Jump to content

Kaliber til småviltet mitt?


Østledningen

Recommended Posts

Jeg har pr. Nå 6,5x55 som går til alt stort/smått. 

 

Men hver gang jeg trener litt med 22lr jeg låner av fattern frister det litt med et mindre kaliber til de minste dyrene.

Den lave lyden med 22lr subsonic og lyddemper er litt morro. Spesielt om det skulle by seg flere dyr og man ikke skremmer bort alle i smellet.

 

Har folket noen anbefalinger til kaliber og våpen hvis det skal brukes til and og gås?

Etter hva jeg forstår er 22lr lovlig til and, men ikke alle typer gås.

 

Hva blir et kraftig nok kaliber til dette, som også bråker minst mulig, og skyter hull i hull på 50-100m?

Edited by Østledningen
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, stigamundsen said:

Lade sjølv eller kjøpe ferdig ammo? Ikkje større dyr en gås? 

 

223 Rem er vel det greieste om du ikkje lader sjølv. 
 

Om du lader sjølv, og ikkje skal strekke holda så langt over 100 meter kunne jo ein 22 Hornet passe. Eller 218 Bee  om du vil ha noko ingen (nesten) andre har😎

Lader ikke selv nei. Så blir kjøpeammo. Prisen har liten betydning. Eneste jeg hadde satt stor pris på er lite lyd. Jeg tipper kanadagås er det største jeg hadde skutt etter.  Skal lese meg opp på kalibrene du nevner!

 

Hadde forøvrig vært smart å hatt minimum anslagsenergi på alle jaktbare arter i norge. Finnes det kanskje et skjema?

 

22lr går opp til harets størrelse, men ikke hare. Hva skal til for å skyte en hare, rev eller svær kanadagås? Finnes det noe spesifikt i lovverket?

 

Edited by Østledningen
Link to comment
Share on other sites

Her er vel det ein har å forholde seg til:


https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-03-22-313?q=forskrift utøvelse#KAPITTEL_5

 

Så til småvilt kan ein bruke alt som har større anslagsenergi en 22lr, og 22lr kan brukes på vilt frå hares størrelse ( men ikkje hare) og nedover. Etter det eg kan lese. 
 

Når du ikkje lader sjølv er det vel kanskje 223 Rem som er tingen. Om du vil ha minst mogleg lyd kan 22 Hornet og 22WMR vere gode alternativer. Men då med reduser effektiv skyteavstand.
 

218 Bee var mest nevnt som ein spøk. Supert kaliber, men veldig sært. 

Edited by stigamundsen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 Win Mag. kanskje. Får CZ-457 etc. i den kaliberen.

 

CZ 457 Synthetic 22WMR

 

https://www.schouvapen.no/cz-457-synthetic-22wmr

 

Med en Stalon RM demper med 4 ekstra moduler så får du bra demping.

https://stalonsilencer.com/products/stalon-rm-silencer/

 

Lydmåling Stalon: https://media1.stalon.nu/2020/02/MIL-STD-1474D-STALON.pdf

 

Men ammo har blitt dyrt til dette kaliberet også.....

 

p_252032_default_1

p_252032_slideshow_1

40 grain soft-point kule, 571 m/sek.

 

https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/salongriflepatroner/22-wmr

 

Eller 223 REM. Den er veldig allsidig og det finnes masse ammunisjon.

Edited by Bergara-Man
link+bilder
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Østledningen said:

Men hver gang jeg trener litt med 22lr jeg låner av fattern frister det litt med et mindre kaliber til de minste dyrene.

Den lave lyden med 22lr subsonic og lyddemper er litt morro. Spesielt om det skulle by seg flere dyr og man ikke skremmer bort alle i smellet.

Hva blir et kraftig nok kaliber til dette, som også bråker minst mulig, og skyter hull i hull på 50-100m?

Skal du skyte "lydløst", blir det subsonic i 22. LR eller et grovere kaliber. Velger du sub i .22 blir det både krum kulebane og en del avdrift ved sidevind, velger du sub i f. eks. 30-kaliber blir det "bare" krum kulebane. Så det blir uansett å kompromisse. Jeg ville som flere ovenfor valgt .223 med lyddemper om jeg skulle ha en dedikert småviltrifle. Men det trenger jeg ikke, for jeg har 6,5x55 og lader selv. Da kan jeg lade med ulike kuler til ulike formål😊

 

Edit: "Hadde forøvrig vært smart å hatt minimum anslagsenergi på alle jaktbare arter i norge. Finnes det kanskje et skjema?"

Vi hadde dette i forskriften en del år tilbake, med graderte krav til anslagsenergi for ulike typer småvilt. Jeg vet ikke om det egentlig var så lurt.... Nå er det opp til jegeren å velge riktig verktøy (ut over .22 LR) i et human jakt-perspektiv. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg har både 17hmr og 222rem. Jeg bruker en atec hertz 119 i kaliber 22 på begge riflene. 

 

17hmr er desidert den stilleste av de 2 kalibrene, så om du legger mye vekt i å ha det så stille som mulig ville jeg gått for 17hmr! 

Og så lenge avstanden ikke overstrider 100m, går det fint å bruke den på gåsa. Det er en liten kule, så skuddplassering vil være viktig.

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...