Jump to content

Kombi til sommeren...


Jeger93

Recommended Posts

Jeg kjøpte akkurat en kombi nå. En BRNO modell 502.3

 

Denne er i kaliber 12/70 og 7x65R.. Testa den på banen og skøt inn kikkertsikte idag, og den går meget bra.

Denne var nysolgt i 1990, og skutt inn, tatt ei prøve, og skutt ett dyr med, ellers hadde den stått i skapet.

Denne ga jeg 6500 for med kikkertsikte og original BRNO hurtigmontasje. Tror ikke det er noe upris akkurat.

Børsa er 100% strøken.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet om Bettinsoli modellen med to avtrekkere?

tror singletrigger er standard på bettinsoli, iallfall ifølge nordskog.com som er importøren, MEN er jo avbildet med to så skaffes nok

 

Håper det, hvis ikke så er ikke en avtrekker noe stort problem for meg.

Ser iallfall rålekker ut :D Hadde blitt den modellen hadde jeg kjøpt igjen, hagle/hagle delen som fulgte med min har blitt minimalt brukt så langt :oops:

Link to comment
Share on other sites

En avtrekker og løpsvelger er en stor fordel for meg på jakt. Jeg oppdaget på lerdueskyting at jeg ikke er bevisst på hvilken avtrekker jeg bruker, ble tilfeldig hvilken avtrekker jeg brukte ved kjappe skudd. Denne kombien har en avtrekker og det er best for meg. På jakt har jeg alltid løpsvelgeren slik at hagleløpet går av først så det er klart for lynraske skudd etter fugl eller rådyr. Skulle det derimot komme et rådyr på riflehold går det automatikk i å vippe sikringen over slik at rifla går av først. Kunne aldri tenkt meg en kombi uten løpsvelger, går nesten ikke an å brenne av feil løp

 

Skal man ha kombi med løpsvelger, må det være mulig å stille på denne både i sikret og usikret stilling. Bettinsoli kan bare opereres i sikret stilling. Har du for eksempel avsikret med rifleløpet innkoplet, må man først sikre, for så å flytte løpsvelgeren til hagle, for tilslutt å avsikre igjen. Dette går alt for tregt. Det er også ikke tydelig, ved å se på løpsvelgeren hvilket løp som er innkoplet. Det finnes andre kombier med en avtrekker, hvor løpsvelgeren også kan opereres i avsikret modus. Et eksempel er gamle Heym 22S, som har løpsvelger på siden, Her er det også veldig intuitivt å se vilket løp løpsvelgeren står på.

 

1940908_48d50e7969cea.jpg

 

Jeg anbefaler alikevel kombier med to avtrekkere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler uansett å kjøpe brukt, gjerne en tysk. Husk at en ny Merkel har veiledende pris på over 40000,- hos Schou.

 

http://schouvapen.no/wip4/products/detail_product.epl?cat=9242&id=166036

 

Disse kan du få brukt fra østblokktiden for mellom 10' og 20'. Enda billigere i sverige.

 

Får du vekk den stygge weaverskinna på denne, er dette et godt kjøp:

 

http://www.blocket.se/vi/19445303.htm?ca=1_4_s

2361163567.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du Pow :?: Har du samme versjon som det jeg har sett på, med to løpsett :?: Stemmer det

 

Hvordan er samskytingen mellom rifle/hagleløp :?: Bra samskyting

 

Er det bra riflepresisjon :?: Er loddet løp, så presisjonen er bra på første skudd. På min stiger treffpunktet ca 7,5cm for hvert skudd i en skuddserie på 100m. En kombi med loddet løp er ikke akkurat noe du skyter en elgfamilie med hvis du skjønner, men jeg synes utseendet er såpass mye bedre enn med frittliggende løp. Har null å si i praksis med et kombivåpen

 

Kvalitet på våpenet generellt :?: God kvalitet etter min erfaring. Flotte inngraveringer og ser mye dyrere ut enn det koster. Det eneste "problemet" jeg har hatt er at gjenginga til den ene skruen til kolbekappa røyk etter at jeg byttet den, utenom det har jeg ingenting å utsette på kvaliteten

 

Det er ikke nødvendig at du svarer på alt, men hadde vært kjekt å vite.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Akkurat nå så ligger en Sabatti høyest på ønskelisten med Zeiss Victory Diavari 2,5-10*50 med lys på toppen.

Hei hvis du er intrisert i sabbati så tror jeg de har en igjen kombi i 12-76, 7-57 R, til 8900 kr, på SARPSBORG VÅPEN

dette er letvektsutgaven tror jeg? med sort låsekasse,jeg tror winge skulle ha 12500,- for samme modellen, så jeg tror det er et bra kjøp .

Hilsen Arne :D

Link to comment
Share on other sites

Kombi i 22-250 er vel så og si umulig å oppdrive. Blir børsemakerjobb..Jeg har iallefall aldri sett kombivåpen i dette kaliberet.

 

 

 

Ville styrt unna dette som kombikaliber og heller kjøpt ei boltrifle i dette..

 

Ville selv valgt 7x57r uten tvil..

Link to comment
Share on other sites

Har ikke finlest hele tråden, men hvis det er .22 kaliber som er greia er jo 5,6x50R Magnum en utmerket kombipatron....

Litt mere sprut får man i en 5,6x57R, men dette er et om mulig ennå særere kaliber.

 

Eller 5,6x52r som også er relativt vanlig i brytevåpen...

Link to comment
Share on other sites

 

Eller 5,6x52r som også er relativt vanlig i brytevåpen...

 

Klar over den Svennis, men siden 22-250 er nevnt som et ideal går jeg ut fra at det er fart han ønsker. Der sliter 5,6x52R litt, siden det kun lages ca. 5 forskjellige kuler i .228 og nesten alle er på ca. 70 grs.

 

Har selv en villkatt på det kaliberet, strupt til .224 og her har jeg måttet jobbe ved ladebenken med 50-55 grs. kuler for å holde farta nede....

 

Har også 5,6x50R, litt lite erfaring ennå men at den er en rask hissigpropp kan jeg skrive under på....

Link to comment
Share on other sites

22-250 i en kombi :shock::shock::?::?: jaja, nå har jeg hørt det også. Nei, skal du ha det, så kjøp heller en solid rifle, type Sauer,Sako,Schultz & Larsen ell. 22-250 er ofte noe sær og få til å gå godt, og da er vel et brekkvåpen særdeles lite egnet.

Litt på sidelinja kanskje, men veit om ett par-tre karer som har Blaser-drilling i 22-250. Går noe aldeles jæ..... bra.

Link to comment
Share on other sites

Spesialbestilt.... Forsåvidt, men ikke mer enn at en ( ikke ubetydelig) våpen forretning i Nordland av og til har den som hyllevare. Kan jo selvsagt diskuteres om dette er ett klokt kalibervalg i en drilling ( er drilling klokt i det hele tatt!!!), men er nok forøvrig ikke tvil om at blaser sin drilling kanskje er ett av de få brekk-våpen som tåler såpass heftig kaliber. 8)

Link to comment
Share on other sites

Har selv bestilt meg en Blaser i 22-250 , sannsynligvis fra samme forretning som D99 sikter til. De fikk akkurat inn 3 stk drillinger i dette kalibret og 2 av dem er nå bortbestilt :wink: De solgte også en rett før jul.

 

Bruksområde for meg er for det meste rev og annet ikke spisende , med en og annen gås innimellom kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset, men det er ikke ønsket riflekaliber :(

 

Det er ikke noe domt valg med 7-57 R da har du ei kombi til alt fra ELG og nedover tenk når villsvinene kommer og du står der med kombi i 22-250,da får du stå der uten å få løsnet skudd med kombien, hvis du ikke har sløgg i børsa,men det jeg har lest på trådenså vet du ikke hva du vil ha deg, jeg har bestemt meg for en sabbatti kombi i 7-57 R, husk en kombi er et bruksvåpen og har sine fordeler og ulemper, jeg vet att det ikke er sniper rifle,men ser også att du har bestem deg for rifle,det er bra !!!!!

Med hilsen Arne :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...