Jump to content

Lån av jaktvåpen med våpenkort på håndvåpen


jsbmc

Recommended Posts

Står i den artige situasjonen at jeg gjerne skulle jaktet i år, men på grunn av usannsynlig lang behandlingstid (Øst) så dette mørkt ut. Førstegangssøkere blir prioritert (som jo er bra), men dette trodde jeg førte til at jeg gikk glipp av jakt ettersom jeg allerede har våpenkort på håndvåpen. 

Jeg ringte våpenkontoret og lurte på om jeg ville bli behandlet som førstegangssøker ettersom jeg ikke har jaktvåpen, og derfor ikke kunne låne et jaktvåpen ettersom jeg tolket lovverket slik at det kun var likt/tilsvarende kaliber jeg kan låne av andre med mine nåværende våpenkort. 
Dette var tydeligvis feil, til min overraskelse kan man låne (hvilket som helst) jaktvåpen med våpenkort på håndvåpen (uavhengig av kaliber). Dette syns jeg nesten var for godt til å være sant, og jeg ba derfor om å få det skriftlig. Til alle som er i noenlunde tilsvarende situasjon legger jeg ved det skriftlige svaret fra Øst politidistrikt.

 

Hei!

 

Reglene om utlån følger av våpenlova § 18, se nedenfor.
 

Dersom man har våpenkort på en våpentype som er godkjent til bruk på jakt, så kan man låne alle typer jaktvåpen.

Har man våpenkort på våpentyper som pistol/revolver så kan man også låne jaktvåpen, men ikke motsatt.

 

Husk å skrive utlånserklæring, jf. våpenforskrifta § 6-9.

Med hilsen

N.N

Førstekonsulent

Øst Politidistrikt

Forvaltningsseksjonen, avsnitt forvaltning sør

Felles enhet for utlending og forvaltning

 

image001.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Olesøn said:

Mhm. Og den markerte setningen gir ikke noe grunnlag for å låne hagle på pistolkort. Jeg ville tolket det som tvert i mot. Hagle/rifle "tilsvarer" ikke pistol... Men jeg har ikke tenkt å ringe dem for å kødde til jakta di heller da. ;)

 

Hahah, jeg er i utgangspunktet helt enig! Jeg har alltid tenkt at for å låne et våpen må man ha tillatelse på omtrent likt kaliber, om ikke helt likt. Hvorvidt dette er riktig tolkning får stå på førstekonsulenten, uavhengig av hvem som ringer hvor😎 

Link to comment
Share on other sites

For å supplere litt:
En kjapp gjennomgang av lovtekster, forarbeid, høringer og rundskriv av ny og gammel dato gir null presedens for denne praksisen.
Det nærmeste man kommer er en grov gjenfortelling av et møte mellom POD og organisasjonene i juni i år, der dette med fareklasse ble nevnt. 
At regler og praksiser som nødvendigvis ikke har rot i lovverket blir gjeldende er (dessverre) ikke noe nytt. Vi vet det arbeides med enten revidering av lov og/eller forskrift, eventuelt med nye rundskriv. Vi må forvente å se dette presisert i de kommende endringene.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Litt dumt at det ikke står noe sted ja, men det er like fullt logisk.

 

Har du pistol fra før, så betyr det at vandelen din allerede er vurdert å være ok.

 

Har du så i tillegg tatt jegerprøven og dermed har behov for jaktvåpen, så er det jo bare en formalitet å skulle behandle en søknad om lån eller erverv da denne garantert vil bli innvilget.

 

Dermed bare sløsing med saksbehandlernes tid å skulle putte enda en søknad i den enorme bunken de har å jobbe med. For erverv må man ha en søknad fordi våpenet jo da skal registreres over på ny eier og dette skjer via søknadsskjema, men for utlån av jaktvåpen til folk som allerede har våpenkort bør vi ikke gjøre saksbehandlingstiden enda lengre enn den er ved å sende inn unødige søknader.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Vargen said:

Litt dumt at det ikke står noe sted ja, men det er like fullt logisk.

 

Har du pistol fra før, så betyr det at vandelen din allerede er vurdert å være ok.

 

 

Tja ikke helt enig at det er logisk.

Hvis ikke vandelen/eller man er egnet til å ha håndvåpen, bør man ikke ha tilgang til jaktvåpen heller.

 

Forskjellen ligger i behovet, for å kjøpe håndvåpen er det jo klubb/kurs/erfaring som gjelder før kjøp. Dvs sier man har håndvåpen og kan dermed låne håndvåpen, bør det være pga man da har kurs og erfaring fra pistolklubb og ikke pga vandel...

 

Link to comment
Share on other sites

Det er dette forhandlere også har blitt fortalt. Folk med våpenkort på håndvåpen kan låne langvåpen, men ikke motsatt.

Ganske logisk at man kan få lånt noe som er "mindre" farlig når man allerede har noe farligere. Da tenker jeg på større krav til håndtering osv.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å kødde det til enda mer kan man jo ta med at pistol er farligst, helt til man skyter dynamisk. Da må man starte med pistol før man får halvauto rifle. Og det er vel der tanken om "farlig" og "våpenkategori" kommer inn. Siden en AR/AK/HK-something har både halvautofunksjon OG schempestore magasiner er den pr "definisjon" (som ikke finnes) farligere enn en pistol når nestemann klikker.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Cardinal said:

 

 

Tja ikke helt enig at det er logisk.

Hvis ikke vandelen/eller man er egnet til å ha håndvåpen, bør man ikke ha tilgang til jaktvåpen heller.

 

Forskjellen ligger i behovet, for å kjøpe håndvåpen er det jo klubb/kurs/erfaring som gjelder før kjøp. Dvs sier man har håndvåpen og kan dermed låne håndvåpen, bør det være pga man da har kurs og erfaring fra pistolklubb og ikke pga vandel...

 

Dette innlegget skjønte jeg ikke, bortsett fra at du er uenig med at Vargens mening er logisk.
Jeg mener den er. Loven kunne helt klart vært formulert bedre, men man må også tenke på hva som er meningen utlån i utgangspunktet.
At man bare skal kunne låne våpen lik de man har selv som enkelte mener, er jo meningsløst. Skal en elgjeger med rifle i 308 som blir innvitert på rypejakt bare kunne låne rifle i 308 og ikke hagle?! Som jeger, og dagens jaktvåpengarderobe vil en hver med ledig plass få kjøpe de han vil av våpen lovlig til jakt. Da skulle det bare mangle at ha ikke skulle få låne et slikt også.

Når det gjelder pistolskytter(eier av håndvåpen) med jegerprøve, men uten jaktvåpen, er det også høyst logisk at denne skulle kunne låne jaktvåpen da en eventuell jaktvåpensøknad aldri skulle kunne gis avslag.
Akkurat som Øst Politidistrikt klarla lenger opp i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Her ønsker jeg å dele min tolkning av loven litt forenklet forklart. Men mulig er jo at jeg tar feil, men jeg trur jeg har tolket den riktig. Skytevåpen blir delt i 3 fareklasser.

 

 

Fareklasse 1a: Jaktvåpen, rifle og hagle. (Jegerprøven)

Fareklasse 1b: Konkurransevåpen, rifle og hagle.

 

Fareklasse 2: Konkurransevåpen, pistol og revolver.

 

Fareklasse 3: Konkurransevåpen, halvauto rifle, sånn som AR-15 og lignende.

 

Det er kun mulig å låne et våpen i samme fareklasse man har våpenkort på, eller i en lavere fareklasse og også jaktvåpen selv om man ikke har jegerprøven. 

Edited by Derreck
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Interessant som i et konkret eksempel på uttrykket "tilsvarende våpen", fra en DFS-representant som angivelig har vært direkte involvert i konktakt med "våpenmyndighetene"?

 

Det konkrete eksempelet var "våpen tilsvarende Sauer 200 STR" til sportsskyting. Slik jeg forstod eksempelet, kan man låne en slik børse om man har våpenkort til enten rifle eller hagle, uten å måtte søke om tillatelse*. Begrunnelsen ligger i våpenforskriftens paragraf 1-2:

 

Quote
1. Rifle: tohandsskytevåpen med rifla løp som er meint å skulle skytast med støtte mot skuldra.
2. Haglevåpen: tohandsskytevåpen med glattbora eller rifla løp, som er meint å skulle skytast med støtte mot skuldra, og som brukar haglpatroner som ammunisjon.

 

*Alternativt må man søke politiet om tillatelse til å låne Sauer 200 for å bedrive sportsskyting, og legge ved dokumentasjon på sikkerhetsopplæring, aktivitet og medlemsskap.

Edited by Hjortesson
la til fotnote
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Wintel said:

Påstod foreleseren at det er forskjell på jaktvåpen med boltmekanisme og 1/2 auto når det gjelder utlån, eller misforstår jeg? For det er vel ingen slik forskjell?

Da er du vel inne på paragraf 1-3 i samme forskrift, om "funksjoneringsmåtar". Jeg la ikke merke til at han nevnte halvautomat, men at han la vekt på våpentype/ klassifisering, ikke "funksjonering".

Edited by Hjortesson
Link to comment
Share on other sites

Våpenlovens §18 beskriver kravene til utlån, og de som har "tilsvarende" våpen kan låne uten å søke politiet først. Hva som menes med tilsvarende står ikke i loven eller forskriften... Vi venter vel på et rundskriv her?

Reglene før var vel slik at du kunne låne et jaktvåpen om du har våpenkort på jaktvåpen fra før, uavhengig av kaliber og funksjonsmåte. Altså fri flyt mellom rifler og hagler, inkludert 1/2 auto jaktrifler... Og fritt utlån mellom enhåndsvåpen. 

 

Men det er ikke det som påstås på seminaret til DFS. Der gjøres det et poeng av at STR-en er ei boltrifle som må lades mellom hvert skudd og han snakker om at hagler og rifler (med unntak av 1/2 auto) er tilsvarende våpen, men jeg finner ikke at det gjøres noe unntak for 1/2 auto jaktrifler i lov eller forskrift - har jeg oversett noe? 

1/2 auto konkurranserifle var det egne regler for tidligere, men ser ikke det heller i dagens lov og forskrift.

Jeg leste forøvrig på FB at noen har fått forklaring fra sitt lokale våpenkontor at de som har våpenkort på enhåndsvåpen også kan låne jaktvåpen siden det er strengere krav til erverv av enhåndsvåpen (jeg tror de innførte begrepet "høyere fareklasse").

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Wintel said:

Våpenlovens §18 beskriver kravene til utlån, og de som har "tilsvarende" våpen kan låne uten å søke politiet først. Hva som menes med tilsvarende står ikke i loven eller forskriften... Vi venter vel på et rundskriv her?

Reglene før var vel slik at du kunne låne et jaktvåpen om du har våpenkort på jaktvåpen fra før, uavhengig av kaliber og funksjonsmåte. Altså fri flyt mellom rifler og hagler, inkludert 1/2 auto jaktrifler... Og fritt utlån mellom enhåndsvåpen. 

 

Men det er ikke det som påstås på seminaret til DFS. Der gjøres det et poeng av at STR-en er ei boltrifle som må lades mellom hvert skudd og han snakker om at hagler og rifler (med unntak av 1/2 auto) er tilsvarende våpen, men jeg finner ikke at det gjøres noe unntak for 1/2 auto jaktrifler i lov eller forskrift - har jeg oversett noe? 

1/2 auto konkurranserifle var det egne regler for tidligere, men ser ikke det heller i dagens lov og forskrift.

Jeg leste forøvrig på FB at noen har fått forklaring fra sitt lokale våpenkontor at de som har våpenkort på enhåndsvåpen også kan låne jaktvåpen siden det er strengere krav til erverv av enhåndsvåpen (jeg tror de innførte begrepet "høyere fareklasse").

 

NJFF har tatt en runde med POD og har laget en artikkel om hva de har fått opplyst:

https://www.njff.no/akershus/oppegard/aktuelt/ny-vapenlov-og-forskrift-fra-1.juni

 

Reglene før var vel at det var rett frem å låne ut jaktvåpen mens det var krav om at låntaker hadde godkjenning/våpenkort for håndvåpen for å kunne låne håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Og sånn er reglene nå også, så det er ikke korrekt som det ble hevdet på DFS-seminaret at det gjøres forskjell på 1/2 auto og manuell mating...

 

"Dersom du har våpenkort på en våpentype godkjent brukt på jakt (hagle, rifle, kombi), uansett mekanisme, så kan du låne alle typer våpen (hagle, rifle, kombi), både manuelle og halvautomatiske, som er godkjent brukt på jakt"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...