Jump to content

Beretta BRX1 rettrekker.


Polardego

Recommended Posts

26 minutes ago, Mazeking said:

Blir denne å regne som konkurent til Blaser R8, eller har Blaseren kvaliteter som overgår denne?

De bare ser like ut. Helt annen låsing, fordelen av løp montert langt bak har ikke berettaen. Oppspenner har den ikke. Men en reel konkurent til savage impulse er det. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Just now, Torf said:

Selvmotsigelsen ved konstruksjonen er at man må flytte hodet under ladegrepet for ikke å bli truffet av sluttstykket. Da bortfaller liksom begrunnelsen for raskt ladegrep med en retrekker for meg.

Hæ? Nei, det ville e ikkje tro! Må jo bare plassere hode riktig, det e jo det samme som å si at man ikkje kan bruke ein f.eks bearproof kolbrforhøyer?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Se på video hvor sluttstykkevandringen stopper.

 

Det ser også ut til at sluttstykkevandringen er lik for korte og lange std-patroner, ikke tilpasset patronlengde, slik at det ikke hjelper å velge en kort patron.

 

R8 har sluttstykkevandring tilpasset patronlengde.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Steel-Action fra Tyskland er litt mer konvesjonell men i 308 har den kort låskasse/sluttstykkevandring, picrail frest rett inn i låskassebroene, korrekt plassert "hevarm", nedspenner,  tennstempelfyring med kort lukketid og 10-skuddsmagasiner i stål. Alt til litt høyere pris:

Skulle jeg valgt mellom Beretta og SA til min form for konkurranseskyting hadde det blitt SA 10 av 10 ganger.

 

image.png.beedf9cae5739d76e4a3f60d9ac2222e.png

image.png.91bfff8465261f0ddbff8da37334c921.png

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Torf said:

Steel-Action fra Tyskland er litt mer konvesjonell men i 308 har den kort låskasse/sluttstykkevandring, picrail frest rett inn i låskassebroene, korrekt plassert "hevarm", nedspenner,  tennstempelfyring med kort lukketid og 10-skuddsmagasiner i stål. Alt til litt høyere pris:

Skulle jeg valgt mellom Beretta og SA til min form for konkurranseskyting hadde det blitt SA 10 av 10 ganger.

 

image.png.beedf9cae5739d76e4a3f60d9ac2222e.png

image.png.91bfff8465261f0ddbff8da37334c921.png

 

Brx1 er jo en jaktrifle :)

Link to comment
Share on other sites

Da er BRX1 bestilt.

 

Jakt & Friluft antar riflen ankommer de som har bestilt innen jul, men sier januar for sikkerhets skyld.

I løpet av 1-2 uker vil det være demorifle tilgjengelig for klåing i Arendals butikken.

 

Pris på ekstra løp er ikke klart, men basert på salgsprisen på riflen ble det i Arendal nevnt 7-8k, men med et stort forbehold.

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Froland said:

Brx1 er jo en jaktrifle :)

Det er SA også og 97% av middels skyttere vil skyte bedre med SA i alle jaktsituasjoner unntatt innskyting i benk og på stille mål med tofot. Rett og slett pga at kula antagelig er ute av løpet på SA'en før tennstempelet har truffet tennhetta på Berettaen hvis avtrekkene blir tatt på eksakt samme tidspunkt.

I tillegg slipper man å flytte hodet vekk fra skjeftet under ladegrep.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Torf said:

Det er SA også og 97% av middels skyttere vil skyte bedre med SA i alle jaktsituasjoner unntatt innskyting i benk og på stille mål med tofot.

I tillegg slipper man å flytte hodet vekk fra skjeftet under ladegrep.

Kommer jo ann på hva man vender seg til det ;) Noen liker SA og noen kommer te å like BRX1

Link to comment
Share on other sites

Ser jo videoene på Youtube @Torfat de repterer med riflen uten å flytte hodet så jeg tror neppe retrekker i øyet blir et problem.

 

Med to links skytende sønner så er denne Berettaen mildt sagt mind-blowing.

 

Jeg er heller ikke den som kjøper og selger våpen over en lav sko, så når jeg kjøper noe så er det stort sett for å ha det en stund. Setter min lit i det lange løpet på et kvalitetsselskap som har holdt på i over 400 år. Ganske sikker på at de er der også om 20 år hvis jeg skal kjøpe et nytt løp eller har ødelagt et sluttstykkehode.

 

Pluss at for meg så er det en trygghet å handle hos Jakt & Friluft. Ikke minst fordi jeg enkelt kan kjøre bort å besøke butikken fysisk, og de har aldri skuffet meg med noe som helst over mange, mange år.

Edited by Bartemannen
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Steel Action har jeg som akkurat nevnt aldri hørt om før nå, men Haenel er jo en gammel traver.
Kan vedde 20 spesidaler på at hvertfall Beretta kommer til å levere både tommelhullsokk og trestokker relativt snart sammen med sikkert en god del flere kaliber også.
De har ikke brukt 7 år på å utvikle denne uten at det er en langsiktig levetidsforventning på dette prosjektet.

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Bartemannen said:

Ser jo videoene på Youtube @Torfat de repterer med riflen uten å flytte hodet så jeg tror neppe retrekker i øyet blir et problem.

 

 

 

Sjekk denne ved 13 minutter: ( Det han sier med å montere kikkerten lenger bak henger ikke på greip. Da blir det umulig å skyte liggende)

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Torf said:

Steel-Action fra Tyskland er litt mer konvesjonell men i 308 har den kort låskasse/sluttstykkevandring, picrail frest rett inn i låskassebroene, korrekt plassert "hevarm", nedspenner,  tennstempelfyring med kort lukketid og 10-skuddsmagasiner i stål. Alt til litt høyere pris:

Skulle jeg valgt mellom Beretta og SA til min form for konkurranseskyting hadde det blitt SA 10 av 10 ganger.

 

image.png.beedf9cae5739d76e4a3f60d9ac2222e.png

image.png.91bfff8465261f0ddbff8da37334c921.png

 

Veier nesten 0,5kg mer så vidt jeg kan se. Er det noen andre enn Skittjakt som har disse?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor rifler uten åpne sikter ikke leveres med justerbar kolbekam. Alle blir jo alt for lave med kikkert. Noe av vitsen med rettrekker er jo å kunne levere høyere skuddtakt enn en boltrifle.

Dette blir ikke optimalt så lenge du ikke har god kinnkontakt.

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...