Jump to content

Kombi til sommeren...


Jeger93

Recommended Posts

Har tenkt å kjøpe meg ei kombi til sommeren etter flere erfaringer der rifleløpet har vært til stor hjelp. Jeg har sett litt på denne http://www.wingevapen.no/index.php?id=6278. Våpenet virker greit og ser ut til å være bra og fin kombi til bra pris, er det noen som har erfaring med denne, kaliberet, kvalitet på våpenet, bruksområder eller anbefaler et annet kombivåpen så vil jeg gjerne at dere deler det med meg så jeg får tenkt ut hvilket som passer best til meg.

 

Takk hvis noen er så snill og vil proppe meg full av info om kombier o.l.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kombiene til Bettinsoli er også solgt under navnet Diamond, så det sikkert flere som har erfaring med denne.

 

Jeg ville ikke kjøpt denne da den ikke har to avtrekkere. Tror også at du må skyve sikringen tilbake til sikret silling for at man kan flytte løpsvelgeren over til den andre pipa, noe som går alt for treigt.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på Sabatti sine kombier. To avtrekkere med rifla på bakerste. Frittliggende piper noe som gjør at du slipper klatring i like stor grad som kombiene med lodda løp. Sabatti får du i flere utgaver og med ekstra hagleløp. Virker å være godt sammensatte våpen. Men, ser at du vurderer Blaser og det er jo ett meget godt valg det og.......

Blaser sine kombier ( og drilling) har en svært god presisjon og samskyting mellom rifle og hagleløp.

Når det gjelder riflekaliber, har jeg hatt brytevåpen med R-patroner og uten. Synes ikke selv at det er noe som helst problem med feks. 222 eller 6,5x55 i ett brytevåpen av nyere årgang.

Link to comment
Share on other sites

Mod av Gravningsmyhr fjernet unødig qouting

 

Kjøpte min, noe eldre Zoli, i fjor, brukt, men er så fornøyd at jeg snart gir den æren av å kalle den "sønnen jeg aldri fikk". Den heter jo Antonio, og jeg har to døtre fra før! :lol:

 

Sett på en kikkert med lav forstørrelse, fra ca 1 - 5 x. Se bildet/avataren. Får tak i feks en liten Leupold VXIII med 1-5x20 og rødpunkt til under sju lapper:

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... rodid=4227

 

Robust og godt sikte. Sett den så på med en hurtigmontasje, og du har en fin kombinasjon!

 

Bruker du hurtigmontasje er det ingenting i veien for å bruke Zeissen som nevnt tidligere. Fordelen med det lille siktet er at du med litt øvelse kan få til raske skudd på fugl i flukt på kort hold. Med en kikkert med stor forstørrelse blir det vanskelig. Ulempen med det lille siktet er om du ser en tiur på 175,8 meters hold...

Link to comment
Share on other sites

Har selv en ca 25 år gammel Antonio Zoli, 20/76-6,5x55. På denne har jeg byttet tenn-nål til hagleløpet 4 ganger, vært til børsemaker 2 ganger da den begynte å avfyre rifleløpet så fort jeg lukket børsa, samt senere fyrte av begge løp på hagle-avtrekkeren (kostet meg 5 sting i øyebrynet...). Og den ruster noe helt jæ...ig.

Dette til tross; jeg er utrolig glad i den børsa! Lita og nett, men lunefull som italienske frøkner flest.

Link to comment
Share on other sites

Mod av Gravningsmyhr fjernet unødig qouting

 

Kvaliteter og kvaliteter.... Den har da tatt livet av rundt 100 rådyr, noen reinsdyr, et titalls bevere, samme antall rever, noen harer, et par tiurer, div skjærer og skriker og sikkert endel jeg har glemt/fortrengt....

Men å gi den en varm anbefaling er muligens litt drøyt...?

Link to comment
Share on other sites

Æ har ei 512 6,5x55/-12/76, med 1,25-4x20 S&B.. Konge våpen.

Men ho er nok den tyngste av kombian i salg.

Kjøpte ho vel for 6-7 år siden da eg var ung og dum (6,5x55 )

Hadde kjøpt 7x57R hadde eg skulle ny kjøpt i dag.

Men 6,5 går bra da, og billigere ammo.

 

Du kan jo og vurdere Baikalen, eit billig arbeidsjern..

Link to comment
Share on other sites

Mod av Gravningsmyhr fjernet unødig qouting

 

Ikke dumt, da har du mere å legge i en god kikkert. Men den har kanskje ikke kamringer for R patroner, noe jeg har funnet er smart etter å ha hjulpet en del på skytebanen. De svake tillempningene av utdragere, er som en ulykke som venter på å skje, når det passer minst.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har hørt om justering av avtrekk???

Joda, men hvis man vil kjøpe Baikal eller andre rimelige våpen, må man "ta dem som de er". Å kjøpe billige våpen, for å spare etpar-tre lapper, og så bruke samme summen på børsemakerarbeid for å gjøre våpna praktisk brukbare, er et godt bevis på at fram og tilbake er dobbelt så langt!

 

EDIT: "Fanten", jeg ser du har fått en Zoli, produsert på en skikkelig blåmandag! Min er heldigvis produsert senere i uka!

Link to comment
Share on other sites

Ser alt av kombi fra Baikal til Blaser nevnes her... Skal du ha en kombi du vil trives med og ha i et tiår eller to, samt føler at børsa må være noe som kan gå i arv, ja da går du for Blaser av alle de nevnte her. Anerkjent og stilig. Finish som en Mercedes, mens feks Baikal kan minne mer om en brukt Sierra fra midt på åttitallet (ok, Baikal er mye for penga, greit det, men lell a gitt)... Skal du ha ei kvalitetsbørse, og ser bort fra feks Zoli (nå har kanskje kvaliteten blitt litt bedre de siste 25 årene), så kan du like gjerne se etter en brukt Merkel. Da snakker vi...

 

Du vil alltid finne svakheter med våpen, uansett merke. Det er alltid noen som har negative erfaringer, uansett merke. Men det er nok med våpen som med kikkertsikter. Du får som regel det du betaler for. Klart det finnes de som hater Blaser og Merkel fordi de fikk et dobbeltskudd for sju år siden og en rustflekk eller tre etter en regnværsjakt i fjor høst. Er imidlertid ganske sikker på at det er langt flere Blaser- og Merkeleiere som er knallfornøyd med sine våpen fremfor de som har billige. Og Blaser- og Merkeleiere stiller også større krav når de gir mye mer for våpenet.

 

En fordel med et dyrt våpen er og at det gir deg større eiefølelse. Du føler du må ta mer vare på noe dyrt enn noe billig. Dermed lever det dyre våpenet lenger og. I tillegg er det mindre sjanse for at du får et drittvåpen. Har en tyrkisk hagle sjøl, og har hatt min skjerv med dobbeltskudd og tull. Altså et drittvåpen, men gidder ikke bry meg med rælet. Om noen år skal jeg ha meg en klassisk Merkel, ganske enkelt fordi det er ekstremt mye større sjanse for at det er et bra våpen!

 

Kjøp et anerkjent merke! Nytt eller brukt. Det er mitt råd. Dessuten, du sier du er 15 år. Litt stas å vise frem en strøken Merkel fremfor en grovspikka Baikal! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeger93, du sier ikke noe om hva du skal bruke kombien din til, så da blir de ikke så mye snakk om kaliber. Min kombi bruker jeg på det meste fra rådyr og nedover. Mitt valg engang på 1970-tallet var ønske om et allsidig og driftsikkert småviltvåpen, som også skulle klare rådyr og gaupe ved behov. Dengang ble det en Tikka 07 med en avtrekker, løpsvelger og ikke minst åpen hane. Dette våpenet har jeg siden vært storartet tilfreds med: Driftsikkert, det smeller når det skal, hver gang, og bare når det skal. Sikkert, hanen spennes lydløst idet børsa kastes opp for å skyte. Ikke minst er dette en sikkerhet ved åtejakt på rev der jeg skyter fra huset: Ingen spent mekanisme før det skal skytes.

Kikkertsiktet er en Zeiss Conqest 3-9x40 i Tikkas originale stål hurtigmontasje. Dette brukes på gluggjakt og posteringsjakt. Til mer bevegelig jakt setter jeg på en liten Aimpoint Micro. Tilsammen er dette en rigg som dekker mitt behov for kombi.

 

Om du er tålmodig og følger med på diverse bruktsider og Finn.no, hender det at Tikka 07 dukker opp, jeg vil tro helst etter dødsbo. Jeg tror det ble solgt et stort antall av dette våpenet på 70-tallet, og bare det faktum at ikke så mange bys ut for salg, tyder på at dette gjerne er et våpen som eieren dør med. Bedre reklame finnes vel ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ser alt av kombi fra Baikal til Blaser nevnes her... Skal du ha en kombi du vil trives med og ha i et tiår eller to, samt føler at børsa må være noe som kan gå i arv, ja da går du for Blaser av alle de nevnte her. Anerkjent og stilig. Finish som en Mercedes, mens feks Baikal kan minne mer om en brukt Sierra fra midt på åttitallet (ok, Baikal er mye for penga, greit det, men lell a gitt)... Skal du ha ei kvalitetsbørse, og ser bort fra feks Zoli (nå har kanskje kvaliteten blitt litt bedre de siste 25 årene), så kan du like gjerne se etter en brukt Merkel. Da snakker vi...

 

Du vil alltid finne svakheter med våpen, uansett merke. Det er alltid noen som har negative erfaringer, uansett merke. Men det er nok med våpen som med kikkertsikter. Du får som regel det du betaler for. Klart det finnes de som hater Blaser og Merkel fordi de fikk et dobbeltskudd for sju år siden og en rustflekk eller tre etter en regnværsjakt i fjor høst. Er imidlertid ganske sikker på at det er langt flere Blaser- og Merkeleiere som er knallfornøyd med sine våpen fremfor de som har billige. Og Blaser- og Merkeleiere stiller også større krav når de gir mye mer for våpenet.

 

En fordel med et dyrt våpen er og at det gir deg større eiefølelse. Du føler du må ta mer vare på noe dyrt enn noe billig. Dermed lever det dyre våpenet lenger og. I tillegg er det mindre sjanse for at du får et drittvåpen. Har en tyrkisk hagle sjøl, og har hatt min skjerv med dobbeltskudd og tull. Altså et drittvåpen, men gidder ikke bry meg med rælet. Om noen år skal jeg ha meg en klassisk Merkel, ganske enkelt fordi det er ekstremt mye større sjanse for at det er et bra våpen!

 

Kjøp et anerkjent merke! Nytt eller brukt. Det er mitt råd. Dessuten, du sier du er 15 år. Litt stas å vise frem en strøken Merkel fremfor en grovspikka Baikal! :wink:

 

Ja, helt enig.

Link to comment
Share on other sites

Jeger93, du sier ikke noe om hva du skal bruke kombien din til, så da blir de ikke så mye snakk om kaliber. Min kombi bruker jeg på det meste fra rådyr og nedover. Mitt valg engang på 1970-tallet var ønske om et allsidig og driftsikkert småviltvåpen, som også skulle klare rådyr og gaupe ved behov. Dengang ble det en Tikka 07 med en avtrekker, løpsvelger og ikke minst åpen hane. Dette våpenet har jeg siden vært storartet tilfreds med: Driftsikkert, det smeller når det skal, hver gang, og bare når det skal. Sikkert, hanen spennes lydløst idet børsa kastes opp for å skyte. Ikke minst er dette en sikkerhet ved åtejakt på rev der jeg skyter fra huset: Ingen spent mekanisme før det skal skytes.

Kikkertsiktet er en Zeiss Conqest 3-9x40 i Tikkas originale stål hurtigmontasje. Dette brukes på gluggjakt og posteringsjakt. Til mer bevegelig jakt setter jeg på en liten Aimpoint Micro. Tilsammen er dette en rigg som dekker mitt behov for kombi.

 

Om du er tålmodig og følger med på diverse bruktsider og Finn.no, hender det at Tikka 07 dukker opp, jeg vil tro helst etter dødsbo. Jeg tror det ble solgt et stort antall av dette våpenet på 70-tallet, og bare det faktum at ikke så mange bys ut for salg, tyder på at dette gjerne er et våpen som eieren dør med. Bedre reklame finnes vel ikke.

 

Jeg skal bruke kombien fra alt fra gaupe-størrelse og ned.

Link to comment
Share on other sites

Om du velger randpatroner, noe som er relativt mye greier å hanskes med på brekkvåpen, så er vel 7x57r eller 5,6x52r kaliberene som er vanligst ifølge dine preferanser. Om du ikke vil satser på randpatroner, så er jo utvalget enormt og da er det jo bare å ta det som måtte høres best ut i dine ører.

 

Om du skulle sneie innom tanken på å ha et våpen som og kan bukes på elg/hjort/reinsdyrjakt, så er 7x57r tingen du må gå for, da 5,6x52r ikke er saftig nok for disse. Men, om det aldri blir STORviltjakt på deg, så behandler nok 5,6x52r byttet noget bedre enn 7x57r.

 

Skal selv kjøpe en 5,6x52r iløpet av våren/sommeren. Satser på noe fint brukt noe. Og håper jeg finner de før du gjør det:)

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å kjøpe meg ei kombi til sommeren etter flere erfaringer der rifleløpet har vært til stor hjelp. Jeg har sett litt på denne http://www.wingevapen.no/index.php?id=6278. Våpenet virker greit og ser ut til å være bra og fin kombi til bra pris, er det noen som har erfaring med denne, kaliberet, kvalitet på våpenet, bruksområder eller anbefaler et annet kombivåpen så vil jeg gjerne at dere deler det med meg så jeg får tenkt ut hvilket som passer best til meg.

 

Takk hvis noen er så snill og vil proppe meg full av info om kombier o.l.

Jeg har denne kombien og er meget fornøyd :D Har brukt den i 3 sesonger og den duger. Det er en kvalitetskombi, og er veldig flott å se på.

En avtrekker og løpsvelger er en stor fordel for meg på jakt. Jeg oppdaget på lerdueskyting at jeg ikke er bevisst på hvilken avtrekker jeg bruker, ble tilfeldig hvilken avtrekker jeg brukte ved kjappe skudd. Denne kombien har en avtrekker og det er best for meg. På jakt har jeg alltid løpsvelgeren slik at hagleløpet går av først så det er klart for lynraske skudd etter fugl eller rådyr. Skulle det derimot komme et rådyr på riflehold går det automatikk i å vippe sikringen over slik at rifla går av først. Kunne aldri tenkt meg en kombi uten løpsvelger, går nesten ikke an å brenne av feil løp

 

Denne kombien har loddet løp

Fordeler med loddet løp: Utseende, mindre følsom for treffpunktforskyvning på grunn av slag og støt

Ulemper: Treffpunkt forandrer seg ved flere enn et skudd, tåler dårligere "harde" hagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...