Jump to content

CZ 457 MTR - subammo


VictorP

Recommended Posts

Hei! Først vil jeg bare si jeg er godt fornøyd med min MTR, men jeg sliter med å finne subammo som faktisk går på underlyd. Har prøvd det meste utenom Remington, Federal og Fiocchi (trolig fordomsfullt :) ) og alt går jevnt 60-80 fot mer enn det som det er oppgitt til. Samme med match ammo og standard ammo. Eneste jeg har fått til å gå på grensa er RWS sin subammo som er oppgitt til 1033fps, de har snitt på 1065 i min børse (rent løpt uten olje, testet både med og uten voks/fett på kuler, sortert kuler på vekt, ingen betydelig forskjell).

 

Jeg har testet med A-tec wave og Hausken MD45, men de greier ikke bremse/dempe nok. 

 

Så skal jeg bli upopulær her og si at lengre løp gir ikke mindre hastighet, faktisk mer... Er fysiske grunner til det dessverre. Men jeg ønsker ikke kappe løpet, MTR'en er godt balansert akkurat som den er.

 

Temperatur og luftfuktighet spiller også inn her, men ikke opplevd stor forskjell på varme og kalde dager.

 

Hvorfor vil jeg ha noe som det er lite lyd i? Fordi de plager ikke unger som skal skyte, plinking eller skjærer som er hormonelle og fordi jeg vil det, enkelt og greit 😁

 

MTR'en har match-kammer i løpet og jeg lurer på om dette har en påvirkning. Noen typer ammo lader litt trangt. 

 

Finnes det andre CZ eiere der ute som har noen gode tips, så tar jeg imot med takk. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har 58 cm pipe på 22LR kittet til Blaser R8. RWS subsonic går også underlyds her. Demper med en A-Tec Wave. Har aldri testa med billig ammo.  Kapping av pipa vil vel gi høyere hastighet for 22LR slik jeg har fortsatt det. Ergo kappa jeg ikke pipa mi. 

MTR har vel samme pipelengde som LRP'en som jeg har lukta litt på (52.5 cm) men jeg ser det er en kortere versjon også. Hvilken har du?  Mulig selv 52,5 cm pipe allerede gir for høy hastighet for en del subsonic ammo?

Edited by 8x57IRS
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, VictorP said:

Så skal jeg bli upopulær her og si at lengre løp gir ikke mindre hastighet, faktisk mer... Er fysiske grunner til det dessverre.

 

Det folk påpeker med .22 og fart er at etter et visst punkt vil friksjonen i pipa ta mer energi enn kruttgassen bak kula kan gi. 

Merk at dette da er et unntak med andre forhold enn typiske riflepatroner. Du har rett ellers, men i dette tilfellet vil energien kun falle etter en viss pipelengde.

 

Kekkonen (ikke presidenten..) skrev vel for "lenge" siden noe nøyaktige tall som jeg ikke har funnet igjen.

 

Sist testet og ettertrykkelig illustrert på banen da vi, tre kompiser med hver vår rifle, skjøt ammo fra samme eske, med samme demper montert.

Sako Quad med 425 mm pipe bråkte VELDIG mye mer enn Våpensmia-rifla med 550? elns pipe, som igjen bråkte litt mer enn min CZ med rett rundt 700 mm (715?) pipe.

For ordens skyld lå "tilskuerene" ca like langt fra munningen hver gang, slik at avstand fra lydkilden ble lik.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ei tohi varjata said:

Prøvd Geco .22LR?

Jeg skyter bra underlys med den i mine rifler (Sako P72 625 mm pipe og Ruger 10/22 42 cm pipe).

 

Ole

 

Hjemmesiden dems anslår 1083fts, så da tviler jeg nok litt på at de går underlyd i min. Kan sjekke det ut ved neste XXL-besøk.

 

"Normalen" er jo at hastighet er noe oppskrytt fra fabrikanter, men jeg får nesten utelukkende høyere hastighet enn det som er oppgitt. 

Link to comment
Share on other sites

I den vanlige sauer 200 str 22lr pipen går all match ammo sub den er 67 cm lang. I en rekruttpipe til samme våpen som er 55 cm lang er det er del typer match ammo som begynner og bråke. Jeg hadde i sin tid en Marlin med 40 cm pipe og i den bråkte absolutt alt.

Link to comment
Share on other sites

Det kan selvfølgelig være en mulighet å heldempe løpet, da mister man jo bortimot halve løpslengden og demping resten. Hvordan vil dette påvirke presisjon?! Ikke godt å si. Balansen i børsa vil jo bli helt borte. Et av alternativene blir å kjøpe nytt løp og få heldempet, det andre vil å la det være helt ...og kjøpe ei børse til som går underlyd.

 

Selv synes det er merkelig at det ikke er flere produsenter som lager 22 ammo som går 1000-950fts...

Link to comment
Share on other sites

I min Browning T-Bolt som er utstyrt med heildempar så går match ammo med underlydsfart. Einaste lyden er klikket frå tendstempelet og anslaget. Subammo er heilt unødvendigt. 

 

Men det er vell ingen grunn til og kappe løpet ved ombygging til heildempar? Eg kjenner en Brno. 22 som vart ombygdt til heildempar av ein gamald maskinist. Den er nesten like lang som den var orginalt.  Egentligt er den litt lenger pga. Att den er utstyrt med ordinær lydemper på pipeenden.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet mye i min CZ-455 varmint med 43,5cm pipe (det var en modell som kom med den lengden fra  fabrikken). Litt av problemet med denne er at veldig mye ammo ligger rett i grenseland mellom sub/overlyds-hastighet (330 m/s), og den har vært lei å finne ammo til som går stabilt. Noen patroner er også litt ujevnt ladet så noen smeller litt med demper og andre ikke, bla. annet CCI std. Jeg har lagt merke til at RWS Target Rifle går litt saktere enn de fleste andre patroner, jeg ser det også på kulebanen på 100 m at den detter 3-5 cm mer enn de andre. Så den kan jo være noe å prøve.

 

RWS Target Rifle Rim Fire Cartridges

 

Måling hastighet (fra 2020):

 

+3 C     1029 mbar barometer-trykk

 

CCI Std: 325 - 327 - 322 - 325

 

Geco Rifle: 320 - 322 - 328 - 332

 

RWS Target Rifle: 312 - 318 - 302 - 315 - 310

 

RWS Rifle Match S: 316 - 322 - 323 - 328 - 329

 

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...