Jump to content

Fuglejakt i Ringsaker Jakt og Fiskeområde: Noen generelle tips?


Kaptein

Recommended Posts

Hei Kammereret og jaktfolk! 👋


Jeg er en ivrig leser på Kammeret, men dette er min første post her. Gi meg gjerne beskjed om dette er feil sted å poste dette. :-)

En kompis og jeg skal en tur til Ringsaker jakt og fiskeområde i helga. Jeg har lest noen tråder her med litt kommentarer om bestand fra tidligere og slikt. Men jeg skulle gjerne hatt
noen helt generelle tips rundt dette området, som jeg håper kan komme andre på forumet til nytte senere. Jeg er abslutt ikke ute etter noens jakthemmeligheter 😜, og jeg har sett på flere ulike kart.
Vi har bare én dag å jakte på, så det er viktig for meg å makse sjansene for en fin dag i skauen/snaufjellet.

Det er mange hytter rundt i området, og det hadde derfor vært fint å vite om noen har noen praktiske tips - altså til hvor det kan være noen fine runder i skogen eller litt høyere i terrenget,
der det ikke er alt for mange turgåere og kanskje til og med erfaringsmessig mulig å se fugl. Vi er erfarne jegere, og er like interessert i rype som skogsfugl denne gangen. Helt konkret lurer jeg på:

- Vil noen dele et tips eller to om hvor det er fint å gå? Evt. hvor vi ikke bør gå? Ser mange interessante myrområder, men skulle gjerne hatt et innspill rundt
litt høyere områder som kan anbefales.  
- Vet noen om det er ulv her, vi vurderer å ha med en bikkje.
- Hvordan er det med bommer og låste veier?
- Gjerne en kommentar om bestanden i området for 2021.

Har forsøkt å ringe utmarkslederen, skal prøve igjen. I mellomtiden prøver jeg lykken her på Kammeret.

På forhånd tusen takk for alle innspill! Igjen, gi meg gjerne beskjed om dette skulle vært postet et annet sted/på en annen måte.





 

Link to comment
Share on other sites

Øst for Åsta opp mot og på snaufjellet dersom rype er hovedfokus. Skogene ned mot bygda dersom skogsfugl er hovedforkus.
Skogsbilvegene er det litt opp og ned med. I utgangspunktet er noen låst, andre åpne. Elgjakta kan gjøre at noen flere er åpne, men de kan bli brått låst. Hovedveinettet innen området er privat og det betales avgift for å kjøre på dem. Det er en nettløsning og kameraer med skiltgjenkjenning. 
Det ble observert en ulv i Øyer ei drøy mil nord-vest for RJFO på søndag. Var også en helt sør-øst i området for 2 uker siden. Streif kan være innom innimellom, men vi er stort sett forskånet for gråbein.
Det er mange områder med elendig dekning på telefonen så manglende svar kan like gjerne ha ei slik forklaring.
Bestanden er vel grei, men det spruter ikke ut fugl bak enhver furu, akkurat. Mye folk i fjellet om dagen.
Husk å laste ned jaktreglene om dere kjøper jaktkort på nett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...