Jump to content

Kikkert for jakt/semilanghild


Billybang

Recommended Posts

Først av alt, jeg er en nybegynner som skal jakte og skyte litt langhold, men av rent praktiske grunner så vil jeg ha ei rifle og en kikkert mens jeg er fersk.

 

ser ikke for meg at jeg kommer til å skyte på mer enn 600m i starten.

 

akkurat nå har jeg muligheten til å velge mellom tre kikkerter som koster omtrent det samme.

s&b pm2 3-12x50

kahles k312i x50

loupold mk4 3.5-10x40

 

alle er pent brukt og jeg har problemer med å gjøre et informert valg.

 

noen som har noen tanker?

Link to comment
Share on other sites

Håper og tror det blir mest skyting på blink med storviltjakt når jeg får muligheten.

blir jeg bitt av basillen så kan jeg forsvare å kjøpe flere våpen, men først må jeg duppe tærne litt og jeg føler jeg som minimum trenger en kikkert med mrad retikkel og de tre er de jeg ser på nå.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo tre gode - og kostbare - kikkerter du har satt opp på shortlisten din.

Alle tre vil fungerer utmerket.

 

Eneste jeg vil tilføye er at om du ikke vet om dette er noe for deg så finnes det mange rimeligere alternativer om du bare vil prøve litt først.

Vortex f.eks har masse kikkerter til brøkdel av prisen på de du nevner, som vil fungere supert ut til 600m som du nevner.
Så er det jo enkelt å bytte senere om du synes det er gøy.

 

På den andre siden så kan du enkelt selge de tre kikkertene du nevner uten nevneverdig tap om du ombestemmer deg og ikke synes det var så gøy som du trodde.

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

Kikkert til både jakt og langhold er ikke lett å kombinere, det blir fort verken fugl eller fisk. Kompromisser gir ofte dårlige opplevelser. Til langhold er 12x for lite, du bør ha 18-20x for å se kulebanen i luften.

Til jakt på småvilt og rådyr kan en slik kikkert fungere, men til voksent storvilt bør du ikke ha mer enn3x forstørrelse, og ofte er 1-1,5 det beste. Stor forstørrelse på store dyr i skogen blir fort at du bare ser hår, og med 1,5x forstørrelse kan du skyte på stort storvilt uten problemer på alle forsvarlige jakthold.

Kjøp to kikkerter, en med 1-1,5 som laveste forstørrelse og en kikkert med ca 20x forstørrelse til langhold.

Langholdkikkerten bør du legge noen penger i, der er kvaliteten på optikken kritisk.

Kikkert med lav forstørrelse til jakt krever ikke samme optiske kvalitet og du kan kjøpe en relativt billig kikkert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Billybang said:

Det er mulighetene for videresalg som gjør at jeg heller betaler litt mer på bruktmarkedet enn å kjøpe noe billigere som jeg ikke blir kvitt senere.

det samme kommer jeg nok til å gjøre med rifle, men der er det enda vanskeligere å velge

Skjønner hva du sier, men nevnte Vortex er minst like lett å omsette som dyrere kikkerter om du ombestemmer deg.

Når det også er sagt, så får du også Vortex kikkerter i prisklassen og kvalitet som S&B, Kahles etc., og i følge Precision shooting så er det blant det som brukes mest:
https://precisionrifleblog.com/2020/09/05/best-elr-scope-and-scope-mount-and-rings/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vortex pst gen II 5-25x50, er en veldig god kikkert. Bruker den på 6.5 rifla mi, som jeg også har brukt på storvilt. 5x er litt stort til klossehold. Men har felt 3 elger på under 20m med 5x, jeg har personlig ikke noe problem det. Men det er ikke optimalt.

Kvaliteten på PST modellene er veldig bra og er ikke mye som skiller de modellene fra de kjente store. Man får mye kikkert for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Allroundriflen min, en Sauer 202 med McMillan stokk, i 6,5x55 eller .308, bruker jeg Swarovski Z8i 2-16x50 på. Den bruker jeg til toppjakt, småvilt, storvilt og kortere langhold (dvs når jeg ikke tar med meg noe mer spesialisert). Her om dagen skjøt jeg ca 900m med den og andre ganger brukes den på korte hold i elgskauen. Den rifla, og kikkertsiktet, er litt "jack of all trades, master of none", men et utmerket allround oppsett.

 

edit: husk 20 MOA skinne.

Edited by Wiking
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (På 19.12.2021 den 22.33):

 Skal man tro på «The Dark Lord of Optics» så er akkurat dette sikte mye bang for bucks om du skal ha et jaktsikte; https://jaktfall.no/produsent/produkt/vortex-optics/vortex-razor-hd-lht-4-5-22x50-xlr-2-ffp-moa

Men NB! NB!  ..kjøp den i MIL og ikke MOA!!!

 

 

Har sikla litt på det. Ikke mange (nesten ingen?) sikter med alle riktige "features", uten stort sideratt (som tillater rimelig lav montering uten at det jæ..a tårnet lager krøll for utkastet). Var nylig nice price på denne, men dessverre bare MOA versjonen. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, vavlo said:

Har sikla litt på det

Hvis man har tålmodighet til å høre på Ilya (for det må man virkelig ha😗), så er det mye og snappe opp om optikk. Det virker som om han har hatt en finger med i spillet om designet på dette sikte. Det skal vist være et veldig bra kompromiss i forhold til pris? Jeg har ikke så mye peiling på optikk, men ser ofte de samme «fenomenene» (problemene) som Ilya beskriver og er ofte enig i det han sier.

 

9 hours ago, vavlo said:

men dessverre bare MOA versjonen. 

Jeg skjønner ikke at de prøver å selge MOA sikter i Norge når de kommer i MIL? Nå må vel snart alle ha fått med seg ulempene MOA medfører?

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (19 timer siden):

men dessverre bare MOA versjonen

Den er å få i mil, men ser ut til at Norge er treige med den varianten..

 

Bly skrev (9 timer siden):

Jeg skjønner ikke at de prøver å selge MOA sikter i Norge når de kommer i MIL? Nå må vel snart alle ha fått med seg ulempene MOA medfører?

Helt enig, sitter å venter på at jaktfall skal ta til vettet og importere mrad versjonen.... Skulle tro alle seriøse aktører var innforstått med hva langholdsmiljøet ønsker seg av disse to variantene, men mulig det er høyere provisjon om de selger moa 😅 Sendte jaktfall mail om når de tok inn mrad versjonen 01.21.21 og har ikke fått svar heller..

 

Alternativt:

https://www.eurooptic.com/Vortex-Razor-HD-LHT-45-22x50-FFP-XLR-2-MRAD-Riflescope-RZR-42202.aspx?utm_source=eoic2018&utm_medium=bway

 

Akkurat nå 13 328 for sikte + 1100kr frakt+ moms så ish 16000-17000kr

 

 

Edited by Bygda
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (10 timer siden):

Jeg skjønner ikke at de prøver å selge MOA sikter i Norge når de kommer i MIL? Nå må vel snart alle ha fått med seg ulempene MOA medfører?

Av og til lurer jeg på hva innkjøperne røyker.. Men samtidig er det ikke SÅ lenge siden man måtte argumentere tungt mot moa-mafiaen når folk spurte om råd til langholdskikkert. 

For folk som ikke skyter nok til å oppleve ulempene, eller ikke forstår hvor enkelt det er å korrigere med en mil-mil kikkert så er mye "moa" igjen på Youtube. 

Det kommer stadig folk til langholdsmiljøet, som har blitt rådd til å kjøpe en eller annen moa-kikkert i butikken - da enten med en magnum ingen har hørt om, eller så 308 (siden kanerene skyter det må det jo være best, MYE bedre enn 6.5, også en diskusjon som vel ikke døde før 6.5Creemoor kom) og helst med Jaktmatch... Kompetansen er stor i bransjen.

Men seriøst, de butikkene som selger moa-kikkerter der en mil-versjon fins, nå, burde hatt intim nærkontakt med en frossen uer 😠

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (20 minutter siden):

Men samtidig er det ikke SÅ lenge siden man måtte argumentere tungt mot moa-mafiaen

Var å kikka på et kikkertsikte i sommer og  jeg kan vel sitere selgeren ish slik "mrad/moa er uvesentlig, det er bare survete folk som ikke treffer som henger seg opp i dette. Man lager jo bare en klikktabell uansett så om man har mrad eller moa er en diskusjon for de som ikke treffer, skyter mye selv og det handler om å VITE HVA MAN DRIVER MED" 

Når man stalker kammeret og tidligere innlegg om kikkertsikter og får denne veiledningen i butikken så er det jo ikke rart at man går ut fra butikken tomhendt. Har du tilfeldigvis sett gjennom en vortex lht av den nye sorten?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bygda said:

det handler om å VITE HVA MAN DRIVER MED" 

Man skal vite veldig godt hva man driver med om man skal kombinere MIL og MOA, og kanskje også et SFP retikkel på toppen for å gjøre utfordringene komplett 😉. Jeg får nå til å bruke MOA justering så lenge jeg har et MIL retikkel, men om jeg måtte bruke et MOA retikkel så tror jeg det hadde gått mot nedsmelting i topplokket. Jeg kan ikke omsette «vind eller størrelser» i  MOA og det kan faen meg ikke de uten SI systemet heller. I det siste har jeg hørt på noen podcaster fra Gunwerks og Modern day sniper og hjelpe meg hvor de roter rundt med tall. Jeg fatter ikke at de ikke skjønner det selv, men det er vel ikke så lett når man bruker føtter og tomler som måleenhet? 
Vi er heldigere stilt med SI  systemet og trenger ikke tulle med rotet deres. Må jeg, kan jeg til nød bruke et sikte med MOA justering og merke det om til MIL og/eller avstand. Jeg gjør det med et gammelt sikte og det fungere greit nok uten for mye drama. Det jeg oftere kuker til er SFP og justering som går i forskjellige retninger. Egentlig burde man kvittet seg med alt og starta på ny..

Skal man bruke 10-20-30 kanskje 40 tusen på et sikte for å skyte langt bør det være et minimum at det kommer i MIL/MIL og FFP om man ikke har en veldig spesiell ide om noe annet. 

Edited by Bly
Stavekontroll hadde omgjort SI til IS..
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Man skal vite veldig godt hva man driver med om man skal kombinere MIL og MOA, og kanskje også et SFP retikkel på toppen for å gjøre utfordringene komplett

Nå må vi ta høyde for at man får omtrent 40 år kunnskap ekstra innen jakt og skyting bare man får på seg vesten Jakt og Friluft ;) Når man da står der som selger i 30 åra + de ekstra 40 åra så er det jo ikke rart at man husker hvor mange cm det er mellom ulike punkt i rikkelet på gitt forstørrelse, forskjellige måleenheter og jeg er rimelig sikker på at han spotter både moa og mrad skyttere parallelt uten å tenke seg om. De mener faktisk ganske mye interessant i den sjappa, presisjonsgaranti på tikka t3 må ikke overholdes da det er skytter som er problemet og når hun spurte om de kunne teste presisjonen selv var svaret soleklart NEI fordi de ikke hadde skytebane rett utenfor lokalet og dette måtte hun da skjønne.  Børsemakerjobber kommer tilbake med feil gjenger og skada krone på pipa.. MEN det finnes gode og dårlige epler i alle forretninger selv om min lokale J&F gjerne vil ha moa kikkerter osv, så har jeg hørt mye bra om J&F i forbindelse med en Rune/Runar, så når jeg finner ut hvem han er så skal han få fikse nytt løp på rifla mi. :) At forhandlere finner seg god til å ville prakke på ferske langholdskyttere "meg selv" utstyr som dere erfarne/ gamle skriker at vi ikke skal kjøpe er trist. 

Link to comment
Share on other sites

Ad SI-enheter og freedom units (men mest off-topic): jeg leste for ikke lenge siden en bok om vietnam-krigen, der pakningsplanen for en typisk patrulje ble beskrevet. Hver mann hadde med seg 3 gallons med vann. For at leseren skulle forstå hvor tungt dette ble, så forfatteren seg nødt til å forklare hvor mange pund vannet veide (16,7 pund). Stakkars land…

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Elgjaeger said:

Nå bruker til og med ‘kanerene MIL kikkerter til PRS og lignende skyting, så det er vel ikke mye diskusjon om hva som er mest egnet til det.

Hvis du hører på hvordan de utreder et MIL retikkel, så skjønner du at det kunne egentlig hvert hva som helst. For dem er det bare et vinkelmål på lik linje med MOA. Det går ikke opp i noen føtter, tomler eller gårdsplasser. De ender opp med brøk eller komma uansett hva de gjør. Eneste grunnen til at de bruker MIL som jeg har oppfattet, er at militæret bruker det. Også skjønner de ikke hvordan vi europeere bruker det opp mot SI systemet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...