Jump to content

Erfaring med Lapua Mega i 9,3


arnegun

Recommended Posts

Gikk i våres til innkjøp av 9,3 pipe på 51cm tiltenkt skogsjakt etter hjort. Lest en del her på kammeret hvor flere syns 9,3 er et fint kaliber til bruket og at tunge kuler i moderat fart gir fine slakt. Kjøpte derfor inn ferdigrulla Lapua Mega 286gr til formålet. 

 

Fikk i går felt første hjorten med nypipa. Fikk voksen kolle og en 8-tagger på 4-5 meters hold i tett granskog. Siden det kun var kvote på kolle igjen ble kun denne skutt. Gjennomskyting fra øvre bog og ut nedre bog på andre siden. Utgangshull ikke større en at pekefingern akkurat fikk plass. 

 

Så over til saken; det ble en del kjøttødeleggelser med blodslått opp mot nedre nakke begge sider, og mye kjøttdeig både innenfor inngangs og utgangshull. Må si jeg ble litt skuffet over dette. Vet at Mega er ei ganske myk kule, kan det vær at det korte holdet gjorde ekspansjonen veldig voldsom? Kula var riktignok innom proksimale ryggrad, men det var endel ødeleggelse før dette også. Naturlig nok gikk dyret rett ned i smellen, så den biten var grei. Fordel å legge skuddet bak bog med såpass myk kule? Fins det flere med samme erfaring? Hvilke kuler foretrekker dere i deres 9,3? Trekker ingen konklusjoner angående Mega enda da ett felt dyr ikke er nok for å konkludere men ønsker å høre andres erfaringer. 

 

Edited by arnegun
Link to comment
Share on other sites

IMG_20191018_212801.jpg.e4e10c91e702a793ca11b95c5d7dbc93.jpg

Samme kula fra fabrikkammunisjon. Skutt på en elgokse med slaktevekt på 202 kg. Skuddet satt bak bogen fra 15 meters hold og kula satt i skinnet på motsatt side.. Kun gjennom 2 ribbein og i bakkant av lungene. Oksen gikk nærmere 400 meter før den la seg.. 

Link to comment
Share on other sites

Eg har brukt Barnes tsx 250 grns og Nosler partition 286 grns på hjort og har hatt særs fine slakt med begge desse kulene. Eg har høyrt utelukkande positive erfaringer med mega i 9.3, so eg trur du har vore uheldig. Ein vil alltid oppleve enkeltsituasjoner er kuler ikkje fungerer som ein forventer og det er ikkje urimeleg at det er nettopp det som har skjedd her. Fortsett med kula og skyt nokre dyr til og sjå korleis det ser ut då. Eg har mega liggande, men den blir valgt vekk fordi eg desverre ikkje får god presisjon med den - satt opp mot dei andre kulene eg brukar.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte Mega i 9,3x62 for en del år siden.

Fungerte fint på elg.

Favorittkule i 9,3 er nå Swift A-frame 250 gr.

Den oppfører seg meget bra, til og med i 9,3x57 hastighet.

Stort fint hull i elgen og gjennomskyting.

Lav hastighet gir lite blodslått kjøtt, og fine slakt.

 

Link to comment
Share on other sites

Kloss hold med moderat patron burde bli identisk med lenger hold med en kraftig patron. Det er kulehastigheten i anslaget som  avgjør. F.eks. har en .30-06 like mye hastighet på 25 - 50 m hold som en .308W har ved munningen. En magnumpatron i 30-kaliber har 100 m "forsprang".

 

Den Mega-en som Aya XXV viser ser ut som om den har gått baklengs? Mantelen er delvis brettet framover igjen, og blyet er ikke klint utover til en sopp. Eller kan kula se slik ut etter et normalt forløp? Det ligner på det jeg har sett med 12 gram Mega fra .308W. Lav hastighet og slak riflestigning er ikke optimalt. Men 9,3x62 pleier vel å ha ganske krapp riflestigning?

Link to comment
Share on other sites

Har etterhvert skutt en del elg med 9,3x62 og lapua mega. Tidligere skjøt jeg i gropa bak bogen, opplevde noen få tilfeller av blodslåtte sider. Har i de siste åra skutt foran midten av bogen, elgen faller i smellen, litt blodslått rundt hullet men ikke hele siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Denne tråden begynner vel å bli kald men gir en liten kommentar om mine erfaringer.

Sluttet å bruke lapua mega for 25 år siden. Den holder ikke sammen og da spesiellt ved treff i bein.

250 grains Lapua naturalis er tingen.god ekspansjon og gjennomskyting. god sårkanal lite kjøttskader.

Samme erfaring har jeg med barnes x.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Nyati skrev (På 23.10.2021 den 12.29):

Jeg brukte Mega i 9,3x62 for en del år siden.

Fungerte fint på elg.

Favorittkule i 9,3 er nå Swift A-frame 250 gr.

Den oppfører seg meget bra, til og med i 9,3x57 hastighet.

Stort fint hull i elgen og gjennomskyting.

Lav hastighet gir lite blodslått kjøtt, og fine slakt.

 

Hei. Ser det er en stund siden denne tråden var, men jeg prøver meg. Ser du skriver at favorittkulen nå i 9.3 er 250gr A-frame. Jeg har akkurat anskaffet meg 9.3 løp til e  sauer 202 og ønsker å bruke akkurat denne kula. Jeg har brukt den i mange år i 30 og 6,5 kaliber. Fantastisk kule. Men ser det er mange som er skeptiske til denne kula i 9.3 grunnet hastighet. Hva er dine erfaringer? Og kan du dele ladedata? Jeg går hovedsaklig på hjort. 

Jeg har aldri vert borti ei kule som gir så lite kjøttødleggelser samt god skuddreaksjon og dødlighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Lapua Mega 18,5 gram fabrikkpatron. Elg på 180 kg slaktevekt gikk 25 meter med denne kula innenbords. Kula gikk inn bak bog etter å ha flydd 60 meter, og satt i skinnet på andre siden bak bog. Blodslått på en side, men har opplevd det verre med andre kuler. Kula veier som dere ser 16 gram nå, og har en fin soppform. Pipa er 54 cm. Jeg har topp presisjon med Lapua Mega i min Blaser. Bedre enn mye annet jeg har prøvd. 

 

20231114_210639.jpg

20231114_210810.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...