Jump to content

Kikkert for jakt/semilanghild


Billybang

Recommended Posts

Først av alt, jeg er en nybegynner som skal jakte og skyte litt langhold, men av rent praktiske grunner så vil jeg ha ei rifle og en kikkert mens jeg er fersk.

 

ser ikke for meg at jeg kommer til å skyte på mer enn 600m i starten.

 

akkurat nå har jeg muligheten til å velge mellom tre kikkerter som koster omtrent det samme.

s&b pm2 3-12x50

kahles k312i x50

loupold mk4 3.5-10x40

 

alle er pent brukt og jeg har problemer med å gjøre et informert valg.

 

noen som har noen tanker?

Link to comment
Share on other sites

Håper og tror det blir mest skyting på blink med storviltjakt når jeg får muligheten.

blir jeg bitt av basillen så kan jeg forsvare å kjøpe flere våpen, men først må jeg duppe tærne litt og jeg føler jeg som minimum trenger en kikkert med mrad retikkel og de tre er de jeg ser på nå.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo tre gode - og kostbare - kikkerter du har satt opp på shortlisten din.

Alle tre vil fungerer utmerket.

 

Eneste jeg vil tilføye er at om du ikke vet om dette er noe for deg så finnes det mange rimeligere alternativer om du bare vil prøve litt først.

Vortex f.eks har masse kikkerter til brøkdel av prisen på de du nevner, som vil fungere supert ut til 600m som du nevner.
Så er det jo enkelt å bytte senere om du synes det er gøy.

 

På den andre siden så kan du enkelt selge de tre kikkertene du nevner uten nevneverdig tap om du ombestemmer deg og ikke synes det var så gøy som du trodde.

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

Kikkert til både jakt og langhold er ikke lett å kombinere, det blir fort verken fugl eller fisk. Kompromisser gir ofte dårlige opplevelser. Til langhold er 12x for lite, du bør ha 18-20x for å se kulebanen i luften.