Jump to content

Aktivitetskrav


Zenith

Recommended Posts

Reservepang eller ei, så må du ha aktivitet i det forbundet som har programmet det skal søkes til.

 

edit: på papiret…

i praksis så kan man jo prøve seg og så lenge tante ser masse aktivitet kan det nok hende de godkjenner

Edited by meatpukk
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke enda hva du egentlig spør om.

Spør du om du har nok aktivitet gjennom NROF til å beholde dine NSF våpen?
Eller vurderer du å søke noen nye våpen eller reservevåpen i NSF basert på NROF aktivitet?

 

Jeg tipper du kan få bedre svar hvis du beskriver konkret din problemstilling og hvorfor du egentlig lurer på dette.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg som trodde dette var klart som dagen😂

Jeg har ervervet gjennom NSF, og disse ønsker jeg å beholde. Pga situasjonen med OSS og Stor Oslo skyteklubb er det ikke mulig å opprettholde aktivitet der. De klubbene jeg har vært i kontakt med har  inntaksstopp pga banekapasitet, så foreløpig har jeg ikke funnet ny NSF klubb. Men jeg skyter i NROF, og spørsmålet da er om aktivitet der er godt nok til å beholde de våpnene jeg har, eller må aktiviteten være i det forbund man har søkt og fått tillatelse på bakgrunn av? Er ikke snakk om nye våpen. 

Edited by Zenith
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Zenith said:

Og jeg som trodde dette var klart som dagen😂

Jeg har ervervet gjennom NSF, og disse ønsker jeg å beholde. Pga situasjonen med OSS og Stor Oslo skyteklubb er det ikke mulig å opprettholde aktivitet der. De klubbene jeg har vært i kontakt med har  inntaksstopp pga banekapasitet, så foreløpig har jeg ikke funnet ny NSF klubb. Men jeg skyter i NROF, og spørsmålet da er om aktivitet der er godt nok til å beholde de våpnene jeg har, eller må aktiviteten være i det forbund man har søkt og fått tillatelse på bakgrunn av? Er ikke snakk om nye våpen. 

Meld deg inn i en klubb som har flere grener som feks hagle og rifle på programmet i tillegg til pistol. Skriv rifle eller hagle på innmeldinsskjemaet.  I de gruppene er det garantert ikke inntaksstopp. Vipps er du med i en pistolklubb igjen og ingen kommer til å si noe når du dukker opp på pistolbanen med egne våpen.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Må jo informere deg om at jeg tror de klubbene du har vært i kontakt med diskriminerer deg nå og det kan være pga OSS og "opplegget" der. En NSF-klubb kan ikke nekte deg medlemskap uavhengig av banekapasitet eller noe sånt. §3 som samtlige NSF-klubber og andre idrettslag skal ha på sin lovnorm, åpner ikke for dette som grunnlag for å nekte deg medlemskap og dette kan påklages.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Rausheim said:

Må jo informere deg om at jeg tror de klubbene du har vært i kontakt med diskriminerer deg nå og det kan være pga OSS og "opplegget" der. En NSF-klubb kan ikke nekte deg medlemskap uavhengig av banekapasitet eller noe sånt. §3 som samtlige NSF-klubber og andre idrettslag skal ha på sin lovnorm, åpner ikke for dette som grunnlag for å nekte deg medlemskap og dette kan påklages.

Så lenge han har eget våpen så er det uvesentlig om han kommer fra Stor-Oslo eller annen klubb, det er politi som har besluttet at han er skikket til å inneha våpen. OKTS veit jeg har tatt inn mange av medlemmene fra Stor-Oslo. Men jeg har tidligere prøvd selv å bli medlem av Losby viltmål og pistol klubb, hvor jeg fikk svar at det var vente tid på medlemskap. Her ble det begrunnet med at politiet kun hadde godkjent deres bane til et vist antall skyttere slik at de ikke kunne ta inn flere enn de hadde kapasitet til. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Zenith said:

Og jeg som trodde dette var klart som dagen😂

Jeg har ervervet gjennom NSF, og disse ønsker jeg å beholde. Pga situasjonen med OSS og Stor Oslo skyteklubb er det ikke mulig å opprettholde aktivitet der. De klubbene jeg har vært i kontakt med har  inntaksstopp pga banekapasitet, så foreløpig har jeg ikke funnet ny NSF klubb. Men jeg skyter i NROF, og spørsmålet da er om aktivitet der er godt nok til å beholde de våpnene jeg har, eller må aktiviteten være i det forbund man har søkt og fått tillatelse på bakgrunn av? Er ikke snakk om nye våpen. 

Slik jeg har fått opplyst av Øst politidistrikt når det gjelde konkurranse våpen. Så er stevner å anse som aktivitet, og så lenge du har det jevnt over så er det ikke noe problem. Dog man MÅ være medlem av en klubb tilknyttet NSF som de fleste fra Stor-Oslo har ervervet sine våpen som grunnlag for. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Rausheim said:

Må jo informere deg om at jeg tror de klubbene du har vært i kontakt med diskriminerer deg nå og det kan være pga OSS og "opplegget" der. 

Det er meget mulig, det var jo også en liten diskusjon i den andre tråden. Dessverre er det ikke lett å etterprøve når det brukes argumenter som fullt, venteliste osv. Ser f.eks noen krever anbefaling fra andre medlemmer og da helst styremedlemmer også. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Zenith said:

Ser f.eks noen krever anbefaling fra andre medlemmer og da helst styremedlemmer også

Dette er forbudt i henhold til NIF sine lover og disse er NSF-klubbene lovpålagt å følge.

 

At tidligere medlemmer fra OSS skal diskrimineres blir ganske teit, spesielt om de begrunner det med sikkerheten. De farligste skytterne jeg har vært borti kommer fra NSF-klubber som lærer bort at man skal småtrykke på avtrekkeren før man en gang heiser pistolen mot blinken og greier. Nå kjenner jeg ikke til sikkerhetskurset de kjørte i OSS, men siden det var kommersielt og kanskje litt amerikainspirert, har de vel hatt med seg Jeff Cooper sine regler om sikker våpenhåndtering.

Link to comment
Share on other sites

Gjeldende klubb som har disse retningslinjer var en DSSN klubb. Bare henta fra deres nettsider, ikke vært i kontakt med de. Pga kapasitetsproblemer der også, sikkert legitimt. Utfordringen blir jo hvis alle klubber har kapasitetsproblemer, men kan ta inn de som kjenner noen...

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Rausheim said:

De farligste skytterne jeg har vært borti kommer fra NSF-klubber som lærer bort at man skal småtrykke på avtrekkeren før man en gang heiser pistolen mot blinken og greier. 

 

Mulig jeg ikke skjønner helt hva du mener, men dette er normalen for mange (de fleste?) konkurranseskyttere. Når kommandoen "klar" kommer så drar du inn fortrykket og stopper på trykkpunktet. Har ikke tenkt at dette skulle være så farlig. Det er selvfølgelig flaut når skuddet går i benken eller grusen foran deg, men når du har fått kommandoen "klar" (og lenge før det) er banen klar og våpenet i sikker retning så farlig ser jeg ikke at det er.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Jeger41 said:

 

Mulig jeg ikke skjønner helt hva du mener, men dette er normalen for mange (de fleste?) konkurranseskyttere. Når kommandoen "klar" kommer så drar du inn fortrykket og stopper på trykkpunktet. Har ikke tenkt at dette skulle være så farlig. Det er selvfølgelig flaut når skuddet går i benken eller grusen foran deg, men når du har fått kommandoen "klar" (og lenge før det) er banen klar og våpenet i sikker retning så farlig ser jeg ikke at det er.

Har heller ikke truffet noen som ikke praktiserer det. Men NSF skyttere er nok ganske farlige ja.

Link to comment
Share on other sites

Fordi det er vranglære og jeg har opplevd flere ganger å bli pekt på av sidemannen som kommer fra "vi skyter kun med vedkubbepistol"-klubber.

Det er også nok av tilfeller der en luring ved en feil løsner skudd mot en stein rett forran skytterlinjen på ei feltløype, der årsaken var fingeren på avtrekket og klemme inn fortrykket. Har selv sett noen ganske stygge tilfeller der vernebriller har reddet synet.

 

Jeg viser bare til regel #3 fra Jeff Cooper (som praktiseres i så godt som alle andre forbund og skytebaner verden rundt).

 

Firearms safety

Cooper advocated four basic rules of gun safety:

1: All guns are always loaded. Even if they are not, treat them as if they are.

2: Never let the muzzle cover anything you are not willing to destroy. (For those who insist that this particular gun is unloaded, see Rule 1.)

3: Keep your finger off the trigger till your sights are on the target. This is the Golden Rule. Its violation is directly responsible for about 60 percent of inadvertent discharges.

4: Identify your target, and what is behind it. Never shoot at anything that you have not positively identified.

Link to comment
Share on other sites

Det er fremdeles vranglære og det hjelper ikke de som blir truffet av splinter når et skudd går av i en liten stein i feltløypa.

 

Bank i bordet, har det aldri vært et eneste vådeskudd på vår skytebane begått av våre medlemmer som jeg selv har lært opp. Derimot har det vært flere vådeskudd fra gjesteskyttere fra andre klubber som regelrett reklamerer med "å være frempå".

Link to comment
Share on other sites

@ElgjaegerJoda, men problemet er at noen automatiserer en vane med å begynne fortrykket før pipa peker mot sikker bakgrunn. Bakken rett foran standplass er ikke alltid sikker mot rikosjetter, som påpekt, og om noen peker på sidemannen er det mye farligere om vedkommende i tillegg er opplært til å ha fingeren på avtrekkeren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er også veldig konsekvent å ikke ha fingeren inni avtrekkerbøylen ved annen skyting før ild. Men for en del av øvelsene jeg nevnte over er jo det en del av teknikken som brukes «herfra til OL», man legger fingeren på avtrekkeren etter klar og tar  inn trykkpunkt før man løfter armen fra 45 grader. 
 

Jeg gjør aldri det samme når jeg skyter rifle, og for PRS har man jo sluttstykket i bakre stilling til man har blinken i sikte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte scrolle opp til toppen for å lese topic, og jeg ser i kjent ånd er vi nå helt off-topic igjen i forhold til spørsmålet om aktivitetskrav 🤣

 

Men jeg kan ikke dy meg for å kommentere dine siste påstander @Rausheim.

Fordi om du er av en annen oppfatning enn noen annen så synes jeg det er ganske nedlatende å kalle det vranglære.

Å sikte på noen med våpen er stein-hakke-galt uansett om fingeren er på avtrekkeren eller ikke. Der er vi helt enige alle sammen her.

 

Når det gjelder å ha fingeren på avtrekkeren så er det mer vanlig enn uvanlig tror jeg i NSF sammenheng.  Hvertfall blant de beste skytterne.

Jeg gjør det selv på skyteprogram med kort skytetid.  Stort sett for meg så gjelder det bare Hurtigskyting. Da står jeg trygt og stabilt på en innendørsbane som regel. På felt velger jeg vanligvis å droppe det med mindre jeg føler jeg står på en veldig stabil grunn og det er kort skytetid.

 

Jeg har 31 år i kamo-uniform og utdanner selv skyteinstruktører i Forsvaret og Politiet. Jeg har det med fingeren ut av avtrekkerbøylen i ryggmargen.

Jeg  deltar i mer eller mindre alle skyteforbund vi har i Norge, og jeg har ikke noe problem med å skille denne praksisen fra hverandre.

I DFS, Cowboy Action Shooting, jobb-skyting, NROF, DSSN, jakt etc så er fingeren ute avtrekkerbøylen like naturlig som jeg puster.

Men står jeg i en innendørshall med en 6 sekunder hurtigskyting og jeg har fått "KLAR" så tar jeg fingeren på avtrekkerne og tar inn avtrekkeren til trykkpunktet.

Og det er kun på kommando "KLAR". På det tidspunktet så har allerede jeg og alle de andre skytterne allerede ladet opp våpen, vendt oss i korrekt skytestilling mot skivene og sannsynligvis foretatt et par prøve-hev av pistolen. Når alle står slik at det i mine øyne ufarlig for en erfaren skytter å ta inn avtrekkeren til treffpunktet. Pistolen skal jo være i minimum 45 grader pekende mot skiven.

Edited by Bartemannen
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også mine år både i grønt og blått (sistnevnte over dammen) men jeg gjør ikke forskjell på hva jeg skyter angående de 4 grunnleggende reglene man skal følge.

 

Og joda, muligens er det ufarlig når våpenet er i 45 grader vinkel på en skytebane. Men, dette gjelder ikke nødvendigvis i ei feltløype med stein/grus rett foran skytter og det skal heller ingenting til før de som ikke har dette skikkelig innøvd å glemme å ta fingeren fra avtrekkeren. 

 

De 4 reglene om sikker våpen håndtering er så enkle at blir de fulgt, er det så godt som garantert at ingenting farlig kan skje. De hundredelene det tar å flytte fingeren til avtrekkeren får heller bare være en del av gamet.

Link to comment
Share on other sites

Blant annet derfor jeg for egen del også skrev at jeg sjelden gjør det i feltløypa, men noen ganger har feltløyper også noen standplasser inne på en skytebane og ikke i felten.

Erfaring avgjør.

 

Når et gjelder konkurranser generelt så vil de beste alltid tyne marginer og reglement til det ytterste for å få den lille fordelen de kanskje trenger. Sånn vil det være i all idrett. Og så lenge det er innenfor det gjeldende reglementet så er det ikke noe ulovlig i det.

Uansett hvor mye klokt man kan tilegne Cooper (og mye er nok endel myter også 😅) så er det reglementene og ikke hans teorier som bestemmer lovligheten av hvordan en skytter ter seg.

F.eks i NROFs skytereglement heter det seg at en skytter BØR sikre våpenet under forflytning. Men det står ikke MÅ. Derfor vil de beste skytterne aldri bruke tid på sikring av våpnet under forflytning, men bare ta ut fingeren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er da reglene i ISSF relativ enkle - skudd etter "klar" er sagt teller ikke som vådeskudd. Det teller bare som minuspoeng. 

Dette er da regelverket til et olympisk program hvor man sier at dette er et ikke-problem fordi det er under så kontrollerte former som innendørsskyting 10/25/50-meter er. Er også som mange sier del av treningen for å være på "hugget" og klar til første skudd. Spesielt på programmer hvor skytetiden er 4 sekunder på 5 mål. 

På felt burde det vært hode og ræva ut av stevnet. Fordi på felt har du ikke samme kontroll over omgivelsen som på en innendørs ISSF-bane. Så lenge banen er bygget på riktig måte med tanke på materiale i både bord og foran standplassene slik at du ikke kan få rekyler bakover. 

(Det forklarer dog bare skudd i benken/bordet foran deg og ikke alle tilfeller av skudd i tak, bakside av stolper, lamper og andre kreative løsninger man ser på mange NSF-innendørsbaner). 

Gjorde det før når jeg skjøt NSF-banestevner, men har sluttet med det. Greit å forholde seg til samme forhåndsregler for alle forbund man skyter så man ikke glemmer seg. 

Link to comment
Share on other sites

@Bartemannen og @Øystein oppsummerer greit synes jeg. Enig mhp at en del feltløyper ikke er sikre nok. Ellers er jo «beredskapsnivået» på «klar» høyere i NSF pistol enn «ild» i PRS og ser ikke noe galt i det, vi er i stand til å trene på forskjellige rutiner og etter ulike regler.
 

I PRS skal sluttstykket være i bakre stilling til man er på blinken, i pistol er man i 45 grader og fingeren på avtrekket etter klar. DFS og NJFF er vel midt i mellom her.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...