Jump to content

Ladedata til .357


Stimm

Recommended Posts

Hei. 

Jeg har nå en stund ladet til .32, 9mm og .38spl - så nå vil jeg bli stor gutt å skyte litt magnum, og vil lade dette selv. 

Har skutt lite magnum, og er derfor litt uerfaren på dette området. 
Har kikket på 158grs og 180grs kulene hos blykula, og ønsker jo selvfølgelig så behagelig rekyl som mulig, men også at den holder faktorkrav. 
Hva er "vanligst" å bruke? Har noen noe ladedata og dele på dette? 

Skal skytes i en 686 med 6"løp 

Tenker å bruke N110 kruttet til Vithavuori

Link to comment
Share on other sites

Kravet er vel kulevekt på over 140gr og faktor på 190. Det oppnår du greit med standard kulevekt på 158gr i 366ms.

N110 blir for tregt krutt, du ender opp med full hylse og masse uforbrent. Egner seg best for tyngre kuler eller ladninger helt opp mot maks.

7.5gr N340 bør gi grei hylsefylling, full forbrenning og en faktor på 195 - så har du litt å gå på. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Wintel said:

Kravet er vel kulevekt på over 140gr og faktor på 190. Det oppnår du greit med standard kulevekt på 158gr i 366ms.

N110 blir for tregt krutt, du ender opp med full hylse og masse uforbrent. Egner seg best for tyngre kuler eller ladninger helt opp mot maks.

7.5gr N340 bør gi grei hylsefylling, full forbrenning og en faktor på 195 - så har du litt å gå på. 


Tusen takk. Hva tenker du om OAL på denne? 41,5mm? 
Ønsker på sikt å lade til .44 mag også, og ønsker jo da å benytte samme krutt selvsagt. Egner N340 seg også til 44mag?

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Wintel said:

Kravet er vel kulevekt på over 140gr og faktor på 190. Det oppnår du greit med standard kulevekt på 158gr i 366ms.

N110 blir for tregt krutt, du ender opp med full hylse og masse uforbrent. Egner seg best for tyngre kuler eller ladninger helt opp mot maks.

7.5gr N340 bør gi grei hylsefylling, full forbrenning og en faktor på 195 - så har du litt å gå på. 

 

Faktorkravet ble vel endret til 180 i år? 

Jeg har brukt N110, men som du skriver så blir hylsen nesten ubehagelig full så jeg gikk over til å bruke N350. N110 er i utgangspunktet min favoritt for behagelige magnumladninger, men magnum 1 er i utgangspunktet ikke så ille så forskjellen ved å bruke N350 (og sikkert N340 og) er helt grei. Den opplagte grunnen til å bruke N110 er du umulig kan bomme på kruttmengden. Med N350 er muligheten tilstede for å drite seg ut...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har endelig fått 357 revolveren min i hendene, og ønsker å lade til magnum 1 selv når jeg har fått produsert litt tomhylser. Har skaffet 180gr kuler fra blykula, men klarer ikke finne noen ladedata. I første omgang kunne jeg tenkt meg å bruke N110 da jeg er uerfaren i hjemmelading og etter det jeg forstår er det vanskelig å lade til farlige mengder med dette kruttet. Noen som har trygge ladedata på dette?

Link to comment
Share on other sites

Hei. 

Jeg har prøvd meg litt frem, og med min 686 med 6" løp og nevnte kule, så startet jeg på 7,5grs N350 og fikk faktor på nesten 200. 
Så jeg tenkte å krype forsiktig nedover, og se hvordan samlinger og faktor blir. 

Så neste "runde" blir 7grs med 350

N110, har jeg dessverre ikke noe ladedata til, foruten at Vihtavuori sier 12grs med N110 og 180grs kule. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt denne kula. Antar at det er 180 gr SIL du har Jeg har ladet med 12 gr N-110 med col 40,0 mm. Klarte fint "gammel" faktor på 190 i min 686 med 6" løp. Er for øvrig veldig godt fornøyd med denne komboen, og kommer til å fortsette med det. Funker også utmerket i min andre 686 med 2 1/2 " løp, men har ikke sjekket faktor her.

Link to comment
Share on other sites

Hombre skrev (På 31.12.2021 den 15.37):

Jeg har brukt denne kula. Antar at det er 180 gr SIL du har Jeg har ladet med 12 gr N-110 med col 40,0 mm. 

 180gr SIL ja, han anbefalte .358 kuler så jeg kjøpte en pose av de. Revolveren er en S&W 27-2 med 6,5" løp. Har også fått anbefalt N350 av hjemmeladere i klubben for mer behagelig rekyl, men siden jeg ikke har ladet mer enn 100 riflepatroner i mitt liv tenkte jeg å starte med noe "idiotsikkert"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 10/22/2021 at 9:49 AM, Wintel said:

7.5gr N340 bør gi grei hylsefylling, full forbrenning og en faktor på 195 - så har du litt å gå på.

Med 7,5gr N340 og lee 158grn hjemmestøpt og hi_tek coat fikk jeg 185 i faktor med en 586 med 8 3/8 løp🤔

Med 8,3 grn 340 fikk jeg og samme kule og revolver fikk jeg 197.

Har faktorkravet blitt senker til 180 i år?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
hikkas skrev (På 22.1.2022 den 15.22):

Med 7,5gr N340 og lee 158grn hjemmestøpt og hi_tek coat fikk jeg 185 i faktor med en 586 med 8 3/8 løp🤔

Med 8,3 grn 340 fikk jeg og samme kule og revolver fikk jeg 197.

Har faktorkravet blitt senker til 180 i år?


Det stemmer at faktorkravet er 180. Det ble den i fjor :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kan forøvrig opplyse om at jeg fikk en i klubben til å lade for meg i vinter og han brukte 12,8gr N110 i sine ladninger med mine 180gr SIL kuler. Fikk testet med chrono i dag og kan vel si at jeg ikke trenger å bekymre meg for faktor, og kommer til å lade litt slappere neste gang 🙈. Testet samtidig Fiocchi sine 158 gr patroner og de holdt 197 i faktor i min M27, så god margin der også

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...