Jump to content

Kongsberg harpungevær 1860


Syrstad

Recommended Posts

Dette er et interessant gevær. Jeg ga ut en bok om kammerladningsgeværer i vår, og denne varianten er omtalt på side 409. Jeg kjenner kun til ett annet slikt gevær, og det er avbildet i boken.

 

Det finnes lite informasjon om slike harpungeværer, men det er sannsynlig at de ble fremstilt av bergenseren Knut Krohnstad i 1920-årene. Han brukte gamle 18-lødige kammerladningsgeværer av typen som ble brukt av Hæren på midten av 1800-tallet da han fremstilte harpungeværer til størjefangst. Dette var de eneste geværene han fant som var solide nok. Før Krohnstad begynte sine forsøk ble størjefangsten utført med håndharpun, så det var et stort fremskritt. Det gikk imidlertid ikke lang tid før man begynte å fremstille harpungeværer av f.eks. Jarmann-geværer.

 

Opprinnelig var altså dette et 18-lødig infanterigevær Modell 1855 eller 1859 som er modifisert til harpungevær.

 

Hva du kan forvente å få for et slikt gevær vet jeg ikke.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takker . Min far var født i 1913 og hans familie drev med fiske. Kan ikke husk at han noen gang fortalte hvor han fikk tak i det. Når jeg voks opp han det alltid over døra , og vi som barn tenkte ikke på å spørre. 😊 Men det var en interessant informasjon du gir meg 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...