I jaktfelt skytes det både stående, sittende og liggende, mens kikkertklasse er kun liggende.
Her i området (Bodø/Fauske etc.) er det svært få skyttere i kikkertklassen på DFS-stevner. I jaktfelt er det adskillig flere deltakere.
Jeg har også inntrykk av at dette er to leirer som nødvendigvis ikke spiser av hverandres medlemmer, selv om det er noen som holder på med begge deler, meg selv inkludert.
De av DFS-medlemmene som også holder på med jaktfelt kan like gjerne komme fra de vanlige senior- eller veteranklassene i DFS.
Hva som er vanlig ellers rundt omkring må noen andre svare på.

..glemte å nevne at DFS og NJFF har hver sine baneanlegg, så jeg har aldri opplevd at det er noe problem med at ting kjøres samtidig, bortsett fra at de som deltar i begge delene da må velge hva de skal være med på. 

Edited by Albatrost
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Deltakelsen i DFS Kikkertklasse er nok ikke all verden. Og DFS "m/tilliggende herligheter" har heller ikke gjort så mye for å øke populariteten. For eksempel vil de som melder seg på i "Kikkertklasen" hos lag som har Megalink-systemer, bli rapprortert i resultatlista som deltakere i den esklusive klassen "Utdatert - skal ikke brukes"!

 

@Albatrost nevner en del av forskjellene. Kikkertklassen på bane er "en smule" kjedelig. Derimot er nok DFS felt mer interessant, blant annet fordi man kan få avstander som ikke er vanlig på jaktfelt (nesten litt "langhold"). På "Fløyterstevnet" felt var det en 1/3-figur på 405 meter, motbakke, og frisk sidevind! Men siste feltsesong forsvant jo i korona-restriksjoner, vi får se hva kommende sesong bringer.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Feltskytingen er nok, i utgansgspunktet, for "diopter", for de vanlige klassene i DFS. Men alle  DFS-medlemmer, fra det året de fyller 16, kan delta i kikkertklassen, men får da ikke delta i sin "vanlige" klasse i samme stevne.

 

De aller fleste jeg har konkurrert med i "Kikkertklassen", har brukt vanlig STR 200, med picatinny-skinne, og en passe stor kikkert, fortrinnsvis med "tårn".

 

Jeg er V73-skytter, og vil nok skyte (den gørrkjedelige!) finfelten i mesterskap, og i stevner som inngår i "karuseller". Men i øvrige feltstevner kommer jeg til å skyte grovfelt i "Kikkertklassen".

 

51 minutes ago, Albatrost said:

I jaktfelt skytes det både stående, sittende og liggende, mens kikkertklasse er kun liggende.

 

Det er jo ingen som nekter en å skyte i en høyre stilling enn programmet tilsier. Jeg kommer derfor til å skyte knestående, på de holdene 2-5 og V55 skyter kne, nettopp for å kunne sammenligne meg med dem.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Jegermeistern said:

Det er jo ingen som nekter en å skyte i en høyre stilling enn programmet tilsier. 

Det har du helt rett i.
Dette opplever jeg oftest i jaktfelt der det ofte er flere stykker som velger bort liggende til fordel for sittende. Er standplassen ujevn og våt kan det være en fordel. Man benytter heller ikke reim, så skyting i en dårlig liggende stilling blir gjerne bedre i sittende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil jo helst skyte jaktfelt, men HJFF her har desverre ikke riflebane, kun bane for hagle. 
De arrangerer vist jaktfeltstevne 2 ganger i året, også er det 2 ganger i året i en nabokommune. 
Så det fikk bli DFS for å slippe til på bane med rifle litt oftere enn det det!
JFF tilbyr ikke  noen form for rifletrening. Men så er de litt bortskjemt med at klubblokale ligger rett ved DFS sitt anlegg, 
sammen med haglebanen, og vil tro medlemmene også overlapper så mye at deter liksom ikke noe insentiv til å tilby rifle. 
Derfor bruker jeg heller de 
Jaktprøve er det DFS som arrangerer. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Tjukkas said:

Jeg vil jo helst skyte jaktfelt, men HJFF her har desverre ikke riflebane, kun bane for hagle. 
De arrangerer vist jaktfeltstevne 2 ganger i året, også er det 2 ganger i året i en nabokommune. 
Så det fikk bli DFS for å slippe til på bane med rifle litt oftere enn det det!
JFF tilbyr ikke  noen form for rifletrening. Men så er de litt bortskjemt med at klubblokale ligger rett ved DFS sitt anlegg, 
sammen med haglebanen, og vil tro medlemmene også overlapper så mye at deter liksom ikke noe insentiv til å tilby rifle. 
Derfor bruker jeg heller de 
Jaktprøve er det DFS som arrangerer. 
 

 

Om du er villig til og kjøre litt. (Opp mot 2 timer) så blir det flere muligheter for jaktfelt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja jeg vet det. Men deter mest et sted å trene jeg har bruk for. Konkuranser er ikke intressant for meg da det ikke finnes spor av konkuranseinnstinkt i meg. Jeg vil bare være en god skytter og konkurerer bare mot meg selv.

Men vile heller trent på en Jaktfeltbane enn på en DFS bane om den fantes lokalt. 
Det bare virker som om deter en morsommere skyteform. Men som bestrefar sa: Du kan ønske i den ene handa, og skite i den andre, så ser du kor du har mest. Så det får bli DFS banen, som er 5 minutter fra døra. :-D

Nå har jo også banen blitt oppgradert med elektroniske blinker på flere hold ut til 600 meter, og vi får jo kansje en hel utesesong i 2022. 
I mellomtiden har jeg det morsomt med kulestøping og lading til det. 


 

 

Link to comment
Share on other sites

Personlig ser jeg ingen grunn til å velge mellom DFS eller NJFF. Jeg ville nå heller sagt ja takk begge deler. Selv skyter jeg i annen klasse i DFS og har ingen planer om å slutte med det er nå tros alt nybakt kretsmester i felt klasse 2-5 og V55. Men synes også det er moro å skyte med annen rifle en standard Sauer 200 STR. Så til neste år har jeg planer om og delta også på jaktfelt i NJFF. Så nå blir det nokk noen tusen treningsskudd med 22lr for og få inn teknikken med stående skyting strak arm og kikkert. Blir moro det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja de som har et større skytetilbud for rifledispliner enn DFS  kan jo bare peise på med det de har tid, lyst og penger til :-D
Er i alle fall glad for at man får slippe til med jaktrifla, og trent hos DFS, og slipper å investere i Sauer og rare skisko, bare for å slippe til på en bane. Og kan heller bruke de pengene på å lade opp ammunsijon, skyte den , og nerde  rundt det. Jeg storkoser meg med det. Men inbiller meg som sagt at jeg ville fortrukket å være på en jaktfeltbane om den bare fantes her :D




 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Bartemannen said:

Slikt varierer nok geografisk.

Det vil jeg tro er en god oppsummering. Å bygge opp et lokalt miljø basert på frivillighet tar lang tid, uavhengig av navnet på moderorganisasjonen.

 

Uansett fint med presiseringene i denne tråden, mtp. konkrete, og opplevde, forskjeller mellom de to konkurranseformene.

Edited by Hjortesson
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg har ikke skutt i ordinære DFS klasser (diopter) siden 90-tallet, men deltar på feltstevner i kikkertklassen innimellom. Da mitt lokale skytterlag (i Troms) arrangerte feltstevne i april, var kikkertklassen den med flest deltagere! 

Som jeger er jeg svært fornøyd med DFS feltskyting, de lengste holdene er oftest over 400 m, noen ganger over 500. Det burde holde for at de fleste jegere skal klare å finne sine egne begrensninger,  eventuelt å forbedre skyteteknikk, avstandsbedømmelse, og ikke minst kjenne til kulebane for sitt våpen og sin ammunisjon. Litt lett tidspress er det også, selv om kikkertklassen ofte har lengre skytetid enn de med Sauer. Noe som vel er rimelig for de som ikke har løse magasiner, evt 3-4 skudds magasiner. Enkelthold er jo 6 skudd, og på dobbelthold skal man jo få av gårde 12 skudd. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Debuterte på  feltstevne i DFS i dag I kikkertklassen, og kom på 4. plass i klassen med 28/ 18 som resultat :-D
Vi var minst like mange i kikkertklassen som i de andre klassene til sammen. 
Vinneren i klassen skjøt 30/29, og han som kom på 3. plass hadde bare ett innertreff mer en meg, så det var litt surtm haha

Men artig lell :-D
 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Man må være tilknyttet skytterlag i DFS

Man kan delta i denne klassen fra og med fylte 16 år

Det kan ikke benyttes tofot. Reim kan benyttes

Rifle må naturligvis ha kikkert. Ingen maksbegrensning

Maks kaliber er 8 mm

Rekylbrems er ikke tillatt!

Avtrekksvekt må minimum våre 1 kg!

Det er ingen vektbegrensning på rifle
 

Sakset fra Skytterlinken, som var første fornuftige treff via Google.

Med forbehold om evt oppdateringer som ikke er med der.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva noe sånt koster jeg, men får prøve meg med min Remington 788 i 6BR først. Kan vel kjøpe ganske mye ammunisjon for mellomlegget ser jeg for meg.


Edit: og nei, jeg tror på INGEN måte at man når like langt med rakleverket mitt kontra en Bleiker, men tror jeg investerer litt mer i trening en stund til.

Edited by jmosbakk
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Tjukkas said:

Debuterte på  feltstevne i DFS i dag I kikkertklassen, og kom på 4. plass i klassen med 28/ 18 som resultat :-D
Vi var minst like mange i kikkertklassen som i de andre klassene til sammen. 
Vinneren i klassen skjøt 30/29, og han som kom på 3. plass hadde bare ett innertreff mer en meg, så det var litt surtm haha

Men artig lell :-D
 

Gratulerer, bra skutt! Det er alltid stas med et godt feltstevne og god konkurranse. Neste gang håper jeg det blir stang inn. 😉

Link to comment
Share on other sites

En annen grunn til å prøve seg på et par feltstevner, er jo at de teller som prøveskudd til storviltprøven. Veldig greit i mitt skytterlag da prøveavgiften er innbakt i medlemskontigenten. Så på Onsdag var det bare å finne en av karene som kunne godkejjne skudd. 
De godekjenner 15 skudd per stevne. 

Og dermed slipper jeg køen til høsten. Jeg kunne ikke fordra køskytinga sist. Oh dro heller på småviltjakt.
 

Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (12 timer siden):

De godekjenner 15 skudd per stevne. 

 

Er det konkurranseskyting, teller samtlige skudd som "obligatoriske skudd".

 

Tjukkas skrev (12 timer siden):

Så på Onsdag var det bare å finne en av karene som kunne godkejjne skudd. 

 

Er man registrert som DFS-medlem i Jegerregisteret, blir alle grovkaliberresultater fra DFS resultat-program automatisk registrert som "obligatoriske skudd".

Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (2 timer siden):

Regner med man gjør det i appen

Ser ut til å være "automagisk", og med en slags "skuddkonstant" per stevne, min sier 510 skudd i 17 DFS-stevner. Altså 30 skudd per stevne.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...