Jump to content

Enda et idiotspm om våpensøknad


Mazeking

Recommended Posts

Har nå nesten planen klar for hva våpen garderoben skal bestå av og har derfor noen spm om min første våpensøknad.

 

Jegerprøven er bestått og jegerID er mottat. Så vidt jeg skjønner bør jeg FØR jeg sender inn våpensøknad betale jegeravgiften for 21/22 ellers har jeg ikke krav på å eie våpen? Tenker også på det praktiske med søknadstid. Jegeravgiften bør/må/skal betales før man sender inn våpensøknad, ellers er man pr. def. ikke en aktiv jeger og ergo trenger man ikke våpen?

 

Så den nye digitale våpensøknaden. Den koster 1490,- Kan jeg på min første søknad søke om :

- 1 stk kaliber 12 hagle

- 1 stk kaliber 20 hagle

- 2 stk 22lr

- 1 stk 22magnum

- 1 stk 308

- 1 stk 6.5

- 1 stk 30.06

 

Altså søke og betale 1500 kroner for å få våpenkort på totalt 8 våpen av forskjellig kaliber? (2 stk 22lr)

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Mazeking said:

 

Altså søke og betale 1500 kroner for å få våpenkort på totalt 8 våpen av forskjellig kaliber? (2 stk 22lr)

 

 

 

Pirk: du får innvilget tillatelse på våpnene. Våpenkort får du først etter du har kjøpt våpen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mazeking said:

for å ha større valgmulighet på kaliber om jeg skulle komme over et bra kupp på en rifle på finn.no.

Mulig dette varierer fra våpenkontor til våpenkontor, men Oslo har ihvertfall godtatt søknader på kaliber "6,5x55/.308 win/30-06 sprg" uten å kny. Da holder det med én søknad til finnsøket.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så kommer jo det uungålige spørsmålet: Når man har fylt opp våpengarderoben med 8 våpen, hva er da kriteriet for godkjenning for å ha mer enn 8 våpen og oppover? Kom jo spørsmål på alle søknadene om jeg hadde 25 våpen fra før så må jo være en anselig mengde folk som har over 8 våpen siden dette er et relevant spørsmål.

 

Forsøkte meg også på hagle halvauto i kaliber 12. Spent på om den går igjennom.

Edited by Mazeking
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Mazeking said:

Så kommer jo det uungålige spørsmålet: Når man har fylt opp våpengarderoben med 8 våpen, hva er da kriteriet for godkjenning for å ha mer enn 8 våpen og oppover? Kom jo spørsmål på alle søknadene om jeg hadde 25 våpen fra før så må jo være en anselig mengde folk som har over 8 våpen siden dette er et relevant spørsmål.

 

Forsøkte meg også på hagle halvauto i kaliber 12. Spent på om den går igjennom.

Det er jo våpen totalt, i forbindelse alarm/overvåkning av oppbevaring.

Relativt lett å bikke 25 med jaktvåpen, jaktfelt, NFS pistol, DSSN pistol, DFS, osv..

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Det er jo våpen totalt, i forbindelse alarm/overvåkning av oppbevaring.

Relativt lett å bikke 25 med jaktvåpen, jaktfelt, NFS pistol, DSSN pistol, DFS, osv..

 

Ole

Men hvordan bikker man 8 uten DFS og Dynamisk? Kan man ha mer enn 8 våpen til jakt?

Link to comment
Share on other sites

Som jeger er det vanskelig å få mer enn 8 våpen, og du vil kanskje ikke ha mer enn dette til jakt? Du skal jo lære deg å bruke disse effektivt...

 

Men de fleste er gjerne medlem i en eller flere skyteorganisasjoner, og da kjøper man konkurransevåpen for resten av pengene :-)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du skal slite sterkt med å få mer enn 8 jaktvåpen (ser bort fra systemvåpen) uten særs gode argumenter.

Jeg sier ikke at det ikke går, men det er meget vanskelig.

Jeg kjenner kun et konkret tilfelle i min krets hvor det har blitt godkjent. Det var når det var 6 våpen i jaktgarderoben.

Nevnte bekjent hadde 6 jaktvåpen i ganske puslete kaliber, men han brukte de mye. Jaktet ikke store dyr.

Han fikk godkjent ei kraftigere rifle (husker ikke kaliber) som 7de våpen når han fikk en jobb på Svalbard.

 

Kjenner et par stykker som har forsøkt å få et 7de jaktvåpen (fortsatt når det kun var 6 jaktvåpen, men tipper det samme fortsatt gjelder) til Afrikajakt.

De har da fått innvilget søknaden, men med påskrivning om at et av de gamle våpene må selges når han/hun har fått kjøpt Afrikavåpenet sitt.

Så da fikk de litt goodwill til å handle våpen så det ble noe av jakta, men noe annet måtte ut etterpå.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som er verd å nevne er at våpenskap må være på plass.
Bruker du digital søknad, må du oppgi serienummeret på skapet allerede når du søker for å få sendt skjemaet (jeg har allerede testet skjemaet). 
Bruker du det gamle papiskjemaet (som fremdeles er gyldig og fremdeles må brukes i flere tilfeller), må du fremvise kvittering på våpenskap når du får krav om søknadsgebyr. Søknaden blir ikke innvilget før søknadsgebyret er innbetalt og kvittering for skap er fremvist.

Om noen bruker papirskjemaet, anbefaler jeg allikevel å sende inn kvittering sammen med søknaden for å ikke sinke prosessen med unødig postgang.

Våpenskap er nesten umulig å få brukte. Selges på minutter på Finn og du skal være griseheldig om du får et brukt. Jeg har hatt autosøk i over et år på Finn og ser annonsene umiddelbart hele dagen. Skapene selges med lynets hastighet.
Prisen på nye skap er tydeligvis på vei i været og dette er et godt hugg i lommeboken du må kalkulere med før du i det hele tatt sender inn søknad. 

Bare som et godt tips :) 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, okris said:

En annen ting som er verd å nevne er at våpenskap må være på plass.
Bruker du digital søknad, må du oppgi serienummeret på skapet allerede når du søker for å få sendt skjemaet (jeg har allerede testet skjemaet). '

 

 

På digital skjemaet står det (nå iallefall) at serienummer er valgfritt. 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, okris said:

En annen ting som er verd å nevne er at våpenskap må være på plass.
Bruker du digital søknad, må du oppgi serienummeret på skapet allerede når du søker for å få sendt skjemaet (jeg har allerede testet skjemaet)

 

Jeg har søkt digitalt, og huket av at jeg ikke hadde våpenskap, da jeg ikke hadde fått kjøpt det. men om jeg husker rett så står det at man må ettersende dokumentasjon om man ikke har skap når man søker.

etter at jeg hadde kjøpt skap sendte jeg faktura og bilde av FG-Godkjennelsesnr til politiet på mail. 

 

Ringte til våpenkontoret her om dagen bare for å få bekreftet at jeg hadde gjort riktig og hun jeg snakket med sa at det var helt OK og at de hadde fått dokumentasjonen.🙂

Edited by bolt321
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, okris said:

Bruker du det gamle papiskjemaet (som fremdeles er gyldig og fremdeles må brukes i flere tilfeller), må du fremvise kvittering på våpenskap når du får krav om søknadsgebyr. Søknaden blir ikke innvilget før søknadsgebyret er innbetalt og kvittering for skap er fremvist.

Det har jeg til gode å oppleve. Leverte siste søknaden i sommer og har aldri dokumentert at jeg har våpenskap. Det kjøpte jeg for noe over 10 år siden og kvitteringen har jeg uansett ikke. 

Link to comment
Share on other sites

On 10/22/2021 at 12:09 PM, tailgunner said:

Det har jeg til gode å oppleve. Leverte siste søknaden i sommer og har aldri dokumentert at jeg har våpenskap. Det kjøpte jeg for noe over 10 år siden og kvitteringen har jeg uansett ikke. 

Ved papirsøknad viser du bare kvittering for våpenskapet ved første gangs søknad. Senere har de det i registeret og det skal da ikke fremvises. Du har tydeligvis våpen fra før og da blir det ikke etterspurt.

Men ved elektronisk søknad  derimot, må du tydeligvis oppgi serienummer uansett, selv om du har våpen fra før. Det måtte i hvert fall jeg. Men da er serienummeret godt nok, så man slipper og lete etter gamle kvitteringer.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Det er jo bare surr, det er ikke krav om å ha våpenskap når du søker... Ikke har de no hjemmel for å etablere noe våpenskapregister heller.

Et sted inne i byråkrathjernen er det sikkert en idé om at dette gir KONTROLL, fakta er at det er tøv. Oppgi serienummeret til a12345....

Nei, men.så nekter de å motta søknaden hvis man ikke har det... Hjelper sjeldent å bli kranglete da. Og nekte godta er ikke avslag, så hjelper ikke klage til POD på det heller... 🙄

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tilsendt et skjema en gang jeg søkte. Ikke første gangen, våpen nr 10-15 eller noe sånt. Skjema for registrering av våpenskap. Så jeg ringte ned på våpenkontoret og etterspurte lovhjemmel og lurte på hva dette skulle være godt for. Var høflig og grei, siden de alltid er greie med meg. Nei, hun var enig i at det ikke var noe de kunne kreve sånn basta bom. Men for å lette jobben med hjemmebesøk så hadde de valgt den måten å gjøre det på. Og i tillegg var det nok en måte å skremme de som ikke hadde kjøpt skap enda, selv om de hadde våpen fra før, til å dra seg på Felleskjøpet og skaffe et. Dette var Elverum, så Østlandet politidistrikt eller hva det heter. Så jeg sa, greit, jeg kan fylle det ut jeg. Men da ville jeg ikke høre noe mer heller. Så neste gang jeg søkte fikk jeg henvendelse v/epost fra Kongsvinger (de på Elverum får hjelp derfra når det røyner på) med forespørsel om dokumentasjon på våpenskap. Så jeg sendte svar på epost og sa de fikk høre med Elverum, for det der gadd jeg ikke drive med en gang til. Fikk godkjent søknad tilbake uten noe mer.

Link to comment
Share on other sites

Om hensikten er å lette jobben for byråkratiet (noe som slettes ikke er vår jobb..) ber de om at fabrikat, modell og serienummer på skap sendes innen ås dager etter at våpen er kjøpt. Noe de heller ikke har hjemmel til (De har ikke engang hjemmel til å notere seg dette ved hjemmekontroll, langt mindre føre noe register) men idet minste gir en viss mening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...