Jump to content

Ny brukt hagle, hva går jeg for?


Trondgv

Recommended Posts

Hei. Er på jakt etter brukt hagle. Jeg bryr meg ikke om utskjæringer og farge på treverk osv, det viktigste for meg er at jeg får en hagle som jevnt over har god kvalitet som jeg slipper å tenke på å fikse hele tiden. Har budsjett på opp mot 7000 ish. 
 

Skal brukes til rypejakt, andejakt og litt på bane. Jeg vil egentlig ha med utskiftbare choker, men er det nødvendig? Funker en hagle med  1/2 og 1/4 trangboring til mitt bruk?

 

Har sett på litt Lanber, men skjønner at de har lagt ned produksjon, kanskje vanskelig å få tak i deler om x antall år?

 

Har funnet en Miroku 8000 til 7000,- med fast trangboring, er det noe å gå for? 
 

Er selvsagt åpen for andre forslag.

Link to comment
Share on other sites

Miroku hagler er av meget god kvalitet - og med 1/2 og 1/4 faste choker er du klar for det meste. Om jeg ikke tar helt feil, er den modellen 8000 du henviser til likevel et våpen beregnet for bruk på bane (Trap eller Skeet) og kanskje noe tung for aktiv jakt etter rypa.

Mye våpen for rel lite penger er uten tvil Baikal, men ikke direkt lette disse heller..ser det ligger en ute her på forumet som "fremstår som ubrukt" til 1K.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bobby said:

Miroku hagler er av meget god kvalitet - og med 1/2 og 1/4 faste choker er du klar for det meste. Om jeg ikke tar helt feil, er den modellen 8000 du henviser til likevel et våpen beregnet for bruk på bane (Trap eller Skeet) og kanskje noe tung for aktiv jakt etter rypa.

Mye våpen for rel lite penger er uten tvil Baikal, men ikke direkt lette disse heller..ser det ligger en ute her på forumet som "fremstår som ubrukt" til 1K.

Den er kanskje det.. Hvordan ser jeg hva den er beregnet til? Kan en Lanber Gyttorp til 5000ish være et bedre valg til mitt bruk?

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Trondgv said:

Kan en Lanber Gyttorp til 5000ish være et bedre valg til mitt bruk?

Kanskje,..men vanskelig å råde deg. Kvaliteten er dog ikke sammenlignbar mellom disse to,- Miroku er kvalitet sammenlignbar med Beretta og Browning.

Om du ikke kjenner noen som har kunnskap om hagler, bør du gå til en kompetent forhandler med godt utvalg og som kan hjelpe.-Å kjøpe usett på nett el lignende er ikke å anbefale om du er usikker.- 

Du må nok betale noe mer, også for brukt Beretta 686 eller Browning, men som jeg tidligere skrev finner du god brukskvalitet i Baikal o/u.

 

Alternativ ellers er ny eller brukt halvauto fra god produsent ss Beretta Outlander eller Franchi. Dette er våpen som svelger det meste av ammo (stål) og kan være et godt valg mht et evt blyforbud i framtiden. 

Lykke til. 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan love at på lange dager med rypejakt og mange, mange høydemeter så teller hvert gram på hagla uansett hvor sprek man er.

Var på fjellet 5 dager i begynnelse av rypejakta. Jeg og den ene kompisen har like hagler, men han har en sporting versjon.

Fra dag 2 og utover irriterte han seg grønn over de 400-500 ekstra grammeme han bar på, og foran peisen i hytta startet han planlegging av haglebytte før neste sesong.

Hadde det ikke vært for at det ser ut til å gå mot blyforbud igjen så hadde jeg vurdert å investere i en ekstra 16 gauge hagle for den type jakt for å spare enda litt vekt.

Men blir det blyforbud så så man under sist forbud at det er veldig begrenset med ikke-bly ammo til 16 gauge hagler.

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Bartemannen said:

Hadde det ikke vært for at det ser ut til å gå mot blyforbud igjen så hadde jeg vurdert å investere i en ekstra 16 gauge hagle for den type jakt for å spare enda litt vekt.

Men blir det blyforbud så så man under sist forbud at det er veldig begrenset med ikke-bly ammo til 16 gauge hagler.

Blir nok litt annerledes dette potensielle blyforbudet, siden hele eu innfører det samtidig som oss. Uansett så er kaliber 16 hagler på finn ofte så rimelige at det ikke er det største tapet. Har hatt kaliber 16 siden under forrige blyforbud, og syns egentlig det gikk greit, omtrent som det er å finne grov blyfri til kaliber 12 nå. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, boble said:

droppe kaliber

Ikke franskmennene heller. Men tror likevel kaliber 20 vil være et alternativ til 16 angående blyforbudet. Utvalget og utviklingen av kaliber 20 har vært formidabelt. Større enn 16.  Selv om 16 er et fantastisk kaliber. Og ofte samme dim som hagler i 20. Har selv dunket ned skarv med vismuth fra d lille hølet i kaliber 20.  Så er d vekt og ekte kaliber 20 dimensjoner et vel så greit valg. Samtidig så kan tradisjonelle 20 ere bli for lette for noen. Meg inkludert. Jeg går nå helt fint med en 12 er på rype med ei børsevekt på 3.6 kg så lenge balansen ikke er foran bolten.  For meg ble ei børse på 2.7 kg alt for lett å rask på støkk. 20 er ammoen kan lades hardere idag en for noen generasjoner siden. Moderne 20 kalibere veier nå ofte 3.1-3.2. Fornuftig vekt på støkk. Men viktigere enn vekt er dimensjonene i kaliber 20. De er nydelige  Feks en 525 i kaliber 20/76 med 76 løp. Det er ei fin moderne fremtidssikker børse på rype:) Synd de må spesialbestilles. Ellers kunne alle gått og klådd og forstått:)

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Dodraugen said:

Blir nok litt annerledes dette potensielle blyforbudet, siden hele eu innfører det samtidig som oss.

Ja det spiller nok liten rolle hvilket kaliber man har for med totalt blyforbud er utsikten ammotørke. Da ender vi i godt selskap med yankyen😉

 

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg si at det er fornuftig å kjøpe brukt da du gjerne får mye for pengene. Lanber er en god mellomhagle, men er litt bak Beretta, Browning og Miroku som nevnt. Det er også mange andre gode gamle hagler som dukker opp på Finn innimellom, ville valgt kaliber 12 hvis det er tiltenkt forskjellig jakt og leirdueskyting, mere utvalg og billigere ammunisjon  i kaliber 12. 

Er det lite leirdueskyting og mest rype/skogsfugl jakt duger kaliber 16 og 20 like godt og du får gjerne ei hagle som er litt lettere å bære. 
Det var nevnt litt lenger opp her en som har lagt ut en Star Baikal fra 2011 på kjøp og salg sidene her inne til 1000kr. Det er et trygt kjøp som du kan jakte mye med, selv om noen sier eldre modeller var bedre.

Vet ikke hvor mye du har brukt hagle før og om dette er din første. 
Jeg startet med ny Star Baikal hagle ca 1988, og denne var trofast frem til jeg solgte den ca rundt 2010. Denne hadde 1/2 og 1/1 trangboring, skjøt mye rype, skogsfugl og rev med denne uten et eneste klikk.  Den var vel ca 3,5kg og oppgraderte etterhvert til Beretta uten at det har gitt noe mere i sekken på tur(heller tvert imot kanskje)

Du risikerer veldig lite på å kjøpe denne, og kan tilpasse kolbe ved bruk av teip, pussemaskin eller annet for å prøve deg frem. Kan også brukes som spett hvis behov..😎
Noe særlig godfølelse gir en slik hagle kanskje ikke, men fungerer gjør den.  
Vet ikke om den hagla var med dobbel eller enkel avtrekker, sto generelt sett lite i annonse. 
Personlig liker jeg ikke dobbel avtrekker. Dette er imidlertid en vanesak og er hverken feil eller rett. Spesielt mange eldre hagler har dobbel avtrekker og er noe du må vurdere om du liker eller ei.  

Lykke til. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En eller to avtrekkere?? - En autoritet innom området husker jeg skrev at om single trigger hadde vært først på markedet og dobble avtrekkere oppfunnet siden,- så hadde dette blitt sett på som et fremskritt og en forbedring. 

Er man godt "innkjørt" med to er jeg tilbøyelig å holde med han,..man har et umiddelbart valg av trangboring og/eller patron. 

Etter lang tids bruk av halvauto og Beretta m/Singel trigger foretrekker jeg likevel våpen med kun én avtrekker.

Skyte (ekte) double på rypene, har alltid hengt høyt for min del og dette synes jeg blir noe enklere med kun en avtrekker. Merkel s/s og en Simson er ved spes anledning forsatt med ute, men doubleer med disse er nok litt sjeldnere, begge har dobble avtrekkere. 

Er ellers enig med @hovdeknuten i at vekt ikke betyr alt, men dimensioner, balanse og "hanterbarhet" betyr vel så mye på lange dager i fjellet, ..helt enkelt god å bære i hand og her vinner egentlig en smekker sideligger - selv om den er som min egen Merkel, i kal 12.

Jeg har aldri selv eid en kal 20, men ser ikke bort fra at en o/u dimensjonert etter kaliberet også har litt av samme følelse 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
29 minutes ago, Mazeking said:

Jeg hijacker denne tråden framfor å lage en ny. På enkelte hagler på finn ser jeg det står 12/70. Vil det være idiotisk å velge 12/70 framfor 12/76 når det kommer til utvalg av ammunisjon og patronlengder?

 

Jeg lurte på det samme før jeg kjøpte min første hagle, men endte opp med å gå for en O/U 12/70 og har ikke angret på det. Så vidt jeg har sett så er det aller meste av ammunisjon i butikkene 12/70 så du får nok ikke noe spesielt dårligere utvalg sammenlignet med en 12/76-hagle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, På bærtur said:

Så vidt jeg har sett så er det aller meste av ammunisjon i butikkene 12/70 så du får nok ikke noe spesielt dårligere utvalg sammenlignet med en 12/76-hagle.

Du får ikke noe dårligere ammunisjon heller om du velger 70 mm patroner, snarere tvert i mot;).

Bare husk på at 76 mm ikke kan skytes i et våpen med 12/70-kammer, men motsatt går det fint.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, På bærtur said:

 

Jeg lurte på det samme før jeg kjøpte min første hagle, men endte opp med å gå for en O/U 12/70 og har ikke angret på det. Så vidt jeg har sett så er det aller meste av ammunisjon i butikkene 12/70 så du får nok ikke noe spesielt dårligere utvalg sammenlignet med en 12/76-hagle.

Takk! Da utelukker jeg ihvertfall ikke 12/70 for videre søk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei. Jeg har fått testet haglen litt, men dette med Choker får jeg ikke inn. 4 følgte med hagla mi. De som sto i var «Imp cyl» i nederste løp og «imp mod» i øverste. Følgte med en som var merket med Skeet og en med Full. Hva er forskjellen? Hva kan jeg skyte med stålhagl og ikke? Skeet er vel «baneskyting» så regner med denne har mye spredning, kan den også brukes på jakt? Feks i nederste løp på støkkjakt? 

A7759EA6-01A5-46FC-97B2-0E91A4F5EBE3.jpeg

A20B26A8-B047-43FE-88BB-1D6B6C4D66D2.jpeg

37FE2494-3C82-42FB-AEE1-5C444C72BA29.jpeg

Link to comment
Share on other sites

hovdeknuten skrev (4 timer siden):

Kan absolutt bruke skeetchoke på jakt. Imp cyl i nederste og skeet i 2 funker nok meget bra på jakt. Særlig i skogen og på fjellet eller over lokkefugl. Men test på papp. Imp mod kan også vurderes. Full er vel unødvendig trangt og ikke noe du putter stål gjennom. 

Ok, takk for hjelpen. Fant en tabell med oversikt ovet chokene, så den hjelper meg nok litt. 

 

Denne kommer fra manualen til en Miroku, så da ser det ut som at jeg helst ikke skal bruke stål på Imp mod, som jeg gjorde i går. 
 

BEB569B3-CED8-42A9-ADA1-53630CF70F71.jpeg.9219232174e24a3c58acaf8bc7d29138.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville forsøkt å komplettere chokene med en 1/2 (Modified) - Virker som denne mangler.- Kombinasjon skeet i nederste/imp.cyl i øverste er helt grei i tidlig sesong, men skeet kan oppleves som litt for åpen lenger ut på høsten. 

 1/2 (M) i øverste er mye brukt og ypperlig også til leirduer (Jegertrap/Nordisk trap) og til din jakt på ender. 

Så slik du skrev i ditt første innlegg er 1/2 og 1/4 en kombinasjon som fungerer til det meste.

 

 

Edited by bobby
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...