Jump to content

Noen forslag til gode kuler?


Froland

Recommended Posts

Har ei børse på vei, den nye rettrekkeren til beretta. Den e i 308 og skal kappes på 45cm. Tenkte og bruke Barnes Vor-tx (ttsx) 150gr. Blei litt urolig på ekspansjonen ut mot 200m. Vil helst ikkje hjemmelade til en rettrekker :D. Lurte på og spørre om noen andre har noen gode forslag til gode kuler? Trenger strengt tatt ikkje være kobberkuler. Må bare ha høy restvekt og god effekt. Kan godt kappe av blodskutt kjøtt på elg, hjort osv. Har brukt geco pluss i 6.5x55 men dei e bare så hensides stygge  🤮😅 Kikka litt på RWS HIT men dei e ganske dyre, pluss det kan hende at dei ikkje e på lager når e ska handle. Alt av forslag tas imot med glede :D              Om dette ikkje passer inn hær så flytter jeg det til annet forum :D 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal du kappe løpet?

Fabrikken leverer med en løpslengde som de mener er passe. Behold den til du ser om det virker. Kapping av løp er en motesak som for de fleste ikke har noen som helst fornuftig begrunnelse, men som reduserer ytelsen.

Prøv med en 168 gr Swift A-frame om du vil ha blykjerne, eller en 150 gr Barnes ttsx eller tilsvarende.

Om du får tilfredsstillende presisjon med en av dem så bruk den uten å tenke mer på kulevalg. Bruk resten av budsjettet til å trene med våpenet, det er gode treff som er viktigst, ikke alt dilldall rundt våpen og ammunisjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Froland said:

Vil helst ikkje hjemmelade til en rettrekker

Hvorfor ikke? Er ikke noe verre å hjemmelade til en rettrekker enn ei boltrifle.

 

6 minutes ago, Per-S said:

Kapping av løp er en motesak som for de fleste ikke har noen som helst fornuftig begrunnelse, men som reduserer ytelsen.

Tjaaa--noen foretrekker kort og hendig, uten at de nødvendigvis trenger å være motebevisst, spesielt de som jakter i ulendt, tungt og gjenngrodd terreng og som går og bærer rifla mer enn de skyter med den.- (Som undertegnede, alt av løp/rifler jeg bruker på bevegelig jakt, er kappa)

 

Å kappe en 308 fra 51cm til 45 "reduserer" ytelsen med 20m/s-ish på utgangshastigheten. Tror ikke det er et hjortevilt som merker forskjell på det gitt. Trådstarter skal ikke bruke en 308 på bøffel, uansett,,,så ytelse og ytelse...teoretisk ja, i praksis; null betydning på norsk hjortevilt.

 

53 minutes ago, Froland said:

Må bare ha høy restvekt og god effekt.

165-180 gr bonda blykuler. Interbond, accubond, a-frame, oryx.

 

54 minutes ago, Froland said:

Tenkte og bruke Barnes Vor-tx (ttsx) 150gr. Blei litt urolig på ekspansjonen ut mot 200m.

 

Denne ekspanderer fint ut til 200++, ikke noe stress..

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Har selv 308 med 42 og 45cm pipe. Har brukt Nosler AccuBond LongRange 168grs og har vært tilfreds med det. Har også vurdert 150 grs AccuBond, men ville bruke opp 168grs'ene først. Men nå tenkte jeg å teste 150grs TTSX i den ene, da jeg hadde litt kuler igjen etter å ha lada for en kompis.

 

Interbond har jeg også, men ikke skutt dyr med. Fabrikklada. De Hornady Superperformance patronene er hissig ladd, så man får bra fart med de. Jeg klarer/tør ikke lade så hardt som de er selv tror jeg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...