Jump to content

Noen med kunnskap om gjenging av løp!? Hvordan få en demper med "normale" gjenger på løp med 7/16-28 gjenger?


Hognajegern

Recommended Posts

Kunne sikkert ha funnet ut av d, men blir grønn av alle de ulike gjengetypene. Har dog ikke brukt all verden av tid. 

 

Ser på ei rifle i 308 med 45cm løp med 7/16-28 gjenger. Vil ikke kappe av mer for å få på nye gjenger, så håper på gode løsninger.

 

Vil anta de 7/16-28 gjengene har en ganske liten diameter mellom laveste punkt i gjengene? 

Eller er d mulig å gjenge om til noe nytt med en mindre diameter uten å kappe av mer? 

M13x1 - 18x1, 14x1,5, 1,5"-20, 1,5"-28 og 5/8x24 er mulighetene.

 

Evt et adapter. Hvilke gjenger er evt store nok til at man ikke behøver å bygge fremmover, men bare utover? Går 18x1 eller 14x1? 

 

Ser de er adaptre til 5/8-24 å oppdrive som ikke bygger for mye fremmover. Det får jeg demperen i også. Så det er mulig. Men vil helst slippe en ekstra del... 

 

Noen med kunnskap som kan hjelpe? 

Link to comment
Share on other sites

7/16" er så vidt over 11mm, lite nok gods igjen..

Kjøp ei anna rifle med noe mer kurante gjenger på tuten om det å kappe 10-15mm er uaktuelt.

 

Fullt mulig å lage en overgang/hylse med innvendige og utvendige gjenger. Litt avhengig av diameter på pipa/brystning kan det bli skikkelig fint eller bare rart. 

Link to comment
Share on other sites

7/16-28 er jo en veldig spesiell gjengedimensjon. Både i Norge og USA. Jeg ville også vært veldig skeptisk denne pga lite gods igjen med 308.. I feks USA sier jo bortimot alle fabrikanter at 1/2-28 ikke lar det bli nok gods igjen i løpet i .308 og 7/16 blir no enda mindre.

 

hvilke andre gjenger du evt kan bruke vil avgjøres av diameter på løpet hvor du gjenger.

 

 

Adapter er mulig men ulempen er at man introduserer ett ekstra ledd med toleranser, så du må sjekke at alt blir rett og at kula ikke tar i demper.

 

Skulle jeg ha kjøpt den rifla ville det isåfall ha vært for å få den gjenget i noe annet. I .308 ville jeg helst ha M14x1 eller større. men det forutsetter at løpet er tykt nok (og langt til å kunne kappe vekk dagens gjenger)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Kjøp ei anna rifle

Er snakk om en kimber adirondack. Alternativet er en dyrere modell, som så må påkostes ytterliggere ved å kappe. Men begynte å tenke nå på at kansje pipa er så tynn at det ikke lar seg gjøre å gjenge pga for lite gods 🤔 må nok undersøke det. 

 

2 hours ago, Chiefen.v-2 said:

overgang/hylse

Ser de har fra produsenten. Da til 5/8-24. Men får jo demperen i det, så er ikke allverden til problem. Demperen gjemme også denne.

 

Men er jo som @Cardinalsier et ekstra ledd som kan føre til feil...

 

Hadde jeg kunme valgt så hadde d blitt 14x1 som på andre rifla mi ja. Men løpet på den rifla er jo kjemt for å være tynn, så kan være at andre gjenger rett og slett ikke går. Må nok høre med kimber. 

Link to comment
Share on other sites

Pipa må jo være et par mm tykkere en gjengen for og få en skikkelig brystning. Det er jo tros alt den som retter opp demperen og ikke gjengen. Jeg hadde aldri kjøpt noen grovkalibret rifle med mindre en 16mm løp slik at den vil passe en 14-1 gjenge. Jo mindre solid dette er jo større er kjangsen for at demperen kommer ut av laget med det minste støt. Og blir demperen det minste skjev vil treffpunktet endre seg drastisk. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, bardp said:

Pipa må jo være et par mm tykkere en gjengen for og få en skikkelig brystning. Det er jo tros alt den som retter opp demperen og ikke gjengen. Jeg hadde aldri kjøpt noen grovkalibret rifle med mindre en 16mm løp slik at den vil passe en 14-1 gjenge. Jo mindre solid dette er jo større er kjangsen for at demperen kommer ut av laget med det minste støt. Og blir demperen det minste skjev vil treffpunktet endre seg drastisk. 

Takk for svar.

Satt å leste litt på amerikanske forum nå. Ser ut til at kimber har et eget adapter fra sine 7/17-28 gjenger til 5/8-24. Det de anbefaler om man skal ha demper på.

 

Fabrikkgjengene er sikkert bare til rekylbrems. Finner jo ikke dempere i de gjengene uamsett. 

 

Så brystningen må være grunne til de små og uvanlige gjengene. Mer vanlige, større gjenger, ville ikke gitt god nok kontakt for en brems eller demper. 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, FreeSkier said:

Kan sjekke diameteren på pipa mi, den er kappa på 45cm og er gjenga 14x1. Det er ikke mye brystning der, men har ikke hatt problemer sålangt. 

Takk for det, men tror ikke det trengs. 

Om det blir en Adirondack så skal jeg uansett ikke kappe under 45. Da blir det adapter. Blir det dog montana så kapper jeg til 45. Å det høres jo ut som at folk ikke har problemer med 14x1 på det våpenet hær til lands, så da hiver jeg meg nok på. 

 

Sitter dog å ser litt på fieldcraft. Liker sikring og design bedre, men rettferdiggjør ikke 5000.

 

Mountain ascent blir for mye. Ja, ikke langt unna adirondack, men må kappes og gjenges. Blir enda mer kostende da. Selv om jeg kansje sparer 180g ca på å kappe av 11cm 🤔🙈 nei nei nei....

Edited by Hognajegern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...