Jump to content

Rådyrjakt med (eller uten) hund 2021


znopi

Recommended Posts

Kan ikke finne noen tråd om rådyrjakt med hund i år. Siden det startet for bare 2 dager siden, har det kanskje ikke skjedd så mye enda. Men uansett, del dine opplevelser og bilder om denne fascinerende jaktformen i tråden.

Om du/dere jakter med eller uten hund er ikke så viktig.

Men artig å høre om hvordan det jaktes. Gjerne litt om våpen, kule og kaliber og lignende er jo fint.

Uansett, skitt jakt :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Første dag i rådyrjakta var på lørdag, og 11 håpefulle jegere og 2 ivrige hunder var klare for litt rådyr action.

Vi slapp i hver vår ende av terrenget og hundene, en dachs og en drever (min), starter med å søke.

Etter 1 time med søk fikk dreveren min los. Losen gikk forbi en post som ikke fikk mulighet å skyte. posten meldte om ett smaldyr.

Så gikk losen ut av postrekka, og holdt på i over 1 time før det kom inn igjen. Nok en post fikk sett dyret men ingen skuddsjanse.

Nå hadde dette nærmet seg min posisjon så jeg holdt meg klar. Det ble tap ca 350 meter unna meg, og dreveren holdt på ei god stund å utrede tapet. Så ble det los igjen og det kom rett mot meg. Jeg ser ett smaldyr komme på ca 40 meter. Jeg lager ett bjeff, og dyret stopper. Skyter og det bykser fremover og løper videre og ut av syne.

Dreveren kommer så noen minutter bak i full los forbi skuddplass. Så stopper det. Rådyret hadde lagt seg omtrent 50 meter unna skuddplass. Lungeskudd inn og ut.

Knallstart på sesongen! Skryt og kos til hunden og gratulasjoner på radioen.

Kaliber og kule: 8x57IS og 180gr E-TIP.

Det ble ikke flere loser den dagen. 

 

20210809_105044.jpg

Edited by znopi
ufullstendig setning
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Først....gratulerer med rådyr i bakken Znopi.

11 jegere og 2 bikkjer. Det var da voldsomt til oppmøte😀

 

Var ute selv forleden morgen, første dagen, i den ordinære rådyrjakta. Både rådyr og rev var i faresonen, om de skulle finne på å stikke skallen for langt fram.

Joda det var liv i jordekanten vet dere.

 

Rådyra kom så fint spankulerenes utpå jordet, aaakkurat i grålysninga, for å beite groe, etter treskinga.

Slik så det ut da.

Bukk.png.0602c6f5ab7e4d9f6390b34a29009839.png

Er nok ikke det beste bilde tatt av rådyr(bukk) opp gjennom verdenshistorien, men man ser at det bukk på gang i kornstubben.

En liten stakkarslig bukk, med nabogarden som kulefang og med hold litt over normalen anbefalt i jegerprøveboka, var det lett å strekke ut avtrekksfingeren, men jeg må innrømme at hjerterytmen økte med et par slag, en periode.

 

Forøvrig.....ingen rev observert.

 

Tok en sving oppom granplanteringen ved siden av snauhogsten for å titte. Et smart valg.

Kom bums på denne skallen av bukk.

Var en en staselig bukk dette, da da den var i live.

20210927_201003.jpg.43c836d1d8120f66f72b0ff5409d6592.jpg

Sammenliknet den med et gevir med ca tilsvarende lengde, som dere ser.

Ut fra perling og gevirform, ser det ut som en returbukk, men rosenkransen/e tyder på at dette er en bukk på vei opp, er min bedømming. Kan bare tenke seg hva dette hadde blitt til om den fikk leve livet sitt litt lengre.

Det som også er interessant å fabulere om, er dødsårsaken til denne bukken.

- Den kan være drept i kamp med en annen bukk.

- Den kan være tatt av Gaupe

- Den kan ha sjøldaua

- Den kan være skutt

- Trafikkulykke

Who knows.

Fant forøvrig bare skallen. Tyder på at "ett eller annet" har "fraktet" den dit. Mest sannsynlig rev.

Om denne skallen kunne fortelle hadde det uansett vært interessant å høre på.

Det var det jeg hadde å bidra med. Blir nok ikke siste innlegget om rådyrjakt fra denne kanten i løpet av sesongen.

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Castor said:

11 jegere og 2 bikkjer. Det var da voldsomt til oppmøte😀

Tja, egentlig ganske normalt oppmøte. Stort terreng, så det hadde vært plass til flere poster. Mest skog og lite kulturmark.

Bra for rådyra som har god plass til å unngå jegere, og lure hundene 😉

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har vært ute på rådyrjakt hver helg siden 25. september nå. Det har vært mye stang ut for min og dreveren min sin del. Men det er jo sånn jakt kan være. Uansett, helt uten suksess har det ikke vært.

Under en lengere los fikk vi ett bukkekje. Trodde hunden var i bakspor mot meg. Men jammen var det los, og ett bukkekje kom inn på 20 meter, ble var meg og stoppet det lille sekund jeg behøvde for å gi ett godt skudd.

Kje gikk 1 meter etter skudd så var det over.

Kaliber og kule: 8x57IS og 180gr E-tip. 

 

20201121_101101.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Full fart i rådyrskogen på 2 ivrige drevere i går, og det ble et dyr på dem begge. Ekstra stas å få skutt det første rådyret for valpen på 8 mnd etter en 30 min los. Bålkaffe og ostesmørbrød har aldri smakt så godt etterpå 😀

E2340AB1-08EF-4464-AC8B-9AEBDE258274.jpeg

C37230A7-E632-4A61-B362-604375D6311E.jpeg.d903263cdb5f7607e97d8fcac0b87b2e.jpeg

Edited by Hilleberg
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Fikk mulighet for rådyrjakt på onsdag. Dro til skogs med en jaktkompis og dreveren min.

Slapp i grålysningen, og etter 20 minutter med søk så var det los.

Det gikk en stund rett mot posten til kompis, men vinklet unna i god avstand til posten.

Så turer det i en retning som passer med min plassering. Dreveren er omtrent 800 meter unna, og losen hører jeg ikke, men brått kommer ei geit med 2 kje ut i en åpning i granskogen omtrent 20 meter unna. Det ene kje står dekket av geita, men ett kje går noen meter foran geita. Dessverre så er bogen dekket av kratt. Men halsen og hode ser jeg godt.

Pang!

Skuddet sitter i overgang hals og hode, og går rett ned.

Geitekje. Kaliber og kule: 8x57IS og 180gr E-Tip.

Geita med kje reiste videre, og dreveren innfant seg på fallet kort tid etter. Det ble ingen flere drev da vi var våte og kalde, og godt fornøyd med dagen.

20211109_115752.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Så har man kommet seg inn i varmen igjen etter en våt og yrende dag i skogen. Grått og friskt ble det, men da varmet det ekstra godt med en kort og intens los før dyret dukket opp 20m hold. Hagla i kaliber 12/76 fikk plutselig en litt kjappere håndtering enn tidligere på dagen og resultatet ble en kalv. 
 

 

37D0566C-F56F-4165-A932-A91BBA44C6A7.png

Edited by Hilleberg
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Dro ut i mens det enda var mørkt i dag tidlig med dreveren min. Vi labbet inn i en stor sammenhengende skogteig på over 18000 mål. Siden jeg var alene med hund tenkte jeg det var greit med ett sted langt unna farlige veier.

Slapp så snart det var lyst nok til å kunne se gjennom sikte (Docter unipoint 1,5-6x42).

Det ble en lang søkerunde som varte over 1 time. Tenkte det kanskje var dårlig med dyr i terrenget. Men så starter losen i ett område med en gammel nedlagt husmannsplass., omtrent 1300 meter fra meg.

Losen bukter seg i en runde i lang avstand fra min plassering. Velger å flytte meg til en liten ås i nærheten til husmannsplassen.

Nå drar losen over der jeg postet sist (Typisk).

Forblir på åsen og etter omtrent 50 minutter er det en bukk som kommer opp åsen jeg poster på. Den stopper på 60 meter, ser seg tilbake hvor losen kommer fra. Det er muligheten jeg har ventet på.

Pang og bukken gjør skuddtegn, løper litt forover, men wobbler kraftig, og detter overende med stive bein. Fluktstrekning 5 meter. Lunge skudd med treff i bog på vei ut. En fin 4 tagger.

Kaliber og kule: 8x57IS og E-Tip 180gr.

Blir sittende å vente på dreveren som fortsatt er i los. Etter omtrent 10 minutter etter at bukken ble skutt, kommer losen nærmere. Ser ei geit, ett smaldyr og 2 kje komme samme veien som bukken. Lar disse passere og dreveren (som lå minst 5 minutter bak siste rådyr) stopper på fallet. Kjempebra jaktdag! Sola titter også frem og gjør situasjonen ekstra trivelig. Vi koser oss med bål og pølser før vi rusler hjem for å slakte.

 

20200812_210940.jpg

  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

Detter dyr jamt hos deg @znopi, kjempe bra 👍

Siden jeg jobber 7/7 turnus, (7 dager jobb/7 dager fri) så har jeg dessverre ikke vært ute i helgen. Resten av «laget» prøvde seg på lørdag, men stang-ut i postrekka. 
Førstkommende helg er jeg på plass igjen med hagla, kaffe og nistepakka med gulost … satser på flere fantastiske opplevelser. 😃

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Aasbø said:

Detter dyr jamt hos deg @znopi

 

Tja, har vært en del stang ut her også, særlig i oktober. Gode loser med hundene, og nære på mange ganger, men sånn er jakt 😉

Vært en del lange loser som har reist langt av gårde med bilkjøring for å få inn hund som jager i feil terreng i timevis. Når sånt skjer blir jakten ganske ineffektiv og frustrerende.

Men heldigvis så klaffer alt en gang i mellom, og da er det meste av frustrasjon glemt 😄

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjekt å lese innleggene dine, @znopi👍

 

Har vært ute litt med min beagle i høst, men mindre enn forrige år grunnet for mange andre forpliktelser. Fikk skutt en bukk i bukkejakta, og senere to rådyr i los for beagle'en. Jakter stort sett alene, hender jeg inviterer med en kamerat eller to. Håper å få skutt et rådyr til, men skogen der jeg har et løyve igjen har for mange turfolk/joggere i helgene, må nesten ta fri en ukedag og prøve. En ting er at rådyra stikker av med for mye bråk, en annen ting er å stå med våpen klart når en barnefamilie plutselig dukker opp. 

 

Jeg har ellers gjort meg noen tanker nå i høst på type våpen til rådyrjakt med hund... har lenge brukt en drilling (gammel Sauer&Sohn, 2x16-70, 7x65R) og vært fornøyd med det, men har jo merket at jeg stadig sjeldnere bruker haglepipene. De gangene jeg har brukt hagl på rådyr har effekten vært voldsom - rett ned i smellen. Rifla jeg har brukt på råydyrjakt nå i høst er en ombygd Brno ZG-47 i 7x64, ladet med 156 grain Norma Oryx, og med Leica Magnus 1,8-12x50. Den kikkerten er den beste jeg har hatt, og dekker de fleste jaktsituasjoner etter min mening - eller kanskje kunne jeg tenke meg enda lavere minste forstørrelse til trange poster. Den var iallefall ypperlig under bukkejakta, og på forholdsvis kjappe skudd på drivjakt med siktet stilt inn på minste forstørrelse. Nå fikk jeg svingt drillingen på det ene rådyret i høst, rifleskudd på ca 40 meter med åpne sikter. Det gikk bra det, men det slo meg at jeg hadde følt meg enda sikrere på det skuddet med "den ordentlige rifla".

 

Bildet under fra ett av mine terreng viser vel et typisk dilemma for valg av våpen og strategi under rådyrjakt med hund i kulturlandskap. Hunden loser i skogen bak, tett og jævlig skog å poste i, så jeg sitter utenfor og venter til rådyra kommer ut... 

 

    IMG_0163.jpg.f408e9f08b8e2fff1849d34545adc1e6.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sist søndag ble det knall og fall på meg og dreveren min. Losen hadde gått gjennom hele postrekka, inn i nabo valdet, og tilbake igjen.

Når losen nærmet seg meg, så jeg geit med kje kom på andre siden av en bekk, omtrent 80 meter unna. Geita stoppet og så seg tilbake mot retningen der losen kom fra. Kje hoppet over bekken og kom rett mot meg. Geita sto fortsatt og lyttet på andre siden av bekken.

Når kje var omtrent 20 meter fra meg ante det uråd og kastet seg rundt, men da smalt det fra hagla mi. Så ikke skuddtegn, og det løp unna og ble borte bak noe kratt. Jeg fulgte etter og det lå nede, men beveget seg fortsatt. Så det ble ett skudd på bare 3 meter og det ble liggende urørlig.

Dreveren min var nå kommet dit geita sto, og valgte dessverre å følge etter henne. Bare 50 meter unna lå felt kje. Ropte på han men han enset meg ikke.

Losen varte i over en time etter geita før jeg fikk koblet.

Når dreveren endelig fikk hilse på geitekje som jeg fikk skutt, så var det ferdig vommet og klar til transport.

Kaliber og kule(er): 12/70 og  Saga Maximum Sphero Tungsten (US 3).

 

20211121_100042.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Søndag var det rådyrjakt. Først på en teig med hund. Hadde losen 30-40 meter fra post, ved 2 tilfeller men bak tett granfelt, så fikk ikke sett snurten av rådyrene. Så spenningen var absolutt til stede, men felling. Så forsøkte vi drivjakt på en annen teig på ettermiddagen. Først kom det en elgokse (som allerede hadde mistet geviret) på post. Og på neste drev kom det etter hvert et rådyrkje tuslende inn i et granholt. Plystrer for å stoppe det på ca 20 m, og da stod det lenge halvveis gjemt bak 2 grantrær så jeg bare kunne se bakenden. Så gikk det noen skritt lengre frem og stoppet helt i dekning bak noen grantrær. Ny forflytning og plystring, men da så jeg bare magen mellom to trær. Hmmm... begynte å ane at dette kom til å bli stang ut... Så etter et par forflytninger til stoppet det i en liten åpning. Det opplyste trådkorset fant bogen (litt opp og frem) og Federal PowerShok Copper 150gr i 308 kunne forlate løpet og fløy i ca 25m før den slo knockout på rådyret. Rådyret stod da i en bakke over meg og trillet sikkert 4-5 meter mot meg før det stoppet i ei lita grein som lå på bakken. 

Hadde vært oppe i underkant av ryggraden, så utgangshullet var på størrelse med en (liten) håndflate. 

IMG_20211121_163756.jpg.36efbe3beccf8011448b2c542e6e85e2.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (3 timer siden):

Er du fornøyd med kula? Har du prøvd den på større dyr?

Foreløpig ikke fått noe noe større enn rådyr med kula. Og da har den fungert het topp. 100% knall&fall, helt akseptabel kjøttødeleggelse men kun 3 rådyr foreløpig så litt lite grunnlag å konkludere med. Men den er med på hjort og elgjakt også, så får vi se med tiden når den får prøvd seg på noe større vilt. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Så er man hjemme igjen etter nok en flott tur i skogen. Flott vær, men jeg må nok innrømme at denne kroppen ikke er vant til minusgrader ennå. Det ble overraskede fort kaldt på tærne, men hedringen kommer nok etterhvert. 😅

 

Vi fikk fort uttak på 2 dyr fra morgenen i dag. Bukk og geit ble støkt ut på vei til post, så da ble det fritt frem for hunden. Etter ett par timer så greide dyra til slutt å smette mellom postene, noe som ofte skjer. Heldigvis så fikk vi fort tak i hunden å bestemte oss for en nying. ☕
 

Etter en god pause begynte klokka å nærme seg 14:00. Vi bestemte oss for å prøve ett lite drev til før vi rundet av dagen. Postene ble bemannet og hund med hundefører fant fort ferske spor i det rimete underlaget, godt luktet det visst også. 
Hunden ble frikoblet og etter 5 min sang losen på nytt i skogen. 3 dyr kom tassende frem på post etter ca. 15 min fra uttaket. Geit med 2 kalver hvor den ene bukkekalven ble liggende igjen etter en smell fra 308’n. 👍🏻
 

Nå skal det bli godt med en stund foran vedovnen og en liten whiskey mens jeg reflekterer over nok en fantastisk dag på rådyrjakt. 
 

 


 

 

981D8B26-7639-4ED9-89B2-FC08103FF0EA.jpeg

Edited by Aasbø
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Fantastiske forhold i terrenget våres i dag med 3cm nysnø og ett par minusgrader. 😀

Det ble fort uttak og dyret turet litt i en tykk granskog før den nærmet seg postene. 6 jegere sto klare, men med litt kastevind og uflaks så klarte dyret tilslutt å smette mellom oss. Den var innom 2 poster først, den første fikk ikke draget på det mellom noen furuer i ett plantefelt mens den andre ikke rakk å reagere før dyret hoppet ut av skuddhold. En kjempefin bukk med felt gevir … neste gang lykkes vi kanskje 😅

 

 

0C5471FE-4A32-4E8D-892D-81C43C7EDFA5.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Sist søndag ble det dramatikk og knall med fall.

Sto og sikret ved en trafikkert vei. Losen hadde pågått i ca 40 minutter. Det er ei stor hogstflate som grenser mot veien, og jeg hadde flyttet meg dit da losen hadde etter hvert fått den retningen.

Hører losen så vidt når den nærmer seg. Ser en spissbukk komme hoppende over hogstfeltet mot veien.

På omtrent 50 meter skyter jeg da den stoppet ett lite øyeblikk for å lytte til losen.

Den rykker til og hopper fremover på stive bein noen få meter før den velter overende.

Kaliber og kule: 7x57R og Hornady 162 gr SP

Bukken er blind på ene øyet, men ellers i fin form.

Når jeg hører losen ganske nær ser jeg ett kje og ei geit komme fra samme sted som bukken.  Disse drar rett over veien, unngår heldigvis å bli påkjørt, da de suser biler der i 80km/t eller mer. Så kommer dreveren min, som ikke enser bukkefallet men går rett mot veien etter kje og geit. Må løpe etter, men når ikke tak i dreveren selv om jeg brøler alt jeg klarer. Jeg springer etter, men han går også over, heldigvis uten å bli påkjørt. 

Så driver han på i godt over 3 timer i feil terreng, mens jeg venter ved vei med bukken. Når han endelig kommer i bakspor er det mørkt og bukken er vommet og ligger i bilen.

20211023_110148.jpg

Edited by znopi
missprint
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Mye flott å se her. Har mange timer i "rådyrskogen" i høst, som vanlig. (Skogsterreng med glissen/middels bestand). Har en ung, 1,5år, Petit Basset, så det har vært en spennende høst... Og han har kommet som ei kule🙂 Jakter mest alene, noen ganger med en post. Det er en jaktform jeg virkelig liker. Litt sånn "jakta opprinnelige form" synes jeg. Blir da mer å høre på los med en sjanse i ny og ned, enn mange fall og mye kjøtt. Men når rådyrbestanden ikke er mer enn middels ville et opplegg med 10-15 poster ført til at man måtte gitt seg etter noen få jaktdager for å sikre bestanden videre. Oppsummeringen er 3 fall på ca 45 dager i skogen og ca like mange loser. Litt under snitt, (4-5 fall hadde nok vært snitt på det antall loser, alene, i mitt terreng), men helt ok. Ett med 9,3x62 i ei jakt etter tidlig avslutning på elg/hjortejakt en dag i oktober, (gir forøvrig fint slakt, for de som synes dette høres ut som kanon på rådyr), og to med hagløp i min gamle drilling. Nå har det kommet snø og isene i diverse og bekker er så skumle at jeg tar ikke sjansen på å slippe hunden mer hvis ikke forholdene endrer seg. (Særlig fordi Basseten nettopp har blitt mye tøffere til å krysse slikt). Skitt jakt videre til de som har brukbart føre fortsatt🙂

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Lemmy Deermister PBGV skrev (16 minutter siden):

Mye flott å se her. Har mange timer i "rådyrskogen" i høst, som vanlig. (Skogsterreng med glissen/middels bestand). Har en ung, 1,5år, Petit Basset, så det har vært en spennende høst... Og han har kommet som ei kule🙂 Jakter mest alene, noen ganger med en post. Det er en jaktform jeg virkelig liker. Litt sånn "jaktas opprinnelige form" synes jeg. Blir da mer å høre på los med en sjanse i ny og ned, enn mange fall og mye kjøtt. Men når rådyrbestanden ikke er mer enn middels ville et opplegg med 10-15 poster ført til at man måtte gitt seg etter noen få jaktdager for å sikre bestanden videre. Oppsummeringen er 3 fall på ca 45 dager i skogen og ca like mange loser. Litt under snitt, (4-5 fall hadde nok vært snitt på det antall loser, alene, i mitt terreng), men helt ok. Ett med 9,3x62 i ei jakt etter tidlig avslutning på elg/hjortejakt en dag i oktober, (gir forøvrig fint slakt, for de som synes dette høres ut som kanon på rådyr), og to med haglløp i min gamle drilling. Nå har det kommet snø og isene i diker og bekker er så skumle at jeg tar ikke sjansen på å slippe hunden mer hvis ikke forholdene endrer seg. (Særlig fordi Basseten nettopp har blitt mye tøffere til å krysse slikt). Skitt jakt videre til de som har brukbart føre fortsatt🙂

20211011_174807.jpg.713697d4e3678ce2e159cc5c6c74745f.jpg

 

20211110_115611.jpg.137b7ebc3f72aeba3be8760e4bd89611.jpg

Edited by Lemmy Deermister PBGV
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Lemmy Deermister PBGV said:

Har en ung, 1,5år, Petit Basset, så det har vært en spennende høst... Og han har kommet som ei kule🙂

Høres bra ut. Alltid spennende å jage inn unghunder, og se utviklingen. I terreng hvor rådyr bestanden er glissen så får du en hund som må lære seg å søke skikkelig. Foretrekker selv å jage i slike terreng du beskriver :thumbup:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Minus 9 grader i dag tidlig. Og noen cm med snø. Gode forhold med litt vind fra nordøst. Slapp dreveren, og etter 20 minutter med søk så er det los. Losen gikk forbi 4 poster uten at det ble skuddsjanse. Det turer godt, og jammen gikk losen forbi 2 av de samme postene enda en gang. Men ingen fikk skutt. Den siste posten klarte å støkke rådyret, ett smaldyr, når han prøvde å få skutt. Da kom det retningen hvor jeg hadde sluppet for over 1 time siden.

Kom på 10-15 meter, PANG! og dyret fikk tydelig skuddtegn. Raver av gårde 20 meter og forsvinner ute av syne. Ligger rett bak ett lite grantre. Fluktstrekning etter skudd omtrent 25 meter.

Kaliber og kule(er): 12/70 og  Saga Maximum Tungsten (US 3).

 

20211204_101652.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Gutta fikk felt det siste dyret på kvota i går, så nå er rådyrjakta over for våres del. Regner med det blir en samling i romjulen med god mat og altfor mye alkoholer … 

Kjempe fornøyde med årets sesong. 7 av 7 tildelte til slutt, og med de siste dagers snømengder så trur jeg jegere, hunder og ikke minst rådyr setter pris på at det er over. 
 

God Jul alle rådyrjegere og stuttbeina rådyrjagere. Håper vi for til en tråd til neste sesong 👍🎅🏻

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Da var kvota vår for i år fylt dessverre kan en si🤔 etter mange begivenhetsrike og noen fattige turer ut i løpet av av høsten.  Vi har vært heldige å hatt veldig godt med dyr i terrenget dette året og dermed også mange fine loser for våre firbente venner en wacthel og en Beagel. Avsluttet sesongen med en fin 4 tagger bukk i godt hold for 45-70'n. Ble tatt i ei li på andre siden av et jorde etter at Wacthel'n hadde jobbet med flere dyr i drevet. Fasit ble at vi hadde ut 7 dyr i dette drevet. Da er det morro og være hund😃

20211211_124059.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Vi tok ett drev i dag, rundt 0 grader og litt lett sludd i lufta. Hadde 3 jegere på post. Dro for å slippe i nærheten av noe innmarksbeite. Etter 30 minutter med søk, ble det los. Losen gikk rett mot innerste posten, men ingen skudd. Gikk vist fort. Losen fortsetter i naboterreng i omtrent 30 minutter. Så kommer det inn igjen.

Jeg står ikke langt unna overgangen, og ser geit med kje. Kje kommer strake veien mot meg mens geit står for å lytte etter losen bak seg. Losen blir mer hørbar og nær. Kje skvetter avgårde, men bråstopper 50 meter fra meg.

Skyter og det gjør skuddtegn, sjangler 10 meter og velter overende. Lunge inn og ut.

Geita drar raskt videre når dreveren kom nært. Dreveren bråstopper etter å ha passert kje som ligger 20 meter unna sporet etter geita.

Akkurat da smeller det på posten 300 meter unna. Geita kom dit, og ble felt.

Dreveren kommer inn på fallet, ett bukkekje.

Kaliber og kule: 8x57IS og 180gr E-TIP.

Vi avsluttet med bål, kaffe og pølser. Og masse juging naturligvis 😉

 

20161106_101645.jpg

IMG_0736.JPG

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

På grunn av nye pandemi restriksjoner fikk jeg en åpning i dag tidlig for litt rådyrjakt.

Dreveren min var ikke vond å be 😄

Vi dro ut før det var skytelys. Slapp i en skogteig med en større åsrygg. Satt meg i kanten av åsen, og lot dreveren søke rundt. Det har vært mildvær og regn siden helgen, men fortsatt litt snø i marka.

Omtrent 15 minutter med søk så var det los. Losen starter omtrent 700 meter unna der jeg poster, og bukter seg rundt åsen . Sitter så stille jeg kan, det kommer nærmere og nærmere.

Plutselig ser jeg ett smaldyr på 90 meter. Det stopper, men med vitale deler bak grantre.

I det det skal videre skyter jeg på det når bog blir synlig. Dyret bare fordufter raskt og jeg blir i tvil om det var ett godt skudd. Mens jeg tusler frem for å se skuddplass, dundrer dreveren inn i full los. Skriker ekstra til på skuddplassen og reiser videre i full los. Så er det bråstopp omtrent 80 meter unna skuddplass, og los blir tyst. Som regel ett godt tegn.

Joda, smaldyret ligger, det er ett tydelig blodspor hele veien, med lungebiter.

Lunge inn, og lunge/bog ut. Fluktstrekning 80 meter.

Kaliber og kule: 9,3x62 og 250gr GMX.

Skryt og kos til hunden, og så hjem for å slakte. En toppers dag :thumbup:

IMG_0422.JPG

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Nybegynn3r said:

Kan jeg spørre hvorfor du bruker 8×57IS og 9,3×62 på rådyr

Fordi jeg ofte også jakter elg, og ikke bryr meg om å bytte våpen når jeg jakter rådyr. Bruker også andre kaliber på rådyr.

Rådyr skjønner ikke forskjellen om de blir skutt med 9,3x62 eller .222. Og det blir ikke nødvendigvis ødelagt så mye mer om kula er litt større.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vi dro ut 4 jegere og 2 hunder (drever og dachs) i dag.  Etter at postene var på plass, og vi som var hundeførere var klare i hver vår ende av terrenget, så slapp vi. Dachsen fikk los først, etter bare 5minutter. Og etter bare noen minutters los så ble det skutt på en post. Bukk som hadde mista horn. Like etter, var det dreveren min kom i los, bare 200 meter unna der bukken ble felt. Håper det ikke er vitring fra den felte bukken som utløser losen, men neida. Rådyr blir sett av både posten som hadde skutt og hundefører til dachsen. Ett smaldyr. Ingen fikk skuddsjanse.

Losen turer rundt, og er bare 100 meter unna meg etter 15 minutter, men vinkler unna før jeg kan se det.

Det går enda en runde som varer omtrent 20 minutter, og så kommer det mot meg igjen. Ser dyret hoppe over en liten bekk, og blir stående skrått i mot meg for å lytte etter losen bak seg. Avstanden er omtrent 60 meter. Bogen er godt synlig i siktet (Aimpoint). Skuddet går og dyret blir stående ett lite sekund som om det lyttet etter smellen, så begynner det å gå noen skritt, men wobbler og velter overende. Fluktavstand etter skudd: 2 meter. Bog inn, lunge ut.

Kaliber og kule: 7x57R g 154gr Hornady Interbond.

Dreveren er på fallet etter 5 minutter. God stemning, og uhemmet skryt og kos til hunden 😄

Siden det var tidlig på dagen og ingen av hundene hadde jobbet så lenge, slapp vi en ny skogteig, og vi fikk los, men ingen flere fall i dag.

 

20191222_100313.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...