Jump to content

Forskjell på Fällkniven F1z og H1z


eivkie

Recommended Posts

F1 er designet som en overlevelseskniv for det svenske luftforsvaret, mens H1 er designet for jegere. Bladformen på en H1 ser mer ut som en profesjonell slaktekniv, litt som PHK men mindre og rimeligere.

 

Jeg har ikke holdt i en H1, men når jeg myser på bilder av den ser den ut til å ha ganske tynt hulslipt blad som jeg kan tenke meg fungerer fint til å slakte med. Jeg har en F1 jeg bruker til generell friluftsbruk, men liker den ikke til jakt. Synes bladet er altfor tykt.

Link to comment
Share on other sites

I løpet av ca 50 år med variert jakt er det mange rare knivløsninger som har blitt med i skog, fjell, fjære og båt både her hjemme og utaskjærs.
Jeg har prøvd "brødkniver", bowiekniver, foldekniver, diverse Morakniver fra forskjellige fabrikker, militære survivalkniver, samekniver  +++++

Imidlertid er Fallkniven H1 den jeg er desidert mest fornøyd med alt sett under ett.
Størrelsen er optimal ikke minst med tanke på innvendig arbeid i bukhulen hvor en må "føle" seg fram for å løsne hinner og mellomgulv.
Bladfasongen er et kompromiss mellom slakting og flåing men fungerer bra til begge deler.
Spissen har en liten "drop point" som selv om den er liten, er stor nok til å holde spissen vekk fra vomma ved åpning.
Skaftet er svært godt og sikkert å holde i selv om det er fullt av blod.
Bladet er 13 cm langt, 2,8 cm bredt og tykkelsen er 0,5 cm, totallengde er 23 cm.
Stålet er laminert VD10, og bladet er konveksslipt.

 

Kanskje er den litt bred når en skal skjære ut hekken på et lite rådyr, men det går greit.
Sliren er derimot en skuffelse slik jeg ser det.
Den er av et plaststoff, og selv om den er lett å gjøre ren, er den langt fra lydløs om en dunker borti med geværkolben eller annet hardt materiale,
Den ble tidligere levert med lærslire, men ikke nå lenger.
Derfor har jeg laget min egen lærslire som på ingen måte kan måle seg med en del av de kunstverkene mange av knivmakerne her inne lager, men den er enkel, solid  og fungerer til mitt bruk.
Dette er min andre H1, den første ble gitt i gave til en engelsk jaktvenn da jeg så hvordan han slet med å vomme ut en muntjac og en dåhjort med en liten Buck foldekniv.
Grei å kvesse opp med en medium Arkansas-stein, den blir skikkelig kvass og holder eggen lenge.
Kan absolutt anbefales.
 

IMG_20181102_174706_resized_20181102_055149185.jpg

IMG_20181102_174951_resized_20181102_055243018.jpg

IMG_20181102_175837_resized_20181102_055947854.jpg

  •  
  •  
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nå blir Fellkniven F1pro og F1x også laget i det svenske pulverstålet Elmax Super Clean.

Prisen på kniven går opp men det gjer kanskje stålkvaliteten og, eller?

Eg har ingenting negativt å sei om det laminerte koboltstålet som dei og blir produset i, men ein god kniv kan jo bli enda bedre.

 

Edited by brisen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...