Jump to content

Hvor kan man jakte skogsfugl i nærheten av Oslo?


Fateagerelf

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er fersk skogsfugljeger og ønsker å senke terskelen for å komme ut i skogen etter jobb og i helgene for å jakte stor- og orrfugl. Finnes det noen gode terrenger innenfor max. 1,5 times kjøring fra Oslo/Nesodden? Jeg har fått anbefalt Finnemarka. Ser ut som det er ganske så god taksering i dette terrenget i år, men det er så vanvittig tett og kupert skog. Enkelte områder er veldig kurante for orrfugl, men åpne myrdrag omkranset av glissen skog, men ellers står trærne tett som hagl. Det er meget begrenset med ovennevnte biotop, da denne marka i all hovedsak er tett granskog. Det gjør også skuddmulighetene veldig begrenset på f. eks tiuren. Jeg har kun gått helt i nærheten av Glitre, men ser ut som skogen er lik i hele marka. 

 

Noen som eventuelt har noen erfaringer med f. eks Rakkestad, Indre Østfold, Aurskog-Høland, Rælingsmarka, Ringerike, Enebakk, Nannestad, Jevnaker, Eidsvoll, Gjerdrum, Kongsberg, Fet, Asker og/eller Maridalen. 

 

Takker for alle tips! 😄  

Link to comment
Share on other sites

Finnemarka er veldig populært, og kortene til Statskog blir revet bort med én gang. Noe som er litt rart, iom. at omtrent alle jeg har snakket med som kjenner Børreseneiendomen (som er Statskogs område i Finnemarka) sier at det er heller glissent med fugl der. Men det er jo flere private området, som regel dyre, så jeg skal ikke påstå noe hardnakket om bestanden der. Veldig kuppert og tungt område mange steder, ja.

Link to comment
Share on other sites

On 10/22/2021 at 4:17 PM, msteiro said:

Norderhov er litt feil side, men lett tilgjengelig terreng med ok fugl.

Dagskort selges på iNatur, men det blir fort plukket i helgene, ukedagene derimot er det ofte en del ledig.

 

Der så det jo ganske fint ut, synes jeg. Litt bonus at det ser ut til at man kan få kjørt ganske langt inn i terrenget for en billig penge. Slik er det ikke i Finnemarka :-)

Link to comment
Share on other sites

TS. Jeg bor i området, men har aldri hatt Finnemarka som hovedjaktsted. Dels fordi jeg har prioritert fjellet rundt i Norge og Sverige, men jeg har jo jaktet en del skogfugl også. Men jeg trent hunder og jaktet litt i et område som tilhører et Grunneier lag, i Finnemarka. Vet ikke all verden om Finnemarkas bestand og hvor de gode områdene er, som du etterspør. Er også usikker på hvor erfaren du er, som skogsfugl jeger? 

 

Ser du har jaktet rundt Glitre, men hvor høyt? Ja - i de lavere områdene, er det tett skog og vanskelig å jakte skogsfugl, men fuglen er der, hvis du finner den. :)  Bedre oppe i høyden, der er det mye bedre skuddmuligheter. Men er du støkkjeger, så må du likevel gå og bevege deg riktig, lese terrenget og klare å støkke fuglen. 

 

Du kunne jo også sjekke ut Hurum, Statskog har eiendom der også, samme i Kongsberg.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Ja, har vært oppe i høydedragene og både sett og fått skuddmulighet på fugl. Har støkket orrfugl, jerpe og rugde. I disse områdene er det fint. Men flatene opplevde jeg som veldig tette og mørke, uten noe særlig variasjon i vegetasjon på bakken; ingen rabber, koller eller fargeforskjeller. Også glissent med bær og skjørtegraner. Har vanskeligheter for å tro at mange av disse stedene huser tiur når de er så næringsfattige og ensformige.

 

Ingen som har vært rundt Holleia i Ringerike? Her vet jeg hvert fall at det er mer glissen, gammel furuskog. Aner dog ikke hvordan tellingene der i år er eler om det er rett biotop for storfugl. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Fateagerelf said:

Takk for svar! Ja, har vært oppe i høydedragene og både sett og fått skuddmulighet på fugl. Har støkket orrfugl, jerpe og rugde. I disse områdene er det fint. l. 

Vet ikke hvor du har gått og hvilke høydedrag du tenker på. Og jeg undrer på disse tette flatene i høyden, de er gjerne i de lavere områdene! Grovt sett finner du orrhaner og storfuglen over 450 - 500 m.o.h. og der er det nok sjelden jerpe og rugde i Finnemarka. :) Har nok sett både orrhane og tiur lavere, men det har vært litt spesielle områder. Så grovt sett må en ha fokus på høyden. Jeg har ikke jaktet i Holleia, men har gått på jaktprøver (stående fuglehunder) der og jeg har hatt et terreng på Snarum i flere år, som er nabo område til Holleia. Det er få kilometer fra Finnemarka og over den smale tarmen av Tyrifjorden og over til Holleia, mye av det samme terreng. Finnemarka er også allsidig, men det kommer jo litt ann på hvilket område av Finnemarka en er i. Ofte må en gå hele dager (7 -9 timer) bare for å gjøre seg litt kjent i et terreng (få km2)  og for å finne ut hvor fuglen beiter og den behøver ikke beite på samme sted formiddag og ettermiddag. Så det er timer i terrenget, som er viktig. Ja - blåbær og blåbærriset er viktig kost for både orrfugl og storfugl, de beiter på det hele året, selv på vinteren hvis de kommer til det under noen graner. Så er ikke den planten å se, er du trolig på feil sted, selv om de også beiter annet. Det plukkes bøttevis med blåbær i Finnemarka hvert år (samme med tyttebær og sopp). Nå bugner det nok ikke av tiur i Finnemarka, alle enkelte steder i Østerdalen og i Trønderlag, men den er der og det skytes en del tiur. Er nok noe mer årfugl. Men er en fersk støkkjeger, så må en også gå på rett måte og riktig i terreng, for å både finne og støkke fuglen. Uerfarne går nok forbi mye fugl. Fordel å "henge på" noen erfarne støkkjegere noen turer, for å lære hvor og hvordan en må gå. Men - "skitt jakt". :) 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært en del i Finnemarka, men tror aldri jeg har støkket fugl der. Har dog ikke jaktet der, da jeg som sagt ikke har helt trua, og kortene blir revet bort av rabiate jegere hver sesong 😀 (Fisk er det IHVERTFALL ikke mye av der, uansett hvem som måtte si hva.)

Jeg er mer nysgjerrig på Sande (heller ikke langt fra Oslo, forøvrig - halvannen time?), som jeg har spurt om i en annen (tom) tråd. Der har jeg støkket opptil flere fugl, men det kan selvsagt være like tilfeldig som alt annet.

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...