Jump to content

Klubbvåpen - hva skal man gjøre?


Kennethj

Recommended Posts

Vi har i dag noen Walther GSP og noen Walther GSP Expert i tillegg til et par Ruger Mark 2. Alle i .22LR.

Disse er en del år gamle alle sammen og vi har begynt å oppleve at vi stadig får funksjonsfeil på flere av de.

Jeg har regnet litt på det og kommet til at hvert våpen skyter rundt 15000 skudd i året, det vil si at de har skutt noen hundre tusen hver..

 

Vurderingene nå går på om vi skal prøve å få disse våpnene restaurert til mer eller mindre som nye eller kjøpe nye våpen.

Å kjøpe noen nye våpen og samtidig gjøre det beste vi kan av resterende av dagens våpen er også et alternativ. Ruger-pistolene tenker jeg vi uansett kvitter oss med. Vi får ikke kjøpt nye våpen uten å kvitte oss med noen gamle (politiet synes vi har mer enn nok våpen).

 

Noen gode råd?

 

Hvis vi skal kjøpe nye våpen, hva bør vi satse på? Jeg har sett på Benelli MP95 med ergonomisk grep, ser ikke helt for meg at MP90S er hensiktsmessig som klubbvåpen. Tar gjerne råd fra noen med mer erfaring enn meg..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Selg vekk rugerne.. regne med at løp e utslitt.. vår klubbs ble det.   walther er bortimot uslitelig og til den er det og billige deler.  fjærsett og slagstift samt utkaster er vel det som etterhvert blir slitt på de.

ultralyd vask og skikkelig rengjøring av løp så er den som "ny". 

Link to comment
Share on other sites

Stiller meg undrende til om de Ruger Mark 2 er utslitt, spesielt løpet! Sett dem og de Walther GSPéne opp i en Ransom rest, så får dere svaret. :)  Regner med at Rugerene vinner med glans. Rugerne egner seg godt som klubbvåpen, på tross av at de er litt fiklete å rengjøre. De er solide og presise. Å kjøpe inn dyre våpen som Pardini, til nybegynnere, syns jeg er det glade vanvidd, hvis ikke klubben har veeeldig god råd. Kvalitets våpen kan folk kjøpe etter lommeboka, når de selv er blitt medlemmer. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, wolfen said:

Glemte å føye til at rugerne var ganske ok selv med slitt løp.  men er du skytter som jakter flere 10´ere enn 8 - 9 så er de ikke rett våpen.

Er vel ikke mange nybegynnere (som IKKE er blitt medlem og trent lenge), som skyter tiére? De har vel nok med å holde seg innenfor det sorte på 1/2 meterskiva. 

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke noen kjempeidé å kjøpe klubbvåpen memf ergonomisk grep heller, iom. at det da tenderer til å bli kun høyrehånds. Og skal man ha et par av dem med links kan man jo bare banne på at det kommer rekruttskyting hvor det er feil antall rechts/links i forhold til skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Altså, vi har både vanlig og links i dag, det tar ikke lang tid å bytte grep på Walther-pistolene.

Vi kommer til å ha ergonomisk grep i fortsettelsen også, det er ikke et tema for diskusjon. 

Mange hos oss skyter med klubbvåpen selv om de har skutt i noen år, det er nok vanligere å ha kraftig (.44+) revolver enn .22 pistol.

 

Økonomien vår er god men vi ser ingen hensikt i å kaste bort penger av den grunn.

Hvorfor velge Pardini fremfor Benelli?

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Kennethj said:

Vi har i dag noen Walther GSP og noen Walther GSP Expert i tillegg til et par Ruger Mark 2. Alle i .22LR.

Disse er en del år gamle alle sammen og vi har begynt å oppleve at vi stadig får funksjonsfeil på flere av de.

Jeg har regnet litt på det og kommet til at hvert våpen skyter rundt 15000 skudd i året, det vil si at de har skutt noen hundre tusen hver..

 

Vurderingene nå går på om vi skal prøve å få disse våpnene restaurert til mer eller mindre som nye eller kjøpe nye våpen.

Å kjøpe noen nye våpen og samtidig gjøre det beste vi kan av resterende av dagens våpen er også et alternativ. Ruger-pistolene tenker jeg vi uansett kvitter oss med. Vi får ikke kjøpt nye våpen uten å kvitte oss med noen gamle (politiet synes vi har mer enn nok våpen).

 

Noen gode råd?

 

Hvis vi skal kjøpe nye våpen, hva bør vi satse på? Jeg har sett på Benelli MP95 med ergonomisk grep, ser ikke helt for meg at MP90S er hensiktsmessig som klubbvåpen. Tar gjerne råd fra noen med mer erfaring enn meg..

 

 

Ja.  Selg Rugerne. Få overhalt GSP´ene. Alternativt kjøp nye matchpistoler.

 

Etter min mening er den største feilen mange klubber gjør: De lar nybegynnere prøve Ruger .22 pistoler. Eller andre liknende uegnede pistoler. Disse er vanskelige å skyte med, og kun egnet til de «dedikerte» og erfarne – som vil ha slike våpen, av ymse grunner. Har sett flere nybegynnere som sliter med disse pistolene, som etter min mening er uegnet til nybegynnere. Ja, de smeller. Ja, de er billige. Ja de fungerer. Men gir ingen stor skyteglede ellers for nybegynnere.

 

Jeg synes nybegynnere skal få bruke skikkelige matchvåpen. Blir enklere for dem å treffe, er jo hele vitsen, sant. Samtidig som de kanskje ser at slike våpen kan være den beste «inngangsbilletten» til artig pistolskyting når de kan kjøpe sjøl. Klubben bør heller ha færre, men gode matchpistoler, i stedet for  mange billige. Gjerne av samme type, det gjør opplæring og bruk enklere. Skal ikke anbefale noen, men Benelli, Pardini, Walther GSP er jo allerede nevnt...

 

Link to comment
Share on other sites

Det er fint med meninger, men jeg vil gjerne ha noe mer bak det..

Hvorfor velge Pardini? Er ikke de ca 50% dyrere enn eksempelvis Benelli MP90S og enda mye dyrere enn MP95?

 

Det er snakk om klubbvåpen, de som virkelig vil skyte bra kjøper seg jo egen pistol uansett..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hengt rundt i pistolklubber i en liten mannsalder, og har i perioder hatt diverse roller i styret, trener, skyteleder etc, så jeg har nå opparbeidet meg litt erfaring.

 

Våpen i en pistolklubb bør dekke litt forskjellige behov da folkene som kommer inn er forskjellige. Både med tanke på hva de ønsker å få ut av skytesporten, men de er også forskjellige med tanke på fysikk - både størrelse på hender og styrke.

 

Man bør ha en lite miks av våpen med andre ord.

 

Noen ganger har man kjøpt såkalte "billigpistoler". Fordelen er at de ofte krever lite vedlikehold, men hvis skytterne kommer opp på et vist nivå så kan dårlige/harde avtrekk etc ødelegge litt for presisjon. Og folk går litt lei.

 

Så man bør ha noen matchpistoler for de som er ivrige og ønsker å skyte konkurranser, og ikke minst teste slike våpen før de eventuelt kjøper selv.

I min klubb har vi både Pardinier og Benellier. Jeg har ingen formening om den ene er bedre enn den andre. Litt tilfeldigheter og pris gjør at vi har begge deler.

Pass på å ha litt miks av størrelser på grep og høyre/links.

 

Ikke alle liker anatomiske grep og er "skeptiske" til rørpistoler. For disse så har vi Walter Hammerli X-esse. Veldig bra pistoler som både ser ut slik nybegynner forventer at en pistol skal se ut, og ikke minst har den har et godt avtrekk som gjør at man kan skyte veldig bra med den.

 

I tillegg så kan det være lurt å ha 1-2 våpen av type 9mm, revolver og kanskje en spesialpistol og/eller spesialrevolver slik at når man tar med nybegynnere på sine første stevner så kan de forsøke å skyte litt forskjellige klasser.

 

Edited by Bartemannen
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hverken "gamle" Walther GSP eller Ruger Mark 1/2/3 kan slites ut slik at de er ubrukelige. Få en børsemaker til å gå igjennom de våpnene og la han foreta en ordentlig rengjøring av dem og reparere problemer. GSP'en vil etter noen hundre tusen skudd begynne å slite til et spor i bolten (takket være en hane som tåler mer enn bolten) som vil gjøre at den kan få noen rare matefeil som ikke virker logiske. Men en liten touch med dremel og dette forsvinner.

 

Rugerne har en overlegen egenpresisjon, takket være det tykke løpet og fordelen med disse er at det er ikke masse stillinger på grepet (selv om slike grep også kan skaffes) og "alle" vil klare å skyte med dem.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ruger er greie nybegynnervåpen og er egentlig presise nok for alle som ikke driver helt på toppnivå. Før pandemien satte en stopper for det meste så begynte min kone og jeg å skyte litt i nærmeste pistolklubb, hun som totalt nybegynner skjøt uforskammet bra med klubbens Ruger. Ser ingen grunn til å kvitte seg med disse hvis de bare trenger litt vedlikehold.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein Mk 1 frå seint 70-tal sjølv, og ja, egenpresisjonen er meir enn bra nok til all "normal" pistolskyting. Min har også bra avtrekk, men det er takka vere børsemakeren og ikkje Ruger. Har skutt litt med både Mk 3 og Mk 4, og avtrekket rett ut av eska på desse er direkte dårleg. Eg vil påstå at bra avtrekk har større betydning enn ergonomisk grep for nybegynneren. Vil eigentleg ikkje anbefale desse som klubbvåpen i original stand.

 

 

Funksjoneringsfeil på desse skuldast etter mi erfaring nesten alltid utslitt magasin. Skikkeleg reingjering og eit nytt magasin, så tippar eg dei er som nye. Ny rekylfjær skader sikkert ikkje heller.

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Bartemannen said:

Jeg har hengt rundt i pistolklubber i en liten mannsalder, og har i perioder hatt diverse roller i styret, trener, skyteleder etc, så jeg har nå opparbeidet meg litt erfaring.

 

Våpen i en pistolklubb bør dekke litt forskjellige behov da folkene som kommer inn er forskjellige. Både med tanke på hva de ønsker å få ut av skytesporten, men de er også forskjellige med tanke på fysikk - både størrelse på hender og styrke.

 

Man bør ha en lite miks av våpen med andre ord.

 

Noen ganger har man kjøpt såkalte "billigpistoler". Fordelen er at de ofte krever lite vedlikehold, men hvis skytterne kommer opp på et vist nivå så kan dårlige/harde avtrekk etc ødelegge litt for presisjon. Og folk går litt lei.

 

Så man bør ha noen matchpistoler for de som er ivrige og ønsker å skyte konkurranser, og ikke minst teste slike våpen før de eventuelt kjøper selv.

I min klubb har vi både Pardinier og Benellier. Jeg har ingen formening om den ene er bedre enn den andre. Litt tilfeldigheter og pris gjør at vi har begge deler.

Pass på å ha litt miks av størrelser på grep og høyre/links.

 

Ikke alle liker anatomiske grep og er "skeptiske" til rørpistoler. For disse så har vi Walter Hammerli X-esse. Veldig bra pistoler som både ser ut slik nybegynner forventer at en pistol skal se ut, og ikke minst har den har et godt avtrekk som gjør at man kan skyte veldig bra med den.

 

I tillegg så kan det være lurt å ha 1-2 våpen av type 9mm, revolver og kanskje en spesialpistol og/eller spesialrevolver slik at når man tar med nybegynnere på sine første stevner så kan de forsøke å skyte litt forskjellige klasser.

 

 

Når det gjelder .22 har vi i praksis valgt å kun ha matchvåpen, tror nok vi skal fortsette i den retningen. Nybegynnere skyter kun med disse våpnene, så kan de velge hva de selv vil ha når de kjøper annet. De kan også bruke andre våpen på våre andre baner.

 

Grovere våpen har vi på den andre innendørsbanen vår, vi skyter kun .22 på denne banen og opptil .44spesial og .45colt på den andre innendørsbanen. Kraftigere enn dette kan vi kun skyte på utendørsbanen, den bruker vi stort sett kun om sommeren.

 

 

 

12 hours ago, Rausheim said:

Hverken "gamle" Walther GSP eller Ruger Mark 1/2/3 kan slites ut slik at de er ubrukelige. Få en børsemaker til å gå igjennom de våpnene og la han foreta en ordentlig rengjøring av dem og reparere problemer. GSP'en vil etter noen hundre tusen skudd begynne å slite til et spor i bolten (takket være en hane som tåler mer enn bolten) som vil gjøre at den kan få noen rare matefeil som ikke virker logiske. Men en liten touch med dremel og dette forsvinner.

 

Rugerne har en overlegen egenpresisjon, takket være det tykke løpet og fordelen med disse er at det er ikke masse stillinger på grepet (selv om slike grep også kan skaffes) og "alle" vil klare å skyte med dem.

 

De er helt sikkert gode nok for mye men vi ønsker ikke lenger å bruke Ruger-pistolene.

 

GSP og GSP Expert holder vi på å gå gjennom, noen av de er det neppe noen redning for mens andre definitivt kan ha mange skudd igjen.

Link to comment
Share on other sites

Tja, hva spør du om egentlig? Det virker jo som om du/dere allerede har bestemt dere for stø kurs, og det er jo .. greit.. 

Men kanskje ikke så egnet til debatt. 

Selv er jeg i min tredje klubb i løpet av en pistolkarriere på litt over 20 år, og må si jeg setter pris på at klubben har god spennvidde på klubbvåpen. Det gir nye og nytenkende skyttere muligheten til å prøve over tid andre våpentyper og skyteformer. 

Men hver tar sin, så tar jeg min. 

Lykke til i klubben deres. 

Det blir sikkert bra, uansett hvor gode råd som oversees...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...