Jump to content

Jakthansker


Terje338

Recommended Posts

Eg har slitt ut fleire par av desse hanskane og synes dei fungerer godt til vått og surt klima her på Vestlandet. Eg sprayer dei jevnlig med impregnering for goretex slik at ytterstoffet ikkje trekker so mykje vann, og då fungerer desse godt.

 

https://no.seeland.com/nb-no/shop/jaktklaer-til-herre/jakthansker/seeland-hansker-190200631?gclid=CjwKCAjw2P-KBhByEiwADBYWCkzz9MIQ3QhoPDw8HMHhcjIi-5yqPVuPXLh5BvKOAuDNE8rrpM9MbhoC_scQAvD_BwE

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har brukt et par Norrøna Finnskogen Dri Gloves. Fungerer veldig bra, men koster jo litt.

Jeg er akkurat i starten med å bytte ut disse med nye, og i den forbindelse lurer jeg litt på om jeg skal forsøke Sealskinz denne gangen.

Så blant annet Outnorth har mange å velge mellom til ca halv pris av Norrøna: https://www.outnorth.no/sealskinz

Og Sealskinz er vel som "originalen" å betrakte for vanntette hansker, er det ikke det?

 

Alternativt kan du se på Hestras arbeidshansker. De har jeg også brukt i flere år. Kjøpt på tilbud hos Clas Ohlson for under 200kr og gjør jobben de også. De vanntette modellene heter CZone. De finnes som ikke-arbeidshansker også, men de er litt dyrere enn arbeidshanskene.

Uansett så får du også disse modellene fra ca halvparten av prisen til Norrøna Finnskogen og opp til ca samme pris.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ærlig talt ikke. Som jeg nevnte så vurderer jeg å forsøke disse for første gang.
Men jeg tenker sånn at de er vel de opprinnelige som startet med slikt tøy. Begynte vel med sokker?
Om de har holdt på så lenge og har sånn bra markedsposisjon så må de funke ganske bra?
Ellers hadde sikkert gått konkurs for 20 år siden.
Tror de kan være verdt et forsøk. Om jeg kjøper noen av de selv så skal jeg legge ut en review her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd mange forskjellige hansker, bl.a sealskins. Jeg har tilgode å finne genuint vanntette hansker, og har mest satset på hansker som isolerer selv om de er våte. 

De aller våteste dagene bruker jeg neoprenhansker jeg kjøpte i en kano/ kajak-butikk. Ellers bruker jeg mye fingervanter i ull, de holder overraskende godt. Magasinet.no har noen bra til under hundrelappen. 

I sekken har jeg også noen digre «posteringsvotter» som er så store i åpningen at jeg kan «vippe» de av med en rask håndleddsbevegelse. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sitka said:

Kan du bruka vottar? Heller ta den av nett når du skal skyta, ullvottar er gode greier i regn,sludd og snø, einaste i vind er det ikkje det heilt store med mindre dei er tova. Då må ein ha vindvottar utanpå.

Går man f.eks på støkkjakt etter rype på høyfjellet så rekker man ikke ta av votter. 

Da har du sekund-halvannet på å få av sikringen, fingeren på avtrekkeren, hagla i skuldra og foreta en vurdering på om du skal skyte eller ikke.

 

På rypejakta i år (ca 1 uke siden) hadde vi liten storm, regn alle dager unntatt en og 2-4 grader.

Jeg brukte noen Hestra Ergo Grip Active. De skal være Gore-Tex og rimelig vanntette. De hold seg tørre ca 2 timer før de også var våte, men ble heldigvis ikke for kalde. En av de andre på jakta brukte neopren sykkelhansker. Tror kanskje det var det som funket best.

Når det regner slik så blir alt vått før eller siden. Vann renner ned halsen og videre ned i antrekket under regntøyet/Gore-Tex.

Da er det bare å "suck it up" og glede seg til varm koie på kvelden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bartemannen said:

Går man f.eks på støkkjakt etter rype på høyfjellet så rekker man ikke ta av votter. 

Da har du sekund-halvannet på å få av sikringen, fingeren på avtrekkeren, hagla i skuldra og foreta en vurdering på om du skal skyte eller ikke.

 

På rypejakta i år (ca 1 uke siden) hadde vi liten storm, regn alle dager unntatt en og 2-4 grader.

Jeg brukte noen Hestra Ergo Grip Active. De skal være Gore-Tex og rimelig vanntette. De hold seg tørre ca 2 timer før de også var våte, men ble heldigvis ikke for kalde. En av de andre på jakta brukte neopren sykkelhansker. Tror kanskje det var det som funket best.

Når det regner slik så blir alt vått før eller siden. Vann renner ned halsen og videre ned i antrekket under regntøyet/Gore-Tex.

Da er det bare å "suck it up" og glede seg til varm koie på kvelden.

Tenkte litt på det der med haglejakt ja men det fins jo vottar med skytefinger og, brukande tja, det veit eg ikkje. Ser for meg at det blir litt klumpete men så mange rypejegarar som det er i dette hustrige land så må no noken ha funne den optimale løysinga og nokon av dei må no vera her.

 

Er det skikkeleg høljeregn så blir ein til slutt blaut ja, det som brukar fungera best er slikt regntøy som fiskarane brukar men då skal ein vera rimeleg tynnkledd under for og ikkje omkomma av eigen svette under aktevitet. Eg har utearbeid så veit litt om dette. Ullundertøy er best når ein blir våt og klam men det veit vel dei fleste etter kvart, lanullva er vel aller best men må behandlas varsomt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd å finne gode nok jakthansker siden 2014. Det finnes ikke, er min påstand. Hvert år faller jeg tilbake på merinoull linerhansker. Swarovski lager faktisk noen med gummigrep. Noen ganger drar jeg gummierte arbeidshansker fra europris til nitten kroner over. Men ull er best, selv om det hadde vært fint å sluppet å bli våt.

 

Et hett tips kan være Dexshell. De lager vanntette sokker og hansker. Har ikke testet ennå, men tilbakemeldinger på sokkene er meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker tynne løpehansker fra Craft. Så snart jeg er i bevegelse blir jeg varm og må heller ha på votter når jeg stopper. 

 

Selvfølgelig blir jeg våt på nevene, enten av regn eller svette eller begge, men det blir en slags våtdrakt-effekt, selv om jeg kan vri vann ut av hanskene. Jeg kunne sikkert brukt skihansker også, men de er for tykke inni og gir dårlig følelse med sikring og avtrekk. 

Link to comment
Share on other sites

On 10/9/2021 at 10:28 AM, rotorhead said:

Jeg bruker disse https://www.revir.no/products/grind-2-0-skinnhanske Med innerhansker når det blir kaldt. 

Prisen er jo galskap. De skriver selv at dette er kopi av Amerikanske arbeidshansker og de kjøper man på Walmart eller en Truckstop for 50-100kr. Sist jeg var i USA kjøpte jeg en to-pakning til $12.99.

Men slike hansker funger ganske bra - det er jeg enig i.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Gillen said:

Som nevnt mange gode forslag her, men jeg tror jeg går for Sealskinz. Har neopren hansker som brukes til fiske midtvinters, mulig jeg tar de med på en jakttur etter hjorten i desember. Sjekk Glacier Glove.

Kjøpte Sealskinz med samme hensikt som deg. Ble kjempeskuffa. Holdt tørt i en time, og deretter iskald. Skamdyre var de, og har ligget i skuffa i ettertid. Fingerhansker i ull+ noen tykke posteringsvotter der du kan «dra av votten» ble min løsning. Tror det er seeland som har disse, billige og gode

Link to comment
Share on other sites

On 10/8/2021 at 10:36 PM, vavlo said:

Hansker er for lavskojegere (synonymt med jegere fra byen) som en gammel bygdajeger noe foraktelig spyttet ut en gang jeg deltok på ei elgjakt med et bygdalag. Enten så var det ingenting eller tovavotter når det ble riktig kaldt 

 

Woolpower sine (eller tilsvarende) "wrist gaiter" altså sånne håndleddsvarmere med kun høl til tommel, synes jeg er geniale på tidlighøsten. Jeg har flere par, det eldste er vel 3-4 år gammelt og snart bare filler igjen av. Og tovavotter når det blir riktig kaldt, som du sier. Samt Bearskin sine vintervotter, de er uhyre varme. Nesten ubehagelig varme. Tror det er tomt på lager for disse nå, men det kommer visstnok før vinteren. 

 

Link to comment
Share on other sites

Til bevegelig jakt i plaskevær synes eg hanskane frå seeland eg linka til, fungerer bra - er eg i bevegelse blir eg aldri skikkelig kald på hendene. Til postjakt i skikkelig regnvær har eg vantette votter tiltenkt skibruk, i kombinasjon med tynne innerhansker i ull. Når det er beinkaldt og relativt tørt, har eg dunvotter i kombinasjon med tynne innerhansker. 

Edited by magnum_mauser
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, t-trim said:

Aklima ull hansker. Med skinn inni og på tommel å skyrefinger.. dem e tynne. Men varme..

Eg har 2 typer skinnhansker frå bearskin, knallgode brukshansker, tynt svart skinn inne i hendene og syntetisk ellers. Men blir dei blaute, fører det til at eg kunne brukt hendene mine som "stunt-hender" under innspelinga av filmen Avartar - dvs dei farger av hvis dei blir våte slik at hendene mine er blå i 4 dager. Korleis er desse?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har kjøpt med div hansker når jeg handler hos Kuiu.

Mest brukt er noen tynne stoffhansker med plast/gummi nupper

i grepet. Sist kjøpte jeg  tynne litt lange stoff/neopren hansker.

Har også de litt mere påkostede hanskene.

Felles med alle hansker fra Kuiu er de er små i nr, gå opp min en størrelse.

Men blir dyre hansker når en tar frakt i betraktning .

 

 

 

mvh Knut

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode forslag her om jakthansker.

 

Etter eit besøk på XXL gjekk eg til innkjøp av Norrøna Finnskogen DRI isolerte hansker.

Har brukt dei på nokre turer og dei kjennes rimelig greie ut. 

Prøvde dei på ein morgåpost i eit par minus grader og då kjente ej dei begynte og bli litt kalde etter ca 2 timer.

Der er ikkje noko hol for skytefinger, men etter litt tørrklikking heime så trur ej det går heilt fint.

Ser at dei negative tilbakemendingane desse får på Norrøna sida er at dei er litt vansklig og få på og av om hendene er våte, dette kan eg og bekrefte men problemet er ikkje større en at det går.

 

Ser at Heat Experience har komt med noko hansker med batteri varme inne i, har nokon prøvd desse? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...