Jump to content

Sauer drilling


Soknamann

Recommended Posts

Hei, jeg har nettopp kjøpt meg min første drilling. En sauer modell 32. Den ser veldig bra ut, med en lakkert stokk. Det eneste problemet er at lakken har blitt slitt vekk på litt av forsefte, noe som ikke er veldog pent. Er det en noe enkel løsning på dette? Evt hvor dyrt er det å fikse hos børsemaker

20211016_175647.jpg

20211016_175642.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sikker på at det er lakk ? En vel utført oljeboning vil nok oppføre seg noenlunde likt ved lite vedlikehold. Lakkerte Sauerdrillinger kan jeg ikke huske å ha sett, må evt. være laget for Amerikansk

marked ?

De var/er oljebehandlet, og her i Europa, vil så og si alle børsemakere, døde, eller levende, snu seg i grava over en lakkert stokk 😉🤔

Mitt tips ut i fra bilder. Kjøp fineste stålull uten såpe du får tak i, samt litt veldig fint smergelpapir. Puss de runde flatene med stålull. De med skarpt avgrensede vinkler pusser du med smergelpapir viklet rundt noe med skarpe vinkler linjal, viskelær etc. Man ønsker ikke runde av de skarpt vinklete områdene. 

Send meg en PM, så skal du få en skvett hjemmebrygget stokkolje som vil piffe opp drillingen din ;-)

Edited by Ruger #1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ruger #1 said:

Sikker på at det er lakk ? En vel utført oljeboning vil nok oppføre seg noenlunde likt ved lite vedlikehold. Lakkerte Sauerdrillinger kan jeg ikke huske å ha sett, må evt. være laget for Amerikansk

marked ?

De var/er oljebehandlet, og her i Europa, vil så og si alle børsemakere, døde, eller levende, snu seg i grava over en lakkert stokk 😉🤔

Mitt tips ut i fra bilder. Kjøp fineste stålull uten såpe du får tak i, samt litt veldig fint smergelpapir. Puss de runde flatene med stålull. De med skarpt avgrensede vinkler pusser du med smergelpapir viklet rundt noe med skarpe vinkler linjal, viskelær etc. Man ønsker ikke runde av de skarpt vinklete områdene. 

Send meg en PM, så skal du få en skvett hjemmebrygget stokkolje som vil piffe opp drillingen din ;-)

Denne har nokk ikke blitt levert med lakk, men blitt lakkert senere av tideligere eier. Lakk jobben er bra og det ser veldig fint ut, uten om det slitte fortreet. 

Link to comment
Share on other sites

Da ville jeg blitt kvitt styggedommen så fort som mulig. Har ingenting på et bruksvåpen å gjøre. Vanskelig å vedlikeholde, og etter min preferanse, jævlig stygt

Skrap det av med en sikling https://no.wikipedia.org/wiki/Sikling, du husker kanskje disse fra sløyden ? En litt sløv tollekniv gjør samme jobben. 

Kan love deg at første strøk med olje, etter at du har fjernet lakk, vil gi deg blod på tann ;)

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Ruger #1 said:

Da ville jeg blitt kvitt styggedommen så fort som mulig. Har ingenting på et bruksvåpen å gjøre. Vanskelig å vedlikeholde, og etter min preferanse, jævlig stygt

Skrap det av med en sikling https://no.wikipedia.org/wiki/Sikling, du husker kanskje disse fra sløyden ? En litt sløv tollekniv gjør samme jobben. 

Kan love deg at første strøk med olje, etter at du har fjernet lakk, vil gi deg blod på tann ;)

 

 

Hvordan vil det være å fjerne lakk på nettskjæringen?

Link to comment
Share on other sites

Lakkfjerner (de fleste er så miljøvennlige nå, at du kan ha de på frokostblandingen), og en tannbørste du klipper busten på, slik at den blir litt stiv.Følg retningen i nettskjæringen.  Ta så en tur på Biltema. Kjøp terpentin som du renser opp treverket med, før du begynner å olje. 

Lover deg, du vil ikke ange ;-)

Link to comment
Share on other sites

For å snu på flisa: Bakdelen med lakk er at om du får et høl i den, uansett hvor lite, så trekker det inn vann og blir svart. Treet innenfor lakken blir knusktørt og trekker vann som ikke slipper ut. 

 

En oljefinish er ikke tett på en slik måte, den trekker over hakk og vannet preller av samtidig som treverket får puste. 

 

Lakk er vanskelig å vedlikeholde uten å fjerne og legge ny. Oljefinish kan du stryke over når du kommer inn fra jakt. 

 

Og selvfølgelig, olje får frem fargene og spillet i treverket bedre. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...