Jump to content

Postering


Jegerjanne

Recommended Posts

Hei

noen tips til hvordan man finner en god elgpost. Vårt lag har ikke alltid faste poster men man går inn i en hogst eller ut i et myrdrag- bortsett fra vindretning og avstand til neste post - har noen tips om hva en bør tenke  på når man skal plassere seg?

 

Janne

 

Link to comment
Share on other sites

Det var et stort spørsmål.

 

Jeg vil ha sikt og åpen skuddflate, altså at jeg kan se hva som kommer og skyte dit jeg skal skyte. Det betyr ofte at jeg vil litt opp i lendet. Jeg er redd for å treffe kvist og rydder helst rundt postene om sommeren. 

 

Om jeg ikke kan få nok åpning ser jeg etter poster hvor jeg kan flytte meg lett om jeg ser dyr i kikkerten som ikke kommer der jeg har flate. Igjen, opp i høyden er bra, da ser man bedre med håndkikkert og kan være tidligere forberedt.

 

Jeg liker å sitte inntil noe, en stein eller furulegg for å synes mindre. Og jeg må kunne sitte komfortabelt nok til å være i ro så lenge det trengs. 

 

Så langt som mulig stopper jeg i skjul før post og kler på meg minst ett lag, drar igjen glidelåser og får på lue og hansker. På posten gjør jeg så lite som mulig, evt kvister og rydder jeg etter drev når jeg er på vei ut. 

Link to comment
Share on other sites

Stort spørsmål og ikke noe fasit😁. Prøver alltid å titte med rundt å prøve å finne ei rute som jeg ville tatt om jeg var er dyr i bevegelse. Så prøver jeg å finne en plass med litt overhøyde og ryggdekning  i passelig avstand fra de potensielle stedene dyra forhåpentligvis kommer ifra og uten alt for mange hindringer. En må nesten prøve å feile litt så kommer nesa for gode poster litt av seg selv ettervært 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Jegerjanne

Sjakktrekket her er å finne elgstier som viser deg hvor elgen streifer i terrenget ved forskjellig vindretning etc. Bruk fritiden ute i terrenget i den grad du kan før jakta. Ta med en liten ryggsekk med nødvendig utstyr, samt en god kikkert. Overhøyde med god utsikt, der du sitter delvis skjult.

Så er det bare å smøre seg med niste og god tålmodighet. Trekkrutene brukes mellom beiteplasser, og fra beiteplass til liggeplass. Des mer du gjør deg kjent i terrenget, og med værmelding. Des bedre rustet er du til å plukke ut de rette plassene, avhengig av været, og beiteforhold.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, svehella said:

@Jegerjanne

Sjakktrekket her er å finne elgstier som viser deg hvor elgen streifer i terrenget ved forskjellig vindretning etc. Bruk fritiden ute i terrenget

Støttes!!

 

Ser at alle vil ut i øpna landskap og få oversikt, forsåvidt greit nok det. Dyr som blir pressa gjer tabber og går ut i slike områder. Store erfarne dyr og dei som bare siger forsiktig vekk tar oftest ruta gjennom dei tykkeste skogstripene. 

Sitt stille, ver klar! La niste og kaffi ligge i sekken. Radio er til for å varsle om felt dyr, nabo posten er klar så han behøver ingen beskjed. Då får du sjanser på skovelokse.
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@tussehaugen har oppsummert dette godt.
Litt rart at dere ikke har faste poster alt etter drevretning osv?
Min erfaring er at elgen stort sett er vanedyr, og når den blir støkket av driverne, tar den de kjente stiene vekk fra uroskråkene som forstyrrer.
Kua leder an fulgt av kalven og deretter oksen hvis den velger å henge seg på.
Fjorsdyra kan være mye mer uforutsigbare og gjør av og til rare ting, men også de følger stort sett de vante tråkka.

Vi har bygd noen tårn, satt opp jaktstiger og ryddet forsiktig på de gode postene enten det er ved myrdrag eller i skogen, og det er stort sett her det felles dyr, år etter år.
Selv over mere åpent lende velger elgen mest mulig skjul så skogstriper mellom åpnere områder er vanligvis å foretrekke.
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...