Jump to content

FG godjenning og utløp


mike79

Recommended Posts

Hei

Vi hadde en munter diskusjon på chatten i dag.

Saken går på hvis man kjøper et brukt skap hvor FG godkjenningen er utløp om den så er godjent

Jeg er jo på jakt etter et skap, og i dag var der en der solgte på finn et FG godkjent skap  model Eurosafe sikkerhetsskap modell 8T.

 

Hvis man sjekker FG godkjenning så ser man at dette skap der gikk godkjenning ut den 06.05.2003 .

https://www.fgsikring.no/innbrudd/saferoghvelv/sikkerhetsskap/

 

Jeg mener siden FG godkjenning er gått ut før videresalg, da er den ikke FG godkjent mer, og da har man har et problem ved en eventuell kontroll.

 

Andre i chatten mener andet.

 

Noen i Chatten mener hvis den er kjøpt og videresolgt , da den har FG godkjenning da holder det stadig selv om det er utløpt.

Men vi er faktisk litt usikre alle sammen.

Blir litt lissom hvilken advokat man velger .

 

Det kan der være nået om, men spesielt videresalg av gamle skape hvor FG er utløpt får 5-10 år tilbake er vel ubrukelig, eller er det.

Hva sir dere.

 

 

fra politiet

Quote

Med FG-godkjent sikkerhetsskap eller skap med høyere sikkerhetsnivå menes skap som er godkjent
etter Norsk Standard NS-5089, INSTA-610 eller NS-EN-1143-1

 

 

 


 

 

 

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

Dette har vel blitt diskutert hundrevis av ganger.

Så lenge våpenskapet ble produsert etter gjeldende FG-standard på produksjonstidspunket, så er det fortsatt FG-godkjent den dag i dag, samme hvem som eier det.

 

At godkjenningen gikk ut betyr at man ikke lenger kan produsere skap etter denne standarden, men må man må følge den nye standarden. 

 

Om hvert eneste våpenskap skulle bli ubrukelig hver gang det kom ny FG-standard, så hadde det mildt sagt blitt et kjempeproblem for nærmere 500 000 norske våpeneiere.

Edited by 5.6×15mm
Link to comment
Share on other sites

Det argument er jo også reel nok men hva med vidersalg etter det er utløpt.

Hvis godkjenning er utløpt ved videresalg da er det jo ikke fg godkjent mer pg da kan man bare kalde det et skap, ikke fikk fg godkjent skap siden godkjenningen ikke finnes mere, og da tenker jeg også at man ikke for forsikring dekket heller.

Det er det samme med låse sylinder som er fg godkjent, da for man heller ikke penge fra forsikringen hvis den er så gammel og har en foreldet godkjenning

Kan jo ta feil.

Noen i forsikringsbransjen her.

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

Nu fant jeg faktisk nået på det.

Hvis en fg lås eller produkt er Fg godkjent ved innsetting da holder fg godjening til evig tid det sted eller plassering det ble satt inn.

 

 

 

Og.

Ifølge fg godkjenning egen standard

   www.fgsikring.no/innbrudd/saferoghvelv/sikkerhetsskap/&ved=2ahUKEwj19oqWxrbzAhXClosKHQ8iCb8QFnoECBEQAQ&usg=AOvVaw0u76H3nD9wlAlLCUPFADqT

 

Godkjent
Status på et skap der utløpsdatoen på FGs nettside ikke har passert dagens dato. 
Verdioppbevaringsenheten kan selges eller distribueres som et FG-godkjent produkt.

 

Utløpt
Status på et skap der utløpsdatoen på FGs nettside har passert dagens dato. 
Verdioppbevaringsenheten kan ikke lenger selges eller distribueres som et FG-godkjent produkt.

 

Da har rigtig mange et problem, både selger og kjøpere.

 

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

Nå ble jeg faktisk usikker på min egen oppfatning av regelverket.

Fant samme PDF som du linker til, Mikkelh.

 

Det jeg lurer på da er om dette er rettet mot produsenter og forhandlere, at de ikke kan markedsføre det som et FG-godkjent produkt om en ny standard er gjeldende.

 

Om dette gjelder for meg som privatperson som har lyst til å selge mitt "gamle" våpenskap til naboen blir jeg ikke klok på.

 

Har faktisk planer om å kjøpe et større våpenskap snart, da er det synd om jeg i praksis bare må kaste det gamle våpenskapet og ikke få noe igjen for det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå må dere kutte ut!

Viss dette ender med krav til å bytte våpenskap i tide og utide, så får dere det travelt med å reise Norge på kryss og tvers for å bære ut og inn skap😉

 

For ikke å snakke om hva skapene kommer til å koste🤯 for billigere blir de garantert ikke

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nu må dere stoppe.

 

Dette er vel sektionen for love og regler.

Hørs mer som  klynke, klage seksjonen.

 

Hvis der gider lese.

Hvis dere har kjøpt et nytt skap gratulere der kan ha det til evig tid.

Os andre som har tenkt os at kjøpe et brukt skap , vil veldig gjerne vite om man fo

r dekket av av forsikringen, ellers er det jo tull å kjøpe sådan et brukt skap.

Politiet er ikke idioter, hvis de brød sig om fg og utløp da hadde vi nokk hørt om det.

 

Link to comment
Share on other sites

Her var det visst mange som irriterer seg over hva andre måtte lure på, og påfølgende har et stort behov for å bemerke nettopp det. Fascinerende.

 

Fikk følgende svar fra Finans Norge:

 

Utløpsdato er gjeldene for alle, men for sluttbruker har det ikke tilbakevirkende kraft. Det vil si at du ikke trenger å kjøpe nytt.

Skapet er fortsatt utløpt som det heter i FGs terminologi og den teksten du viser til er derfor gjeldende.

 

Så får man tolke det som man selv vil.

 

Takk for meg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dersom jeg får besøk fra politiet som vil kotrollere oppbevaringen min, slik at de ser den utgåtte FG godkjenningen og refererer til gjeldende forskrift. Hvordan skal jeg legge fram et formelt dokument om at utgåtte skap ikke har tilbakvirkende kraft for den som kjøpte skapet i den tiden den var godkjent? Finnes det et gjeldende lovskriv om dette?

 

Kvitteringen til skapet når jeg kjøpte den mens den var FG godkjent har jeg ikke lenger, slik at det i tillegg ikke finnes motbevis om at jeg ikke kjøpte skapet privat fra noen etter godkjenningen var utløpt.

Edited by Trugetur
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Til formalitet fant jeg ut at mitt norske Duun SGS7 våpenskap med utgått norsk FG godkjenning den 01.07.2012 har svensk DNV (SSF 3492) sertifisering som er en av de aktuelle godkjente skap i følge ny forskrift.

 

Her er FG listen til godkjente og utløpte skap.

 

Mitt skap har den eldre betegnelsen (SS 3492) som ikke betyr noe annet enn den eldre svenske betegnelsen, uten at det er kommet nye andre sikkerhetsfaktorer innenfor (SSF 3492) godkjenningen. Dette kan leses her.

 

Dermed er den aktuell lov med bolting eller stålplater inni med egenvekt over 150 kg, slik at andre Duun skap med den samme svenske godkjenningen skal etterkomme norske regler.

 

3660CC48-DE30-4989-B27D-9E13A0F0FBF0.jpeg.8b70f6e27c87059fae6610136bc45813.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...