Jump to content

Kan rypa LIGGE og mørne?


rodnebb

Recommended Posts

Mener det ikke er noe problem å la rype ligge, men da på et tørt og luftig sted. Jeg ville ikke lagt den i plastpose. Min erfaring er at rypa tåler mørning/modning svært godt, og at det pga. føden er liten fare for at innmat/tarminnhold skal skade filetene. Benzosyre er et naturlig forekommende konserveringsmiddel i tyttebær som er en del av rypas kosthold.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sølvrev said:

Mener det ikke er noe problem å la rype ligge, men da på et tørt og luftig sted. Jeg ville ikke lagt den i plastpose. Min erfaring er at rypa tåler mørning/modning svært godt, og at det pga. føden er liten fare for at innmat/tarminnhold skal skade filetene. Benzosyre er et naturlig forekommende konserveringsmiddel i tyttebær som er en del av rypas kosthold.

 

Hva er tanken bak plastposen? Kan du ikke bare legge rypa på en tallerken eller evnt henge den opp?

Link to comment
Share on other sites

On 9/28/2021 at 9:55 AM, Sakomann said:

Hvis de er skutt med hagle vill jeg hengt de etter halsen uansett.

Ja, om en ikke skal ha ekstra "viltsmak" er dette en meget god regel.🙂 Ser til stadighet bilder av orrhanen og rypa hengende etter beina. Muligens fint å se på, men da renner dritten fra punkterte tarmer inn i kjøttet- i stede for ut og bort fra kjøttet. Ved å la rypa ligge å mørne får du muligens litt av samme effekten? Alternativt kan du røske ut tarmene, men dritten som allerede er i kjøttet blir vel der..🤔 

Edited by asterix
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/29/2021 at 9:03 AM, asterix said:

Ja, om en ikke skal ha ekstra "viltsmak" er dette en meget god regel.🙂 Ser til stadighet bilder av orrhanen og rypa hengende etter beina. Muligens fint å se på, men da renner dritten fra punkterte tarmer inn i kjøttet- i stede for ut og bort fra kjøttet. Ved å la rypa ligge å mørne får du muligens litt av samme effekten? Alternativt kan du røske ut tarmene, men dritten som allerede er i kjøttet blir vel der..🤔 

 Har ofte mørnet duer i kjøleskap. Så lenge de ikke er «hardt skutt», dvs skutt på kort hold, så går det som regel bra. Har inntrykk av at hvis du har skutt på kort hold og punktert tarmene tilstrekkelig så får man usmak uansett om fuglen henger eller ligger. Men ja, henger aldri fugl etter bakbeina..

Link to comment
Share on other sites

Ja, for å oppdatere,  så er jeg nå ferdig med partering av siste rype og servering av første rypemiddag. Den fikk godkjent.

 

Så rypene har liggi og mørna i kjøleskapet før jeg flådde de, skar ut filetene og separerte ut skroget. Skrog og fileter fryses, skroget blir det kokt suppe på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å fryse fugleviltet helt etter mørning, dvs. med fjær og innvoller, i vakuumert plastpose. Mener dette gir bedre holdbarhet hvis de blir liggende lenge. Et annet poeng er at de er enkle å flå/ribbe, filetere og ta ut innmaten av når de er halvtint.

 

Edit: Men ville nok sterkt vurdert å partere en 5 kg stor tiur....;)

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, oyskin said:

Hva er fordelen med å fryse hel fugl i stedet for å ta ut filetene og fryse de separat? 

De har med seg naturens beste beskyttelse (fjær og skinn) i tillegg til en lufttett plastpose. Men klart, skal du bare oppbevare dem fram til jul (i år!) spiller det nok ikke all verdens rolle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har spist ryper som har ligget pluss/minus 10 år i fryseren. Det er ingen forskjell på smak som jeg kan merke. Det eneste jeg har opplevd som kan forringe hel frosne fugler er om de blir liggende i kontakt med metall/direkte kontakt med fryseren. I verste fall får man da noe som ligner på frostskader/frysetørret kjøtt. Jeg legger alltid ryper i en «isoporeske» ned i fryseren. Da unngår jeg dette problemet.  Også fryser jeg aldri fugl som er hardt skutt/fått store skader av kuler eller hagel. De mørner jeg heller ikke. Det er mat som bør spises med en gang. Blod, fjær og andre fremmedlegemer som måtte finne veien inn i brystet surner blir bittert og gir ikke god smak over tid. Jeg fryser nesten aldri rifleskutte ryper.
 

Et annet mattips for de som skal koke kraft på rypeskroget er at skroget, i følge Lars Barmen, ikke skal ligge lengre enn 6 minutter i gryta. Kokker den lengre, som mange gjør, blir det bittert. Det er min oppfatning at det stemmer, så jeg følger Barmens praksis.

Link to comment
Share on other sites

Ribber og «vommer» rypene, pakker de i fryseposer før jeg fryser de. Har helt sikkert hatt ryper liggende i fryseren i 7-8år uten at jeg syntes det har påvirket smaken negativt. Har aldri lagt fugl med fjær og innvoller i fryseren så vet ikke om dette påvirker sluttresultatet. Har ingen forståelse for hvorfor mange flår fugl og kun fryser ned bryststykkene. Helligbrøde som burde straffes med gapestokk og offentlig fornedrelse!

 

Edit: rypene bindes opp hele og kokes deretter i rødvin og rømme i halvannen time. Fisk ut rypene, del de i to halvdeler, lag ferdig sausen, tilbakefør rypene og server. Har aldri opplevd at sausen har blitt bitter men hardt skutte ryper kan fort få en bitter smak uten at dette påvirker hverken saus eller de andre rypene i gryta.

Edited by jjrckd
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, jjrckd said:

Har ingen forståelse for hvorfor mange flår fugl og kun fryser ned bryststykkene. Helligbrøde som burde straffes med gapestokk og offentlig fornedrelse!

Hva er galt med det om det skal brukes innen rimelig tid? Personlig synes jeg det er helligbrøde å koke rypa. Brystet skal skumstekes i godt smør gjerne smaksatt med sjalottløk, hvitløk og litt chili. Og man må for all del ikke steke mere enn rå eller til nød medium. Et bryst forbi rosa er ødelagt etter min gane. Vi er vel forskjellig 😉

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei.

Ny på kammeret og snuser litt rundt😊

Har jaktet ryper og skogsful(fuggel) en del år og jeg lærte av min far som lærte av sin far osv.

Hvis fuglen etter modning 40 +dgr skal fryses så anbefales dette:

All skogsful  henges etter nakken luftig til den mørner (40+døgngrader) Involler taes ikke ut.

Den bør ikke legges  og i hvertfall ikke legges på rygg.

Årsak: hvis fuglen legges  på rygg eller flatt(har sett noen henge den etter bena)

Så siger mage/tarmveske inn mot bryst kjøttet og gir en dårlig smak på kjøttet.

Etter mørning så fryses fuglen rund med hodet under vingen og jeg liker helst innpakket i papir eller i papp poser da dette absorberer fukt.Fjæra isolerer kjøttet og fuglen kan oppbevares i svært mange år.

Tar du ut filer og lår for å fryse så blir holdbarheten ikke så lang, du vil får frostskader på kjøtt mye tidligere.

 

Tips til en fantastisk rype,jerpe.orrful middag:

Skjær ut bryst fileer og skill (indrefileene) og kapp føtter.

Ta vare på kråsen og rygg/resterende bein.

Lag en melblanding med pepper og salt og stek bein og fileer slik at de har fortsatt saft i kjøttet(ikke tørrstek)

Kok krås og bein  i sausen og smak til sausen.

Serveres med poteter,kantareller og grønnsaker gjerne med et glass rødvin med litt sødme.

 

Skal du lage fileer av Tiur og røy, spesiellt på vinterskutt fuggel så bør fileene legges til trekking  i eddikvann eller melk ca 24 timer før tilberedning. Ellers så kan oppskriften til rype følges.

Dette er på ingen måte fasit, men et tips.

 

Ps!Jeg har aldri hørt noen koke rype eller annen skogs høns(Kjøttet er magert og blir tørt relativt hurtig)annet enn hvis du vil lage gryterett og da ville jeg fulgt oppskrif til hare gryte.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...