Jump to content

Hva er dette?


Silver66

Recommended Posts

Det har kommet gode og riktige svar her, ikke minst siden til kvf.no/ammo-Fangst. Mitt innlegg her er mulig smør på flesk, men jeg kan legge til at dette ikke er uvanlig å komme over. Norge er en kystnasjon med lange tradisjoner innen fangst og sjøfart. Hvalfangst og fangst i nordisen og vestisen mot Grønland - Svalbard osv. Mange her har slektninger som har deltatt i denne gamle tradisjonelle næringen og mye dukker opp i dødsbo og på loft og i kjeller, gamle skap og skuffer fra en svunnen tid. Fint at slike ting dukker opp hos folk som vet å ta vare på gamle minner for etterslekten, dette hører til Norges fangst og sjøfartshistorie, ikke kast eller destruer. 

 

De to første patronene til venstre er skarpe patroner til Jarmann, ikke fangst og redning. 

Redn. Fangst .JPG

I patronsamlermiljøet er disse ganske vanlige.

Redn. og Fangst.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Det var et nytt bekjentskap for meg. Da antar jeg at dette er Jarmann-drivpatroner (Raufoss Ammunisjonsfabrikker - 10,15x61R - Drivpatron 1,6g - Hylseladning for M/28),altså ammunisjon jf definisjonen i V.l. §2, nr 4. b)

Man skal vel da enten ha våpentillatelse for våpen dette "drivmiddelet" passer i, eller være registrert patronsamler. Siden jeg ikke har/er noe av delene, så blir dette enten innlevert/destruert, eller så er spørsmålet om en patronsamler kan være interessert å overta, helst i Halden. Send gjerne PM.

Link to comment
Share on other sites

§ 2-3.Skytevåpen som er fritekne frå løyveplikt

Følgjande skytevåpen er fritekne frå løyveplikt:

1. apparat til slakting som ikkje brukar fritt prosjektil,
2. signalpistolar og andre innretningar for signalgjeving som ikkje kan skyte patron med prosjektil,
3. rednings- og harpungevær som ikkje kan skyte patron med prosjektil,
4. luft-, gass- eller fjørvåpen som er laga for å kunne skyte prosjektil med diameter på 4,5 millimeter eller mindre,
5. paintballvåpen,
6. airsoft våpen,
7. skytevåpen som er konstruert for berre å kunne skyte ammunisjon utan prosjektil, og som oppfyller tekniske krav fastsett av Politidirektoratet,
8. haglevåpen med enkeltskotlading som er lovlig erverva før 1. oktober 1990,
9. svartkrutvåpen produsert før 1890,
10. luft- og fjørvåpen produsert før 1900, og
11. armbrøst produsert før 1900.

Erverv og innehav av deaktiverte skytevåpen etter § 12-1 er ikkje løyvepliktig, men må meldast til politiet på fastsett skjema.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...